Spärra Youtube app i routern, går det?

Permalänk
Medlem

Spärra Youtube app i routern, går det?

Jag trodde jag hade löst problemet med folk som toknöter youtube 24/7 genom att lägga till ett www.youtube.com filter i routerns access restriction under tiden jag spelar, men nu är problemet att det inte blockerar trafiken som går genom appen i mobilen/surfplattan, utan blockerar bara om man använder webläsarn. Några förslag på hur man blockerar access även genom youtube app?

Permalänk
Medlem

Om någon annan inte har någon lösning så är mitt förslag att du lägger till mobilerna/surfplattorna i MAC filtret medan du spelar, Wi-Fi kommer inte fungera överhuvudtaget men det är en lösning i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Om någon annan inte har någon lösning så är mitt förslag att du lägger till mobilerna/surfplattorna i MAC filtret medan du spelar, Wi-Fi kommer inte fungera överhuvudtaget men det är en lösning i alla fall

Jo, det är bara dom som kör trådlöst så jag skulle kunna göra det enkelt för mig o bara disabla wifi rakt av, men det är inget bra alternativ, kan man blockera en IP range som tillhör youtube eller har dom flera tusen ips tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Övervaka trafiken och kolla vad den kopplar upp sig emot och spärra destinationen? (i värsta fall, sätt upp din dator som en trådlös accesspunkt, koppla upp dig med telefon och se vad appen gör). Inte HELT otänkbart att du kan spärra *.youtube.com i stället för bara www.youtube.com

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jo, det är bara dom som kör trådlöst så jag skulle kunna göra det enkelt för mig o bara disabla wifi rakt av, men det är inget bra alternativ, kan man blockera en IP range som tillhör youtube eller har dom flera tusen ips tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Har faktiskt ingen aning. Min skola har 2 nätverk, 1 för datorer och 1 för mobiler. På båda nätverken körs ett system från tredjepart som automatiskt upptäcker och blockerar spel och hemsidor som inte har med skolarbete att göra, bland annat försvinner twitch.tv och e-sports nyheter med detta. Men det intressanta kommer till mobilnätverket där jag kan kolla på twitch via appen. Har därför ingen aning om hur man blockerar trafik från och till appar då skolans tredjepartsystem inte blockerar det. Självklart kommunicerar enheterna med appen så om man hittar portar eller annat appen använder sig av för att kommunicera med enheten så ska det inte vara några problem att blockera trafiken.

Permalänk
Medlem

Jag blockar "youtube.com" i min Asus-router, det blockar apps och web.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag blockar "youtube.com" i min Asus-router, det blockar apps och web.

kan det vara så simpelt att mitt www. före är boven i dramat? Ska genast prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Återkom med ditt resultat, kan vara bra att veta inför framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Återkom med ditt resultat, kan vara bra att veta inför framtiden

Ser faktiskt bra ut än så länge, bandbreddsanvändningen gick från 95-100% konstant senaste timmarna till att ligga under 10% sen jag gjorde ändringen fyfan vad skönt o kunna koppla av o spela lite den lilla tid man har att sätta sig framför datorn.

Kan ju tillägga för framtida googlingar på samma problem är att jag kör en Linksys WRT54GL Router med Tomato Version 1.27
Går in på access restriction, trycker på "add" för att göra en "new rule" där väljer jag all day/every day, normal internet access, bockar ur "block all internet access" ändrar ingenting i någon ruta för "rules" förutom den stora där jag skrev in youtube.com" sen "save" osså är det klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ser faktiskt bra ut än så länge, bandbreddsanvändningen gick från 95-100% konstant senaste timmarna till att ligga under 10% sen jag gjorde ändringen fyfan vad skönt o kunna koppla av o spela lite den lilla tid man har att sätta sig framför datorn.

Får man våga fråga varför yootube spärr?

Låter nästan som någon är inne på wifi oloves

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får man våga fråga varför yootube spärr?

Låter nästan som någon är inne på wifi oloves

Kommer låta som världens idiot till plastfarsa nu men anledningen till youtube-blocken är för att sambons ungar (7 och 12 år gamla) sitter på youtube från att dom vaknar till att dom lägger sig, även om dom kollar på TV så har dom varsin surfplatta o kör youtube samtidigt. När jag kommer hem från jobbet och träningen vilket brukar bli runt 19-20:00 vill jag gärna varva ner med en eller två matcher Heroes of newerth men det är tamejfan omöjligt för att ungarna inte klarar att lägga ifrån sig plattorna.

Självklart vet jag att problemet ligger i att "vi" låter ungarna hålla på såhär, men jag har pratat med min sambo och frågat ifall inte ungarna borde vara ute o leka med kompisar, men hon sa att dom inte vill o att hon "kan ju inte tvinga dom till att gå ut", min åsikt är att självklart kan hon tvinga ut ungarna, det gjorde min morsa med mig o det är jag glad för idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kommer låta som världens idiot till plastfarsa nu men anledningen till youtube-blocken är för att sambons ungar (7 och 12 år gamla) sitter på youtube från att dom vaknar till att dom lägger sig, även om dom kollar på TV så har dom varsin surfplatta o kör youtube samtidigt. När jag kommer hem från jobbet och träningen vilket brukar bli runt 19-20:00 vill jag gärna varva ner med en eller två matcher Heroes of newerth men det är tamejfan omöjligt för att ungarna inte klarar att lägga ifrån sig plattorna.

Känner själv igen det där. Jag hade blivit glad om min pappa hade gjort så mot mig för det hade tvingat mig att göra annat än att ligga i soffan hela dagarna när jag var yngre. Självklart är det din uppkoppling och dina regler som gäller och någonstans måste man sätta stopp. Att tillåta ungarna på youtube är det inget fel på men om de sitter hela dagarna och inte gör något annat så kommer det bli ett problem.

Edit: Löper ju även risken för sämre hälsa och övervikt om man bara sitter inne hela dagarna om man inte råkar vara Ectomorph men i vilket fall är det inte bra att bara sitta vid tv/surfplattor. Vet inte hur det ser ut hos er men en tanke kan ju vara att tvinga ut dem, de behöver inte vara med kompisar så länge de är utomhus. Du kan dra med dem och handla eller vad som helst. Men jag vet ju inget om er situation så jag ska inte säga nått mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Självklart vet jag att problemet ligger i att "vi" låter ungarna hålla på såhär, men jag har pratat med min sambo och frågat ifall inte ungarna borde vara ute o leka med kompisar, men hon sa att dom inte vill o att hon "kan ju inte tvinga dom till att gå ut", min åsikt är att självklart kan hon tvinga ut ungarna, det gjorde min morsa med mig o det är jag glad för idag.

Nä tvärt om Låter ju helt sjukt, borde ju fixa en barnspärr på nätet. Typ att dom bara får sitta en timme om dagen.

Men ska inte lägga mig i Hoppas du i alla fall får lite spel ro nu framöver.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SueCia:

Är det då inte bättre att installera Netlimiter / köra Youtube via QoS i routern (om detta nu är aktuellt)? Låta ungarna få använda Youtube, men att de har en viss bandredd att dela på utan att övriga personer i nätverket påverkas markant. (beroende på tillgiven bandbredd, självklart.)

Nu vet jag inte om det finns Netlimiter som app, eller om du har en router med duglig QoS motor, men det var då värd en kommentar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Haha! Jag har en liknande situation :).

Permalänk
Skrivet av SueCia:

så fort du använder internet på mobilen på t.ex youtube eller sweclockers som har en app så är man inne på m.********.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Min systers två barn, 8 och 9 år gamla, har varsin iPhone och pojken har speldator och Xbox 360 med alla möjliga tillbehör och spel + 40" TV medan flickan har iPad och nån Galaxy Mini. Tycker det är bedrövligt. De leker aldrig som barn ska, går knappt ut, börjar bli överviktiga. Jag blir tokig, men jag försöker att inte lägga mig i. Det värsta är att de vill ju ha den nyaste prylen hela tiden för att typ alla andra ungar på skolan har det. Jag mår illa. Mina barn kan glömma såna saker innan de fyllt iaf 13. Jag fick farsans gamla 3310 när jag var 13. Jag var skitglad, men jag hade iaf inget behov av en telefon innan jag började högstadiet, "i stan". Fick ett begagnat PSX när jag var 11. Det jag har i min sign har jag själv jobbat ihop, det fränaste jag nånsin haft. Jag är nu 24.

Detta var inte meningen som kritik riktat mot vare sig TS eller sambon, jag behövde bara "gubba ur lite"

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Varför inte lägga in en spärr så nätet inte fungerar för dem inna kl 17.00 (eller senare för den delen)?
Ungarna får för sig att göra annat (ex läxorna).

Om någon påpekar att man behöver Internet för skolarbeten kan du alltid kontra med att det finns bibliotek.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Varför inte lägga in en spärr så nätet inte fungerar för dem inna kl 17.00 (eller senare för den delen)?
Ungarna får för sig att göra annat (ex läxorna).

Om någon påpekar att man behöver Internet för skolarbeten kan du alltid kontra med att det finns bibliotek.

Youtube är fullt av värdelösa förebilder som pewdiepie.
Deras språk och beteende är inget man vill att sina barn ska tro är normalt och efterlikna.

Att läxorna blir gjorda är självklarhet, men när dom belönas med dator/surfplatta/console-tid är det skönt att veta att dom inte sitter på youtube.

Permalänk
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Min systers två barn, 8 och 9 år gamla, har varsin iPhone och pojken har speldator och Xbox 360 med alla möjliga tillbehör och spel + 40" TV medan flickan har iPad och nån Galaxy Mini. Tycker det är bedrövligt. De leker aldrig som barn ska, går knappt ut, börjar bli överviktiga. Jag blir tokig, men jag försöker att inte lägga mig i. Det värsta är att de vill ju ha den nyaste prylen hela tiden för att typ alla andra ungar på skolan har det. Jag mår illa. Mina barn kan glömma såna saker innan de fyllt iaf 13. Jag fick farsans gamla 3310 när jag var 13. Jag var skitglad, men jag hade iaf inget behov av en telefon innan jag började högstadiet, "i stan". Fick ett begagnat PSX när jag var 11. Det jag har i min sign har jag själv jobbat ihop, det fränaste jag nånsin haft. Jag är nu 24.

Detta var inte meningen som kritik riktat mot vare sig TS eller sambon, jag behövde bara "gubba ur lite"

HAHAHAH, The typical new generation hater ^^
Jag förstår dig, men det kanske är lite väl sent att skaffa telefon när man är 13? tycker man kan fixa en billig tlf för typ 2-300spänn när de är 8-9 kanske, så dom blir vana vid den. Blir den väl omhändertagen så kan dom få en finare etc och vice versa. Jag är 17 om det spelar någon roll.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Youtube är fullt av värdelösa förebilder som pewdiepie.
Deras språk och beteende är inget man vill att sina barn ska tro är normalt och efterlikna.

Att läxorna blir gjorda är självklarhet, men när dom belönas med dator/surfplatta/console-tid är det skönt att veta att dom inte sitter på youtube.

Självfallet. Helt klart bör man spärra youtube.
Jag tyckte bara inte det räckte

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Många svar blev det till sist, men det verkar som problemet är löst iallafall, tackar för det.

Jag vill gärna blockera deras uppkoppling helt vissa tider så att dom faktiskt börjar bete sig som barn ska, men i slutändan är det inte min uppgift, jag har sagt till min sambo vad jag tycker och hon tycker inte likadant, det är hennes barn så hon får bestämma. Men minsta ungen har börjat bygga på en skaplig kagge och det lär inte bli bättre, den äldre av dom spelar åtminstone fotboll och handboll så han är inte det minsta överviktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Många svar blev det till sist, men det verkar som problemet är löst iallafall, tackar för det.

Jag vill gärna blockera deras uppkoppling helt vissa tider så att dom faktiskt börjar bete sig som barn ska, men i slutändan är det inte min uppgift, jag har sagt till min sambo vad jag tycker och hon tycker inte likadant, det är hennes barn så hon får bestämma. Men minsta ungen har börjat bygga på en skaplig kagge och det lär inte bli bättre, den äldre av dom spelar åtminstone fotboll och handboll så han är inte det minsta överviktig.

Hennes barn men din uppkoppling?

OnT: Skönt att du fixade det. Happy gaming

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

HAHAHAH, The typical new generation hater ^^
Jag förstår dig, men det kanske är lite väl sent att skaffa telefon när man är 13? tycker man kan fixa en billig tlf för typ 2-300spänn när de är 8-9 kanske, så dom blir vana vid den. Blir den väl omhändertagen så kan dom få en finare etc och vice versa. Jag är 17 om det spelar någon roll.

Jo, kanske. Men ändå, vansinne. Du verkar fatta vad jag menar

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo