Micro Displayport för 4K-upplösning med mobila enheter i antågande

Permalänk
Melding Plague

Micro Displayport för 4K-upplösning med mobila enheter i antågande

VESA tillkännager att det inlett arbetet på Micro Displayport, som ska bli särskilt avsedd för att ge mobila enheter möjligheten att driva externa skärmar i 4K-upplösning och uppåt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Galet! men Coolt! Mer sånt!

Permalänk
Medlem

4K i 120Hz vore najs.

Permalänk
Medlem

Och en datorskärm som kostar lika mycket som hela mobilen har en upplösning på 1440p ....

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

4k, 4k everywhere!

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk

Enligt http://carltonbale.com/does-4k-resolution-matter/ kan man inte ens med en projektor uppleva skillnaden med 4k. Jag förstår att branchen vill pusha 4k, men finns det någon fördel för hemmabruk?

Den enda fördelen jag kan tänka mig är "retina" datorskärmar, typ 24" med 4k och skalning på 2x. Skulle väl ge motsvarande ~1080p.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Mycket data genom en så liten kabel!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Enligt http://carltonbale.com/does-4k-resolution-matter/ kan man inte ens med en projektor uppleva skillnaden med 4k. Jag förstår att branchen vill pusha 4k, men finns det någon fördel för hemmabruk?

Den enda fördelen jag kan tänka mig är "retina" datorskärmar, typ 24" med 4k och skalning på 2x. Skulle väl ge motsvarande ~1080p.

Jag va och kollade på 4k-tvn på Media Markt, och jag upplevde en betydligt bättre bild

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapo:

4K i 120Hz vore najs.

yepp, quad-titan för att driva spelet i 120fps

Permalänk
Skrivet av bubblefrog:

Jag va och kollade på 4k-tvn på Media Markt, och jag upplevde en betydligt bättre bild

Stod du på samma avstånd som om du skulle sitta i soffan hemma?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

yepp, quad-titan för att driva spelet i 120fps

2015 så finns det förhoppningsvis bättre GPU's än Titan så

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Stod du på samma avstånd som om du skulle sitta i soffan hemma?

Högre pixeltäthet = bättre och skarpare bild, högre bild detaljer. Spelar ingen roll var man sitter. Så är det bara.
Det är det inspelade materialet som fångar upp detaljerna. Liksom skillnaden att spela in en video i 480p vs 1080p. Man ser skillnaden. Kolla på en YouTube video i 480p och jämför sedan med en Blu-ray film (1080p).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av znarkus-o:

Enligt http://carltonbale.com/does-4k-resolution-matter/ kan man inte ens med en projektor uppleva skillnaden med 4k. Jag förstår att branchen vill pusha 4k, men finns det någon fördel för hemmabruk?

Den enda fördelen jag kan tänka mig är "retina" datorskärmar, typ 24" med 4k och skalning på 2x. Skulle väl ge motsvarande ~1080p.

Har inte läst hela artikeln, men jag kan tänka mig att de snackar om video. Skillnaden mellan video i 1080p och 2160p är kanske inte så stor på normalstora skärmar (men jag tror att jag hade upplevt skillnad), men det finns andra tillämpningar där skillnaden är tydligare, till exempel text.

4K är definitivt inte onödigt på 24 tum.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Nu när de ändå håller på att kolla på 4K och tar fram standard för den, så kan de väl samtidigt kolla på 8K som är nästa steg efter 4K.
För de kommer dom ju behöva göra förr eller senare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Enligt http://carltonbale.com/does-4k-resolution-matter/ kan man inte ens med en projektor uppleva skillnaden med 4k. Jag förstår att branchen vill pusha 4k, men finns det någon fördel för hemmabruk?

Den enda fördelen jag kan tänka mig är "retina" datorskärmar, typ 24" med 4k och skalning på 2x. Skulle väl ge motsvarande ~1080p.

För inspelat material typ film och TV-serier är 4K/8K mer än bara upplösning enligt rec. 2020, exempelvis bättre färgdjup/färgrymd och luma coefficients/chroma subsampling - detta påverkar bildkvalitet oavsett hur stor skärm man har eller vilket avstånd man har till skärmen.

Specifikationen bjuder även på fler ljudkanaler (24st) jämfört med dagens rec. 709 som definierar 720p/1080p och efterlevs av t.ex. bluray.

Skrivet av rektor:

Nu när de ändå håller på att kolla på 4K och tar fram standard för den, så kan de väl samtidigt kolla på 8K som är nästa steg efter 4K.
För de kommer dom ju behöva göra förr eller senare ändå.

rec. 2020 innefattar både 4K och 8K. Därmed finns redan en standard även för 8K.

Permalänk

Jag tycker inte vi ska vara nöjda förrän vi inte ser skillnad på verklighet och bildskärm. DÅ är det inte lönt att förbättra längre.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Högre pixeltäthet = bättre och skarpare bild, högre bild detaljer. Spelar ingen roll var man sitter. Så är det bara.
Det är det inspelade materialet som fångar upp detaljerna. Liksom skillnaden att spela in en video i 480p vs 1080p. Man ser skillnaden. Kolla på en YouTube video i 480p och jämför sedan med en Blu-ray film (1080p).

Men du kan inte jämföra youtube med blu-ray, oavsett upplösning do youtube är mycket hårdare komprimerat.
Samt att 480p är så låg kvalitet att många med dålig syn också kan se skillnad och att det är större skillnad i relativ upplösning jämfört med 1080p vs 2160p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Jag va och kollade på 4k-tvn på Media Markt, och jag upplevde en betydligt bättre bild

Jag med och jag kollade på samma avstånd som jag har hemma typ 3m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Men du kan inte jämföra youtube med blu-ray, oavsett upplösning do youtube är mycket hårdare komprimerat.
Samt att 480p är så låg kvalitet att många med dålig syn också kan se skillnad och att det är större skillnad i relativ upplösning jämfört med 1080p vs 2160p.

Hehe, lite skillnad är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Jag va och kollade på 4k-tvn på Media Markt, och jag upplevde en betydligt bättre bild

Ja på rätt nära avstånd går det ju att se skillnad. Om en 4-5 år frammåt, så blir kanske 4K riktigt intressant. Finns vad jag vet väldigt få spelar som idag kan spela upp äkta 4K material (menar utan att använda uppskalning från 1080). Dagens kraftigaste GPU'er är inte heller klara för 4K även om både AMD och Nvidia vill få oss tro detta. Det krävs fortfarande 2 eller fler grafikkort i den absoluta toppklassen för att driva runt spelen, och då pratar vi inte ens stabila 60fps. För att inte tala om den nya generationens spelkonsoller som inte ens klarar 1080p i 30fps. Crytek meddelade att man i Ryse på Xboxone fått gå ner en bit i upplösning för att kunna hålla 30fps, men hävdade att man ändå inte såg någon skillnad, därför att konsollen skalar upp till full HD.

Som någon skrev så skall vi självklart inte vara nöjda förrän det blir bättre än verkligheten. Samtidigt bör man vara realistisk och inse att det måste finnas mycket media som fungerar för att det över huvud taget skall ha något mervärde.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Det som du länkade till här märks inte vid normalt tittavstånd. Låt oss antaga att de flesta sitter mellan 2-4m ifrån TV'n. Normal storleken idag säger vi är på mellan 46-52" På 4m lär man inte kunna se skillnaderna något nämnvärt på en 52"are. På 3 meter börjar de bli lite intressantare men det lär fortfarande inte vara någon aha upplevelse. På 2m börjar det hända grejor, men hur många sitter så nära en 52"'are?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

4K behövs för:

Mobiler: Nej!
Plattor: Ja (de större iaff)
Monitorer: Ja!
TV -3DFilm: Ja.... Då 3D halvering/interlace effekten blir för synlig i 1080 vid ~50"+
TV - Film: Ja....... Men kanske olönt för skärmar mindre än ~50"
TV -datorbild: Ja.. Text mm. Men speciellt vid utebliven kantutjämning (t.ex vissa logotyper eller spel), egentligen krävs då 8K på 50"+

Permalänk
Medlem

Vi ska alltså ha 3840x2160 på 4"-display och 1920x1080 på 27"-display.
Vem FAN bestämde det här?!?!?

Permalänk
Medlem

Menade bara att det inte är en rättvis jämförelse. Jag vet mycket väl hur stor skillnaden är
Har testat att spela Crysis på Inet i Malmö på deras 4k skärm :3

Permalänk
Medlem

Kan inte för nåt i världen fatta varför dom enda som skulle KUNNA behöva detta får betala sjuka summor 1440p på en 27". Men nej 4K på 4" ska vi allt ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att man ser skillnad. Kanske inte "jag ser en pixel" men helheten blir definitivt bättre. Jag ser exempelvis skillnad på 720 och 1080 på en 5tuma mobilskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv

Jag ser skillnad på film i HD och verkligheten. Jag vet inte vilken "upplösning" verkligheten har och läser här nått mumbojumbo om båglängder osv, men så länge det syns en skillnad mellan verklighet och bildskärm så finns det utrymme för förbättring.
Känner mig lite "tvingad" att lägga in lite 4K reklam här. LÄNK

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan inte för nåt i världen fatta varför dom enda som skulle KUNNA behöva detta får betala sjuka summor 1440p på en 27". Men nej 4K på 4" ska vi allt ha.

Sjuka summor? Billigaste 2560*1440 skärmarna kostar neråt 4000kr, det är billigt i bildskärmssammanhang. Det är inte så många år sedan en 19" kostade något liknande... eller för den delen inte jättemånga år till som man fick en ganska kass 17" crt för de pengarna.

Kan dock hålla med om att upplösningskriget utspelar sig där det behövs absolut minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

En skärm på 30" med upplösning på 2 560 x 1 600 kostar från Dell ca 10000:- Kan man klaga på det? Känner du dessutom någon student så kan du få studentrabatt... Jisses! Bra saker måste få kosta.

Permalänk

Hur upplevs SD kvalitet på en 4k enhet?
4ggr så dåligt som på en 1080p enhet?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid