Plexgear 600w + Sapphire R9 280x Dual X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2011

Plexgear 600w + Sapphire R9 280x Dual X

Hej, vet inte om jag postar detta inlägg i fel forum i sådana fall får en mod gärna flytta på det.
Kunde inte hitta någon som hade samma nätaggregat som jag och provat detta kort så vänder mig till er för expertråd.

Jag har som titeln beskriver ett litet dilemma: Mitt gamla Sapphire HD7950 gav upp för ca 2 veckor sen och jag har inte kunnat skaffat ett nytt kort förrän nu (väntat på garantiärende från cdon).
Så nu när jag väl har köpt ett nytt grafikkort (Sapphire R9 280x Dual X) så kollade jag runt lite på nätet och läste att tillverkarens specifikationer på 750w är överdrivna och om man har ett någorlunda kvalitetsagg på ca 550-600w så ska man klara sig utan problem.
Mitt nätaggregat då, ett 600w Plexgear från Kjell & Co. (största anledningen till att jag köpte det nätaggregatet är att jag fick ett bra pris på det.) det klarade av att driva mitt gamla Sapphire HD7950 utan problem, men kommer det att klara av att driva mitt nya R9 280x? Kan man räkna det som kvalitetsaggregat?

Har följande system utöver grafikkortet och PSU:
Intel i5 3550 3,3GHz
Corsair 16GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - LGA1155
SanDisk SSD Extreme 120 GB
(för tillfället ingen mekanisk HDD då den också är problematisk.)

Tacksam för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Feb 2010

400 W klarar ditt system också så 600 W räcker fint!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2011

Uppdatering: verkar som om att det inte lirade som det ska, datorn stängde av sig flera gånger efter jag bytt grafikkort.
Har nu köpt ett nytt nätaggregat (XFX XXX Pro edition 850W) och nu har jag inte upplevt några problem relaterade till det.