Proshop är sisådär.
Pirserna och svenska supporten är bra, och de har ett väldigt ordentligt sortiment. I vissa fall är det den enda "svenska" butiken som har en viss pryl (t.ex. ett speciellt FM2-moderkort från Zotac som jag behövde till min senaste htpc), och det är oftast i ett sådant fall jag har handlat från dem.
Men på danska sidan verkar de vara sega snåla drumlar.
När man skickar in en pryl för felsökning/garantibyte så måste man göra det med företagspaket, vilket som bekant kostar en hel del (en klar nackdel om det skulle visa sig inte vara något fel på prylen). Man får ingen returfraktsedel, utan man får bekosta det själv. De återbetalar frakten om garantibyte går igenom, MEN, jag blev tvungen kontakta deras danska ekonomiavdelning i efterhand (och påminna om svensk lag) för att de skulle göra det!
Ytterligare nackdel är att man skickar returen till svenska adressen, där paketet sedan får ligga och mögla tills nästa omgång transport till danmark sker. Det tog uppåt en extra vecka pga det.
När det väl kom till Danmark så tog det flera veckor för dem att konstatera att min pryl minsann faktiskt var paj. Utefter min rigorösa felbeskrivning och lite egna tester hade de kunnat komma fram till detta väldigt mycket snabbare.
Till slut blev jag krediterad inköpsbeloppet (garantiärende). Det lustiga är att det stod något i stil med "som du ville, så har vi kretiderat". Vadå "som jag ville"? De hade ju aldrig ens frågat. Genom att göra så, och inte skicka en ny i utbyte, så sparade de förstås in fraktkostnaden. Hade jag sedan köpt en ny från dem för pengarna så hade ju jag själv fått betala frakten. Sniket.
Utöver detta så har det hittills alltid tagit 1-2 dagar extra dötid innan beställningar skickats. Uppenbarligen pga att de inte har något eget lager.