Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2010

Corsair 850 HX problem

Ja eftersom komplett inte hitta nåt fel på mitt nättaggregat så tänkte jag felsöka lite till. Har gjort de nu i 4 månader och allt pekar på nättaggregatet.

Vad som händer är att datorn bara dör. Ingen blåskärm utan bara dör. När man starta burken igen så lyser den röda led lampan på modekortet och CPU fläkten står stilla. "Ibland" kan de hjälpas att stänga av och dra ut den stora kontakten ur modekortet och sen försöka igen. Men ibland kan den va död ett bra tag å inget verka hjälpa.

Har provat med olika ram och med 1 sticka. + Memtest inget fel
Plocka bort hårdiskar
Byta grafikort
Placera om CPUn
Uppdatera bios
Köra utan överclockning
Installera om win

Inget hjälper. Rådfrågade då en del forum och näthandlare som sa ganska direkt att de är PSUn som troligen är defekt.
Rev då fram mitt Tagan 580w "gammalt som gatan" men de funkade. Körde felfritt med de med allt inkopplat och klockat både cpu och gpu. Körde med de i 2 veckor utan fel. Provade sen med corsair igen. Direkt började de krångla. Dog inom en timme.
Körde med corsair i en vecka cirka och detta hände kanske 1-2 ggr per dag. Helt random. Kunde hända när datorn inte gjorde nånting, eller när man spela och kolla film. Så helt random.

Byte återigen till Tagan. Funka felfritt igen i 1 månad innan jag prova corsair igen. Återigen började de direkt och höll på så ett par veckor till jag bytte till Tagan igen och datorn blev problemfri.

Provade PSUn innan jag skickade den till komplett och direkt börja led lampan lysa rött! Så jag skicka in den och de stress testa 45 min och sen var deras felsökning klart och de retunera den. Fick hem den idag och kopplade in den. Röd led lampa DIREKT!

Dra ur stora kontakten ur modekortet och prova igen. Datorn bootar upp. Så nu sitter man å vänta på vad som kommer hända. Men är till 99% säker på att de är PSUn som är defekt.

Har ingen större lust att felsöka då dessa plötsliga avstängningar inte kan vara så bra för resterande komponenter. Eller att nåt värre händer så PSUn tar sönder nån annan komponent.

Nån som har nån uppenbar grej man kan prova?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Sper:

Ja eftersom komplett inte hitta nåt fel på mitt nättaggregat så tänkte jag felsöka lite till. Har gjort de nu i 4 månader och allt pekar på nättaggregatet.

Vad som händer är att datorn bara dör. Ingen blåskärm utan bara dör. När man starta burken igen så lyser den röda led lampan på modekortet och CPU fläkten står stilla. "Ibland" kan de hjälpas att stänga av och dra ut den stora kontakten ur modekortet och sen försöka igen. Men ibland kan den va död ett bra tag å inget verka hjälpa.

Har provat med olika ram och med 1 sticka. + Memtest inget fel
Plocka bort hårdiskar
Byta grafikort
Placera om CPUn
Uppdatera bios
Köra utan överclockning
Installera om win

Inget hjälper. Rådfrågade då en del forum och näthandlare som sa ganska direkt att de är PSUn som troligen är defekt.
Rev då fram mitt Tagan 580w "gammalt som gatan" men de funkade. Körde felfritt med de med allt inkopplat och klockat både cpu och gpu. Körde med de i 2 veckor utan fel. Provade sen med corsair igen. Direkt började de krångla. Dog inom en timme.
Körde med corsair i en vecka cirka och detta hände kanske 1-2 ggr per dag. Helt random. Kunde hända när datorn inte gjorde nånting, eller när man spela och kolla film. Så helt random.

Byte återigen till Tagan. Funka felfritt igen i 1 månad innan jag prova corsair igen. Återigen började de direkt och höll på så ett par veckor till jag bytte till Tagan igen och datorn blev problemfri.

Provade PSUn innan jag skickade den till komplett och direkt börja led lampan lysa rött! Så jag skicka in den och de stress testa 45 min och sen var deras felsökning klart och de retunera den. Fick hem den idag och kopplade in den. Röd led lampa DIREKT!

Dra ur stora kontakten ur modekortet och prova igen. Datorn bootar upp. Så nu sitter man å vänta på vad som kommer hända. Men är till 99% säker på att de är PSUn som är defekt.

Har ingen större lust att felsöka då dessa plötsliga avstängningar inte kan vara så bra för resterande komponenter. Eller att nåt värre händer så PSUn tar sönder nån annan komponent.

Nån som har nån uppenbar grej man kan prova?

Prova att kontakta corsair om ett RMA ärende skulle vara mitt tips, deras support är oftast väldigt bra!

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av lowngcawt:

Prova att kontakta corsair om ett RMA ärende skulle vara mitt tips, deras support är oftast väldigt bra!

Ja man få väl göra de. För jag kan inte finna nåt annat fel.

Om de inte är så att den kontakten som ger ström till CPun är kass på PSUn. Eller inte stabil på något sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trådslutet
Registrerad
Feb 2006

Mitt HX 1000 small till idag, det är inte heldött, men likväl trasigt, för vissa dioder på mobot lyser, "Power ON" , "Reset" etc, men datorn går inte igång. Stoppade i ett Antec 380W och datorn hoppar igång, flera andra dioder lyser oxå då som inte gjorde med HX 1000.

5 års garanti, jag har nu 3 veckor kvar av den tiden ! Det small, datorn dog och luktade bränt när jag körde Unigine Valley. Jävligt nöjd det är agget och att jag slapp felsöka på andras datorer med cpu, minne etc etc etc.

Intel® Core™ i7-950 4.0GHz/1.41v/TRUE (HT Enabled) | ASUS P6T Deluxe V2 | Corsair Vengeance 12GB (3x4GB) 1600MHz 9-9-9-24 1T 1.50v | Corsair CX600M | ASUS R9 280X DirectCU II Top 3GB | Dell SP2309W | Samsung 840 Evo 250GB | Samsung 2x1TB HDD | Antec Nine Hundred | Windows 7 x64