Garantiärende hos D-Link, betala frakt själv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Garantiärende hos D-Link, betala frakt själv?

Hej,

Jag har ett modem som är trasigt och som D-Link nu bedömt är ett garantiärende. De skriver att jag ska betala för frakten utav modemet till dem, men detta är väl något som de ska stå för?

Gäller detta kanske endast när man skickar tillbaks produkten till inköpsstället?
Bör jag i såna fall ta kontakt med butiken istället?

Jag vill minnas att frakten kan bli ganska dyr och det är ju lagom dumt om det blir dyrare att skicka in sitt trasiga modem än att bara gå och köpa ett nytt.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av DunderKlumpen:

Hej,

Jag har ett modem som är trasigt och som D-Link nu bedömt är ett garantiärende. De skriver att jag ska betala för frakten utav modemet till dem, men detta är väl något som de ska stå för?

Gäller detta kanske endast när man skickar tillbaks produkten till inköpsstället?
Bör jag i såna fall ta kontakt med butiken istället?

Jag vill minnas att frakten kan bli ganska dyr och det är ju lagom dumt om det blir dyrare att skicka in sitt trasiga modem än att bara gå och köpa ett nytt.

Kontakta butiken där du köpt det istället.
D-Link är mycket jobbiga att trixa med.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av SirMacke:

Kontakta butiken där du köpt det istället.
D-Link är mycket jobbiga att trixa med.

Japp, jag har kontaktat dem, men gäller inte samma villkor för tillverkaren som för butiken?

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vid reklamation sker kontakten med den som sålt varan, inte tillverkaren, och man följer konsumentköplagen, vid garanti så gäller det tillverkaren bestämmer och det kan vara vad som helst.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av DunderKlumpen:

Japp, jag har kontaktat dem, men gäller inte samma villkor för tillverkaren som för butiken?

Nej. Konsumentköplagen gäller mellan dig och den som sålde modemet. Väljer du att vända dig till tillverkaren så kan de specificera precis vilka villkor de vill för garantier. Det är därför man alltid ska vända sig till butiken där man köpte varan i första hand. De är nämligen enligt lag skyldiga att betala dina omkostnader om det är fel på varan.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Det är många begrepp, men tack för svaren. Det är alltså en reklamation jag ska göra (hos butiken) och inte ett garantiärende.

I och med att tillverkaren sagt att de godkänt det som ett garantiärende så bör det dock förenkla reklamationsärendet med butiken?

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av DunderKlumpen:

Det är många begrepp, men tack för svaren. Det är alltså en reklamation jag ska göra (hos butiken) och inte ett garantiärende.

Nej, det är fortfarande ett garantiärende. Men skillnaden är att butiken är bunden av konsumentköplagen OCKSÅ, och kan därför inte kräva att du ska stå för nån frakt (KKL säger att avhjälpande av felet ska ske utan omkostnad för köparen). Tillverkaren, som du inte ingått något köpeavtal med, har möjlighet att kräva frakt för att du ska få del av deras garanti, men de flesta gör det inte ändå. Dlink verkar dumma.

Skrivet av DunderKlumpen:

I och med att tillverkaren sagt att de godkänt det som ett garantiärende så bör det dock förenkla reklamationsärendet med butiken?

Inte nödvändigtvis, de kommer förmodligen vilja ta in den och undersöka ändå. Men det skadar ju inte att ta med all korrespondens du haft med Dlink tidigare.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av DunderKlumpen:

Det är många begrepp, men tack för svaren. Det är alltså en reklamation jag ska göra (hos butiken) och inte ett garantiärende.

I och med att tillverkaren sagt att de godkänt det som ett garantiärende så bör det dock förenkla reklamationsärendet med butiken?

Garanti är någonting frivilligt som både tillverkare och butiker generellt erbjuder, nästintill all hemelktronik du köper i butik omfattas av en ettårig garanti.
Reklamationsrätten däremot är lagstadgad och varar i tre år från det att varan köptes.
Reklamationsrätten täcker enbart ursprungliga fel, även om de visar sig efter 2½ år, medan garantin i vissa fall täcker mer.
Så länge man är inom garantitiden är det alltså oftast högst marginell skillnad, förutsatt att det är den som sålt varan man har att göra med, men har produkten passerat garantitiden innebär det inte att man saknar rättigheter.

Din dialog med D-Link kommer troligtvis inte påverka ärendet i butiken, däremot har de flesta svenska elektronikkedjor direktbytesavtal med D-Links billigare produkter (under tusenlappen sisådär) vilket innebär att de byter ut produkten direkt i butik så du får med dig en ny hem.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Aug 2004

För mig har det alltid varit så att jag själv fått betala frakten tillbaka till tillverkaren, där de i sin tur betalar frakten tillbaka till mig. Iaf de hårddiskar jag skicket till WD t.ex och liknande. Är det ärenden som man sköter via t.ex en försäljare i Sverige så har jag vid några tillfällen fått betala frakten och vid andra tillfällen har försäljaren varit schyst och skickat ut en förbetald fraktsedel åt mig.

Har genomgått 10-20 olika garantiärenden genom åren och majoriteten har jag fått pynta upp för själv.

[Desk] 4670K (@ 4.2) : MSI 780 OC : VENGEANCE 16GB RAM : Samsung 840 Evo 250GB+2x4TB HDD
[Server] Prodigy - Xeon E3-1260L - Asus P8H67-I B3 : 8GB RAM : Win 2012 Server
[Gallerier]: M-ITX HTPC - M-ITX Server(Bitfenix Prodigy) - M-ITX Desktop - Old: Server / HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av devour:

För mig har det alltid varit så att jag själv fått betala frakten tillbaka till tillverkaren, där de i sin tur betalar frakten tillbaka till mig. Iaf de hårddiskar jag skicket till WD t.ex och liknande. Är det ärenden som man sköter via t.ex en försäljare i Sverige så har jag vid några tillfällen fått betala frakten och vid andra tillfällen har försäljaren varit schyst och skickat ut en förbetald fraktsedel åt mig.

Har genomgått 10-20 olika garantiärenden genom åren och majoriteten har jag fått pynta upp för själv.

Du ska polisanmäla din återförsäljare.

Citat:

Avhjälpande och omleverans

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet
eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad
för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller
omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall
särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket
värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra
påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad
för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)
.

Notera att detta bara gäller när du har ett garanti-/reklamationsärende med återförsäljaren. Om du vänder dig till tidigare leverantörsled eller tillverkare gäller inte det här.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Shudnawz:

Du ska polisanmäla din återförsäljare.

Polisen? Jag trodde det var militären som hanterade konsumenttvister.

Vid reklamation/garantiärenden ska man alltid kontakta återförsäljaren först. Det är inte omöjligt att det är smidigare/snabbare att hantera det direkt via tillverkaren, men om det blir nåt fel kan ÅF vägra hjälpa kunden ifall man inte har kontaktat denna innan.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av screamin-daemon:

Polisen? Jag trodde det var militären som hanterade konsumenttvister.

Fine, ARN då. Men om han har ett garanti-/reklamationsärende med återförsäljaren, så ska han inte behöva stå för någon frakt. Basta.
Om ÅF kräver att kunden ska stå för det så bryter de mot KKL.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av devour:

För mig har det alltid varit så att jag själv fått betala frakten tillbaka till tillverkaren, där de i sin tur betalar frakten tillbaka till mig. Iaf de hårddiskar jag skicket till WD t.ex och liknande. Är det ärenden som man sköter via t.ex en försäljare i Sverige så har jag vid några tillfällen fått betala frakten och vid andra tillfällen har försäljaren varit schyst och skickat ut en förbetald fraktsedel åt mig.

Har genomgått 10-20 olika garantiärenden genom åren och majoriteten har jag fått pynta upp för själv.

Konsumentköplagen i sin nuvarande utformning har inte funnits hur länge som helst. Jag har för mig att det var andra regler för 10-15 år sedan. Jag har också betalat frakt till leverantören, men det är många år sedan.

Pratar du direkt med WD som är en tillverkare är det de som sätter villkoren. Jag har aldrig varit med om någon tillverkare som betalat frakten. Pratar du med försäljaren ska de numera betala frakten, förutsatt att du inte representerar ett företag för då gäller inte KKL.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Shudnawz:

Fine, ARN då. Men om han har ett garanti-/reklamationsärende med återförsäljaren, så ska han inte behöva stå för någon frakt. Basta.
Om ÅF kräver att kunden ska stå för det så bryter de mot KKL.

Tyvärr är det inte så kategoriskt som du försöker påskina.

Reklamations och garanti ÄR olika saker. Du kan inte hävda att de är samma sak och att samma regler gäller båda för så är det inte.

Reklamationsrätt: 3 år lagstadgad. Gäller det som kategoriseras som ursprungsfel. Lika flytande men om t ex en fläkt går sönder i laptopen efter 2 år och det är ett känt fel hos modellen så kan det klassas som ett fel som fanns från början. Är dock högre "beviskrav" efter 6 månader och alla fel täcks helt enkelt inte in. Får du igenom reklamation ska du inte betala något eller åtminstone få tillbaka utlägg. Ska alltid anmälas mot återförsäljaren.

Garanti: Frivillig. Företaget kan sätta egna regler. Det finns buitksgaranti, d v s t ex webhallens 1-årsgaranti, och tillverkarens garanti. Garanti är ofta generösare än reklamationsrätten då den inte nödvändigtvis bara täcker ursprungsfel utan förslitningsskador och andra fel. T ex hade Logitech åtminstone förr-i-itden underbar garanti där de skickade ut en ny mus när den gamla gick sönder under garantitid oavsett fel. Men! Du får ofta betala frakten åt ett håll. Eller inte. Det är upp till företaget. Garanti kan man också ta mot återförsäljaren eller direkt mot tillverkaren.

Så ett ärende kan mycket väl vara ett garantiärende även under de 3 år som reklamationsrätten gäller om det är ett fel som inte täcks av reklamationsrätten. Så det är svårt att veta vad som gäller i TS fall då vi egentligen inte vet vad felet är. Jag skulle dock gå till butiken du köpte den och börja med att reklamera den där. Kolla gärna upp på nätet om du hittar fler med samma fel på modellen, då är det enklare att visa att det är ett känt fel som då borde ses som ursprungligt.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Björn Endre:

Så ett ärende kan mycket väl vara ett garantiärende även under de 3 år som reklamationsrätten gäller om det är ett fel som inte täcks av reklamationsrätten. Så det är svårt att veta vad som gäller i TS fall då vi egentligen inte vet vad felet är. Jag skulle dock gå till butiken du köpte den och börja med att reklamera den där. Kolla gärna upp på nätet om du hittar fler med samma fel på modellen, då är det enklare att visa att det är ett känt fel som då borde ses som ursprungligt.

Felet är att modemet har låst sig till en hastighet, ~3Mbit/s, vilket gör att vi inte får ut de 6-8Mbit/s vi betalar för. Supporten vi talade med på Telia sa att detta var något som kunde hända med äldre modem, så jag antar att det är ett "vanligt" fel inte bara för vår modell utan för modem i allmänhet.

Modemet köptes i Juli förra året från Electroworld, jag har skickat ett mail till dem men inte fått svar än, det händer förhoppningsvis något imorron.
Är inte Electroworld ett systerbolag eller något liknande till El-Giganten (de har väl identiska hemsidor?), så man kanske kan ta in den till någon utav El-Gigantens fysiska butiker?

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Björn Endre:

Tyvärr är det inte så kategoriskt som du försöker påskina.
Reklamations och garanti ÄR olika saker. Du kan inte hävda att de är samma sak och att samma regler gäller båda för så är det inte.

Jag hävdar inte att det är samma sak, det vet jag mycket väl att det inte är. Däremot är KKL tvingande, så oavsett om TS har ett garanti- ELLER reklamationsärende med ÅTERFÖRSÄLJAREN så är KKL tvingande, dvs att han ska inte betala någon frakt. Har han blivit tvungen att göra det agerar ÅF fel. Tycker du jag har fel i sak i det du citerar?

Skrivet av Björn Endre:

Garanti: Frivillig. Företaget kan sätta egna regler. Det finns buitksgaranti, d v s t ex webhallens 1-årsgaranti, och tillverkarens garanti. Garanti är ofta generösare än reklamationsrätten då den inte nödvändigtvis bara täcker ursprungsfel utan förslitningsskador och andra fel. T ex hade Logitech åtminstone förr-i-itden underbar garanti där de skickade ut en ny mus när den gamla gick sönder under garantitid oavsett fel. Men! Du får ofta betala frakten åt ett håll. Eller inte. Det är upp till företaget. Garanti kan man också ta mot återförsäljaren eller direkt mot tillverkaren.

Du glömmer att KKL är tvingande. Om säljstället har garanti som täcker mer än ursprungsfel så är TS fortfarande aldrig tvingad att betala någon frakt. Återigen är det skillnad på vem man har kontakt med, ÅF = ingen frakt, tillverkare = at their mercy. Undantaget är om ÅF har gått i konkurs, då kan vissa delar av kraven övergå till tidigare säljled.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Shudnawz:

Jag hävdar inte att det är samma sak, det vet jag mycket väl att det inte är. Däremot är KKL tvingande, så oavsett om TS har ett garanti- ELLER reklamationsärende med ÅTERFÖRSÄLJAREN så är KKL tvingande, dvs att han ska inte betala någon frakt. Har han blivit tvungen att göra det agerar ÅF fel. Tycker du jag har fel i sak i det du citerar?

Du glömmer att KKL är tvingande. Om säljstället har garanti som täcker mer än ursprungsfel så är TS fortfarande aldrig tvingad att betala någon frakt. Återigen är det skillnad på vem man har kontakt med, ÅF = ingen frakt, tillverkare = at their mercy. Undantaget är om ÅF har gått i konkurs, då kan vissa delar av kraven övergå till tidigare säljled.

Du har helt rätt och jag har fel. Jag har främst tidigare läst sammanfattningar för KKl, garanti etc. hos konsumentverket där man i min mening inte alls kopplar ihop dem så pass hårt utan just trycker på frivillighetenhos garanti samt att det är upp till butiken och tillverkaren att sätta villkor. Men läser man KKL (det var uppenbarligen för länge sedan) så står det i paragraf 21:

"21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida."

Och eftersom garanti inte får ha sämre villkor än KKL så ska det vara kostnadsfritt.

Dock står det i KKL att det är "säljarens" garanti som är relevant. I detta fall har Electroworld 1 års garanti och D-Link ... 2? (orkar inte kolla men antar längre då de accepterade felet). Det innebär väl att endast under 1 året så gäller garantin tillsammans med KKL och i stort sett tar över då den är mer generös (alla fel under garantin anses vara ursprungliga). Electroworld behöver enligt min tolkning inte ta emot detta som garantiärende åt D-Link om inteD-link har någon deal med dem om det utan vill TS utnyttja D-Links garanti så kommer det kosta frakt åt ett håll och det är ok. Så i detta fall är det fortfarande endast reklamation som gäller mot Electroworld, inte garanti.

Jag skulle dock fortfarande reklamera och påpeka att ett modem ska klara av >1 år innan det börjar krångla. Känns som något som borde kunna argumenteras som dålig design/kvalitet.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av twit:

Garanti är någonting frivilligt som både tillverkare och butiker generellt erbjuder, nästintill all hemelktronik du köper i butik omfattas av en ettårig garanti.
Reklamationsrätten däremot är lagstadgad och varar i tre år från det att varan köptes.
Reklamationsrätten täcker enbart ursprungliga fel, även om de visar sig efter 2½ år, medan garantin i vissa fall täcker mer.
Så länge man är inom garantitiden är det alltså oftast högst marginell skillnad, förutsatt att det är den som sålt varan man har att göra med, men har produkten passerat garantitiden innebär det inte att man saknar rättigheter.

Din dialog med D-Link kommer troligtvis inte påverka ärendet i butiken, däremot har de flesta svenska elektronikkedjor direktbytesavtal med D-Links billigare produkter (under tusenlappen sisådär) vilket innebär att de byter ut produkten direkt i butik så du får med dig en ny hem.

Tack för denna infon Twit! Sitter nämnligen i exakt samma situation som TS och nu fått RMA adress och dylikt för att kunna skicka in. Köpte min D-Link 655 på El giganten men om det är som du säger att det är bättre att gå till butiken där man köpt varan för att bara hämta ut en ny. Så är det riktigt NICE! Då slipper jag vänta en hel vecka eller mer på en ny!

Tänka sig att kolla lite random på nätet ger oförväntade svar! Thanks!

Intel 6700K @ 4,6 ( 1.370V) DDR4 2133Mhz 8GB KFA2 1070 Corsair RM850W Samsung M.2 850 500GB, Samsung 840 SSD 250GB

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Dassh:

Tack för denna infon Twit! Sitter nämnligen i exakt samma situation som TS och nu fått RMA adress och dylikt för att kunna skicka in. Köpte min D-Link 655 på El giganten men om det är som du säger att det är bättre att gå till butiken där man köpt varan för att bara hämta ut en ny. Så är det riktigt NICE! Då slipper jag vänta en hel vecka eller mer på en ny!

Tänka sig att kolla lite random på nätet ger oförväntade svar! Thanks!

Den kanske byts ut men det betyder inte att det sker omedelbart, troligen ska den kollas först för att fastslå felet.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av mrqaffe:

Den kanske byts ut men det betyder inte att det sker omedelbart, troligen ska den kollas först för att fastslå felet.

Otålig som jag var så drog jag dit direkt. Hade inga problem alls att få ut ett garanti ärende. Dock så fanns det ett annat problem.
De hade inte en likadan router inne på lager. Och de andra borde inte få säljas i butik nästan haha. Finns en del skit i hyllorna.

Jag sa bara att jag fått mitt garanti ärende accepterat hos D-Link och att jag fått reda på detta om konsumentköplagen. Så de var riktigt trevliga och snabba på att lösa ärendet. Nu istället så väntar jag in ett SMS när dom får in routern i lager så är det bara komma och hämta upp en ny.

Man kanske borde ta sig en titt och se om det finns bättre routrar för 700 spänn på El giganten. Menmen jag är nöjd som det är

Blev lite snurrig styckes indelning ^^

Intel 6700K @ 4,6 ( 1.370V) DDR4 2133Mhz 8GB KFA2 1070 Corsair RM850W Samsung M.2 850 500GB, Samsung 840 SSD 250GB