Hotmail-Messenger-Skype-Outlook-Live - HUR HÄNGER ALLT IHOP?

Permalänk
Medlem

Hotmail-Messenger-Skype-Outlook-Live - HUR HÄNGER ALLT IHOP?

Jag har en gammal hotmailadress från den tiden man hade msn messenger för att chatta med folk. Det var minst 10 år sedan den skapades.
Den är därför ihopkopplad med gamla msn och jag har många msn kontakter i min kontaktlisa. Nu vill jag reda ut ur allt hänger samman.

Fråga är som rubriken lyder. Hur hänger allt med hotmail, skype, messenger, outlook, live mm. ihop?

Går det att se vad man har kopplat till sin mailadress och går det att ta bort kopplingarna?

Permalänk
Medlem

Nu finns visserligen inte Messenger kvar då det är ersatt av Skype (även om jag fortfarande ser Messengerkontakter på min Skypelista) men vad jag förstått är ditt hotmailkonto = MSID (Microsoft ID). Mao en mailadress för allt som har med Microsoft att göra vilket är Hotmail, Skype, Outlook, Skydrive och Win8 såklart.

Jag skaffade som du en hotmail för 15 år sedan och hade mer än gärna velat byta ut den (eller skaffa en ny) men då försvinner ju "allt" och...vad är "allt"?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du en gammal hotmailadress så kan du fortfarande använda MSN, men vad jag vet om du binder ihop det med Skype så kommer du inte kunna det. Alltså vad är det för kopplingar du talar om?

Microsoft har uppenbarligen köpt upp Skype och vill nu att detta ersätter Messenger. Hotmail var också köpt upp och på samma sätt vill de få sina användare att använda Outlook istället. För att du skall slippa ha massvis med konton har de infört sin MSID eller vad det nu är.

För länge sedan hade Skype, Hotmail och Messenger olika ägare, men nu äger MS samtliga (jag kan ha fel, men tror att det är så).
Det är en del som klagar (mest i USA) eftersom messenger hade ett flawless överförningssystem för filer, ett mycket enkelt webcam system etc. Så om du föredrar messenger så skall du inte uppgradera ditt konto (men förmodligen kommer du tvingas göra det förr eller senare).

Jag tror att du är automatiskt bunden till ett Outlook konto med din hotmail-adress. Hotmail "finns" inte riktigt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu finns visserligen inte Messenger kvar då det är ersatt av Skype (även om jag fortfarande ser Messengerkontakter på min Skypelista) men vad jag förstått är ditt hotmailkonto = MSID (Microsoft ID). Mao en mailadress för allt som har med Microsoft att göra vilket är Hotmail, Skype, Outlook, Skydrive och Win8 såklart.

Jag skaffade som du en hotmail för 15 år sedan och hade mer än gärna velat byta ut den (eller skaffa en ny) men då försvinner ju "allt" och...vad är "allt"?

Det går väl att lägga till en alternativ e-postadress som du sedan gör till din primära. Har för mig att det ska gå och göra så, då jag gjorde det själv för ett par dagar sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja hotmailkontot är ??????@hotmail.com

Skrivet av careau:

hemligt ;>

Vad är hemligt?

Permalänk
Medlem

Går det fortfarande att komma in på MSN/WLM? Jag trodde den tjänsten var helt stängd vid det här laget, bortsett från fastlandskina.

Outlook är bara ett nytt namn, och lite Modern UI. De ville att Outlook skulle få bredare och bättre genomslag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag tror att du är automatiskt bunden till ett Outlook konto med din hotmail-adress. Hotmail "finns" inte riktigt längre.

Jag har också ett gammalt Hotmail-konto.. och kör med Windows Live Mail. Hatar verkligen nya Outlook-mailen..

Tycker WLM är slöare, men gränssnittet överväger.

När de la ner Messenger, övergav jag messandet. Skype var inte min grej.. jobbigt stort på skärmen osv.
Fattar inte varför allt som fungerar bra, alltid ska krånglas till eller läggas ner.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD