Vända IDE kabel?

Permalänk
Medlem

Vända IDE kabel?

Spelar det någon roll vilken ände på IDE ATA 133 kabeln man ansluter till moderkortet, i alla instruktioner står det att den "blå" ska anslutas till moderkortet, mitt problem är att då räcker inte kabeln till cd-romen.

Förlorar jag prestanda om jag vänder den?

Permalänk
Medlem

prova köra den blåa änden till cdromen/hddn...
tror inte det funkar någe vidare bra direkt.. tror itne det funkar alls...

finns 1 orsak till att blåa sidan ska pluggas in till moderkortet..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

På min gamla dator körde jag lite hur jag ville, fungerade iaf, kanske är annorlunda nu med nya kablar å sånt...

Permalänk
Medlem

tetsa vetja!
och skriv resultatet här!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Tror inte datorn protesterar om du har byglat enheterna rätt. Vilket menas att du måste välja master eller slave EJ kabel select för då lär det skita sig rätt ordentligt. jag sitter på kablar som är 133 klassade dock på ett mobo som bara tar 100 och där spelar det ingen roll åt vilket håll man ansluter idekabeln.

Permalänk
Medlem

Jag har då vänt dom hur som helst.....
Ska inte spela någon roll igäntligen

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig två saker som kan gå fel:
- Cable select funkar inte (som Grimreaper skrev)
- Kabeln detekteras inte som 80-trådars, dvs du får bara ATA33

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag är övertygad nu om att det troligen fungerar, får nog offra mig och dra ut burken och testa och vända på kabeln så jag kan flytta hårddisken så den hamnar framför fläkten. Känns dumt att inte ha kylning på den när jag har möjlighet till det...
Återkommer efter helgen med resultatet.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ha en ATA-100 felvänd en gång och vad jag minns så gick det långsammare än med en ATA-33, dvs inget att rekommendera.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Tror de har märkningen för att man ska få kontakerna åt rätt håll. Sätter man den svarta änden i moderkortet blir ju kontakterna Upp och ner, och det blir extremt bökigt att "vrida runt" dom.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag satte en 100-kabel fel o kunde installera windows, men inte starta det sen. Gamla kablar tycks funka lika bra åt båda hållen.

Permalänk
Medlem

gammla kablar spelar ingen roll. Ata 66/100 kablar har dock en tendens att ställa till med problem om man inte sätter den blåa kontakten i mobot. Men det är olika. Dyker det upp ett problem så vet du iaf vart du ska börja felsöka!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

på ATA100 kablar brukar det vara en ledare som är kapad. Denna ledare kommer att hamna fel om du vänder på kabeln. Detta i sin tur gör att kabeln inte kommer att dettekteras (stavning??) som en ATA100-kabel och hastigheten på dina enheter kommer att ställas ned.

Permalänk
Medlem

Tack Björne för den förklaringen.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Va!! Ska det vara speciella kablar nu också?

Har en P4@1500 med Abit moderkort, hur vet jag om jag har rätt sladdar?

Permalänk
Medlem

det finns två sorters IDE kablar (räknar inte med diskettkabel)
1. Gamla 40 ledare kabel för ATA-33....

2. Nyare 80 ledare kabel för 66/100/133

Om det står ATA-100 på förpackningen till kabeln så klarar kabeln 133 också för det är ingen som hellst skillnad på dem!

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"