Vattenkylning, 2 reservoarer, behövs 2 pumpar?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, 2 reservoarer, behövs 2 pumpar?

Tjenare,
I mitt nya projekt ska jag ha vattenkylning men hittar inte om man behöver 2 pumpar om man kör på 2 reservoarer.
Detta är pumpen jag kollat på: http://www.inet.se/produkt/5321436/pump-alphacool-vpp655t12-1...
eller en: http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
Vet dock inte riktigt vad skillnaden är förutom höljet.

Tänkte köra på 2st 480mm radiatorer och en 240mm, men för att det ser jävligt snyggt ut.
Det som ska kylas är:
2x GTX 780 och CPU.
Allt kommer byggas i ett 900d så plats finns det, så det behöver ni inte ha med i beräkningen.

Permalänk
Medlem

2 Reservoarer spelar ingen roll då det nästan inte är något motstånd i dom. Dock skulle nog andra tipsa om 2 pumpar då det är ett väldigt stort system.

Dock är det bra att du tänkt 1 reservoar på båda sidor pumpen. Blir lätt att fylla då. Speciellt om en radiator är upp-och-ner eller liknande.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du ska med två reservoarer till när du bara har en pump...? Enda anledningen jag kan tänka mig är att det skulle vara estetiskt tilltalande med fler reservoarer, eller att man vill köra fler loops än en. Å andra sidan finns det ingenting som hindrar dig från att köra med två reservoarer om du så vill.

Tillbaka till din fråga så drar inte två reservoarer ned flödet något nämnvärt, så jag skulle inte säga att det behövs ytterligare en pump om flödet fungerar som det är innan man lägger på den extra reservoaren.

Jag importerade från USA en reservoir/pump-kombination, Maelstrom, med de två bästa Swiftech-pumparna som fanns tillgängliga. Ska lägga upp hela rubbet på Swec-marknaden inom kort, om du är intresserad (helt oanvända prylar inköpta i juni, slangar, fittings, block, allt som behövs).

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Förstår inte vad du ska med två reservoarer till när du bara har en pump...? Enda anledningen jag kan tänka mig är att det skulle vara estetiskt tilltalande med fler reservoarer, eller att man vill köra fler loops än en. Å andra sidan finns det ingenting som hindrar dig från att köra med två reservoarer om du så vill.

Tillbaka till din fråga så drar inte två reservoarer ned flödet något nämnvärt, så jag skulle inte säga att det behövs ytterligare en pump om flödet fungerar som det är innan man lägger på den extra reservoaren.

Jag importerade från USA en reservoir/pump-kombination, Maelstrom, med de två bästa Swiftech-pumparna som fanns tillgängliga. Ska lägga upp hela rubbet på Swec-marknaden inom kort, om du är intresserad (helt oanvända prylar inköpta i juni, slangar, fittings, block, allt som behövs).

Och där har vi varför
Skriv gärna vad du har så kollar jag gärna.

Permalänk
Medlem

Vilken pump ska man ha då?

Permalänk

Valfri D5 Vario eller Swiftech MCP35X skulle vara mina val, låter som herrn ovan hade en MCP35X Dual Pump. Jag kör en MCP35X framförallt pga PWM styrningen, det är ganska skönt att kunna styra pumpen med de vanliga fläktprofilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Valfri D5 Vario eller Swiftech MCP35X skulle vara mina val, låter som herrn ovan hade en MCP35X Dual Pump. Jag kör en MCP35X framförallt pga PWM styrningen, det är ganska skönt att kunna styra pumpen med de vanliga fläktprofilerna.

Alright, och vart får man tag på en sådan? enbart hittat dom jag länkade i första inlägget!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Tackar!