SLI Referenskylare vs eftermarknads

Permalänk
Medlem

SLI Referenskylare vs eftermarknads

Efter alla dessa "köp referens om du ska SLIa / CFX" inlägg jag sett så har jag googleat och googleat och jag kan inte hitta en enda sida där de gjort en jämförelse av det.
Jag har tänkt att köpa mig ett till grafikkort snart nu, men överväger vad jag ska köpa och undrar hur det EGENTLIGEN ligger till med temperaturerna mellan olika typer av kylare.

Det verkar vara lite allmän mening att om man kör referens så har man inga problem alls med kylningen, och jag tycker de verkar lite konstigt för jag kan inte förstå hur ett kort som är ca 15-20 grader varmare, ensamt, och närmar sig 100grader om man sätter ett annat kort under på något sätt kan ge lägre temperatur i chassit.

Finns det någon som kan hänvisa mig till något test av olika kylare i SLI, eller någon som har egna erfarenheter?

EDIT: Oj insåg nu att jag kanske borde lagggt den här tråden i grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Efter alla dessa "köp referens om du ska SLIa / CFX" inlägg jag sett så har jag googleat och googleat och jag kan inte hitta en enda sida där de gjort en jämförelse av det.
Jag har tänkt att köpa mig ett till grafikkort snart nu, men överväger vad jag ska köpa och undrar hur det EGENTLIGEN ligger till med temperaturerna mellan olika typer av kylare.

Det verkar vara lite allmän mening att om man kör referens så har man inga problem alls med kylningen, och jag tycker de verkar lite konstigt för jag kan inte förstå hur ett kort som är ca 15-20 grader varmare, ensamt, och närmar sig 100grader om man sätter ett annat kort under på något sätt kan ge lägre temperatur i chassit.

Finns det någon som kan hänvisa mig till något test av olika kylare i SLI, eller någon som har egna erfarenheter?

Min erfarenhet är att eftermarknadskylare fungerar alldeles utmärkt, förutsatt att man har ordentligt luftflöde i burken. Själv har jag 5 fläktar strategiskt utplacerade i chassit, samt snygg kabeldragning, och mina windforcekylare svettas inte det minsta.

Permalänk
Medlem

Den vanligaste anledningen till att folk säger att referenskylarna är bättre är pga designen; En design som slänger ut luften där bak.
De flesta eftermarknadskylare vispar upp luften på kylflänsarna och förlitar sig sedan på chassits luftflöde för att ta hand om resten.

Vid SLI/CFX så får referenskylarna fortfarande luft och flyttar den till baksidan. Eftermarknadskylarna vispar omkring luften och matar det övre kortet med varmare luft och förlitar sig fortfarande på chassits kylning.

Om man har en ledig kortplats emellan och väldigt bra luftflöde i chassit så ska det inte vara några problem, var bara beredd på att eftermarknadskylarna tappar stora delar (men inte allt) av sitt försprång vid multi-GPUlösningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarrgoth:

Min erfarenhet är att eftermarknadskylare fungerar alldeles utmärkt, förutsatt att man har ordentligt luftflöde i burken. Själv har jag 5 fläktar strategiskt utplacerade i chassit, samt snygg kabeldragning, och mina windforcekylare svettas inte det minsta.

Vilket den gemene man som kör SLI/CFX inte har.

Permalänk

Den stora skillnaden mellan referenskylare och eftermarknadskylare är ju att referenskylaren blåser ut luften ur chassit (luft in vid fläkten, ut på "kortsidan", vid bildutgångarna). Eftermarknadskylare dumpar sin luft inuti chassit, vilket ställer högre krav på övriga fläktar/ventilation.

EDIT: tetris var betydligt snabbare...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Om du har ett väl ventilerat chassi där du ta kall luft in och blåser ut den varma så spelar det inte så stor roll om du har referens eller eftermarknadskylare.

Generellt rekommenderas referens eftersom den själv blåser ut luften ur chassit, då är kravet på ventilation mindre. Man bör ta luft ifrån botten och fronten och suga ut luften ur toppen om man ska använda eftermarknadskylare just av den anledningen att dessa kylare bara kyler sina flänsar men gör inget åt att ta ut luften ur chassit. Referenskylar designen brukar även kallas för "blower" just för att den blåser ut luften ur chassit.

Sen tror jag du missuppfattat det hela lite. 1 referens kort kanske ligger på 75 grader vid load i ett spel medans ett eftermarknadskylare ligger kring 65-70 grader. Här kommer skillnaden. Om du tar ett referenskort så kommer båda korten hoppa upp till ca 80-85 grader i SLI/crossfire medans med eftermarknadskylarna kommer det undre kortet ligga på 75 medan det övre som får all den varma luften ifrån kortet under på sig kommer ligga mycket högre säg vid 85 grader.

(Tänk på att alla siffror jag skrivit här är hypotetiska och stämmer inte överens med verkligheten till 100%, det är mer för att symboliskt visa skillnaden.)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd flyttad ***

Jag har flyttat tråden till rätt avdelning. Ifall du upptäcker att tråden hamnat fel är det bästa att du som TS anmäler ditt egna första inlägg och ber moderator att flytta tråden.

Mvh
/KimTjik

Permalänk
Medlem

Förutom de redan sagda anledningarna med utblåsen av värme, så brukar referensdesignen också ta upp mindre plats, medan många refkylare tar upp fler pci-platser vilket gör att man måste ha en e-atx för att få bra rum mellan korten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |