7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Webhallen säljer 7970 för 1899:-, ganska lockande må jag säga. Men är powercolors kylning något att ha? Erfarenheter? Det är inte Vortex II vad jag förstått, utan en annan dubbelfläktslösning. Kan man få den tyst med varm fläktkurva och undervoltning tros?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/powercolor-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Aleshi:

Webhallen säljer 7970 för 1899:-, ganska lockande må jag säga. Men är powercolors kylning något att ha? Erfarenheter? Det är inte Vortex II vad jag förstått, utan en annan dubbelfläktslösning. Kan man få den tyst med varm fläktkurva och undervoltning tros?

Blir väldigt sugen får jag säga. Det verkar ju oklart när de får in korten dock.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gråbo
Registrerad
Jul 2010

För 1899:- skall du inte tänka utan du skall köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Apr 2011

Läser man här : http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314... verkar det dock inte vara så jäkla häftigt att äga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Aleshi:

Jag skulle ha sökt på denna hemsida och läsa recensioner ang kort och se vad andra säger så du får ett litet hum om det är.
http://www.newegg.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Bra pris, ja, men fölket verkar ha uppfattningen att man får vad man betalar för. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

kör bara kör

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 1700 @ 3,9| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Colorful 1080 | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Asus MG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av nillas85:

Läser man här : http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314... verkar det dock inte vara så jäkla häftigt att äga

Skrivet av Snogge:

Bra pris, ja, men fölket verkar ha uppfattningen att man får vad man betalar för. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141314...

Ser inte bra ut...

Men Neweggs kort är inte exakt samma som webhallens.

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Snogge:

Kortet i sig kan ju inte vara dåligt eller?
"Bara" kylningen som väsnas i värsta fall. Har två XFX 7970 som kostar ca 1700 i dagsläget, de låter i load men tuffar på:)

Edit: Jag menade 2700kr...

AMD FX-8350, Hyper 212 Evo, 8GB 1866Mhz, Asus Sabertooth 990FX, XFX HD7970 med Arctic Accelero Xtreme IV 280, Samsung 840,850 EVO 256GB, Corsair RM 750W, Windows8.1 64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av elajt_1:

Blir väldigt sugen får jag säga. Det verkar ju oklart när de får in korten dock.

Dom ska komma in nästa vecka enligt webhallens Facebook

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 1155 | Intel i7 2700K 3,50ghz | OCZ Agility 3 120gb SSD | Corsair 16gb CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | Dell UltraSharp U2713HM H-IPS 27
Ducky G2PRO Mx Brown TKL | Q-Pad 5k | Audio Technica ATH-M50 - Beyerdynamic 770 PRO
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

tänkte köpa 7870 men dom finns ju inte ens i lager?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

PowerColor har jag inga bra erfarenheter av, men ett 7970 för 1899:- kanske är värt pengarna.

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | GTX 1070 | 24GB DDR4 | SSD 750GB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av DanneLiu:

Kortet i sig kan ju inte vara dåligt eller?
"Bara" kylningen som väsnas i värsta fall. Har två XFX 7970 som kostar ca 1700 i dagsläget, de låter i load men tuffar på:)

Var finner jag dessa kort? Köper ju hellre ett xfx än powercolor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Helt upp till dig! Men powercolor har ju inte fått stående ovationer direkt. De verkar inte vara så ansedda som tillverkare, och det kan vara värt att tänka på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av nillas85:

My bad! 2700kr såklart! Sorry. Fanns lite överallt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1072546

AMD FX-8350, Hyper 212 Evo, 8GB 1866Mhz, Asus Sabertooth 990FX, XFX HD7970 med Arctic Accelero Xtreme IV 280, Samsung 840,850 EVO 256GB, Corsair RM 750W, Windows8.1 64.

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av elajt_1:

De kommer in om en dryg vecka!

Angående recensionerna på newegg: newegg-länken avser inte det kort vi säljer.
Vi säljer AX7970 3GBD5-2DHE/OC (dvs överklockad med custom PCB)
newegg-länken går till: AX7970 3GBD5-2DHV3 (referens-PCB och ej överklockad)
Samma fläkt men olika firmware och PCB.

Angående fläkten har vi fått information från PowerColor om att tidigare revisioner av deras kort kunde ha problem med att det är löst på de nyare batcharna. Likaså problem med wakeup på vissa skärmutgångar ska vara löst med nyare firmwares (redan flashat från frabrik så inget man som kund behöver göra.)

Vad det gäller support och garanti så är det såklart vi som återförsäljare som tar hand om det.
Dvs som vanligt hos oss när det gäller billigare komponenter: utbyte om de är trasiga, tre års reklamationsrätt och support genom vår kundtjänst om man behöver hjälp med handhavande.

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av nillas85:

köper du XFX så får du ett kort med låst volt utan BIOS switch, alltså skräp. gäller dock inte de tidiga korten där det satt AMD referens kretskort

XB271HU|OLED65C8|NCase M1 V5|SF600|Fatal1ty X370 ITX|Ryzen 1800X|NH-C14|Flare X 16GB|RTX 2080|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Gilgamesh:

köper du XFX så får du ett låst kort utan BIOS switch, alltså skräp.

Har ägt grafikkort från båda tillverkare och väljer ett xfx i alla tillfällen framför ett powercolor. Xfx har support, powercolor vet inte vad support är överhuvudtaget.

men eftersom det nu var 2700 och inte 1700 så är det inte intressant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av nillas85:

Har ägt grafikkort från båda tillverkare och väljer ett xfx i alla tillfällen framför ett powercolor. Xfx har support, powercolor vet inte vad support är överhuvudtaget.

som sagt, redigerade mitt inlägg, jag tar hellre ett olåst kort än ett låst kort som inte går att överklocka ordentligt. som tur är mina kort av tidig batch där det sitter ett referens kretskort med Double Dissipation kylaren, båda korten går att öka volten på, ena har BIOS switch medan andra saknar BIOS switchen, det var så XFX började snåla in, bort med BIOS switch och sedan låsa volten på senare kort.

XB271HU|OLED65C8|NCase M1 V5|SF600|Fatal1ty X370 ITX|Ryzen 1800X|NH-C14|Flare X 16GB|RTX 2080|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Gilgamesh:

som sagt, redigerade mitt inlägg, jag tar hellre ett olåst kort än ett låst kort som inte går att överklocka ordentligt. som tur är mina kort av tidig batch där det sitter ett referens kretskort med Double Dissipation kylaren, båda korten går att öka volten på, ena har BIOS switch medan andra saknar BIOS switchen, det var så XFX började snåla in, bort med BIOS switch och sedan låsa volten på senare kort.

Personligen har jag haft problem med XFXs kylning. Alltså att de varvar fläkten för högt, och fläkten inte kan kontrolleras som den ska. Från 20% och uppåt enligt fläktstyrning gav samma höga varvtal. Vilket innebär att när fläkten var i minimum så var det typ som att köra i 80-90%. En bios-uppdatering skulle lösa det, men icke, inte nog med att det var struligt att få biosuppdateringen till att börja med, så hjälpte det inte. Beslöt mig för att undvika XFX när man året efter när man ska hjälpa polaren med ett annat XFX-kort av helt annan modell som också varvade fläkten högt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Aleshi:

Personligen har jag haft problem med XFXs kylning. Alltså att de varvar fläkten för högt, och fläkten inte kan kontrolleras som den ska. Från 20% och uppåt enligt fläktstyrning gav samma höga varvtal. Vilket innebär att när fläkten var i minimum så var det typ som att köra i 80-90%. En bios-uppdatering skulle lösa det, men icke, inte nog med att det var struligt att få biosuppdateringen till att börja med, så hjälpte det inte. Beslöt mig för att undvika XFX när man året efter när man ska hjälpa polaren med ett annat XFX-kort av helt annan modell som också varvade fläkten högt.

Har inga som helst problem med mina fläktar, kör med profiler via MSI Afterburner, profil 1, fläktarna i 25% när jag inte spelar, profil 2, fläktarna i 60%, kör de överklockade i 1150 core och 6400 minnen för tillfället, ska dock försöka dra upp minnen till 6800, som sagt, det viktiga är att man får tag på kort med olåst volt, BIOS switchen är inte hela världen om den saknas, drog på ett nyare BIOS på bägge korten igår utan problem, stock BIOS är 925/1375, bioset jag drog på 1000/1425, och resten sköter Afterburner.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Whimsyshire
Registrerad
Nov 2011

Wow 7990 för 4199:-

Synd bara att det kräver 3x 8pin PCI-E kablar Får köra på mitt redan beställda 780 istället då.

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012

Köper aldrig Powercolor igen, antagligen den värsta tillverkaren som finns på marknaden. Doms garanti och support är knappt existerande.

Billigt eller inte, enligt mig så är det inte värt det.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av JohanFalk:

Köper aldrig Powercolor igen, antagligen den värsta tillverkaren som finns på marknaden. Doms garanti och support är knappt existerande.

Garanti och support bör man ju dock ta med oss på Webhallen, inte med PowerColor så det bör inte påverka

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av JohanFalk:

Sånt kör man väl alltid med butik för att slippa just sådant eller?

EDIT: Och "Doms"? Hur i helv..? Att folk har svårt för de och dem kan jag förstå, men hur kan man byta ut deras mot "doms"!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av nillas85:

men eftersom det nu var 2700 och inte 1700 så är det inte intressant.

Skrivet av JohanFalk:

Missade ni att Webhallen står för både support och garanti?

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Webhallen:

Garanti och support bör man ju dock ta med oss på Webhallen, inte med PowerColor så det bör inte påverka

Inte bara garantin, generellt sagt så är Powercolor problematiskt. Allt från garanti, support, kvalité på korten eller kylare. Men jag ska inte uttala mig angående just denna produkten, säger bara att mina erfarenheter med Powercolor har varit allt utom bra.

Har självklart inget dåligt att säga angående Webhallen, har alltid varit problemfria och kvick för mig.

Skrivet av Aleshi:

EDIT: Och "Doms"? Hur i helv..? Att folk har svårt för de och dem kan jag förstå, men hur kan man byta ut deras mot "doms"!?

Ledsen, är lite van vid engelska och min svenska är inte exakt bra.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lyrestad
Registrerad
Dec 2012

Jag hade ett 6850 ifrån powercolor som fungerade utmärkt, det lät inget och det vart svalt.

Så jag hade köpt det om jag vart du

Gigabyte GTX 980 G1 Gaming. I5 3570k 4.5Ghz. Ripjawx 2133mhz 4x4 16GB. ASRock Z77 EXTREME4. Kingston SSDNow V300 . . .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Gilgamesh:

köper du XFX så får du ett kort med låst volt utan BIOS switch, alltså skräp. gäller dock inte de tidiga korten där det satt AMD referens kretskort

Mina XFX kort tuffar på bra Klockade som BTC / LTC miners, men som du säger Volt är låst. Men tycker nog XFX ändå inte gör dåliga kort för pengen de kostar. (säger inte att dem är billiga, å inte häller att dem är dyra)

PowerColor, Sapphire är kort jag inte gärna tar i ens med tång oklockade.

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | GTX 1070 | 24GB DDR4 | SSD 750GB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Någon som vet om det är svart eller röd pcb på kortet? Den är röd på bilden men om man klickar på den och förstorar så är den svart

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Headset: Steelseries Arctis 7 2019 Edition Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213