Permalänk
Medlem

Säkerhet skåp kyllösning

Vi ska köra runt 15 bärbara datorer som går på full belastning under de sena timmar i skåpet för att ta emot server uppdateringar.
Jag gör en vild gissning att watt genereringen från varje bärbar dator kommer att hamna på cirka 50 watt.

Jag letar efter en bra kyl lösning som kommer att hålla temperaturen inuti skåpet på normala nivåer.
Jag är inte säker på att standard installation med de fyra 120mm fläktar kommer att vara tillräcklig. Det finns en möjlighet också att installera frånlufts fläktar utanför skåpet

Jag behöver råd om fläktar, hur man ska rikta fläktarna, extra valfria fläktar som kan installeras inuti skåpet, hur man testar/mäter temps ...

> Side: bottom and top fans

> Front: 15 shafts for laptops

> Top: inside fan installation

> Top: inside fan installation

> Bottom: bottom fans and space for extra fan solution

Permalänk
Medlem

Värmen stiger så utgår från att du ska ha luft ut i topp o luft in i botten.
Sen givetvis så kraftfulla fläktar som möjligt.
Få ner temperaturen i rummet så lågt som möjligt.

Utöver det vetefasiken. Känns som om 750w värme inte borde vara så jättemkt problem.
Känns som om det blir en del provande.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Hur ska jag rikta fläktarna?

1. Topp: < UT | > UT
2. Topp: > IN | > UT
3. Botten: > IN | < IN

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Hur ska jag rikta fläktarna?

1. Topp: < UT | > UT

3. Botten: > IN | < IN

Precis så in med kall luft där nere, och ut med varm luft där uppe
Som sagt, sök upp de kraftigaste fläktarna du hittar, antar att ljudvolym inte spelar någon som helst roll så typ någonform av 38mm 220v fläktar som blåser på bra borde funka fint

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Precis så in med kall luft där nere, och ut med varm luft där uppe
Som sagt, sök upp de kraftigaste fläktarna du hittar, antar att ljudvolym inte spelar någon som helst roll så typ någonform av 38mm 220v fläktar som blåser på bra borde funka fint

Ljudvolym kanske inte spelar så stor roll. Men kan bli jobbigt för användarna att utsätta sig för, för högt ljud, när de ska lämna/hämta sina laptops. Finns den nån bra temperature controller, som är enkel att sätta upp, och drar ner hastigheten på fläktarna när värmen inne inte är så hög?

Skapas det inte luftmotstånd om fläktarna riktas <>?

Permalänk
Medlem

Riktiga elskåpsfläktar typ papst 230V som suger ut luften i toppen och trycker in där nere så tror jag att det är väldigt lungt.

750W är inte så hemskt mycket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Ljudvolym kanske inte spelar så stor roll. Men kan bli jobbigt för användarna att utsätta sig för, för högt ljud, när de ska lämna/hämta sina laptops. Finns den nån bra temperature controller, som är enkel att sätta upp, och drar ner hastigheten på fläktarna när värmen inne inte är så hög?

Skapas det inte luftmotstånd om fläktarna riktas <>?

Nope, det enda du gör är att du hjälper det termiska självdraget kan man säga.

Du har även ett bra tips på fläktar av en, papst.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Och har man bra fläktar så är ljudnivån inte så hemsk heller, kanske inte något man har i sovrummet men knappast ett bekymmer på en arbetsplats.

Papst gör riktiga fläktar till skillnad från smäcket som sitter i alla datorer nu för tiden..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Och har man bra fläktar så är ljudnivån inte så hemsk heller, kanske inte något man har i sovrummet men knappast ett bekymmer på en arbetsplats.

Papst gör riktiga fläktar till skillnad från smäcket som sitter i alla datorer nu för tiden..

Kom in för att posta det här, fast Delta istället för Papst.
http://www.youtube.com/watch?v=-BeTVOgVkAA

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730