Returnera monterad cpu?

Permalänk
Medlem

Returnera monterad cpu?

Hejsan
Jag införskaffade för ett litet tag sedan en intel 4670k. Men går i tankarna att en 4770k hade varit ett bättre val.

Jag funderar då på om man får skicka tillbaka en monterad processor? Tycker att lagarna är lite luddiga i detta. Jag mailade komplett.se där den är köpt och frågade, fick då svaret att om cpun uppfyller kriterierna här http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond så får den returneras. Men hur ska man tyda det.

T.ex. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, i tillhörande orginalkartong.

Som jag ser det får jag öppna förpackningen för att kunna studera processorn. Om det blir några märken på den när man monterar den vet jag inte. Om det spelar någon roll. Dom borde ju kunna slänga in cpun i någon komplett pc

Känns luddigt och svaret som jag fick från supporten var inte till så mycket hjälp. Får ringa dit på måndag.
Har ni någon erfarenhet i liknande fall? Eller övriga ideér?

MVH Johannes

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sennaho:

Hejsan
Jag införskaffade för ett litet tag sedan en intel 4670k. Men går i tankarna att en 4770k hade varit ett bättre val.

Jag funderar då på om man får skicka tillbaka en monterad processor? Tycker att lagarna är lite luddiga i detta. Jag mailade komplett.se där den är köpt och frågade, fick då svaret att om cpun uppfyller kriterierna här http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond så får den returneras. Men hur ska man tyda det.

T.ex. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsenlänge gen oförändrat skick, i tillhörande orginalkartong.

Som jag ser det får jag öppna förpackningen för att kunna studera processorn. Om det blir några märken på den när man monterar den vet jag inte. Om det spelar någon roll. Dom borde ju kunna slänga in cpun i någon komplett pc

Känns luddigt och svaret som jag fick från supporten var inte till så mycket hjälp. Får ringa dit på måndag.
Har ni någon erfarenhet i liknande fall? Eller övriga ideér?

MVH Johannes

hur länge har du använt den?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

"väsentligen oförändrat skick" = oskadd, repig osv.
Så, om du installerat och kört den, plocka bort den försiktigt och rensa bort all kylpasta. Vet dock inte hur de ser på en medföljande kylare med utsmetad kylpasta, om du nu använt den.

Permalänk
Medlem

Det är helt upp till återförsäljaren om de köper tillbaka din använda CPU, men du har ingen laglig rätt att byta/återlämna den. Chansen är nog ganska liten när det gäller en CPU. Andra komponenter kan vara lättare att byta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk

Det är nog bättre att du säljer den och köper en 4770K istället, annars tycker jag synd om den som beställer en 4670K och får din använda CPU

Tycker det är lite dåligt att det inte finns en specifik ångerrätt för hårdvara faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

hur länge har du använt den?

1 vecka ungefär.

Skrivet av El_Raspberry:

"väsentligen oförändrat skick" = oskadd, repig osv.
Så, om du installerat och kört den, plocka bort den försiktigt och rensa bort all kylpasta. Vet dock inte hur de ser på en medföljande kylare med utsmetad kylpasta, om du nu använt den.

Har inte använt den medföljande kylaren, så den är orörd.

Permalänk
Skrivet av Sennaho:

1 vecka ungefär.

Har inte använt den medföljande kylaren, så den är orörd.

Jag tycker du frågar dig själv om du tycker det är helt OK att den 4770K som du ska köpa för fullpris är använd i en vecka av en främmande person och därmed inte vet hur denne hanterat CPU'n.

Jag skulle inte tycka om det.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE="Sennaho;14015096"]1 vecka ungefär.
/QUOTE]

Då har du använt den och inte bara provat, dvs du kan, om du är ärlig, glömma allt om ångerrätt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FaniSkogen:

Jag tycker du frågar dig själv om du tycker det är helt OK att den 4770K som du ska köpa för fullpris är använd i en vecka av en främmande person och därmed inte vet hur denne hanterat CPU'n.

Jag skulle inte tycka om det.

Jag tycker den intressanta frågan är om du är en person som skulle vara beredd att kolla i fyndhörnan när du köper saker och ting. Jag vet att jag inte är överdrivet intresserad att göra det när det gäller teknik. Men om Komplett ger x% rabatt på en använd vara så är också x% personer beredda att köpa det.

Om vi utgår från att det inte är några problem med CPU:n som TS har, så har folk garanterat lämnat tillbaka saker i sämre skick.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Jag tycker den intressanta frågan är om du är en person som skulle vara beredd att kolla i fyndhörnan när du köper saker och ting. Jag vet att jag inte är överdrivet intresserad att göra det när det gäller teknik. Men om Komplett ger x% rabatt på en använd vara så är också x% personer beredda att köpa det.

Om vi utgår från att det inte är några problem med CPU:n som TS har, så har folk garanterat lämnat tillbaka saker i sämre skick.

Jag uppskattar fyndhörnor väldigt mycket. Men räknar då också med en rejäl rabatt. En såpass stor rabatt att det kan vara värt den lilla risken för dolda fel som en tidigare användare orsakat.
Men köper jag något nytt räknar jag med att vara första användaren och vill enbart att fabriksnissarna ska vara de som pillat på min produkt.

På vilket sätt är det en intressant fråga?

Självklart har folk betett sig illa tidigare, det tror jag ingen tvivlar på? Men rättfärdigar det DIG eller TS att också beté sig illa?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FaniSkogen:

Jag uppskattar fyndhörnor väldigt mycket. Men räknar då också med en rejäl rabatt. En såpass stor rabatt att det kan vara värt den lilla risken för dolda fel som en tidigare användare orsakat.
Men köper jag något nytt räknar jag med att vara första användaren och vill enbart att fabriksnissarna ska vara de som pillat på min produkt.

På vilket sätt är det en intressant fråga?

Självklart har folk betett sig illa tidigare, det tror jag ingen tvivlar på? Men rättfärdigar det DIG eller TS att också beté sig illa?

Det är intressant eftersom det är butiken som avgör om de accepterar returen, och det som är kvar är om någon skulle vilja köpa den, vilket du då tydligen är.

Permalänk
Medlem

Det upp till komplett att testa och sälja CPU vidare, med rabatt så klart. Finns alltid demo versioner ute på komplett. Du får garanti på dom, så om det skulle visa sig att CPU är fel på, så får du ny

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jag tycker du frågar dig själv om du tycker det är helt OK att den 4770K som du ska köpa för fullpris är använd i en vecka av en främmande person och därmed inte vet hur denne hanterat CPU'n.

Jag skulle inte tycka om det.

Nej självklart skulle jag inte vilja att någon har pillat på den innan om jag köper den som ny. Tänkte mer att min cpu, om returen godkänns hamnar i t.ex. fyndhörnan.

Det är absolut inget fel på cpun och den har behandlats med största försiktighet.

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att en CPU är i väsentligen förändrat skick så fort plomberingen på förpackningen har brutits. Det är alldeles för många tomtar som inte har någon aning om vad ESD innebär för att jag skulle acceptera något annat.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Nej självklart skulle jag inte vilja att någon har pillat på den innan om jag köper den som ny. Tänkte mer att min cpu, om returen godkänns hamnar i t.ex. fyndhörnan.

Det är absolut inget fel på cpun och den har behandlats med största försiktighet.

Borde inte vara några problem.
Tittar man i kompletts fyndhörna så finns det rätt många processorer där.

Skrivet av Buffer:

Själv anser jag att en CPU är i väsentligen förändrat skick så fort plomberingen på förpackningen har brutits. Det är alldeles för många tomtar som inte har någon aning om vad ESD innebär för att jag skulle acceptera något annat.

Möjligt, men det står dig helt fritt att låta bli fyndhörnorna också.