Hur viktigt är det med extra fläkt??

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med extra fläkt??

Tja
Jag bytte ut min 120mm Antec fläkt mot en 120mm "be quiet" fläkt för att kunna dämpa ner ljudet. Men självklart låter det bara ännu värre än med den förra fläkten Jag har testat att köra min dator utan extra fläkt och det låter nästan ingenting då, så skulle jag kunna göra det istället utan att datorn tar skada av det? Mina komponenter är:
Grafikkort: GTX 660,
Processor: AMD FX 6300 3.50 Ghz med en ny fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO
Ram: 8gb ,
HDD: 1TB
Nätagg: Corsair CX 600M, 600W PSU ATX 12V V2.3

Tacksam för svar...

Permalänk
Medlem

Vad för chassi har du, och var sitter fläkten du bytte ut?

Sist men inte minst, vad för 120mm be quiet fläkt är det du har skaffat, (länka) samt hur är den inkopplad?

Utan nödvändig info kan du inte få några vettiga precisa svar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Är väl inte svårare än att köra lite Benchmarks/Stresstester och kolla temps

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Vet inte om du menar att ljudet kommer från din nyinköpta fläkt som du har på CPU'n, som du säkert gissar så är den helt nödvändig. Vill du ha bra tips på fläkt om du nu vill byta den igen skulle jag rekommendera en fläkt från Noctua.

Generllt annars om man pratar fläktar på själva lådan så kan en bra fläktad låda sänka ex CPU-temperaturen med kanske 10 grader iaf.

Permalänk
Medlem

Nej du måste ha fläkt på kylaren. Så fort datorn blir belastad så kommer kylflänsen att bli varm och sedan kommer datorn att bli överhettad.

Du kan ställa in så att den snurrar saktare.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Ladda ner real temp eller något annat program som har koll på tempen. Sen kör du på med datorn som du brukar, en gång med fläkten igång och kolla tempen. Sen testar du en gång utan fläkten igång och kolla vad du har för temp då. Är det ingen större skillnad så behöver du inte ha fläkten igång.
Jag har fyra stycken 120mm fläktar igång och dom hörs inte. Hur har du kopplat in den? På moderkortet eller direkt på 12v anslutning?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktiga är funktion/temperatur, hur många fläktar man har är ointressant så länge man inte överhettar någon del så det blir problem.
Själv kör jag så varmt som möjligt för att kunna använda passiv eller låg flödes kylning så långt det går, att kyla allt till 25C är inte intressant för mig utan jag kör snarare 5 C under maxtemp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

VÄNTA! Jag menar INTE Processor-fläkten, utan en extra fläkt som sitter på baksidan av chassit. Här är fläkten jag köpte, men som jag tyckte lät för mycket https://www.inet.se/produkt/5322026/be-quiet-shadowwings-120m...
Fläkten som jag har till processorn funkar riktigt bra https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

VÄNTA! Jag menar INTE Processor-fläkten, utan en extra fläkt som sitter på baksidan av chassit. Här är fläkten jag köpte, men som jag tyckte lät för mycket https://www.inet.se/produkt/5322026/be-quiet-shadowwings-120m...

Säker på att det är just den fläkten som låter och inget annat i datorn som du hör nu när den nya fläkten är tystare än den du hade innan?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk

Är du helt säker på att det är den fläkten som låter. För även på maxvarv är den knappt hörbar.
Andez han före

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Är du helt säker på att det är den fläkten som låter. För även på maxvarv är den knappt hörbar.

Jag är ganska säker, det lät inte alls lika mycket innan jag bytte till just den fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag är ganska säker, det lät inte alls lika mycket innan jag bytte till just den fläkten.

Då är det nog fel på den.
Mina låter ingenting, inte ens på maxvarv.

Permalänk

Lätt att kolla. Bara att koppla ur den fläkten å lyssna

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Fläkten som sitter på baksidan av chassit finns där för att putta ut den varma luften från chassit och, med endast den fläkten (förutom den självklara processor-fläkten) skapar ett så kallat "negative pressure".
Om ett chassi skulle vara utan fläktar (förutom till processorn) så skulle datorn utsättas för konstant värme. Sen beror det på vad du ska göra med datorn. Om det ska överklockas så kommer datorn är bli för varm. Kommer datorn mest surfas med? Då funkar det, men delarna i datorn kommer troligtvis dö ut före sin tid pga. hettan.

Jag skulle aldrig köra en dator utan fläktar. Om du vill ha en dator som är så tyst som möjligt så bör du skaffa ett par fläktar (minst en, som placeras baktill) som ger ifrån sig så lite decibel som möjligt.

Svar på din fråga: Hur viktigt är det med extra fläkt? Beror på hur länge du vill ha din dator.

Permalänk
Medlem

Det där ska vara en tyst fläkt så lite skumt det hela, har du den nya fläkten kopplad till moderkortet bör den gå att styra via bios till lägre rpm.

Vad för chassi har du, och var sitter fläkten? kan din gamla fläkt suttit med gummibusningar och den nya ligger dikt an, och vibrationer från den skapar resonans i hela lådan kanske?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

beror på moderkort men oftast brukar man kunna ställa in farten på chassiefläktar och cpu fläktar i bios

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag är ganska säker, det lät inte alls lika mycket innan jag bytte till just den fläkten.

Testa att koppla ur fläkten och starta datorn låter det fortfarande?
vad var det för fläkt du hade innan? testa koppla in den låter det mer eller mindre?

låter det faktiskt från fläkten du köpt så borde du byta den.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag var nyss inne & kollade temperaturen i bios; (Jag har bytt till min gamla systemfläkt nu, & tycker att den låter mer nu än vad den gjorde innan (wtf!)
SystemTemp: ca 33°C
CPU: CA 40°C
CPU FAN: CA 945 RPM
SystemFan: ca 1340 RPM
- Jag använder datorn ganska mycket till spel som kräver rätt mycket av systemet.
Men hur ställer jag in fläktens hastighet i bios? Går det ens att göra i vissa bios-inställningar?

Permalänk
Medlem

Okej, du har alltså köpt en fäkt som inte är PWM-styrd. Då är du helt beroende av en fläktkontroller som kan styra fläkten genom att reglera spänningen. Deet vanliga är väl att sådana får köpas separat isf, finns väl kanske inbyggt i vissa moderkort.

Köp denna fläkt om nu du inte har möjliget att styra varvalet som jag beskrev:

https://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm

Den kräver en fläktkontakt med fyra pinnar på moderkortet och kan sannolikt styras via bios med lite temperaturspärrar osv om det skulle behövas. Men altt är ju bra att kolla innan.

Edit: Själv kör jag på en större PWM-fläkt i mitt "lilla" chassi av liknande modell och sedan en 80 mm fläkt med fast varvtal som fläktar ut bakåt, den sistnämda tyst men inte så kraftig. Fungerar väldigt bra tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag var nyss inne & kollade temperaturen i bios; (Jag har bytt till min gamla systemfläkt nu, & tycker att den låter mer nu än vad den gjorde innan (wtf!)
SystemTemp: ca 33°C
CPU: CA 40°C
CPU FAN: CA 945 RPM
SystemFan: ca 1340 RPM
- Jag använder datorn ganska mycket till spel som kräver rätt mycket av systemet.
Men hur skulle ställer jag in fläktens hastighet i bios? Går det ens att göra i dem flesta bios-inställningar?

koppla helt bort fläkten och se om det fortfarande låter? har du satt den nya cpu kylaren åt rätt håll? dvs den blåser utåt? chassifläkten sitter åt rätt håll?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

den nya fläkten du köpt är inte pwm styrd så om du har den kopplad på cpu_fan vid cpu kylaren så kommer den köra 100% hela tiden om du inte har en fläktkontroller eller ngt i chassit. har du satt fläktarna så dem kör PoP? (push and pull) så dem inte kör mot varandra

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Testar nu utan någon system-fläkt och datorn låter himmelskt tyst Jag kopplade in den nya fläkten i samma uttag som den förra (3pin), inte i cpu fläktuttaget. CPU-fläkten sitter faktiskt vriden neråt i chassit, men jag har inte märkt något fel eller höga fläktvarv med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Jag är ganska säker, det lät inte alls lika mycket innan jag bytte till just den fläkten.

Gå in i bios och leta efter silent mode istället för standard eller liknande.
Så att fläktarna går lite långsammare i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

den nya fläkten du köpt är inte pwm styrd så om du har den kopplad på cpu_fan vid cpu kylaren så kommer den köra 100% hela tiden om du inte har en fläktkontroller eller ngt i chassit. har du satt fläktarna så dem kör PoP? (push and pull) så dem inte kör mot varandra

Man kan kontrollera fläktar via bios oavsett om det är pwm eller inte.

Skrivet av Area52:

Jag var nyss inne & kollade temperaturen i bios; (Jag har bytt till min gamla systemfläkt nu, & tycker att den låter mer nu än vad den gjorde innan (wtf!)
SystemTemp: ca 33°C
CPU: CA 40°C
CPU FAN: CA 945 RPM
SystemFan: ca 1340 RPM
- Jag använder datorn ganska mycket till spel som kräver rätt mycket av systemet.
Men hur ställer jag in fläktens hastighet i bios? Går det ens att göra i vissa bios-inställningar?

Vad har du för något inkopplat i systemfan respektive cpu fan?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Testar nu utan någon system-fläkt och datorn låter himmelskt tyst Jag kopplade in den nya fläkten i samma uttag som den förra (3pin), inte i cpu fläktuttaget. CPU-fläkten sitter faktiskt vriden neråt i chassit, men jag har inte märkt något fel eller höga fläktvarv med den.

Rekommenderar att du tittar i mitt tidigare inlägg Och nej CPU-fläken har väl i princip alltid 4 pinnar och varvtalsstyrning, så att den är tystare har väl sin förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Man kan kontrollera fläktar via bios oavsett om det är pwm eller inte.

Intressant, beror inte det på vilket moderkort/bios man nu har isf? Har inte sett någon sådan möjlighet på min dator iaf, men att visa moderkort har det inbyggt vet jag.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag min gamla systemfläkt monterad men inte inkopplad. Här är lite bilder på allt, ifall det hjälper

CPUkylare, mm: http://imgserve.net/img-526979eb2c179.html
Systemfläkt: http://imgserve.net/img-52697a8cde679.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Testar nu utan någon system-fläkt och datorn låter himmelskt tyst Jag kopplade in den nya fläkten i samma uttag som den förra (3pin), inte i cpu fläktuttaget. CPU-fläkten sitter faktiskt vriden neråt i chassit, men jag har inte märkt något fel eller höga fläktvarv med den.

Du borde för maximal kylning om din chassifläkt sitter på baksidan ha cpu kylaren så den blåser däråt då också annars om du blåser nedåt så blåser du varmluft från cpun rakt på grafikkortet men detta har ju inte med problemet med den högljudda fläkten att göra tydligen.

testa om du kan hitta någon fläktstyrning i bios alternativt silent mode.
kolal i manualen till ditt moderkort vilken fan conector du skall använda till just den fläkt positioneringen (vet inte om det står i alla men står iaf i min vart man skall koppla vilken fläkt)

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Testa koppla fläkten direkt till psu:n och inte till moderkortet, min GT fläkt fick konstigt ljud när jag kopplade den till moderkortet men slutade när jag kopplade den med en molex kontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Just nu har jag min gamla systemfläkt monterad men inte inkopplad. Här är lite bilder på allt, ifall det hjälper

CPUkylare, mm: http://imgserve.net/img-526979eb2c179.html
Systemfläkt: http://imgserve.net/img-52697a8cde679.html

testa vända fläkten så den blåser luften utåt

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit