Asus Maximus VI Impact - spec på fläktar?

Permalänk
Medlem

Asus Maximus VI Impact - spec på fläktar?

Specen till moderkortet anger 4 fläktar, 1 CPU och 3 chassi, alla med 4 pinnar.
CPU-fläktens header anger den fjärde pinnen som PWM control, vilket om jag förstått det rätt betyder att PWM används för att styra fläktens varvtal. I get it!

Chassifläktarnas header specar den fjärde pinnen med +5V.

Vad betyder detta? Kan de varvtalsregleras då, fast med en annan metod än PWM? Spänningsvariation?
BIOS-et för kortet tycks stödja någon form av varvtalsstyrning även för chassifläktarna. Vad? Hur hänger det samman?

Saken är så här att mitt chassi redan vid köpet har tre tre-pinnars chassifläktar som man styr manuellt med en liten switch på baksidan.

BIOS-et erbjuder en hel del funktionalitet och automatik för tempövervakning, kylning och fläktar. Jag går i tankar att byta ut alla 3-pinnars fläktarna mot 4-pinnars som är lämpligare att använda mot moderkortet...
Men behöver jag det? Kanske kan jag helt enkelt koppla de nuvarande tre-poliga till moderkortet och få full funktionalitet.

Inga fläktar sitter på moderkortet just nu i min nybyggda rigg, utan bara mot chassits fläktkontroller med den lilla switchen på.

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Medlem

PWM=Pulse width modulation. Ja, den 4'e pinne är den som styr hastigheten genom att slå av och på strömmen i en viss hastighet.

Du kan läsa alla tekniska specifikationer för hur PWM standarden ska vara och fungerar.
http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5CREV1_2_Public....

Men nej, du behöver inte byta dina fläktar emot PWM, det funkar med 3 pin i PWM kontakter. Se bara till att ställa om vissa eventuella inställningar i BIOS eller medföljande windows mjukvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

PWM=Pulse width modulation. Ja, den 4'e pinne är den som styr hastigheten genom att slå av och på strömmen i en viss hastighet.

Du kan läsa alla tekniska specifikationer för hur PWM standarden ska vara och fungerar.
http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5CREV1_2_Public....

Men nej, du behöver inte byta dina fläktar emot PWM, det funkar med 3 pin i PWM kontakter. Se bara till att ställa om vissa eventuella inställningar i BIOS eller medföljande windows mjukvara.

Fint, men varför har kortet 4 pinnar för chassifläktarna med den 4e pinnen konstant satt till +5V?
Inget stöd för PWM anges för chassi-fläktarna i moderkortsspecen. Trots det har de 4 pinnar, med den 4e satt till +5V. Jag kollade i specen du sände länk till, och där är +5V ok på den pinnen.
Men det tycks mig som om denna fjärde pinne konstant satt till +5V saknar funktion?
Eller kanske något ASUS-specifikt?

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Medlem
Skrivet av undret2:

Fint, men varför har kortet 4 pinnar för chassifläktarna med den 4e pinnen konstant satt till +5V?
Inget stöd för PWM anges för chassi-fläktarna i moderkortsspecen. Trots det har de 4 pinnar, med den 4e satt till +5V. Jag kollade i specen du sände länk till, och där är +5V ok på den pinnen.
Men det tycks mig som om denna fjärde pinne konstant satt till +5V saknar funktion?
Eller kanske något ASUS-specifikt?

Lite googlande hitta denna tråden om samma sak.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=66283p=5...

Där skrivs det att 4'e pinnen är matad med 5 volt för att se till att fläkten går på 100% hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tack för den googlingen! Superbra.

Och så tyckte jag att min beskrivning var utförlig. Det där var en lång uppsats.

På andra forum där jag tittade fanns inga bra svar... annat än att det kan vara specifikt för Asus program och FanXpert. Ingen kunde se en roll för denna +5V-pinne.
Och på vissa av Asus tidigare moderkort har det funnits en blandning av 4-pinnars (med +5V) och 3-pinnars moderkortskontakter för chassifläkt... vilket bara än mer bidrar till förvirring.

Ett tag tänkte jag att kanske en bios-uppdatering i framtiden skulle komma att ge PWM-support på den fjärde pinnen. Men det betyder ju att specen på kortet ändras. På andra saker kan man ibland se att pinnar är märkta som unused, eller for future use, eller som en post i den tråden anger, not connected.

Skrivet av Arazand:

Där skrivs det att 4'e pinnen är matad med 5 volt för att se till att fläkten går på 100% hela tiden.

Nej, det utläser inte jag av tråden, eftersom PWM-fläktar utan fjärde pinnen inkopplad default ändå går på fullt spett.

Jag fick lite svar på min fråga iaf och ska testa koppla mina fläktar på moderkortet iaf.
EDIT:
Nu kommer det fram mycket efter rätt googlande. Tex:
http://www.overclock.net/t/1353732/trouble-with-pwm-control-o...
Puh...

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7