TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Medlem

Själv har jag varken TV, Dator eller Mobiltelefon när radiotjänst ringer. Jag skriver detta meddelandet just nu med tankekraft. Ska man avgiftsbelägga min hjärna nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Jag antar att du inte skulle ha något emot exempelvis en trädfällaravgift på 50kr/månad, så att du när som helst skulle kunna åka ut i skogen och fälla träd?

Detta vore kanon var min första tanke! Tänk vad mycket man kan tjäna på att sälja timmer. Men sedan när Sverige blir ett stort kalhygge tycker vi nog inte längre att det var en bra idé. Och vedpriserna lär väl gå ner något enormt när alla kan hämta egen ved för ynka 50 spänn i månaden så vid närmare eftertanke så är det en dålig idé.

Permalänk

Då kan man ju dömma alla män för våldtäkt med i förebyggande syfte. Eftersom utrustningen som krävs för det finns.
Radiotjänst hänvisar i sin tur på lagtextens definition (1989:41), som säger att utrustningen också kan användas för andra ändamål

Permalänk
Entusiast

Jag hoppas att ärendet går vidare till högsta förvaltningsdomstolen så vi kan få ett ordentligt uttalande. Då kanske de kan ta en liten stund och läsa igenom förarbetet till lagen där man kan läsa följande:

Citat:

För att bedömas som en TV-mottagare bör emellertid den tekniska utrustningen vara
avsedd för att ta emot TV-program även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Bedömningen av om den tekniska utrustningen är avsedd för att ta emot TV-program torde i de flesta
fall inte förorsaka större problem. Därmed avses huvudsakligen vanliga TV-mottagare (analoga och digitala eller en analog TV-mottagare kopplad till en digital-TV-box) eller annan utrustning som är avsedd för att ta emot och förmedla rörliga bilder och som har separat tuner, bildskärm och högtalare, ungefär på det sätt stationära ljudanläggningar ofta har, med vars hjälp TV-program kan åter ges. Exempel på
utrustning som är avsedd för att ta emot TV-program men som även kan användas för annat ändamål
är t.ex. moderna s.k. mediacenter. Ett mediacenter kan förutom att användas som en vanlig dator, t.ex. användas för att titta på TV, video och DVD. De kan också utnyttjas för att lagra och visa digitala
bilder och för att lagra och spela upp musik.
Den definition på TV-mottagare som införs kan på sikt innebära en utökad anmälningsskyldighet vid
yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning av TV-mottagare i detaljhandeln enligt 8 § andra stycket lagen om TV-avgift.
Post- och telestyrelsen och Telia Sonera har bl.a. ifrågasatt utredningens förslag om att mobila enheter skall omfattas av avgiftsskyldigheten. Det skall här poängteras att ett samlat schemalagt programutbud i dagens läge inte sänds ut på Internet eller till mobiltelefoner. En dator utan särskilt TV-kort och utan annan anslutning än det öppna Internet, mobiltelefoner och andra mobila enheter kan därför i dag endast ta emot utdrag ur vissa program och kan därför inte heller anses utgöra en TV-mottagare i lagens mening.
Den tekniska utvecklingen skulle på sikt kunna få till följd att vissa mobila enheter blir att betrakta som TV-mottagare. Detta kan innebära konsekvenser för exempelvis företag med ett stort antal stationära och mobila datorer och mobiltelefoner. Bestämmelsen i 3 § lagen om TV-avgift innehåller en begränsningsregel för bl.a. myndigheter och företag och innebär att dessa betalar en enda TV-avgift
för varje påbörjad grupp om tio TV-mottagare. Som förutsättning för regelns tillämpning gäller
emellertid att mottagarna innehas i anläggningar eller lokaler, som är avsedda för annat än bostadsändamål. Det är osäkert hur bestämmelsen skulle tillämpas t.ex. för företag som tillhandahåller sina anställda mobila enheter som kan ta emot TV-program och vilka konsekvenser detta i så
fall får för antalet TV-avgifter som olika juridiska personer blir skyldiga att betala. Regeringen avser därför
att se över vilka konsekvenser den nuvarande lydelsen av begränsningsregeln kan komma att få för företag och statliga myndigheter vid en sådan utveckling.
För hushållen gäller att en enda TV-avgift skall betalas för samtliga TV-mottagare som är av
sedda att användas i innehavarens hushåll. Användning av en mobil enhet täcks således redan i dag av hushållsavgiften om sådan betalas.
Datorer med TV-kort och datorer med inbyggd eller inkopplad digital-box är däremot exempel på utrustning som måste anses vara avsedd för att ta emot TV-program och därmed att bedöma som TV-mottagare. Eftersom utrustningen skall vara av sedd för att kunna ta emot TV-program spelar det inte någon roll för avgiftsskyldigheten om innehavaren av TV-mottagaren för tillfället inte kan se på TV-program på grund av att utrustningen är tillfälligt trasig, eller för att det saknas antenn eller för att innehavaren av mottagaren inte har köpt en digital-TV-box som anslutits till TV-mottagaren. Dåliga mottagnings-förhållanden medför inte heller avgiftsfrihet.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/01/11/65e42afa.pdf

Ni får ursäkta den dåliga formateringen. Det är inte helt lätt att kopiera text ur en PDF. För den som vill ha lite lättare att läsa finns texten på sidorna 92 och 93 i det länkade dokumentet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte läsa allt som skrivits redan men det här är fan deprimerande samt att det bara får fortsätta! företag får sätta vilka avgifter de vill verkar det som på vad vi håller på med och går inte stoppa dem (copyswede/Radiotjänst).

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Jahaja, snart lär vi få betala en "oxygen-avgift" för att ha rätten till att andas fritt.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Själv har jag varken TV, Dator eller Mobiltelefon när radiotjänst ringer. Jag skriver detta meddelandet just nu med tankekraft. Ska man avgiftsbelägga min hjärna nu?

dags att sätta sig på Biblioteket och porrsurfa
otroligt roligt om det blev ett samhällsproblem så att de blev tvungna att ta bort avgiften

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk

Kommer ej betala.

Visa signatur

|||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av linus.klang:

Min far brukar roa sig med att skicka tillbaks allt han får an postkodlotteriet. Han tar bara hela utskicket, viker ihop det och trycker ner det i svarskuvertet och lägger det på posten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Måste man betala om man har en mobiltelefon? Måste man betala om man har en dator/surfplatta/mobil med eller utan internet till enheten.

Permalänk

Eller så kan man smälla igen dörren i ansiktet på radiotjänsts kontrollant...

Permalänk
Medlem

Nej tack för mig.

Finns logik bakom TV avgift för, ja ni vet, TV. Men för dator och telefon? Glöm det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hoppas radiotjänsten går under. Jäkla skit TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Intressant! Källa?

Proposition prop. 2005/06:112. Precis som jag sa, förarbetet till ändringen 2006, är alla helt oförmögna och vet inte hur demokrati fungerar? Jag gav redan en giltig referens, och paragrafen som berör detta rördes inte i senare ändringar. Den står sig, och ni har själva skyldighet att veta hur det fungerar.

Radiotjänst går efter en formulering de lämnade som remissvar, men som aldrig godtogs som lag. Rätten har helt enkelt inte prövat lagen ännu.

Permalänk

Om vi nu ska betala för så här många saker så tycker jag att SVT borde släppa allt sitt egenproducerade material fritt så man kan det vad som hälst och när som hälst. För det kan man inte i dagsläget eftersom de sätter en gräns på hur länge man kan se på Tv programmet. Om man vill se ett entimmes egenproducerat Svt program idag som gränsen gått ut på så får man ta och betala svt 2500 kr för att de ska bränna det på en dvd skiva.

Permalänk
Medlem

Civil olydnad!!

jag utropar härmed mitt hem till egen stat, jag importerar el, internet, vatten. mitt land har ingen TV avgift..
går med i FN och NATO, anmäler sverige för intrång och kallar ner NATO makten att bistå mitt land !

up yours Sverige

mer seriöst...det är väldigt väldigt tråkigt att radiotjänst, som i sig självt är en förlegad institution har en sådan makt att kammarrätten går med på den linjen. Det är tydligt att datorer inte var påtänkta i den lagtext som från början klargjorde vilken utrustning som var avgiftsbelagd. Men det kvarstår....vi betalar för något som vi inte använder, inte vill ta del av ( ungefär som att gå ur svenska kyrkan), men blir påtvingade denna skatt ändå. Undrar om man kan anmäla Sverige återigen för att trampa på den mänskliga rättigheterna ( vilket sverige redan fått sig en känga av från FN ).

Avskaffa SVT, sälj skiten som gjorts med sophantering, kollektivtrafik, äldrevård osv osv....och låt det överleva( eller dö ) av sin egen kraft.

hear hear!

/Z

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Tycker det är konstigt att jag typ är den enda som tycker att SVT:s utbud är typ det enda som går att titta på och betalar gärna för det.

Visst har SVT blivit bättre, men vi som faktiskt klarar oss bra utan TV men anser det nödvändigt med en dator för att t.ex betala räkningar... hur ska vi reagera ?

Tror du jag kan vidarebefodra fakturaavgifterna till radiotjänst + förlorad inkomst + bankens avgifter om jag börjar betala räknigar över disk på bankkontoret ?
Nej.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Detta är helt rätt tycker jag. Bra att lagen kan anpassas.

Permalänk
Medlem

SVT har en del bra grejer, ofta program med högre intelligensnivå än andra nöjeskanaler skulle jag nog säga men jag skulle med enkelhet klara mig utan SVT och många andra kanaler.

Men avgiften borde rimligtvis vara billigare och vara inbäddad i skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Hoppas internetbolagen blockerar SVT play. Då är det ingen tv-mottagare längre.

Vilka leverantörer är det som hänger ut sina egna kunder till Radiotjänst? Någonstans har de ju fått reda på vilka som har bredband och mobilabonnemang. Häng ut leverantörerna som tjallar till Radiotjänst.

Permalänk
Medlem

Tur man inte behöver lägga så mycket energi på att bli förbannad, betalar redan TV avgiften pga att jag har TV så jag berörs inte av detta spektakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Tycker det är konstigt att jag typ är den enda som tycker att SVT:s utbud är typ det enda som går att titta på och betalar gärna för det.

Jag håller faktiskt med dig, enligt mig så är det SVT 6:an och Discovery som är tittbart. Hatar dock reklamen nåt så in i arsele.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

TV-avgift (SVT-avgift) borde inte finnas överhuvudtaget. Radiotjänst är en diktatur, eftersom jag har aldrig fått välja om jag anser att SVT är livsnödvändigt, så att jag måste betala 2000 kr varje år för det.

Om radiotjänsten ville vara demokratiska och rättvisa så skulle folk få välja om de vill betala till dom eller inte, och de skulle helt enkelt göra SVT otillgängligt för de som inte betalar, men de skulle inte göra det till ett krav eller göra det brottsligt att ha en annan åsikt.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Helt j*vla ofattbart.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tyckte detta var intressant:

Citat:

Måste man ha en viss bredbandshastighet för att datorn ska vara avgiftspliktig?

SVAR: I Radiotjänsts tillämpning bedömer vi endast om t.ex. datorn eller surfplattan har möjlighet att vara uppkopplad mot internet eller inte.

Jämför bredbandshastighet med motagningsförhållanden för marksänd tv. Kvaliten på den webbsända tv-utsändningen spelar ingen roll för avgiftsskyldigheten som är kopplad till själva tv-mottagaren.

På samma sätt som lagen inte tar hänsyn till vad man tittar på har det heller ingen betydelse om det finns en begränsning till max antal nedladdade GB/månad i ett abonnemang. Det är inte användingen som styr utan möjligheten.

Permalänk
Medlem

dafuq, snart kommer vi få betala när vi går på toa också ! -.-

Permalänk

Har man en dator utan tv-mottagare (intern/extern), och säger upp sitt internetabonnemang, jag undrar då om detta klassifieras som en enhet som tar emot tv-sändningar. Skulle vara kul att se om man då kunnat överklaga domen.

För enkelhetens skull, så antar jag att person X inte har någon surfplatta/telefon med mobilt bredband.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tur man inte behöver lägga så mycket energi på att bli förbannad, betalar redan TV avgiften pga att jag har TV så jag berörs inte av detta spektakel.

Det gör jag med men jag tycker att de som har gjort ett aktivt val att inte ha tv utan bara har dator eller radio inte ska behöva betala för public service. Radion är ju redan undantagen från lagen, varför ska det inte även gälla för datorer och mobiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus.klang:

dags att sätta sig på Biblioteket och porrsurfa
otroligt roligt om det blev ett samhällsproblem så att de blev tvungna att ta bort avgiften

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Ingår porr i TV-avgiften?

Permalänk

Vad skulle hända om man blockade SVT Play i routern så att man inte kommer in på hemsidan?
Då borde dom väll inte kunna ta ut en avgift eftersom man inte "har tillgång" till tjänsten.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2