Död PSU, felsöka resterande komponenter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Död PSU, felsöka resterande komponenter

Så min Corsair AX850 gav ifrån sig ett pang och prompt dog, väntar på att få den utbytt mot en ny. Skulle däremot gärna kolla om de andra komponenterna skadats, och byta ut dem ASAP.

Några tips, eller ska man bara vänta på nytt PSU (har ingen annan PSU att testa med just nu)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Om moderkortet är helt eller inte är inte så lätt att mäta sig till.. Du behöver ge ström via PSU till den eller köra en voltmeter på tusen olika mätpunkter för att hitta ev. fel i någon krets.. Jag skulle inte känna mig värst sugen på att mäta mig fram till en ev. bränd eller kortsluten krets. Lättast är att koppla in en PSU och starta upp, du får ganska snabbt kvitto på om allt är ok eller inte.

Mest troligt så har inget hänt med moderkortet eller nått annat som satt kopplat till agget..

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Finspång
Registrerad
Mar 2012

Det i stort enda sättet är som sagt att starta upp datorn med annan PSU men det är inte så stor chans att något har hänt med de andra komponenterna då agget är av hög kvalitet.

Tror Mediamarkt och diverse små "datorbutiker" erbjuder felsökning för ett par hundra annars.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

OK, tackar. Får felsöka när jag fått hem ny PSU helt enkelt, och hoppas att den inte tog med sig annat när den dog.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Du kan felsöka med ögon och näsa med utan ett nätagg.
Dvs ser man någon bränt,exploderat luktar det bränt,etc om JA (särskilt på bränt,exploderat) så är risken ganska stor att nåt har hänt med den prylen.
Därmed inte sgat att det INTE kan ha hänt något även om det inte syns heller luktar något.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."