Officiellt: Panasonic slutar med plasma-tv

Permalänk

Någon som sett OLED sida vid sida med LCD och/eller plasma? I min erfarenhet är färger och skärpa i plasma ljusår bättre från LCD, men bilden släpar gärna (pixlar sig)?

Visa signatur

Dr Tom
[]#####||(
===================================

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Bra att de slutade med det. Plasma är en föråldrad teknologi. LED och OLED är mycket bättre. Jag var på ett museum förra veckan och jag har för mig att jag såg en Plasma TV där, men i vanliga butiker brukar man inte se dom mycket.

LCD heter det, samma skärmtyp som på en miniräknare. LED är bara belysningstekniken. Antingen har man LCD med LED eller LCD med lysrör. OLED är äkta LED-skärm.

Permalänk
Medlem

Hoppas att utvecklingsteamet flyttas över till QLED så man kan få en värdig ersättare till plasma och CRT.

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GambitSWE:

lol, ta inte illa upp, men jag höll på att ramla av stolen när du säger 400w, och precis under står dina specs om din monsterdator med bla. tri-sli eller vad det nu heter, av modell TITAN dessutom. Undrar hur mycket din burk drar....

Min gamla plasma panna från 2006, 42" (inköpt till fotbolls-vm) drar 261w.. så 400w är väl att ta i... fattar naturligtvis vad du menar, men nog kan du inte klaga på strömtörstig TV, när din dator drar samma i idle...

Riktigt synd att Panasonic följer i Pioneer's spår...klart de bästa plasmorna jag sett med mitt obildade öga...Tycker tom att min gamla (endast hd-ready) plasma visar bättre bild än de vanligaste förekommande LCD apparaterna... Känner inte riktigt någon som lagt ned mycket pengar på en high-end LCD, så där kan jag inte jämföra. Tycker dock att bilden är behagligare och naturligare på plasmor än på LCD, fast det kan ju vara högst subjektivt..

Jag vet :D.

Men dator tar runt 1350w Peak load.

Vill bara inte ha en TV igen som värmer upp hela rummet

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag vet :D.

Men dator tar runt 1350w Peak load.

Vill bara inte ha en TV igen som värmer upp hela rummet

En skärm är en annan sak, det är inte särskilt bra när en sådan yta värms upp och det kräver för fan fläktkylning. En speldator kommer alltid låta, men en tv behöver inte väsnas på det sättet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Petterk:

En skärm är en annan sak, det är inte särskilt bra när en sådan yta värms upp och det kräver för fan fläktkylning. En speldator kommer alltid låta, men en tv behöver inte väsnas på det sättet.

Vad snackar du om?

Min dator låter inte btw, vi snackar inte ljud vi snackar värme.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vad snackar du om?

Min dator låter inte btw, vi snackar inte ljud vi snackar värme.

Den väsnas nog, i din signatur har du mekaniska hårddiskar, radiatorer med plats för minst 7 st 120mm fläktar (om vi antar att du bara har fläktar på en sida), ett 1200W nätagg med fläkt och du köpte ju 18 st fläktar. Så vad talar du om? Plasma har ju aktivkylning just pga värmen, åtminstone i de större storlekarna och de mår inte nödvändigtvis bra av värmen. Nog för att elektroniken för att orka driva det hela också brukar låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va nej OLED SNART !!!
no more 400w TV !

Min spis förbrukar långt mer ström än min plasma på 120w.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Petterk:

Den väsnas nog, i din signatur har du mekaniska hårddiskar, radiatorer med plats för minst 7 st 120mm fläktar (om vi antar att du bara har fläktar på en sida), ett 1200W nätagg med fläkt och du köpte ju 18 st fläktar. Så vad talar du om? Plasma har ju aktivkylning just pga värmen, åtminstone i de större storlekarna och de mår inte nödvändigtvis bra av värmen. Nog för att elektroniken för att orka driva det hela också brukar låta.

Nej jag har inte alla mekansika i dator, därför står det RAID BOX, sen så har jag rads med fläktar som går i 600 RPM så är under 12db.

och min nätaggs fläkt låter absolut ingenting.

Jag har fläktar på båda sidor och bara för att man har saker som är tunga behöver det inte låta ,det är ju därför man har vattenkylning för att det inte ska låta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SmörBacon:

Till att börja med så pratar vi inte om vad som är tekniskt möjligt med OLED vs. Plasma vi pratar om vad det finns att köpa i butik idag.

Vad gäller storlek är det möjligt att det finns prototyper. En prototyp är inte samma sak som att det finns i affären. Panasonic har visat en 158" plasma eller liknande. Försök att hitta den på din lokala SIBA-butik...

Och nej den tv:n du länkar till finns inte. Läs själv vad du länkar till den där är en vanlig LED-tv som också råkar vara UHD. LED-tv är inte OLED. Känns som att folk bara trollar nu så jag lägger ner denna diskussion.

Nej du pratar om vad som finns idag. Jag frågade efter tekniska skillnader. Jag har frågat efter tekniska skillnader säkert fem gånger nu men du vägrar läsa det. Du har konsekvent svarat på en fråga som jag inte har ställt. Så för sjätte gången, finns det några tekniska fördelar med plasma över OLED?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ipac:

Satt du verkligen i tron att det fanns en 65" 4K OLED ute på marknaden?

Jag svarade på det absurda påståendet att OLED inte gick att tillverka i större än 55". Det finns flera exempel på större skärmar än så som faktiskt finns, alltså var påståendet om att de var omöjliga att tillverka fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Hmm, lustigt. Kan man fota sin LCD på något bra sätt och det syns vilken bild man får? Jag tycker jag har riktigt bra bild på min 5000 kr 47" LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej jag har inte alla mekansika i dator, därför står det RAID BOX, sen så har jag rads med fläktar som går i 600 RPM så är under 12db.

och min nätaggs fläkt låter absolut ingenting.

Jag har fläktar på båda sidor och bara för att man har saker som är tunga behöver det inte låta ,det är ju därför man har vattenkylning för att det inte ska låta.

14 st 12 dBa-fläktar är tillsammans med nätagg iaf ändå över 35 dBA.

Men ja, sätter man ihop sin egen slinga är det för ljudets skull. Köper man däremot en färdigmonterad lösning (processor, asetek eller coolit) så låter de garanterat mer än en värre luftkylare och trimmade fläktkurvor för samma prestanda.

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Bra att de slutade med det. Plasma är en föråldrad teknologi. LED och OLED är mycket bättre. Jag var på ett museum förra veckan och jag har för mig att jag såg en Plasma TV där, men i vanliga butiker brukar man inte se dom mycket.

Både LED-dioder och LCD-tekniken som står för bilden är äldre än Plasman så det där är ett MYCKET korkat argument. Sedan att plasma alltid ligger ca. 5 år framför LCD är ju bara extra fint.

Skrivet av SmörBacon:

Fy fan..tack vare alla dumma amatörer så tvingas mas köpa "LED" tills OLED kommer ner i pris. Tur att man köpte en Panasonic plasma för inte så länge sedan då..Och sen skall man inte glömma at än så länga är motion resolution bättre på plasma än OLED. Plasma har fortfarande några fördelar framför OLED...

Som det ser ut nu ja, men tekniken är inte särskilt mogen ännu. Exempelvis så är LG:s OLED-panel helt annorlunda från Samsungs. Nästan lite överraskad att båda verkligen får kallas för OLED. Hursom helst har OLED i teorien i princip obefintlig responstid (så lite som flera tusendelars millisekund) vilket bör hjälpa rörelseskärpan på sikt. Om 5 år tror jag vi ser OLEDs med rörelseskärpa som vi aldrig sett förut.

Skrivet av ipac:

http://img1.lesnumeriques.com/test/77/7740/panasonic-st60-con...

Panasonic 2013 (Plasma) till vänster, Panasonic 2014 (IPS LCD) till höger. Tack för det Svenssons!

Med det sagt är Panasonic:s IPS-ledar bland de bästa på marknaden. De mäter inte lägst svärta men de upplevs som om de har betydligt bättre svärta än motsvarande Samsung då betraktningsvinklarna hos Panasonic bibehåller kontrasten i bilden även om man inte sitter exakt rakt framifrån.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag vet inte hur mkt det skiljer med dagens modeller, men 2010 så var det samma panel i LG:s toppmodell som mellansegmentet, dock skillde det med annan funktionalitet. Man får forska lite Oavsett så är lg:s 50" plasma som kostar under 5000kr på komplett nu (galet) mkt bättre än en 3-4k dyrare LCD.

Generellt sett har det varit ENORM skillnad på billiga plasma och dyra plasma, på samma sätt som med LED/LCD. LG har tyvärr tappat bollen lite vad gäller plasma på senare år och har sedan länge varit omkörda av Samsung på den fronten. Varför? För att de knappt lägger några pengar på att utveckla tekniken. De har inte haft något på många år som seriöst kan konkurrera med varken Samsung:s eller Panasonic:s finare modeller.

Skrivet av uberlord:

Förstår inte resonemanget med att det ser naturligt ut med plasma. Det går att stänga av funktionen, på LCD-tv, som gör att bilden blir mer verklighetstrogen, dvs att bilden får mer flyt i rörelserna. För inte ser du världen och omgivningen i 24 Hz ;).
Att det filmas i just 24P är dels för att det är billigare, tar mindre plats, förr var nog det en större faktor, och dels för att det är enklare att konvertera filmen till både 50 Hz och 59.94 Hz.
Hobbit spelades in i 48P. Läst från någon som recenserat 48P Hobbit filmen att personen i fråga tyckte att det är för mycket flyt i den filmen. Han vill ha sina hack å ryck vid panoreringar. Klagade när han såg filmen i sin naturliga inspelning. Bakåtsrävande personer finns överallt.
Högre inspelningsfrekvens är en del av framtiden, tex ta 120P som enkelt kan omvandlas till 24p, 30p, 50i, och 60i/p om man vill det.

Jag har själv ägt en Pioneer plasma, den sista modellen som dom gjorde: Pioneer KRP-500A. Men jag, och min fru led, nått så oerhört, av rainboweffekten och ett oerhört irriterande brummande från tvn, vilket även andra likadana pioneer tv hade. Till råga på allt så störde mig på att det ryckte vid alla panoreringar, van vid 36 tums phillips tjock tv med mer flyt.
Jag åkte tillbaka med tvn till inköpsstället och valde en Samsung LCD. Har fortfarande kvar denna tvn efter 4 år. Tänker inte byta till en LCD/LED förrän bleading och clouding är ett minne blott...vilket förmodligen aldrig kommer att hända, så min nästa tv blir kanske en oled :D.

Mitt första inlägg i forumet efter många års läsande. Tack för mycket information och skratt

Eh... what? Till att börja med är 24p ett video-input format och ingen uppdateringsfrekvens. Filmer spelas ofta in i 25 bilder/sek i Europa och 30 bilder/sek i USA och projiceras sedan i 24 bilder/sek, för att undvika flimmer från elsystemen. Det har även spelats in en del grejor i 24 bilder/sek men det blev ganska vanligt på modernare filmkameror att kunna ställa om fps:en. Innan 1915 spelades mycket in i 15 fps.

Att det skulle vara billigare eller ta mindre plats förstår jag inte riktigt. En rulle film är en rulle filme är en rulle film. Spelar du in i 60 fps så kan du helt enkelt inte spela in lika länge på samma rulle. Men rullarna väger lika mycket för att man spelar in i 24.

Jag såg Hobbit i 48p och tyckte det såg gräsligt ut. Den har precis samma effekt som du säger att man kan stänga av på LCD-maskiner (detta finns även på plasmor och går oftast att stänga av även där): det ser ut som en såpopera. Såpopera är oftast inspelat i 50 eller 60 fps och är knappast någon stämpel för bildkvalité. Varför spelas de in i det? För att det var billigare att använda video- eller broadcast-kameror med pyttesmå sensorer som inte kan få till det så kallade "cinematiska" korta skärpedjupet. To each his own, men det är bara löjligt att kalla folk för bakåtsträvare för att man tycker film ser bra ut. Jag hoppas verkligen inte det blir populärt att filma nativt i högre frame-rates för då kommer filmen ha dött på riktigt. Precis som du verkar tycka att det ser väldigt bra ut, så tycker jag det är vidrigt och ett hån mot filmens historia, vilket jag tar mig rätten att tycka.

För övrigt, stänger du av "motionflow" så får man oftast mindre flyt i bilden, snarare än mer. Där folk klagar på LCD är för att de har lägre rörelseupplösning och lider ofta av judder vilket är vad du ser när du ser hackigt. Det beror oftast på att det är en dålig panel, och inte lika ofta på 24 fps. Detta varierar naturligtvis beroende på hur kamerarörelsen ser ut och om den fungerar i den bilduppdateringsfrekvensen. Här har Plasma generellt sett presterat bättre i alla tider, och det är en av anledningarna till att många föredrar flytet på en plasma. Man är helt enkelt inte lika beroende av att sätta på massa extra skitfunktioner som introducerar nya fel i bilden för att få en "korrekt" och "bra" bild.

Skrivet av Jarl:

Förstår inte riktigt tjatet om dålig svärta på LED bakgrundsbelyst LCD panel, båda mina gamla Panasonic plasmor 37"(TH37PX70E går som köksTV) och 46"(kan inte kolla dess nummer, utlånad till son) är ljusgrå i jämförelse med min Philips 58" Platinum(58PFL9956T/12) med lokal nedtoning och som också drar bara hälften så mycket el som 46" plasman.

Jämför din Philips med en modernare plasma från Panasonic så kommer du förmodligen tappa hakan. Vissa LED-modeller med lokal nedtoning har haft ruskigt bra svärta. Problematiken uppstår i det att det är för få zoner och då uppstår halo:s i stället. Man kan säga som så att har du en helsvart bild på din tv så kommer den svartare ut än en modern bra plasma. Har du något i bilden som inte är svart så kommer plasman se mycket jämnare och bättre ut. Överlag ligger Panasonic:s plasmor på 3-4 gånger så högt UPPMÄTT kontrastvärde som de bättre och dyrare LED-apparaterna på marknaden, och då är LED oftast ljusstarkare vilket gör det hela ännu mer imponerande för Plasmans fördel.

Skrivet av uberlord:

Vet precis vad jag pratar om. Vet mycket väl att det är en approximation av bilder som räknas ut. Det dom gör är att dom jämför två bilder eftervarandra med varandra och lägger en eller flera bild/er mellan dom, som är matematiskt framräknad, för att skapa en mer flytande verklighetstrogen bild med mer flyt ;).
Allt som vi använder är väl nästan en matematisk approximation, då är allt skit med ditt resonemang. Är nog rätt säker att dagens matematiska approximationer är rätt exakta ;).
Bara för att det inte är en naturlig verklig bild gör inte dom bilderna till skit. Hur kan du då se på filmer, eller tror du att allt är är inspelat i verkliga livet? För din information så är dagens filmer väldigt mycket gjort i en dator, dvs inte verkliga bilder och med interpolation. Är alla filmer då bajs?
Det jag pratar om är flytet, antal bilder i sekund (ja med interpolering), i bilden inte hur fort bilderna visas.

Ge mig gärna en länk om rörelsoskärpa och LCD, är nyfiken på det du skrev. Jag har läst nått om det men då i sammanhanget med interpolering, att endast ett visst antal bilder interpoleras, speciellt vid rörelser. Tror att det är det man kan ställa in på tvn, hur mycket flyt man vill ha, då interpoleras fler bilder.
Vart skrev jag att 48P är lika med det andra jag skrev? Skrev bara att även när en film (Hobbit) som var inspelad i 48P klagade recensenter på att det var overkligt flyt i bilden. Och då visades den filmen i sin naturliga fps.
http://www.vulture.com/2012/12/critics-on-the-hobbits-high-fr...
Vissa vill ha det sämre oavsett, tyvärr.

LÄS OM LÄS RÄTT Du vet tyvärr inte vad du läser

Till att börja med så tror jag inte du tittar så noga på bilden om du tror att dessa matematiska approximationer är exakta. Alternativt, sök upp en ögonläkare. En icke-existerande återskapad bild kommer aldrig se lika bra ut som en som faktiskt existerar. Det som händer är att dessa nya bilder förbättrar flytet, men skapar artefakter just för att de aldrig kan bli lika exakta som äkta bilder. Dessa artefakter är lättast att se i rörelsemönster där en karaktär är skarp och statisk i bilden men bakgrunden är suddig och rörlig. Då får man oftast ett slags skimmer kring karaktären. "X00HZ" systemen har onekligen blivit bättre men de kommer alltid lida av detta problem, oavsett om det är LCD eller Plasma för de fungerar ungefär likadant oavsett teknik. Till råga på detta så dubbleras ofta input-lagen när du sätter på detta vilket i sig är ganska ironiskt. "För att ta bort en sorts lagg, lägg till en annan sort, och skapa artefakter! Win-win!".

Skrivet av SmörBacon:

Ja det går ju helt klart att få en helt ok bild med "LED" men problemet är ju att alla vill ha de "nya", tunna LED tevesarna..Lite roligt för de första LED-tv var nästan bra faktiskt. Men sen kom de på att man kan göra skärmarna edge lit och därmed göra dom tunnare. Detta pajar ju svärtan totalt dock. De lite äldre och tjockare LED-tevesarna med typ 1000 zoner(eller något sånt) av LED-ar var ju klart överlägsna. Men folket talade och alla ville ha de tunna varianterna. Lol mycket som var bättre förr. En skrutten CD från 80-talet är bättre kvalitet än det man laddar ner från itunes idagsläget..både när det gäller mastring och bitrate.

P.s. eller så kör man plasma som har miljontals "zoner"

De bästa LED:arna hade runt 300 zoner vilket kan jämföras med strax över 2 miljoner zoner på en 1080p plasma. Håller med dig angående tunnheten. Jag upplever att clouding blivit ett större problem på senare år då fokus tagits från bildkvalité och lagts på hur tunn tv:n kan vara. Många apparater har fått så pass tunna chassin att panelen inte kan bäras upp korrekt och resultatet är i en del lägen just clouding.

En vinyl är bra mycket bättre än en CD från 80-talet när det gäller dynamik, mastring, och "bitrate" Som du säger är ju inte allt modernt ett framsteg alltid.

Skrivet av SmörBacon:

Ja redan 2008 hade vi TV som är minst lika bra som dagens absolut bästa plasma. Nytt är inte alltid bättre som sagt

Där håller jag dock inte med. När VT30 kom började det bli ganska dött lopp mellan Pio och Pana för de flesta användarna. Pana var bättre på en del saker, Pio på andra. Handhavandet i Pana:n var dock på en helt annan nivå och det är en trevligare produkt att ha att göra med. Med VT50 förbättrades saker och ting och med senaste generation säger de flesta att Pana har gått om på allt i princip.

Skrivet av uberlord:

Så istället för en fotboll jag ser är det en badmintonboll? Eller istället för en bil kanske det är ett flygplan....
Förändrar källan. Nu får vi nog lugna oss lite här för vad gör inte det isåfall? Allting man hör och ser förändrar en källa, olika högtalare har olika ljud, olika förstärkare förmedlar olika ljud, olika rum osv. Ser du på tvn på dagtid gentemot kvällstid blir det olika bildupplevelser, om man inte har ett rum utan fönster och spilljus som kommer in. Du kan inte lyssna mycket på musik heller för den delen, när alla gör om original låten, tex alla discjockeys. Då är det automatiskt bajs fastän man tycker musiken är bra ;). Nu pratar vi inte om den gröna färgen är blå egentligen utan mer att ett objekt färdas i en viss riktningen då kan vi enkelt räkna ut vad som hände mellan två närliggande punkter. Om en boll studsar tror du att bollen försvinner någon annanstans än mellan två punkter som ligger 1/24 dels sekund mellan varandra? Rätt enkel tankeförmåga är NEJ.

Nej realistiska ska vi väl vara! Jag var nyfiken på rörelseskärpan som jag har läst om men glömt bort, och det var ju (nästan)precis som jag sa till dig, det handlade om skärpan vid panoreringar eller rörelser vid sidled som försvinner när man använder, precis det jag skrev,: interpolerings inställningarna. För jag hoppas att du själv läst din länk där alla 1080 linjer visades utan några problem när dom ställde in efter deras önskemål, utan flytet i bilden.
Intressant att du bara svarar på det som jag ville ha reda på och försöker med det visa hur okunnig man är, fastän jag hade (nästan)rätt om just det, istället för att svara på alla andra frågor....Det bevisar tycker jag att man är okunnig och översittare. Jag har rätt och så är det, tänker inte svara på nått annat än där jag kan försöka trycka ner personen ifråga.
Nej högt i tak ska det vara, och att svara på alla frågor inte på några, speciellt om man vill visa sig kunnig och duktig, men det var väl för att du hittade på en del.
Förstår att du är en riktig inbiten fanboy av plasma, läs första raden, tycker jag passar in perfekt, speciellt när du påstådd att jag sa något som jag inte gjorde eller valde ut ett citat som senare blev tillintetgjort av deras fortsatta tester av tvn :).
http://www.nordichardware.se/Andreas-Galistel/blogg-vetenskap...

Jag är mer ge mig det jag tycker är bäst, oavsett om det är plasma eller lcd eller oled, läs mina första inlägg så ser du att jag har varit ägare till en pioneer kuro, den sista modellen dom gjorde

Vi har kommit långtifrån mina tidigare inlägg, har du läst dom? Det är inte många, mina första är på denna tråden :).

Så sluta prata ur nattmössan

Den liknelsen är ganska dålig. Det du snackar om är inte en remix av en bild utan det handlar om att aktivt introducera distortion och input-lag (medför osynk med ljud) i bilden. En klarare liknelse hade varit att medvetet spränga sina högtalare och sedan säga att det låter bättre. I det här fallet så är det en smaksak och du får givetvis tycka som du vill, men jag har ganska tydligt förklarat vad för fel som introduceras med sådan här teknik lite högre upp. Ser inte du problemen så är det väl bara att gratulera, men de finns där och är ganska tydliga för de som ser dem.

Skrivet av Imdak:

Man brukar säga allmänt, "om man ser på saker som rör på sig, köp plasma, om det är stillbild, köp lcd."

För övrigt, kom panasonic upp i pioneer kuro klass? syftar på zt60, vet att dom tidigare modellerna kom inte upp i samma kvalité iaf.

Panasonic började gå om på ett par punkter redan med VT30 och har numera i princip gått om på alla punkter.

Skrivet av tomcrusader:

Någon som sett OLED sida vid sida med LCD och/eller plasma? I min erfarenhet är färger och skärpa i plasma ljusår bättre från LCD, men bilden släpar gärna (pixlar sig)?

Jag har sett OLED bredvid LCD/LED och jag har sett Plasma bredvid LCD/LED. Både plasma och OLED KROSSAR LCD/LED i form av svärta, kontrast, och betraktningsvinklar. Färger går att få till bra på alla teknikerna.

Jag älskade tidigare LED (då snackar jag om Local Dimming typen) men insåg efter ett tag att det var ganska onaturlig bild och att tekniken hade en hel del problem. När i princip alla tillverkare övergav Local Dimming, vilket var det enda med LED-tekniken som faktiskt erbjöd en bildförbättring mot CCFL-rör (bortsett strömförbrukning och ljusstyrka), så försvann också fördelarna och paneluniformitet blev ett stort problem (detta fanns även innan).

Sedan många år tillbaka nu har jag gått över till Plasma och aldrig blickat tillbaka. Det är fruktansvärt svårt att få uppleva äkta kontrast och sedan gå tillbaka till maskiner som skiftar färger och blir mjölkigt gråa i hela bilden så fort man avviker ca. 15 grader från mittpositionen.

Med det sagt, sedan jag såg en OLED i respektabel storlek (55") för första gången så längtar jag till det kommer ner i rimliga prisklasser. En korrekt kaliberard OLED kommer erbjuda en bild som vi aldrig sett tidigare. Den kontrasten är helt galen. Då plasman alltid behöver en grundspänning i panelen för att hålla den vid liv, så kommer den aldrig kunna erbjuda absolut total svärta. I teorin skall OLED kunna göra det och det jag såg talade för det. Bring on OLED!!!

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Petterk:

14 st 12 dBa-fläktar är tillsammans med nätagg iaf ändå över 35 dBA.

Men ja, sätter man ihop sin egen slinga är det för ljudets skull. Köper man däremot en färdigmonterad lösning (processor, asetek eller coolit) så låter de garanterat mer än en värre luftkylare och trimmade fläktkurvor för samma prestanda.

Du måste lägga huvudet brevid fläkten för att höra, du hör inte denna datorn om du bara står bredvid den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du måste lägga huvudet brevid fläkten för att höra, du hör inte denna datorn om du bara står bredvid den.

Lite långt att åka till Göteborg för att testa när man bor på andra sidan Sverige. Har man normal hörsel bör man definitivt höra det på 1-2 meters håll, även om det är relativt tyst. När folk klagar på att TV-apparater låter brukar det inte handla om högre dBA för övrigt. Du har inte datorn bredvid skrivbordet inom några meters avstånd?

Permalänk

Detta var en riktigt tråkig nyhet Nu är det bara att vänta på att OLED-apparaterna sjunker i pris då...

Skrivet av ipac:

http://img1.lesnumeriques.com/test/77/7740/panasonic-st60-con...

Panasonic 2013 (Plasma) till vänster, Panasonic 2014 (IPS LCD) till höger. Tack för det Svenssons!

Bilden talar för sig själv. Plasma är bättre än en LCD-tv i samma prisklass.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarstegland:

En vinyl är bra mycket bättre än en CD från 80-talet när det gäller dynamik, mastring, och "bitrate" Som du säger är ju inte allt modernt ett framsteg alltid.

Förutom att det inte är sant. En vinyl har inte större dynamiskt omfång. Du får in betydligt större omgång på en CD. En vinyl har under ideal förhållanden ett dynamisk omfång på upp till 120 dB medan CD har 150 dB. Mastringen skiljer däremot vilket faktiskt beror på begränsningar i hur man tillverkar vinylskivor. Den maskin som fräser spåren i plattorna som används för att trycka vinyl klarar inte av för snabba transienter. Det enklaste sättet att undvika det är att hålla en låg volym på inspelningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Förutom att det inte är sant. En vinyl har inte större dynamiskt omfång. Du får in betydligt större omgång på en CD. En vinyl har under ideal förhållanden ett dynamisk omfång på upp till 120 dB medan CD har 150 dB. Mastringen skiljer däremot vilket faktiskt beror på begränsningar i hur man tillverkar vinylskivor. Den maskin som fräser spåren i plattorna som används för att trycka vinyl klarar inte av för snabba transienter. Det enklaste sättet att undvika det är att hålla en låg volym på inspelningen.

Enda jag kan tänka mig upplevs bättre är att vinyl inte klipper vid 20kHz. Samt att de inte drabbades av loudness-war på samma sett, men allt beror i stort sett fortfarande på inspelning och mastring. Finns tydliga för och nackdelar med allt här, och konsumentformaten är ganska långt ifrån vad man kan göra med dagens produktion.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Petterk:

Lite långt att åka till Göteborg för att testa när man bor på andra sidan Sverige. Har man normal hörsel bör man definitivt höra det på 1-2 meters håll, även om det är relativt tyst. När folk klagar på att TV-apparater låter brukar det inte handla om högre dBA för övrigt. Du har inte datorn bredvid skrivbordet inom några meters avstånd?

Jag lovar dig att du inte hör denna, ända du hör är vid uppstart av pumpen och sen om det är luft i systemet, jag har ju sänkt alla fläktar enda tills jag inte hör någonting varför skulle jag ljuga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Bilden talar för sig själv. Plasma är bättre än en LCD-tv i samma prisklass.

Clouding eller ej, LED-LCD ger fortfarande en skarpare bild med bättre ljusstyrka. Plasma ser konstant ut som 3D-film, dvs underexponerad. Är betydligt värre för upplevelsen (talar film nu) än lite clouding i någon mörk scen..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Om 5 år tror jag vi ser OLEDs med rörelseskärpa som vi aldrig sett förut.

fast tror du inte att vi såg lika bra rörelseskärpa på en CRT för 15 år sen?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Bra att de slutade med det. Plasma är en föråldrad teknologi. LED och OLED är mycket bättre.

Jovisst, precis som 100W glödlampor.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Förutom att det inte är sant. En vinyl har inte större dynamiskt omfång. Du får in betydligt större omgång på en CD. En vinyl har under ideal förhållanden ett dynamisk omfång på upp till 120 dB medan CD har 150 dB. Mastringen skiljer däremot vilket faktiskt beror på begränsningar i hur man tillverkar vinylskivor. Den maskin som fräser spåren i plattorna som används för att trycka vinyl klarar inte av för snabba transienter. Det enklaste sättet att undvika det är att hålla en låg volym på inspelningen.

Intressant, jag upplever oftast högre dynamik när jag lyssnar på vinyl kontra cd men det du säger stämmer. Beror förmodligen mer på mastringen av cd-skivan i så fall. Hur som helst så klarar ju vinyl av att återge högre upplösning. Anledningen till varför SACD kom var ju för att CD-skivans 16-bit 44.1KHz inte räckte hela vägen.

Skrivet av nitroid:

fast tror du inte att vi såg lika bra rörelseskärpa på en CRT för 15 år sen?

Jo då men jag tror personligen att OLED kommer förbättra på CRT-resultaten på sikt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Clouding eller ej, LED-LCD ger fortfarande en skarpare bild med bättre ljusstyrka. Plasma ser konstant ut som 3D-film, dvs underexponerad. Är betydligt värre för upplevelsen (talar film nu) än lite clouding i någon mörk scen..

DU får gärna komma hem till mig och se min Panasonic st50, så får du se om den är skarp nog.
Jag upplever lite av det du säger om jag sätter skärpa på "0" men jag har på "7" då tycker jag den är skarp.

I någon mörk scen...det finns många filmer med extremt mkt mörka scener och som pågor under längre tid..så nja..
det är mkt viktigt... Angående ljusstyrka, Vill man ha en bra filmupplevelse så ska man sitta i ett mörkt rum, så dra ner persiennerna, jag kollar alltid på film när det är mörkt, det förstör ju hela upplevsen när man har ljust runt om kring, jag har ett levande ljus that's it. Men då du nämner ljusstyrka kan jag inte bara annat än ant att du vill se på film/tv med lamporna tänt.
I det fallet är ljusstyrka en viktig faktor, men i och med att du har lampor tänt påvekerar det kontrast och allt annat du kommer inte undan det. Hur som helst tycker jag min Panasonic plasma även fungerar bra med lågmäld belysning en sommar kväll också men visst man får inte lika djupa svärta, men oavsett ljusstyrka får man inte samma upplevelse som när man kollar mörkt, alla färger och kontrast och svärta och allting blir bättre då. Kollar man i mörkt rum anser jag att min plasma är mkt ljusstark, och den är helt klart bra med lamporna tänt också men kanske inte som LCD. Men angående ljusstyrkan tycker jag det finns en gräns där också, t.e.x upplever jag mina föräldras samsung lcd väldigt ljusstark men det gör också att det blir väldigt jobbigt för ögonen att kolla på, inte lika avslappnat som med plasma.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Detta var en riktigt tråkig nyhet Nu är det bara att vänta på att OLED-apparaterna sjunker i pris då...

Bilden talar för sig själv. Plasma är bättre än en LCD-tv i samma prisklass.

usch..den till höger får mig spyfärdig finns fan inget värre än led backlight bleed..

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Har aldrig gillat plasma.

Det har bra svärta men jag ser "flimmret" jättetydligt. Som att stirra in i ett lysrör i två timmar när man ser på film.

Tack och hej saknas ej! (Av mig iaf)

Flimret du upplever är PMW..pulse width modulation, det är enbart något du ser på mkt nära avstånd, sätter du dig i soffan finns det inte en chans att du ser det utan det ser snarare bra ut.. 4K kommer ju givetvis förbättra detta, då dess främsta egenskap är att det ser bra ut på just nära avstånd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarstegland:

Intressant, jag upplever oftast högre dynamik när jag lyssnar på vinyl kontra cd men det du säger stämmer. Beror förmodligen mer på mastringen av cd-skivan i så fall. Hur som helst så klarar ju vinyl av att återge högre upplösning. Anledningen till varför SACD kom var ju för att CD-skivans 16-bit 44.1KHz inte räckte hela vägen.

Jo då men jag tror personligen att OLED kommer förbättra på CRT-resultaten på sikt.

Som sagt, CD har fortfarande högre "upplösning" även om du "bara" har 16-bit. Vinyl låter annorlunda för du har mer distorsion och annat kul men det finns inget som gör det bättre. Det är annorlunda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Clouding eller ej, LED-LCD ger fortfarande en skarpare bild med bättre ljusstyrka. Plasma ser konstant ut som 3D-film, dvs underexponerad. Är betydligt värre för upplevelsen (talar film nu) än lite clouding i någon mörk scen..

Det är subjektivt vad man tycker är viktigast för filmupplevelsen. Även det jag skrev förut var dåligt formulerat, att plasma är bättre än LCD var såklart bara min egna åsikt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, CD har fortfarande högre "upplösning" även om du "bara" har 16-bit. Vinyl låter annorlunda för du har mer distorsion och annat kul men det finns inget som gör det bättre. Det är annorlunda.

Magin som du beskriver med vinyl kan man också få med en bra tube förstärkare t.e.x lägger till härligt dist..
Jag föredrar nog det..då har man nog mer kontroll över ljudet... dvs man väljer själv om man vill ha det rent eller färgat...
Har själv aldrig blivit så himla överdrivet imponerad av vinyl. Jag provade ett tag, men är så otroligt mkt att arbete med att rengöra dom osv...