Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Viasat BredbandsTV [IPTV-ITUX]

God förmiddag!

Jag har: Två viasat-boxar, alltså en tvillingbox utöver den vanliga. Båda två är s.k. HD-boxar. Jag ligger på ett stadsnät vid namn Framtidens Bredband. Som bredband har jag Com Hem 100/10 mbit/s fiber. I mitt hem finnes en Mediabox från Raycore som har fyra uttag. I den sitter en kabel som ansluter routern till mediaboxen. Routern är av modellen "Netgear WNR3500Lv2". PS3 (trådat) fungerar samtidigt som viasat-boxen inte fungerar.

Mediaboxen har fyra uttag: "Bredband" (där kabel mellan routern och boxen sitter), "TV", "Telefoni", "Reserv". Jag har endast kopplat in i uttaget "Bredband".

Enheter som körs genom routern & fungerar: iPad, 3 iPhones, 2 bärbara datorer, samtliga genom det trådlösa och ett PS3 (trådat).
Enheter som inte fungerar: Viasat-box [1].
Enheter som önskas fungera: iPad, 3 iPhones, 2 bärbara datorer, PS3 (tråd), Viasat-box [1] (tråd), Viasat-box [2] (tråd).

Bakgrund:

Igår fick jag hem mina viasat-boxar. Jag har gjort enligt guiderna som medföljdes, men inte fått boxen (enbart testat en) att fungera. Det står att ingen nätverksanslutning hittades. "Kontrollera att kabeln mellan digitalboxen och routern är ansluten korrekt.". Såvitt jag vet så skall boxens kabel vara ansluten till valfri LAN-port i routern, och inte till mediaboxens uttag "TV". Skall jag koppla samman routern med mediaboxens uttag "TV"?.

Jag har läst runt lite och vissa har nämnt någonting om "triple play switch", samt även "switch" i andra sammanhang. Jag vet på knappt ett ungefär vad en switch gör. Jag har ingen aning om hur man kopplar ihop ett fungerande nätverk med hjälp av en switch. Jag har en relativt ny router som kan användas som switch vid behov. Båda två är av modellen Netgear.

Mitt mål är dock inte att införskaffa något mer än det jag redan har. Inte heller önskar jag att koppla samman en till router om det inte behövs. Ställ gärna frågor om någonting känns luddigt eller dylikt.

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar, BM

FOTNOT: Jag är inte så kunnig gällande nätverk och dylikt, så utförliga förklaringar uppskattas enormt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintergatan
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Pullmyass:

God förmiddag!

Jag har: Två viasat-boxar, alltså en tvillingbox utöver den vanliga. Båda två är s.k. HD-boxar. Jag ligger på ett stadsnät vid namn Framtidens Bredband. Som bredband har jag Com Hem 100/10 mbit/s fiber. I mitt hem finnes en Mediabox från Raycore som har fyra uttag. I den sitter en kabel som ansluter routern till mediaboxen. Routern är av modellen "Netgear WNR3500Lv2". PS3 (trådat) fungerar samtidigt som viasat-boxen inte fungerar.

Mediaboxen har fyra uttag: "Bredband" (där kabel mellan routern och boxen sitter), "TV", "Telefoni", "Reserv". Jag har endast kopplat in i uttaget "Bredband".

Enheter som körs genom routern & fungerar: iPad, 3 iPhones, 2 bärbara datorer, samtliga genom det trådlösa och ett PS3 (trådat).
Enheter som inte fungerar: Viasat-box [1].
Enheter som önskas fungera: iPad, 3 iPhones, 2 bärbara datorer, PS3 (tråd), Viasat-box [1] (tråd), Viasat-box [2] (tråd).

Bakgrund:

Igår fick jag hem mina viasat-boxar. Jag har gjort enligt guiderna som medföljdes, men inte fått boxen (enbart testat en) att fungera. Det står att ingen nätverksanslutning hittades. "Kontrollera att kabeln mellan digitalboxen och routern är ansluten korrekt.". Såvitt jag vet så skall boxens kabel vara ansluten till valfri LAN-port i routern, och inte till mediaboxens uttag "TV". Skall jag koppla samman routern med mediaboxens uttag "TV"?.

Jag har läst runt lite och vissa har nämnt någonting om "triple play switch", samt även "switch" i andra sammanhang. Jag vet på knappt ett ungefär vad en switch gör. Jag har ingen aning om hur man kopplar ihop ett fungerande nätverk med hjälp av en switch. Jag har en relativt ny router som kan användas som switch vid behov. Båda två är av modellen Netgear.

Mitt mål är dock inte att införskaffa något mer än det jag redan har. Inte heller önskar jag att koppla samman en till router om det inte behövs. Ställ gärna frågor om någonting känns luddigt eller dylikt.

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar, BM

FOTNOT: Jag är inte så kunnig gällande nätverk och dylikt, så utförliga förklaringar uppskattas enormt!

Jag antar att comhem kör VLAN på sitt iptv nät. Koppla in viasatboxen i uttaget för TV på switchen och prova.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av yakideo:

Jag antar att comhem kör VLAN på sitt iptv nät. Koppla in viasatboxen i uttaget för TV på switchen och prova.

Köpte en sådan igår http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/1000-mbit/net...
Den har 5 portar varav ingendera har något uttag för TV.

Har ringt viasat ett flertal gånger. Den första gången rekommenderade säljaren en helt vanlig switch. Sedan gjorde han en felanmälning. De skrev att det var problem med deras bredbands-tv tjänster för tillfället, en gång i går på kvällen och i dag skrev de att underhåll av deras b-tv tjänst utfördes mellan 12-15, och därefter torde allting fungera. Vet dock inte om det innefattade mitt problem.

Känns som att problemet ligger hos Viasat, men har en extrem noja över att jag tvingas vänta i flera dagar innan det fungerar. Så här ser det ut för tillfället i mitt kopplande.

Mediabox (Bredbandsuttag -> Router -> PS3, trådlöst (fungerar)
Mediabox (TV-uttag) -> Switch -> Viasat-box [1] & [2] (fungerar inte)

Kan felet ligga hos mig tro?

EDIT: Ethernet-kablarna ska tydligen vara direkt inkopplade i mediaboxens "TV-uttag". Det fungerar dock inte, varken med switch eller utan. Frågan är om man ska försöka på sig att återställa boxarna eller dylikt, trots att de är helt nya. Eller om man helt enkelt ska vänta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Pullmyass:

Köpte en sådan igår http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/1000-mbit/net...
Den har 5 portar varav ingendera har något uttag för TV.

Har ringt viasat ett flertal gånger. Den första gången rekommenderade säljaren en helt vanlig switch. Sedan gjorde han en felanmälning. De skrev att det var problem med deras bredbands-tv tjänster för tillfället, en gång i går på kvällen och i dag skrev de att underhåll av deras b-tv tjänst utfördes mellan 12-15, och därefter torde allting fungera. Vet dock inte om det innefattade mitt problem.

Känns som att problemet ligger hos Viasat, men har en extrem noja över att jag tvingas vänta i flera dagar innan det fungerar. Så här ser det ut för tillfället i mitt kopplande.

Mediabox (Bredbandsuttag -> Router -> PS3, trådlöst (fungerar)
Mediabox (TV-uttag) -> Switch -> Viasat-box [1] & [2] (fungerar inte)

Kan felet ligga hos mig tro?

EDIT: Ethernet-kablarna ska tydligen vara direkt inkopplade i mediaboxens "TV-uttag". Det fungerar dock inte, varken med switch eller utan. Frågan är om man ska försöka på sig att återställa boxarna eller dylikt, trots att de är helt nya. Eller om man helt enkelt ska vänta.