Apple börjar sälja nya Mac Pro i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Rätta mig om jag har fel men eftersom att Firepro är ett beräkningskort så körs det inte med crossfire. Så allt minne utnyttjas.

Det beror på applikationen. För beräkningar går det oftast. Men för t.ex. 3d-rendering går det inte (att göra på ett snabbt sätt), vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Denna kommer ersätta min arbetsmac på jobbet när väl leasingavtalet tillåter! Trotjänaren har rullat sen 2008 men nu är det inget snack!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

28k? Jag får det till 20,2 med moms strax över 21k.?? Hur mycket får man för det egentligen om man vill ha ECC minnen, PCIe ssd och bra design?? visa mig...

Det står i artikeln att grundmodellen kommer kosta 27995 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Skulle tro att man får rätt mycket mer prestanda om man plockar ihop en burk för 28000kr själv...

Kolla vad du får ge för den CPUn och de två grafikkorten så ser du själv att det inte lönar sig så mycket! Sen kan du ju försöka bygga de i ett sådant litet o stilrent chassi! (GLHF)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Raffe:

Finns redan
http://store.apple.com/se/product/MD464ZM/A/apple-thunderbolt...
Lär dyka upp ganska många adaptrar till thunderbolt.

Då saknas bara smidiga externa chassin för PCIe till rimligt pris. De få jag hittat går på från $750. Det har ju börjat dyka upp en del DAS för Thunderbolt men det är ju lite surt att behöva hosta upp 7500 kr för att få använda hårddiskar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael07:

Det står i artikeln att grundmodellen kommer kosta 27995 kr.

Ah kom inte så långt, de sa 3000 dollar i keynoten. Sorry my bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då saknas bara smidiga externa chassin för PCIe till rimligt pris. De få jag hittat går på från $750. Det har ju börjat dyka upp en del DAS för Thunderbolt men det är ju lite surt att behöva hosta upp 7500 kr för att få använda hårddiskar.

Man får som sagt jämföra kostnaden mot att köpa nya kort eller att köpa en sådan, jag personligen vet inte vilka instickskort som man använder då jag trott att det mesta körts igenom Firewire

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över hur låg kunskapsnivån är här ibland.

Det är en arbetsburk, man skall inte spela på den och den ser ut att vara ganska billig till vilken prestanda man får.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Grundkonfig har 12GB. På fyra minneskanaler. Vad rökte de?

Permalänk
Medlem

"Frakt ingår"
Jo men tack! Jag skulle aldrig betala 36.995kr för en dator i vanliga fall, men när det är fri frakt är det klart att man köper!

(detta är inget apple-hat, tyckte bara det var lite kul. alla fanboys kan hålla sig lugna)

Dold text
Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

12Gb Vram? Borde det inte vara 6gb eftersom att de speglas?

Varken eller. 2 eller 3GB VRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Powerknappen på baksidan, innovativt, med är det praktiskt att rota runt på baksidan var gång den skall bootas?

Om du jobbat med en mac någon gång så skulle du veta att man låter dom bara gå ner i standby. man stänger inte av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdiff:

Grundkonfig har 12GB. På fyra minneskanaler. Vad rökte de?

Dollarsedlar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael07:

Ja, även om jag tycker den är häftig så är det verkligen form over function. Galet med så pass begränsade uppgraderingsmöjligheter i en stationär arbetsdator ämnad för professionellt bruk. Och vad gör det att chassit är litet när man måste ha en hög med komponenter drällandes bredvid med tillhörande kabelhärva?

Ja det förstår jag inte alls. Hade de släppt den med lite enklare specifikationer för att ha som lite lättare arbetsburk, alltså mer som ett alternativ till iMac för de som inte vill vara begränsade till Apples skärm hade jag förstått det. Vissa branscher, typ journalister, använder ju sig mycket av Mac men behöver egentligen inte så mycket prestanda. Så en sånhär med lite mer humana komponenter, alltså en vanlig i5 och i7 med ett vanligt grafikkort och en matchande prislapp hade jag förstått. Nu verkar de räkna med att alla kan tänka sig att ha alla sina kort och hårddiskar i externa chassin och dra kablar över hela världen.

Nej jag tror att de har klantat sig lite. Håller med om att designen är häftig. Det är ju en dator som man faktiskt kan ha på skrivbordet utan att skämmas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Haha, fasen så galet!

Permalänk
Medlem

Blir som vanligt diskussioner om priset trots att ingen någonsin lyckats visa mig en PC med samma specar som Macbook pro, air, iMac eller mini som också är "mycket billigare". Det är alltid bara nån femhundring eller tusenlapp billigare eller så är specarna fel.

utan att ha efterforskat ett dugg så sättet jag 50 spänn på att samma gäller denna.
alla som raljerar över priset, visa mig. Samma power, i liten, tyst och smidig burk med TB2, USB 3 osv osv.
Om vi jämför med den som kostar 24 eller vad det var så bör alltså denna PC ligga på ca 19 för att vara "så jävla mycket mer för pengarna".

mina tre senaste datorer har varit Mac men varje gång har jag noga letat i butiker, forum, recensioner osv för att vara säker, alltid med samma resultat = myten om att PC är sjukt mycket billigare än Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Är det bara jag som tycker den ser för jävlig ut?

Verkligen inte. Fy fan vad ful. Ser verkligen ut som en soptunna. Apple brukar göra stilrena prylar men fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eken97:

Kolla vad du får ge för den CPUn och de två grafikkorten så ser du själv att det inte lönar sig så mycket! Sen kan du ju försöka bygga de i ett sådant litet o stilrent chassi! (GLHF)

Skickades från m.sweclockers.com

Är det denna CPU http://www.dustinhome.se/product/5010653830/intel-xeon-e5-162...
2500 kr är inte så farligt isf. Grafikkorten går det inte att säga något om ännu, då de inte finns prissatta eller tillräckligt specade för att jämföra.

Men visst, möjligen blir det inte så stor skillnad jag först trodde. Men även om självbyggepriset skulle ligga på par, så får man ju något som går att uppgradera, vilket är värt sjukt mycket i mina ögon.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Raffe:

Man får som sagt jämföra kostnaden mot att köpa nya kort eller att köpa en sådan, jag personligen vet inte vilka instickskort som man använder då jag trott att det mesta körts igenom Firewire

Fast det finns ju inte så mycket alternativ till Thunderbolt än. Hur många ljudkort har du sett med Thunderbolt? Eller hur många capturecards för avancerad video? Hur är det mer styrkort till diverse annan utrustning? Apple verkar räkna kallt med att alla andra ska rätta sig efter deras design och därför tvingas slänga många års utveckling åt skogen. Har man till exempel lagt 40000 kr på ett Red Rocket kan det ju vara lite irriterande att behöva betala 5000 kr till för att få äran att använda det i den nya datorn man betalat 30000 kr för. Där finns inga andra alternativ. Antingen köpa chassi eller betala för ett externt.

Kollar vi på ljudkort så verkar åtminstonde en tillverkare ha släppt en serie som börjar på 20000 kr.

Det blir snabbt väldigt mycket extra pengar vilket är lite onödigt. Det känns som om Apple inte har tänkt hela vägen med vilka som är målgruppen. Har du befintlig utrustning så kommer det blir väldigt dyrt att uppgradera eftersom det är förenat med massa extra kostnader som faktiskt är rätt onödiga. De valde helt enkelt form före funktion vilket är ett lite udda val om det är en workstastion som normalt ska vara funktion före form.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djdiff:

Grundkonfig har 12GB. På fyra minneskanaler. Vad rökte de?

Skrivet av Ignostic:

Dollarsedlar

Komplicerat för nybörjare det där, men jag skall försöka förklara! 3x4GB i tripple channel = 12GB!

Permalänk

COMMENTED ABOUT THE UPCOMING APPLE EVENT

Kopierat och klistrat in kommentarer jag fann underhållande på Anandtech:

Keving G: "Mac Pro. That is what I want to see. I've been waiting years and saving just as long for this machine. Apple should be able to just take my money but I'm going to wait on reviews. If they come back negative for the new model, I'll snap up a dual Westmere model while they're still on the market and then kick myself in the head for waiting years when I could have bought this tower in 2010."

REPLY

MattBowler: "Why don't you just build a decent PC. That way, with all the money you save, you can buy yourself a nice pair of Jordans to kick yourself in the head with when you realise you should have done this in 2010."

Jag säger bara; OH SNAP!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av laller:

Haha, 37k. Stackars plånbok på alla fanboys som är tvungna att köpa den.

Genomsnittspriset på våra workstations på jobb är 50K. Så 37K lämnar gott om utrymme för maxat RAM och 1TB flash. Detta är en workstation, inte något för pojkrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdiff:

Grundkonfig har 12GB. På fyra minneskanaler. Vad rökte de?

2x4 + 2x2?

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt vacker ut.. om man är inne i hela soptunne stilen...
Och kommer se speciellt vacker ut, när man inser att det inte finns någon intern expandabilitet. Och måste koppla in massa externa enheter..

Fast sen får man också tänka om sina prioriteter, när man köper en workstation baserat på utseendet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nisse-Tuta:

Blir som vanligt diskussioner om priset trots att ingen någonsin lyckats visa mig en PC med samma specar som Macbook pro, air, iMac eller mini som också är "mycket billigare". Det är alltid bara nån femhundring eller tusenlapp billigare eller så är specarna fel.

utan att ha efterforskat ett dugg så sättet jag 50 spänn på att samma gäller denna.
alla som raljerar över priset, visa mig. Samma power, i liten, tyst och smidig burk med TB2, USB 3 osv osv.
Om vi jämför med den som kostar 24 eller vad det var så bör alltså denna PC ligga på ca 19 för att vara "så jävla mycket mer för pengarna".

mina tre senaste datorer har varit Mac men varje gång har jag noga letat i butiker, forum, recensioner osv för att vara säker, alltid med samma resultat = myten om att PC är sjukt mycket billigare än Mac.

Jag räknade lite på gamla Mac Pro och där var det rätt lätt att då ner priset med flera tusen om man byggde själv.

Fast nu har de gått åt ett annat håll och det är omöjligt att bygga något motsvarande själv. Fast jag tror det är en dålig sak i det här fallet eftersom möjligheten till modifikation är något hyfsat viktigt i en workstation. Mycket viktigare än i en vanlig kontorsdator. Så hur ska man räkna om man jämför med ett eget bygge. Apple har fått slänga in så många Thunderbolt eftersom det helt saknas interna PCIe så man måste köpa externa lådor för sina kort. Hur många sådana ska man räkna med i priset när man jämför och ska platsen de tar räknas med när man jämför utrymmet. Samma sak med hårddiskar. Om man vill ha mer än en SSD, vilket inte är ovanligt, får man hosta upp med flera tusen igen för en DAS med Thunderbolt. Om man nu inte nöjer sig med USB3. Det är en annan sak man får "gratis" med ett eget bygge. Ska man räkna in eventuella nya externa kort man måste köpa för att ersätta interna? Så nu är det väldigt svårt att jämföra rent ekonomiskt eftersom det beror på vad man jämför med. I grundutförande går det inte att hitta något motsvarande nej. Ska man däremot ha lite mer så ökar priset kraftigt med Apple den här gången. Så det går inte att göra ett generellt uttalande om hur prisvärd den är nu då det varierar för mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Powerknappen på baksidan, innovativt, med är det praktiskt att rota runt på baksidan var gång den skall bootas?

Vem stänger av sin dator idag? Inte jag iaf. Sedan är den liten och du har den antagligen på skrivbordet och det tar inte många gånger innan du lär dig exakt var knappen sitter, samma med iMac. Om jag inte minns fel skulle den bara dra 67W eller nåt sånt i idle. I viloläge drar den ingenting, men startar blixtsnabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Komplicerat för nybörjare det där, men jag skall försöka förklara! 3x4GB i tripple channel = 12GB!

Ja, det förstår jag. Dock tycker jag det är extremt fånigt att på en maskin som kostar bortåt 30kkr snåla in en 4GB-minnessticka istället för att populera alla fyra minneskanaler.

Skrivet av biorrith:

2x4 + 2x2?

Jag tror mer på 3x4GB + en plats tom, men vilket som är minst lika fånigt på en maskin som kostar vad den där gör.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Komplicerat för nybörjare det där, men jag skall försöka förklara! 3x4GB i tripple channel = 12GB!

Fast det är fyra kanaler och inte tre. Utevecklingen har gått framåt sedan 2008. För två år sedan släppte nämligen Intel s2011 och sen dess har de haft fyra minneskanaler. Så antingen har de trollat fram stickor med 3 GB vilket finns* men är ovanligt eller så har de 2x4 GB och 2x2 GB vilket är lite udda men ändå mest troligt.

Edit: De kan ju förstås helt enkelt hoppat över en sticka men det är också konstigt då man tappar bandbredd på det. Förstår inte riktigt varför de inte satte det normala och erbjöd antingen 8 eller 16 GB som det lägsta. Prisskillnaden mellan 2 och 4 GB RAM är några tior även för DDR3 EEC så den skillnaden är ju försumbar i totala kostnaden för datorn.

Kan du skriva ett inlägg som inte är omotiverat drygt?

*Ja jag har sett det någon gång och blev väldigt förvånad. Det kan ha varit DDR2 och högst oklart om det faktiskt finns i DDR3 ECC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfade:

Powerknappen på baksidan, innovativt, med är det praktiskt att rota runt på baksidan var gång den skall bootas?

Nu fungerar förstås inte en Mac på det viset, men ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarh:

Vem stänger av sin dator idag? Inte jag iaf. Sedan är den liten och du har den antagligen på skrivbordet och det tar inte många gånger innan du lär dig exakt var knappen sitter, samma med iMac. Om jag inte minns fel skulle den bara dra 67W eller nåt sånt i idle. I viloläge drar den ingenting, men startar blixtsnabbt.

67W kan adda upp till en del extra kostnader för ett företag. Om man lämnar flera av sina workstations igång när man stänger ner för dan.
Inte tal om att det är lite oansvarigt från en miljö sida.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro