Permalänk
Medlem

Scanna pappersfoton i bulk

Hej!

Nu ska familjens pappersfoton sedan ett antal årtionden digitaliseras, och källan kommer att vara just pappersfotografierna och inte negativen. Då det handlar om tusentals bilder (10x15 cm) är jag ute efter en scanner som kan laddas med flera bilder (10, 50, 100?) och sedan automatiskt sköta scanningen. Jag tänker mig alltså en scanner som man lägger en hög med bilder på som sedan tas in, scannas, och skickas ut igen på andra sidan. Lite som en kopieringsmaskin av större modell hanterar A4-papper. Finns en sådan scanner? Budget är 5000 kr, men jag tar gärna emot tips om dyrare maskiner också om det behövs för att få bulkfunktionen.

MVH
Andreas

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir ett par träffar på prisjakt men det blir dyrt, Kodak verkar ha 2 modeller av bildmatande pappersscanner för foton men de verkar få lite blandad kritik för den missar ca 5% av bilderna... Tänk på att du bör ha rak pappersbana så du inte väljer en dokumentscanner, de ar oftast böjd bana.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=499#rparams=l=s14698686...
Du har inte kvar negativen, det blir enklare då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Hej!

Nu ska familjens pappersfoton sedan ett antal årtionden digitaliseras, och källan kommer att vara just pappersfotografierna och inte negativen. Då det handlar om tusentals bilder (10x15 cm) är jag ute efter en scanner som kan laddas med flera bilder (10, 50, 100?) och sedan automatiskt sköta scanningen. Jag tänker mig alltså en scanner som man lägger en hög med bilder på som sedan tas in, scannas, och skickas ut igen på andra sidan. Lite som en kopieringsmaskin av större modell hanterar A4-papper. Finns en sådan scanner? Budget är 5000 kr, men jag tar gärna emot tips om dyrare maskiner också om det behövs för att få bulkfunktionen.

MVH
Andreas

Fota av dom (en bild i taget) + stativ! Är det snabbaste och bästa alternativet.
Om du nu har en kamera och stativ?
Så hade jag gjort.

Tidsmässigt går det snabbare att fota av, än att hålla på med en scanner (lägga rätt bilder, uppvärmningstid, och tiden det tar för scannern att komma till skott)

Bildkvaliteten kommer inte att bli lidande om du fotar av dom.

Så har du en bra kamera + stativ, så kör på det är mitt tips.

Googla så skall du se att du hittar flera träffar på det jag menar.

En scanner som du menar som tar 10, 50, 100 bilder finns inte vad jag vet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Negativscanner ar snabbare an papperscanner och resultatet blir battre, jag har provat bagge varianter och jag vet vad jag hade valt forutsatt att det ar bara vanliga 35mm rullar och inte 120 eller andra format inblandat

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av mrqaffe:

Det blir ett par träffar på prisjakt men det blir dyrt, Kodak verkar ha 2 modeller av bildmatande pappersscanner för foton men de verkar få lite blandad kritik för den missar ca 5% av bilderna... Tänk på att du bör ha rak pappersbana så du inte väljer en dokumentscanner, de ar oftast böjd bana.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=499#rparams=l=s14698686...
Du har inte kvar negativen, det blir enklare då.

Det är ju någonting i stil med de Kodakscannrarna jag är ute efter. Tråkigt dock om resultatet inte är hundraprocentigt och de är ju dessutom ganska saftiga i pris. Mina föräldrar, som ska sköta själva scanningen, får ta ställning till om det är värt det. Jag hittar dock inte några tester på just de scannrarna? Just behovet av rak pappersbana gör ju utbudet något begränsat, kanske får vi helt enkelt nöja oss med en vanlig flatbäddsscanner...

Skrivet av skog1s:

Fota av dom (en bild i taget) + stativ! Är det snabbaste och bästa alternativet.
Om du nu har en kamera och stativ?
Så hade jag gjort.

Tidsmässigt går det snabbare att fota av, än att hålla på med en scanner (lägga rätt bilder, uppvärmningstid, och tiden det tar för scannern att komma till skott)

Bildkvaliteten kommer inte att bli lidande om du fotar av dom.

Så har du en bra kamera + stativ, så kör på det är mitt tips.

Googla så skall du se att du hittar flera träffar på det jag menar.

En scanner som du menar som tar 10, 50, 100 bilder finns inte vad jag vet.

Jag har själv en Canon EOS 500 med stativ och lite olika objektiv, och har själv varit inne på denna idé. Jag är dock rädd för att ljussättningen ska bli problematiskt, särskilt som det är mina föräldrar som ska sköta det hela och då vill man gärna ha ett så automatiserat system som möjligt. Jag skulle dock kunna göra några tester och se hur pass bra kvaliteten blir med den utrustning jag redan har.

Skrivet av Inveramsay:

Negativscanner ar snabbare an papperscanner och resultatet blir battre, jag har provat bagge varianter och jag vet vad jag hade valt forutsatt att det ar bara vanliga 35mm rullar och inte 120 eller andra format inblandat

Jag hade också föredragit att använda negativen då kvaliteten blir bättre och man dessutom hade kunnat scanna flera bilder per batch med en negativscanner. Problemet är dock att negativ saknas till många av bilderna, och de negativ som finns är tyvärr inte organiserade. Pappersbilderna sitter dock daterade och kronologiskt organiserade i album, ibland med kommentarer dessutom, och därför är det enklare att använda dem som källa.

Permalänk
Rekordmedlem

Det ryms för det mesta flera pappersbilder på bädden på en flatbäddscanner, och är det också mellanformatsbilder så brukar de vara mindre i normala fall, 10x15 är ett rätt modernt format men a4 scannrarna tar förmodligen 4 bilder åt gången, de är ju lite större än a4, en a3 flatbäddscanner kanske är nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Negativscanner ar snabbare an papperscanner och resultatet blir battre, jag har provat bagge varianter och jag vet vad jag hade valt forutsatt att det ar bara vanliga 35mm rullar och inte 120 eller andra format inblandat

Skrivet av mrqaffe:

Det ryms för det mesta flera pappersbilder på bädden på en flatbäddscanner, och är det också mellanformatsbilder så brukar de vara mindre i normala fall, 10x15 är ett rätt modernt format men a4 scannrarna tar förmodligen 4 bilder åt gången, de är ju lite större än a4, en a3 flatbäddscanner kanske är nått ?

Som det står i länken jag postar lite längre ner.

"Du kan helt enkelt slänga scannern"

Och det är fler fördelar att fota av Dia,negativit eller svartvitt/färg bilder på papper.

Två stora fördelar är:

Du fotar i RAW.

Tiden, det går så mycket fortare! Om man planerar lite, så går det faktiskt väldigt fort, och det utklassar vilken skanner som som helst!

Som jag skrev innan, googla lite på ämnet, ni kommer att bli förvånade. Gör det! det finns jättemånga tutorials hur man går tillväga.

Och orkar ni inte googla så kommer länken här från Crimson en av våra största tjänster, som fotar av Dia,negativit eller svartvitt/färg bilder

(Läs gärna texten, innan ni tittar på klippet)

'Det är en gammal länk från 2011 som jag har sparat bland mina favoriter, då jag var i T S situation, och visar ett klipp när Moderskeppet var på besök hos Crimson just angående Fota av vs scanna.

Och det är verkligen inte svårt om man gör det rätt, sätt ditt bilden i mallen, kolla skärpan, tryck av kameran, byta bild. (och så går det i en slinga hela tiden) Tar högst 3 - 6 sec, klart.

Men det fina, är RAW.

Skall det gå fort eller ska bilderna bli bra? Det mina vänner, är den stora frågan.

Jag själv föredrar bra kvalitet, framför snabbhet. Och då fotar jag av, istället för att scanna.

(och man måste inte fixa alla 100 000 bilder på en gång, man kan ta det i intervaller)

Och jag är rent säker på att TS kan fixa så att det går smidigare att lära föräldrarna att fota av, än att scanna.

Dom kommer tycka det är roligare, än att hålla på att "leta runt bland scannerns mjukvara och leta efter rätt OK ruta att klicka på" För det kommer för eller senare, frågan/samtalet "var ska jag klicka nu" ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Funderat på att lämna bort jobbet? Crimson har en tjänst som de kallar shoebox-scanning för just detta, 100 kr start + 1 kr per bild i 300 dpi, 2 för 400 dpi och 4 och 600 dpi.

Även i högsta kvaliten så kommer ni ju under 5000 kr med 1200 bilder.