Är vi svenskar för bortskämda när det gäller snabb internetuppkoppling?

Permalänk
Medlem

Är vi svenskar för bortskämda när det gäller snabb internetuppkoppling?

Som rubriken lyder, är vi för bortskämda? Vi är ju rätt överlägsna när man jämför med andra länder och när det väl ligger nere någon timme så får vi panik och klagar.

Diskutera, alla har självklart rätt till sina åsikter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Som rubriken lyder, är vi för bortskämda? Vi är ju rätt överlägsna när man jämför med andra länder och när det väl ligger nere någon timme så får vi panik och klagar.

Diskutera!

Skulle säga att vi är bortskämda rent generellt när det gäller teknik. Jag tror att gemene man inte förstår (speciellt den yngre generationen) vilken avancerad teknik som ligger bakom en smartphone eller liknande - men lik förbannat blir de rosenrasande så fort något inte funkar. Hade de bara taggat ner en smula och tänkt efter så hade de insett att det de håller i handen skickade den första människan till månen för över 40 år sen, flera gånger om...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Internet låg nere ett dygn här hemma i förra veckan, det är lite väl länge tycker jag. Håller med dig att många yngre förväntar sig att det inte ska strula.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Bortskämda...nja kanske, men vi nöjer oss inte med skit bara

Å betalar man för en tjänst så ska den fungera 24/7 tycker jag. Men om det är avbrott ska det rapporteras om det vilket det sällan gör och det gör mig irriterad när mitt nät ligger nere och man inte finner information om varför någonstans.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Rekordmedlem

Eu kommissionen har tagit ett beslut om att alla i EU skulle ha möjlighet att koppla upp sig med minst 20Mbit till år 2020, Det kom ett pressmedelande förra veckan att de har knutit till sig 148 satelliter som ska användas för de som inte nås på annat sätt och att kostnaderna ska vara överkomliga för tjänsten.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-968_sv.htm
De har tydligen nått målen om 100% täckning för överkommligt pris redan nu inom EU iom satelliterna.

De har också startat en webplats som visar landtäckningen landssvis och länkar till satellitoperatörerna för respektive land för de som inte har andra möjligheter att koppla upp sig.
Enligt den har England, Holland och Portugal idag bättre bredbandstäckning än Sverige och Polen är sämst inom EU.
http://broadbandforall.eu/
Däremot har Sverige relativt billigt riktigt snabbt bredband.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Skulle säga att vi är bortskämda ren generellt när det gäller teknik. Jag tror att gemene man inte förstår (speciellt den yngre generationen) vilken avancerad teknik som ligger bakom en smartphone eller liknande - men lik förbannat blir de rosenrasande så fort något inte funkar. Hade de bara taggat ner en smula och tänkt efter så hade de insett att det de håller i handen skickade den första människan till månen för över 40 år sen, flera gånger om...

Det är väl knappast någon ursäkt för att någonting inte fungerar som det ska?

Angående diskussionen så skulle jag inte kalla det bortskämdhet. Vi har det betydligt bättre än andra när det gäller bredband och liknande, men jag tolkar "att vi är bortskämda" med bredband som att vi har det för bra. Det har vi inte, däremot borde fler länder se upp till länder som Sverige och sträva efter en betydligt bättre internetuppkoppling än vad de har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Skulle säga att vi är bortskämda ren generellt när det gäller teknik. Jag tror att gemene man inte förstår (speciellt den yngre generationen) vilken avancerad teknik som ligger bakom en smartphone eller liknande - men lik förbannat blir de rosenrasande så fort något inte funkar. Hade de bara taggat ner en smula och tänkt efter så hade de insett att det de håller i handen skickade den första människan till månen för över 40 år sen, flera gånger om...

Dig vill jag ju bara säga word till så många gånger att jag skulle lika gärna kunna köpa hela officepaketet åt dig!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Det är väl knappast någon ursäkt för att någonting inte fungerar som det ska?

Angående diskussionen så skulle jag inte kalla det bortskämdhet. Vi har det betydligt bättre än andra när det gäller bredband och liknande, men jag tolkar att vi skulle vara bortskämda med bredband som att vi har det för bra. Det har vi inte, däremot borde fler länder se upp till länder som Sverige och sträva efter en betydligt bättre internetuppkoppling än vad de har nu.

Det är ingen ursäkt - men väl en _förklaring_. Jag personligen är mäkta förvånad över att det fungerar så väl som det faktiskt gör.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Dig vill jag ju bara säga word till så många gånger att jag skulle lika gärna kunna köpa hela officepaketet åt dig!

Haha, är det en komplimang?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Det är ingen ursäkt - men väl en _förklaring_.

Jaha, det håller jag med dig om. Misstolkade dig först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Det är väl knappast någon ursäkt för att någonting inte fungerar som det ska?

Angående diskussionen så skulle jag inte kalla det bortskämdhet. Vi har det betydligt bättre än andra när det gäller bredband och liknande, men jag tolkar "att vi är vara bortskämda" med bredband som att vi har det för bra. Det har vi inte, däremot borde fler länder se upp till länder som Sverige och sträva efter en betydligt bättre internetuppkoppling än vad de har nu.

Det som ofta glöms bort är också att sverige, enligt en tidigare artikel, är bäst på att använda internet i hela världen. Vi har internetbaserade tjänster på allt i från att beställa personbevis, låna pengar och mycket mer jag inte kommer på 01:45. Det är väl det som vi kan stoltsera med inte minst.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Haha, är det en komplimang?

Ja, jag håller med dig.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Ja, jag håller med dig.

Härligt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eu kommissionen har tagit ett beslut om att alla i EU skulle ha möjlighet att koppla upp sig med minst 20Mbit till år 2020, Det kom ett pressmedelande förra veckan att de har knutit till sig 148 satelliter som ska användas för de som inte nås på annat sätt och att kostnaderna ska vara överkomliga för tjänsten.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-968_sv.htm
De har tydligen nått målen om 100% täckning för överkommligt pris redan nu inom EU iom satelliterna.

De har också startat en webplats som visar landtäckningen landssvis och länkar till satellitoperatörerna för respektive land för de som inte har andra möjligheter att koppla upp sig.
Enligt den har England, Holland och Portugal idag bättre bredbandstäckning än Sverige och Polen är sämst inom EU.
http://broadbandforall.eu/
Däremot har Sverige relativt billigt riktigt snabbt bredband.

Tack för tipset om bredband via saterlit

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Jag som är van vid fiber skulle aldrig kunna ha något slöare än 100/10 (10/10 duger). Visst hastigheten klarar jag ner mot 2mbit men stabiliteten är mitt problem. Tex är jag iväg med en 8mbit adsl lina som dcar lite då i då, sånt stör mig riktigt mycket.
Detta är min åsikt som en 18 åring med snabbt internet genom uppväxten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag som är van vid fiber skulle aldrig kunna ha något slöare än 100/10 (10/10 duger). Visst hastigheten klarar jag ner mot 2mbit men stabiliteten är mitt problem. Tex är jag iväg med en 8mbit adsl lina som dcar lite då i då, sånt stör mig riktigt mycket.
Detta är min åsikt som en 18 åring med snabbt internet genom uppväxten.

Jag som "gammal gubbe" är mycket intresserad av hur du ser på en teknik såsom internet. Reflekterar du överhuvudtaget över hur fantastiskt det faktiskt är att du har tillgång till all information i hela världen genom ett fåtal knapptryck på din mobil eller ser du det som en självklarhet som så mycket annat?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Inaktiv

Är det här ett försök att få "söndags-diskussionen" eller vad de nu brukar ha här på sweclockers? För ett löjligare och mer banalt diskussionstema har jag nog inte stött på.. Man kan väl bara lägga sina förväntningar (och därav klagomål) på tjänster hur de allmänt sett fungerar inom en resonabel och logisk geografisk närhet. Det mesta är löjligt att klaga på om du tänker hur folk i större delen av världen verkligen har det.

Sedan att man ska sitta och generalisera ser jag ingen anledning till heller, kanske detta passar bättre på flashback. Dock låter det mindre som en diskussion och mer som ett uppdrag för något löjligt marknadsundersökningsföretag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag som är van vid fiber skulle aldrig kunna ha något slöare än 100/10 (10/10 duger). Visst hastigheten klarar jag ner mot 2mbit men stabiliteten är mitt problem. Tex är jag iväg med en 8mbit adsl lina som dcar lite då i då, sånt stör mig riktigt mycket.
Detta är min åsikt som en 18 åring med snabbt internet genom uppväxten.

Ja om man har en adsl som inte är stabil då gör man väl något åt det ? Det är ju inte så att det går under beskrivningen att instabilitet ingår.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Är det här ett försök att få "söndags-diskussionen" eller vad de nu brukar ha här på sweclockers? För ett löjligare och mer banalt diskussionstema har jag nog inte stött på.. Man kan väl bara lägga sina förväntningar (och därav klagomål) på tjänster hur de allmänt sett fungerar inom en resonabel och logisk geografisk närhet. Det mesta är löjligt att klaga på om du tänker hur folk i större delen av världen verkligen har det.

Sedan att man ska sitta och generalisera ser jag ingen anledning till heller, kanske detta passar bättre på flashback. Dock låter det mindre som en diskussion och mer som ett uppdrag för något löjligt marknadsundersökningsföretag..

Jag tycker det är nyttigt att diskutera kring allt inom data/datorvärlden. Se vad alla tycker och tänker ur olika vinklar. Jag vet att i Bosnien där jag har mina rötter, är det stor skillnad jämfört med här. Så länge man är uppkopplad till internet och kan surfa är man nöjd liksom. Kul att det skiljer sig stort 200 mil bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Jag tycker det är nyttigt att diskutera kring allt inom data/datorvärlden. Se vad alla tycker och tänker ur olika vinklar. Jag vet att i Bosnien där jag har mina rötter, är det stor skillnad jämfört med här. Så länge man är uppkopplad till internet och kan surfa är man nöjd liksom. Kul att det skiljer sig stort 200 mil bort

Det handlar ju om vad man är van vid. En del är glada om de får vatten. Andra tar det förgivet

Precis som att man aldrig nöjer sig / vill ha förändring. Man kommer alltid vilja ha mer när man får smaken. Sen är det ju i mina ögon en bra sak.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det handlar ju om vad man är van vid. En del är glada om de får vatten. Andra tar det förgivet

Precis som att man aldrig nöjer sig / vill ha förändring. Man kommer alltid vilja ha mer när man får smaken. Sen är det ju i mina ögon en bra sak.

Ja men precis!

Permalänk
Medlem

tror själv att den yngre generationen (alltså jag, egen erfarenhet) är beroende av att allting ska bara funka. Får vi inte det så blir vi galna dom första ca 36 timmarna, men sedan lugnar vi ner oss. Vi är lite som en nikotinberoende person, första 36 timmarna brukar vara ett helvete om man inte får nikotinet i sig

EDIT: kom tänka på om vi är bortskämda, eller helt enkelt har hög levnadsstandard?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Jobbar väldigt mycket i olika länder utomlands och kan säga att Sverige ligger långt fram. Thailand, USA, Australien med flera är bra på att tillhandahålla internet på restauranger, hotel vilket håller nere telefonräkningen. Sämst är Europas IT U-land Tyskland. Urusla uppkopplingar för hutlösa priser, dom verkar inte ha förstått att vara uppkopplad 2013 inte längre är någon lyxartikel utan en nödvändighet.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Jag tycker det är nyttigt att diskutera kring allt inom data/datorvärlden. Se vad alla tycker och tänker ur olika vinklar. Jag vet att i Bosnien där jag har mina rötter, är det stor skillnad jämfört med här. Så länge man är uppkopplad till internet och kan surfa är man nöjd liksom. Kul att det skiljer sig stort 200 mil bort

Så det finns ingen som helst strävan att få något bättre där? Försöker inte folket få ISPer att erbjuda högre och stabilare hastigheter? Försöker inte ISPerna konkurrera genom att erbjuda högre hastigheter?
Gör det oss automatiskt bortskämda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Jag som "gammal gubbe" är mycket intresserad av hur du ser på en teknik såsom internet. Reflekterar du överhuvudtaget över hur fantastiskt det faktiskt är att du har tillgång till all information i hela världen genom ett fåtal knapptryck på din mobil eller ser du det som en självklarhet som så mycket annat?

Är ungefär lika gammal som personen du citerade så jag passar på att svara på den frågan. Jag reflekterar faktiskt ganska ofta kring hur oerhört häftig dagens teknik är. Samtidigt har jag haft tillgång till Internet dygnet runt sedan jag var 6-8 år gammal vilket gjort att man ser det som något av en självklarhet. När man fick lära sig slå i uppslagsverk i skolan (som om det ens är en utmaning från början) suckade jag bara djupt och saknade min CTRL + F. Alla andra kände förmodligen likadant. Lektioner i spanska blev exempelvis oerhört dryga när man fick ägna halva tiden till att sitta och slå i en bok, speciellt när man visste att det skulle gå 10 gånger snabbare med hjälp av en dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fjordlax:

Som rubriken lyder, är vi för bortskämda? Vi är ju rätt överlägsna när man jämför med andra länder och när det väl ligger nere någon timme så får vi panik och klagar.

Diskutera, alla har självklart rätt till sina åsikter!

Skulle faktiskt säga att Sverige inte ligger så bra till som många tror. Visst är vi på topp 10, men det är också Lettland och Rumänien som ligger före Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Jag som "gammal gubbe" är mycket intresserad av hur du ser på en teknik såsom internet. Reflekterar du ...

Helt klart intressanta reflektioner som TS har gjort.
Jag menar precis som det diskuteras i tråden så gäller det väldigt mycket mer än bara internet som tråden ursprungligen handlar om.
Underuppväxten hemma så har vi alltid haft ganska gott om ny teknologi. Pappa o mamma gav mig ett konto på till vårat första internetabonnemang (56k modem med spray som leverantör har jag för mig) innan jag ens förstod vad som skiljde internet mot lokal information som lagrades på datorn.
Jag har alltid varit intresserad av teknik och förbaskat nyfiken på hur saker funkar.
Efter att ha tagit tekniken för givet väldigt länge så kom insikten med kunskap, hade jag sagt. Alltså, att ju mer jag lärde mig om hur avancerade vissa saker är, ju mer uppskattade jag tekniken i sig. Vissa tekniker känns självklara och nödvändiga, andra känns oputsade, vissa känns redan förlegade och uråldriga.

Men just internet, när man läser på om varför det var byggt från början. Att universitet och liknande skulle kunna kommunicera, skicka resultat, dela erfarenheter. Information helt enkelt.
I dagsläget däremot så kvävs man av just information, vi får sålla och prioritera. Framförallt så har jag känslan precis som andra har nämnt att de flesta i min generation, ser internet som något underhållningsnätverk. Vilket egentligen bara är en biprodukt i mina ögon, eller en evolutionär gren på internet-trädet. För mig är internet oändlig information vid mina fingertoppar, jag kan lära mig precis vad jag vill så länge jag vet vad jag vill göra.

Nu börjar klockan bli mycket, känner att det jag skrivit nog inte har någon poäng. Men jag gör ett sista försök nedan.
Precis som ni säger så blir det ett jävla liv om internet är nere någon/några dagar.
Det är ju inte för att vi har snabbare uppkoppling än polen som det blir mer liv här, utan anledningen är ju för att vi är mer beroende av den information vi dagligen nyttjar på internet. Vi lägger mer och mer "viktiga" saker i molnet, som exempel kan jag ju ta skolan. För någon månad sen så var jag utan uppkoppling i min bostad i ~4 dagar. De flesta universitet gör i dagsläget så att de lägger 98% av informationen du får på internet. Med andra ord skriver du inte ut materialet eller tankar hem det så kommer du inte åt det utan uppkoppling. Detta medför ju att vi helt enkelt har ett behov av ett driftsäkrare, stabilare, och snabbare nät. Så nej vi är inte bortskämda på något sätt, men vi har skapat oss ett större behov och sätter där med högre standarder.

På tal om att teknologi ska funka så får man ta i åtanke i vilken rasande fart utvecklingen faktsikt går i förtillfället.
Mina föräldrar fick uppleva första svartvita TV'n, Sen fick de uppleva revolutionen med flera kanaler, vilket sedan blev till färg-TV vilket sedan blev till riktigt tunna TV-apparater, Som du till slut kan surfa på i extremt hög upplösning.
Likadant med mobiltelefonerna, när jag var liten så var mina föräldrars första mobiltelefon, en klassisk tegelsten. Två batterier var att föredra, sedan fick de display, upplyst display, spel, polyfoniska ringsignaler, färgskärm, kamera, internet osv till som dom är idag. Mer datorkraft än vad som finns i de första rymdfarkosterna och funktioner som ersätter 5 saker minst i vardagliga livet. Med detta sagt så är det i min värld inte så konstigt om allting inte funkar alltid. Men just internet har vi all rätt att ställa höga krav på i sverige.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag det är otroligt vilken attityd vi har här i Sverige. Allt är så himla bra och vi är så himla långt fram i utvecklingen heter det. Vi är ju fan värre än USA. "World #1 woo!"
Om något så tycker jag vi har kass 4G täckning, kass fiber-täckning, priserna verkar ha stagnerat och till och med i Stockholm får man kämpa för att hitta gratis wifi.
Vad baserar jag detta på? Egna erfarenheter; de bekanta jag har utomlands verkar ha samma krav på internet som vi har här i Sverige. Allt under 100 Mbit fiber klassas som dåligt, även 30 Mbit som egentligen är fullt dugligt.
Men för att svara på frågan, är vi bortskämda?
Nej, nej det tycker jag inte. Folk har samma attityd utomlands. "Har vi inte kommit längre?" är en fråga många runt om i världen ställer sig. En fråga som jag tycker är relevant även för Sverige.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Vi är bortskämda och svenskar älskar att klaga. Minns när jag hälsade på en vän i Sydafrika då nätet helt plötsligt dog i den lilla staden. Då sprang nästan alla ungdomar i byn ut för att spela fotboll. Det var härligt att se i jämförelse med Sverige där svenska ungdomar sitter och trycker på "reconnect" knappen och skriker "Mamma! Asså åhmajgahd! Comhem suger fett asså!" tills det funkar.

Så jag säger, ja vi är bortskämda för att vi tar för givet att internet ska funka 24/7-365.

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Själv så tycker jag det är otroligt vilken attityd vi har här i Sverige. Allt är så himla bra och vi är så himla långt fram i utvecklingen heter det. Vi är ju fan värre än USA. "World #1 woo!"
Om något så tycker jag vi har kass 4G täckning, kass fiber-täckning, priserna verkar ha stagnerat och till och med i Stockholm får man kämpa för att hitta gratis wifi.
Vad baserar jag detta på? Egna erfarenheter; de bekanta jag har utomlands verkar ha samma krav på internet som vi har här i Sverige. Allt under 100 Mbit fiber klassas som dåligt, även 30 Mbit som egentligen är fullt dugligt.
Men för att svara på frågan, är vi bortskämda?
Nej, nej det tycker jag inte. Folk har samma attityd utomlands. "Har vi inte kommit längre?" är en fråga många runt om i världen ställer sig. En fråga som jag tycker är relevant även för Sverige.

Vi i Sverige är bortskämda av en orsak, vi har haft det så himla bra med utvecklingen tills nu. När det börjar att hacka lite i 4G och fiber då j''''' så klagas det direkt att det är så dålig service.
Titta i andra länder och jämför så tycker jag att vi Svenskar är lite bortskämda...eller inte, beror på vart man bor och så vidare(i Sverige);/

Ha en riktigt lång sovmorgon!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd