Permalänk
Medlem

Bra temp eller inte ?

Har precis köpt en ny kylare, en Noctua Ch 12 SE14. När jag inte gör något med datorn. Alltså är bara på skrivbordet och lyssnar på musik eller något så ligger den på 25-28 Grader. Jag har en intel i5 4670k. Sen tänkte jag clocka den till 4,2 ghz. Då undrar jag hur mycket den går upp till. Och är 25-28 grader i idle bra ?.

Visa signatur

ASUS Z87 A, Intel I5 4670K 3.4 Ghz, 750 W, Corsair 8 GB 1600 Mhz, Evga Geforce 660 2 GB SC (SLI)

Permalänk

svårt o säga hur mkt den går upp till, skulle gissa 15-20 grader, men 25-28 grader idle är ju helt ok ^^

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Avstängd

ja det är ju bra. men det beror ju lite på vad din omgivande temperatur i rummet är också. I stresstester kanske den efter din överklockning under kort tid går upp till runt 65 grader, vad vet jag. Det är ingen fara för överhettning iaf. klocka på du. försök att få den stabil på så låga volt som möjligt för att reducera värmeutvecklingen.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Skit i Idle temps. Dra igång prime95/intel burn test och kolla load temps.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Idle temps är i de flesta fallen helt ointressanta.

Kör lite prime95 eller annat stressprogram.

Permalänk
Medlem

Prime95, vad är det för program, ska ladda ner det nu.

Visa signatur

ASUS Z87 A, Intel I5 4670K 3.4 Ghz, 750 W, Corsair 8 GB 1600 Mhz, Evga Geforce 660 2 GB SC (SLI)

Permalänk
Medlem

Jag körde på prime. Tog ett stresstest, den gick up till 50 grader

Visa signatur

ASUS Z87 A, Intel I5 4670K 3.4 Ghz, 750 W, Corsair 8 GB 1600 Mhz, Evga Geforce 660 2 GB SC (SLI)

Permalänk
Skrivet av Viigan:

Jag körde på prime. Tog ett stresstest, den gick up till 50 grader

Det är ju jätte bra temp, inget att vara orolig för

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Bra ju Nu ska jag bara lära mig överclocka vill komma upp till 4,2 ghz, vågar inte ändra settings. För kan inte så mycket om överclockning

Visa signatur

ASUS Z87 A, Intel I5 4670K 3.4 Ghz, 750 W, Corsair 8 GB 1600 Mhz, Evga Geforce 660 2 GB SC (SLI)

Permalänk
Skrivet av Viigan:

Bra ju Nu ska jag bara lära mig överclocka vill komma upp till 4,2 ghz, vågar inte ändra settings. För kan inte så mycket om överclockning

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viigan:

Jag körde på prime. Tog ett stresstest, den gick up till 50 grader

tror för övrigt att du ska undvika att köra prime95 på en haswell, har för mig det kan vara skadligt för cpun. bra temps i vilket fall. inget att vara orolig för.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Idle temps är väl inget man ska utgå efter? jaf får runt 30-40C idle och 65+ under load med 4.2 ghz
jag titar bara på load för att veta hur varmt den går under stresstest eller spelande (bf3 typ)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

tror för övrigt att du ska undvika att köra prime95 på en haswell, har för mig det kan vara skadligt för cpun. bra temps i vilket fall. inget att vara orolig för.

Hur skulle det kunna vara skadligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

tror för övrigt att du ska undvika att köra prime95 på en haswell, har för mig det kan vara skadligt för cpun. bra temps i vilket fall. inget att vara orolig för.

Det var inga problem för mig i alla fall, vet inte vad som skulle kunna vara skadligt.

Permalänk
Medlem

Asus z87 A

Skrivet av Bordsvatten:

Vad har du för moderkort?

Har ASUS Z87 A, Är det svårt o överclocka ?

Visa signatur

ASUS Z87 A, Intel I5 4670K 3.4 Ghz, 750 W, Corsair 8 GB 1600 Mhz, Evga Geforce 660 2 GB SC (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

tror för övrigt att du ska undvika att köra prime95 på en haswell, har för mig det kan vara skadligt för cpun. bra temps i vilket fall. inget att vara orolig för.

Men om det är skadligt då att köra prime95 på en haswell vad ska jag annars köra?.

Visa signatur

ASUS Z87 A, Intel I5 4670K 3.4 Ghz, 750 W, Corsair 8 GB 1600 Mhz, Evga Geforce 660 2 GB SC (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viigan:

Men om det är skadligt då att köra prime95 på en haswell vad ska jag annars köra?.

Det är inte skadligt, håll koll på temperaturerna med tex "Realtemp"
Haswell tar inte större skada än någon annan processor, det enda med haswell är att dom har en tendens att gå varmt lätt.

Att Prime 95 skulle vara skadligt skulle jag vilja få en solid källa på!