i5 4670k vs i7 4770k för gaming + streaming

Permalänk

i5 4670k vs i7 4770k för gaming + streaming

Tja! Jag tänkte köpa en ny dator inför BF4 och undrar lite vilken processor jag ska välja.
Valet står mellan i5 4670k och i7 4770k. Gör det någon skillnad med hyperthreading då?

Tack på förhand!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av rasmusplus:

Tja! Jag tänkte köpa en ny dator inför BF4 och undrar lite vilken processor jag ska välja.
Valet står mellan i5 4670k och i7 4770k. Gör det någon skillnad med hyperthreading då?

Tack på förhand!

i7:an är värd om du ska streama dvs spelar mer än 1080p, Om du nu spelar i 1080p satsa på i5:an och ett livestreamer kort: (DVS Livestreamer live HD korten). Beror helt även på om din skärm använder HDMI osv.

Så Jag vill ha detta:

Spelar du i 1080p? 1440p?

Har skärmen HDMI?

Isf om du nu väljer 1080p och HDMI ta i5:an och instickkort annars i7:an alla dar i veckan vid streaming.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Om du har pengar så kör du självklart på i7an!

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • ASUS TUF Gaming B850-Plus • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk

Jag kör i 1080p.

Jag har benq xl2410T, 120hz. Den har HDMI utgång som jag inte använder atm.

Jag velar mellan 290x och 780. Om det spelar någon roll.

Tack för snabbt svar!

Permalänk

En ytterligare fråga är i7an mer framtidssäker? Är det någon som har koll på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusplus:

En ytterligare fråga är i7an mer framtidssäker? Är det någon som har koll på det?

1150-sockeln är ju till en stor sannolikhet samma sockel som kommer användas till nästa generation ifrån intel.

Kan även tänka mig att hyperthreading kommer att få en större roll till framtidens spel, så de tror jag.

Permalänk

BF4 kan ju utnyttja 8 kärnor vilket betyder att du med i7:an kommer att få mycket bättre prestanda. Framförallt när du streamar samt spelar online vilket jag antar att du kommer att göra

Permalänk

Tack för snabba svar allihopa! Då blir det en i7a!

En ytterligare fråga , tänkte köpa Hyper Evo 212 som kylare, är den ok för överclockning?
Har aldrig direkt överclockat grejjer, så jag har lite dålig koll

Permalänk
Medlem

Hyper Evo 212 är billig och bra. Duger till viss överclockning men det finns bättre.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Ska du strömma samtidigt så är det lika bra att ta en cpu med HT. Ren spelprestanda spelar det ingen roll, HT kan ställa till problem i spel då det orsakar viss latens.

Permalänk
Skrivet av rasmusplus:

Tack för snabba svar allihopa! Då blir det en i7a!

En ytterligare fråga , tänkte köpa Hyper Evo 212 som kylare, är den ok för överclockning?
Har aldrig direkt överclockat grejjer, så jag har lite dålig koll

Hur mycket är du beredd att lägga på en kylare? Den här Noctuan för 679:- eller den här Phanteks för 699:- tillåter dig överklocka mycket mer än med en Hyper Evo 212.

Permalänk
Skrivet av pTw:

1150-sockeln är ju till en stor sannolikhet samma sockel som kommer användas till nästa generation ifrån intel.

Kan även tänka mig att hyperthreading kommer att få en större roll till framtidens spel, så de tror jag.

Haswell-E verkar bli sockel 2011. Haswell refresh verkar ligga på två plattformar, dock med sockel 1150. Ha dock saltkaret redo, vet ej om detta är officiellt.

http://www.legitreviews.com/intel-2014-desktop-processor-road...

Skrivet av albindubech:

BF4 kan ju utnyttja 8 kärnor vilket betyder att du med i7:an kommer att få mycket bättre prestanda. Framförallt när du streamar samt spelar online vilket jag antar att du kommer att göra

http://www.hardwarepal.com/battlefield-4-cpu-gpu-benchmarks/5...

I beta var det marginell skillnad, om man inte tänkt köra låga inställningar/upplösning. Säkert gött med HT om man streamar också dock.

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14