Corsair Carbide Air 540 - carbonized with wheelz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Corsair Carbide Air 540 - carbonized with wheelz

Jag blev förtjust i Carbide Air 540 första gången jag såg det och bestämde mig för att det skulle bli chassit nästa dator skulle bo i.
Det har dock två fel som jag ser det, ett stort fönster och total avsaknad av dammfilter.

Fönster har jag aldrig gillat, och dammfilter är ett måste då jag har katt hemma. Utöver det gillar jag att ha hjul på mina chassin, det underlättar vid städning och när man ska utföra lite "på-platsen-service" under skrivbordet.

Dammfilter var enkelt, där har Demciflex tagit fram ett Air 540 kit med passande dammfilter. Priset är måhända lite i överkant men å andra sidan så är de magnetiska och är tämligen enkla att sätta dit och ta bort.

Hjul var också enkelt, jag hittade mjuka 30 mm "par-hjul" på castors-online.co.uk som passar perfekt. Hjulen i sig var inte speciellt dyra, typ 15 kr/st, men frakten... stod inte helt i proportion till varan, men jag hittade ingen här hemma som hade samma i 30 mm så jag köpte från UK.

Slutligen har vi det där med fönstret. Visst är en snyggt byggd rigg vacker att se på men under daglig drift vill jag inte att den står och lyser som en komet under skrivbordet. Don't like it don't want it, never have never will! Så hur löser man det snyggt då...?
Jo! Vinyl-film med 3D kolfiber-look. Kolfiber-imitation helt enkelt. Lite research tog mig till ett bil-forum och en stylingtråd, där någon sa att Biltemas kolfiber-film höll bra kvalitet. Jag har ingen större tilltro till Biltemas produkter och killen in bilforumet var normalt av samma åsikt, men påstod att det faktiskt var ok. 149 kr för en liten rulle, 60x150 cm. Länk.

När väl riggen är byggd tänker jag avgöra om det behövs någon form av ljuddämpningsmatta på panelerna. Isåfall uppdaterar jag med nya bilder.

Håll till godo:

Så här ser Air 540 ut underifrån:

Lyfter man på gummitassen hittar vi en skruv:

Fötterna borta:

Nu är det hjul!

Hjulens fästen monterade. Återanvände det ursprungliga hålet och borrade nya:

Hjulkänslor!

Sidopanel före...

Sidopanel efter...

Inte så illa... men va smutsigt det var... kunde han inte ha torkat innan han tog bilden?!

Dammfilter undersida:

Dammfilter för PSU'n luftintag:

Better to have and not need, than to need and not have.