Garantiärende SIBA/Samsung

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Garantiärende SIBA/Samsung

Hej,

Jag köpte en Samsung Galaxy Note 10.1 för strax över ett år sedan. När jag använde Skype under veckan slutade mikrofonen på det medföljande headsetet att fungera. Detta hände utan att jag gjorde någonting med headset eller sladd, jag satt stilla vid ett skrivbord.

Samsung har enligt sin hemsida 2 års garanti på surfplattor och tillbehör, och de skriver också att man bör vända sig till återförsäljaren.

Jag åkte alltså till SIBA idag, där mannen vid Service-disken först var väldigt tydlig med att han inte ville ta emot headsetet då garantin hade gått ut (SIBA har själva ett års garanti). Jag påpekade att Samsung har 2 års garanti, varpå han svarade att han kunde reklamera produkten, men om reklamationen gick igenom så får jag ett nytt headset. Han tyckte också att "plasten såg lite dragen ut vid kontakten". Reklamationen skulle ta 2-3 veckor.

Har detta gått rätt till? Bör jag vända mig direkt till Samsung? Jag kunde inte hitta några kontaktuppgifter för garantiärenden på deras hemsida, annars skulle jag skickat ett mail dit.
Känns riktigt surt att ev. behöva betala minst 200 kr för undersökningen om de påstår att det inte är ett ursprungsfel, men eftersom jag inte har behandlat headsetet ovarsamt så kan jag inte se att jag skulle ha orsakat det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Siba och andra lador brukar vägra mer än ett års garanti oavsett om tillverkaren lämnar längre garanti.
Garanti är frivilligt från säljaren.
Däremot har man tre års reklamationsrätt.

Headsetskada brukar ofta klassas som slitage efter så pass lång tid,
men ring eller mejla Samsung och hör vad de säger.
http://www.samsung.com/se/support/main/supportMain.do?support...

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag tror inte att det kommer att bli något problem, men blir det det så hade jag påtalat lite artigt för dem att det inte spelar någon roll att de har 1 års garanti, för konsumentköplagen i Sverige ger 3 års reklamationsrätt, plus att Samsung ger 2 års garanti. Headsets är på intet sätt undantagna från konsumentköplagens 3 år.

Hur de för övrigt ska felsöka produkten och konstatera vad som är fel vet jag inte, för allt är väl helgjutet. Så det enda de kan göra är att prova dem och titta på utsidan. Är utsidan felfri så borde det vara grönt med ett byte.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av SUMITOMO:

Siba och andra lador brukar vägra mer än ett års garanti oavsett om tillverkaren lämnar längre garanti.
Garanti är frivilligt från säljaren.
Däremot har man tre års reklamationsrätt.

Headsetskada brukar ofta klassas som slitage efter så pass lång tid,
men ring eller mejla Samsung och hör vad de säger.
http://www.samsung.com/se/support/main/supportMain.do?support...

Jag mailade Samsung nu. Ang. det fetade: handlar inte detta om ifall det är ovanligt slitage? 2 års garanti måste ju innebära att de garanterar att man ska kunna använda produkten i 2 års tid, då slitage bör förekomma (eftersom den används).

Skrivet av giplet:

Jag tror inte att det kommer att bli något problem, men blir det det så hade jag påtalat lite artigt för dem att det inte spelar någon roll att de har 1 års garanti, för konsumentköplagen i Sverige ger 3 års reklamationsrätt, plus att Samsung ger 2 års garanti. Headsets är på intet sätt undantagna från konsumentköplagens 3 år.

Hur de för övrigt ska felsöka produkten och konstatera vad som är fel vet jag inte, för allt är väl helgjutet. Så det enda de kan göra är att prova dem och titta på utsidan. Är utsidan felfri så borde det vara grönt med ett byte.

Jag vet inte heller vad som skulle gå fel, men jag gillar inte att betala mer för en felsökning än vad det skulle kosta med en ersättningsvara...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av giplet:

Stämmer, men märk väl att reklamationsrätt är INTE samma sak som garanti. Så headsettet kan mycket väl ha t,ex 1 års garanti. Reklamationsärende ställer lite större krav på kunden.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Hörlurarna räknas väl som tillbehör så då får du nog bara ett års garanti

Mobil
Carry in 24 månader

Smartphone
Carry in 24 månader

Galaxy Note
Carry in 24 månader

Surfplatta
Carry in 24 månader

Mobiltillbehör
Medföljande produkten Carry in 24 månader
Köpt separat Carry in 12 månader
Batteri Carry in 6 månader

http://www.samsung.com/se/support/warranty/warrantyInformatio...
är dom snälla så får du 2års garanti

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

Personligen skulle jag köpt ett nytt för några hundra lappar ist. Dom som följer med brukar inte vara jättebra.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av MoNkeY-05:

Stämmer, men märk väl att reklamationsrätt är INTE samma sak som garanti. Så headsettet kan mycket väl ha t,ex 1 års garanti. Reklamationsärende ställer lite större krav på kunden.

Se fetat i nästa citat, 24 månader.

Skrivet av vinylens:

Hörlurarna räknas väl som tillbehör så då får du nog bara ett års garanti

Mobil
Carry in 24 månader

Smartphone
Carry in 24 månader

Galaxy Note
Carry in 24 månader

Surfplatta
Carry in 24 månader

Mobiltillbehör
Medföljande produkten Carry in 24 månader

Köpt separat Carry in 12 månader
Batteri Carry in 6 månader

http://www.samsung.com/se/support/warranty/warrantyInformatio...
är dom snälla så får du 2års garanti

Se fetat. Det var ju medföljande tillbehör, 24 månader?

Skrivet av simon253:

Personligen skulle jag köpt ett nytt för några hundra lappar ist. Dom som följer med brukar inte vara jättebra.

Jag har andra hörlurar, men just headset tycker jag är svårt att hitta bra. Detta var absolut över godkänt, bättre än det jag fått med till andra produkter. Men visst, är det krångel så kan man ju se det som att jag var dumsnål. Tycker dock att det borde gå på garantin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av PuMaH:

Se fetat i nästa citat, 24 månader.

Jag skrev t.ex. Det var allmän info, inte ärendespecifikt.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Garanti är ju som sagt frivillig och om nu samsung ger 24 månader och SIBA endast 12 månader så har jag svårt att se hur Samsung kan lämpa över det på återförsäljaren om det inte finns något sorts avtal mellan dem. Det tar ju lite tid att hantera ärenden. Normalt när det handlar om utökad fabriksgaranti så brukar man väl behöva gå till tillverkaren direkt och t ex skicka in till deras verkstad. Viktigt att komma ihåg då är att vid garanti så kan du få betala frakten ..

Reklamation ska dock självklart gå till SIBA men där är det som sagt högre beviskrav och ett headset som satts in/tagits ut, virats runt plattan eller hur det nu lagrats kan ju ha skadats av handhavandet så det kan vara bra att söka runt på nätet och se om det är ett vanligt problem med detta headset. Då är det enklare att hävda ursprungsfel.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Garantin kan säker skilja sig lite olika på vad vad som ingick i paketet. Ex. batterigaranin hos samsung ligger bara på 6 månader för galaxy s4 trots att själva mobilen har bättre garanti

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Jag accepterar inte fanboy argument

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Om Samsung erbjuder 2 års garanti så är det det som gäller, Siba får helt enkelt ta sitt ansvar och skicka in headsetet till Samsung åt dig, annars kan du alltid göra det själv. Jag brukar dock föredra att återförsäljaren sköter sådana ärenden om jag har köpt produkten i en butik.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Jag ville bara uppdatera, om någon är nyfiken.

Jag var idag hos SIBA och hämtade ut mitt nya headset. Jag är ju nöjd med att jag fick ett nytt headset, men samtidigt så blev jag väldigt dåligt bemött i butiken. Det känns också väldigt långsamt att undersöka något så enkelt på två veckor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av PuMaH:

Jag var idag hos SIBA och hämtade ut mitt nya headset. Jag är ju nöjd med att jag fick ett nytt headset, men samtidigt så blev jag väldigt dåligt bemött i butiken. Det känns också väldigt långsamt att undersöka något så enkelt på två veckor.

Om du blir ila behandlad bör jag föreslå att du inte handlar där någon gång framöver.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av PuMaH:

Äh två veckor är inget. När jag hade en Acer liquid telefon blev mjukvaran cp. Jag fick tillbaka den två månader senare

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive