Hur man inte bli blåst när man köper begagnat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Hur man inte bli blåst när man köper begagnat?

Så jag behöver köpa en bok. Och nu är det en så rolig bok som kostar 800-900 kr, och finns inte att köpa online eller liknande, så jag hittade en begagnad för 1/3 del av priset. Så är det någon som har tips om hur man inte blir blåst på affären.

Jag köper den från kurslitteratur.org och säljaren vill att köparen betalar porto samt att säljaren bor långt ifrån, så det kan inte bli en p2p affär. Finns det något bra sätt att försäkra sig om att man får det man köper utan att det kostar mer än att köpa den som ny?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Många seriösa sidor har rating-system för att motverka missbruk av annonssystemet. Annars är det väl bara att hålla i hatten och dyka i den djupa änden och hoppas att livbojen håller. ^^

Hade det skiljt mindre i pris hade jag nog inte chansat, men för 250-300kr kan det vara värt att prova. Går det så går det, och då har du sparat motsvarande en hyfsad utekväll med studentpriser.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008

Är inte postförskott en möjlig lösning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Hellspawned:

Är inte postförskott en möjlig lösning?

Betala mer för att fortfarande kunna bli precis lika lurad?

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Be om bilder på typ legitimation bredvid boken och sen sök upp människan så att hen inte ljuger för dig, utan allt stämmer. Det garanterar inte att du inte blir lurad, men risken borde vara mindre. Samt att du har bra info att gå med till polisen i så fall.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Feb 2010

En bra regel är: Är det för bra för att vara sant??..så är det förmodligen det!

Windows 10 devices FTW. Surface Pro 4 i7 | Microsoft Lumia 950 | Microsoft Band 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Blocket paketet är helt säkert så kör på detta.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Jonas79:

Blocket paketet är helt säkert så kör på detta.

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Jag förstår inte det där riktigt.

Scenario 1:
Här är det omvänt, här kan köparen lura säljaren genom att när han kontrollerar varan säger att det är en tegelsten istället och sänder tillbaka paketet med en tegelsten. Hur fångar man upp det?

Scenario 2:
Säljaren lägger i tegelsten. Köparen öppnar och säger att detta stämmer inte och skickar tillbaka det. Säljaren säger att det visst var en telefon där i, köparen måste lagt i stenen och returnerat det.

Som jag ser det måste en oberoende part, kanske postombudet kontrollera att det stämmer det som skickas - annars kan man anklaga eller bli anklagad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag hitta en på blocket som kostar lite mer än det dubbla från kurslitteratur.org men har blocket någon rating? Hittar ingen, samt gjorde en sökning på personens namn, och det finns ingen som heter det i området som säljaren skriver att den bor.

Hemlig information? eller låter det mysko?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av twit:

Betala mer för att fortfarande kunna bli precis lika lurad?

Förlåt, tänkte på detta egentligen.
https://www.payson.se/tj%C3%A4nster/paysongaranti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Vad för anledning säljaren än har så låter det mycket skumt att hen vill ha en köpare som bor långt bort.

Citera för snabbt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Jagheter:

Vad för anledning säljaren än har så låter det mycket skumt att hen vill ha en köpare som bor långt bort.

Vet inte om hen bryr sig var köparen bor, då jag inte har kontaktat någon. Och jag hittade bara 7 i Sverige som säljer denna bok då den är så dyr.

Men det är bara be om bild med ID och bok och hoppas att man inte blir lurad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Frejoh466:

Vet inte om hen bryr sig var köparen bor, då jag inte har kontaktat någon. Och jag hittade bara 7 i Sverige som säljer denna bok då den är så dyr.

Addera sunt förnuft och känsla på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Jagheter:

För säljare prioriterar folk som bor långt bort och måste hålla på med frakt och dylikt.

||Custom Case||Intel i7 980x @ 4,4GHz ||XSPC RayStorm ||EK-Supremacy ||12 gb Corsair Dominaor 1600mhz DDR3 || Evga Gtx 670 FTW sli ||Intel 330 120GB SSD ||Seagate Barracuda 1TB x 4 ||Corsair HX1050W|| Ek-360 rad x 3 ||
||Ljud-|| Proson stratego 215 RR|| Cerwin Vega B-36 x 2||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Frejoh466:

Okej men den säljare du nämner i första inlägget ville ha en köpare långt borta.

Skrivet av Mickelit00:

För säljare prioriterar folk som bor långt bort och måste hålla på med frakt och dylikt.

Ja det låter konstigt.

Citera för snabbt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av dabman:

Jag förstår inte det där riktigt.

Scenario 1:
Här är det omvänt, här kan köparen lura säljaren genom att när han kontrollerar varan säger att det är en tegelsten istället och sänder tillbaka paketet med en tegelsten. Hur fångar man upp det?

Scenario 2:
Säljaren lägger i tegelsten. Köparen öppnar och säger att detta stämmer inte och skickar tillbaka det. Säljaren säger att det visst var en telefon där i, köparen måste lagt i stenen och returnerat det.

Som jag ser det måste en oberoende part, kanske postombudet kontrollera att det stämmer det som skickas - annars kan man anklaga eller bli anklagad.

Mycket intressant, är det nån som har koll på hur Posten hanterar paket/brev typ om dom scannas eller liknade?
En sak man skulle kunna göra som säljare, är att ta kort på telefonen med uppgifter och kanske om möjligt vikt på paketet.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3