AMD demonstrerar A-serien "Kaveri" och Mantle med Battlefield 4 den 11 november

Permalänk
Melding Plague

AMD demonstrerar A-serien "Kaveri" och Mantle med Battlefield 4 den 11 november

På utvecklarkonferensen APU13 planerar AMD att visa upp A-serien "Kaveri". Samtidigt ska Johan Andersson från DICE vara med och diskutera Battlefield 4 och rendering med Mantle.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så ni gör en nyhet om något som ska demonstreras om tio dagar, för en produkt som kommer ut i februari?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Den ska visas på måndag och jag har verkligen längtat efter en genomgång av mante.

Edit tyckte det stod 4 nov jag längtar ändå till presentationen.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Detta ser jag fram emot.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tror Mantle kommit till av mer än en anledning, öka prestanda på grafikkoret är ju helt klart värt, men att minska processorbelastning och optimera skalning med trådar så nära linjärt som möjligt gynnar AMDs processorarkitektur en hel del.
Visst är det intressant att se hur Mantle presterar på GCN, men jag är minst lika intresserad av att se vad som händer med trådskalningen på en FX 8350 och vad som händer med APU-prestanda.

Skrivet av €lysian:

Så ni gör en nyhet om något som ska demonstreras om tio dagar, för en produkt som kommer ut i februari?

I och med att både Mante och Steamroller är något som folk är jävligt nyfikna på så är det väl en bra nyhet så att folk vet att de kan få en presentation?

Permalänk
Skäggig legend

Ptja... Om det levererar _markant_ bättre till slutkunden är det ju bra. Om det i senare tur levererar till _fler_ spel är det ju bättre.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Är jävligt sugen på att se vad Mantle går för. Känns som en riktigt trevlig biprodukt från next-gen konsolerna som har samma grymma optimeringsmöjligheter

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kör inte PS4 och Xbox One på GCN? Isåfall kan det ju de en sjujäkla skjuts i utvecklingssynpnkt då du kan utveckla med mantle till både konsoller och datorer.

Så om AMD gör detta bra så kan det ju sluta lyckligt

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Så ni gör en nyhet om något som ska demonstreras om tio dagar, för en produkt som kommer ut i februari?

Ja hemska tanke, en nyhetssida om datorerelaterade produkter som skriver en nyhet om något som inte släppts än, vart är världen på väg ....

Ska bli kul att veta mer om Mantle och se vad det går för!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Har läst en artikel för nån vecka sedan, där en kille påstås snackat med J.A just om Mantle och enligt honom själv så kommer det inte ge så mycket mer prestanda som det ser ut och presenteras, upp till 5% och i värsta fall inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Så ni gör en nyhet om något som ska demonstreras om tio dagar, för en produkt som kommer ut i februari?

Det är så att du ska hinna boka flyg och hotell i San Jose.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ja det är ju en intressant aspekt. Vad händer med APU prestandan? Kanske går att spela lite tyngre spel med dom med nu!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Har läst en artikel för nån vecka sedan, där en kille påstås snackat med J.A just om Mantle och enligt honom själv så kommer det inte ge så mycket mer prestanda som det ser ut och presenteras, upp till 5% och i värsta fall inget.

Länka gärna till artikeln, hittar den inte när jag googlar?

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Har läst en artikel för nån vecka sedan, där en kille påstås snackat med J.A just om Mantle och enligt honom själv så kommer det inte ge så mycket mer prestanda som det ser ut och presenteras, upp till 5% och i värsta fall inget.

Får gärna länka där. 5% prestandavinst på specifik hårdvara är liksom inget som skulle få DICE att göra ingrepp i motorn tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

I och med att både Mante och Steamroller är något som folk är jävligt nyfikna på så är det väl en bra nyhet så att folk vet att de kan få en presentation?

Skrivet av pekkasteele:

Ja hemska tanke, en nyhetssida om datorerelaterade produkter som skriver en nyhet om något som inte släppts än, vart är världen på väg ....

Ska bli kul att veta mer om Mantle och se vad det går för!

Det var en fråga från min sida. Var nånstans läste ni att det var något dåligt eller hemskt?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv

10% mer prestanda. Mer behöver inte sägas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det var en fråga från min sida. Var nånstans läste ni att det var något dåligt eller hemskt?

Det var ju en retorisk fråga du ställde eftersom svaret uppenbarligen är JA! Du läste ju precis artikeln och om du inte förstår svaret på din fråga så..ja..
Så din fråga kan ju bara tolkas som ett ifrågasättande av artikeln:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det var en fråga från min sida. Var nånstans läste ni att det var något dåligt eller hemskt?

Det var ett ifrågasättande, det kan du inte sticka under stol med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Har läst en artikel för nån vecka sedan, där en kille påstås snackat med J.A just om Mantle och enligt honom själv så kommer det inte ge så mycket mer prestanda som det ser ut och presenteras, upp till 5% och i värsta fall inget.

ingen källa (länk) = Troll post

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Det var ju en retorisk fråga du ställde eftersom svaret uppenbarligen är JA! Du läste ju precis artikeln och om du inte förstår svaret på din fråga så..ja..
Så din fråga kan ju bara tolkas som ett ifrågasättande av artikeln:)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aleshi:

Det var ett ifrågasättande, det kan du inte sticka under stol med.

Jo, jag förstår att det blev lite motsägelsefullt. Min tanke bakom frågeställningen var inte att ifrågasätta själva artikeln, utan tillvägagångssättet i allmänhet.

Nu håller förmodligen ingen med mig om detta, men jag har alltid tyckt att det blir lite knäppt när man skriver en nyhetsartikel som handlar om något som ska visas upp vid ett senare tillfälle, som i sin tur är om en produkt som ska lanseras ännu senare. Jag tycker att man borde skriva nyheter om saker som har hänt, inte som ska hända. Lite som när man på TV-nyheterna varnar för att det eventuellt kan inträffa en katastrof, utan att egentligen veta om det kommer att hända. Skrämma upp folk i förväg alltså. Eller som i det här fallet - att bygga upp en 'hype'. Annars är det ju mer som reklam för något snarare än en nyhet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Perfekt prallellisering tror jag på när jag ser det. Denna hype...
Dock skall det bli intressant att se prestanda med mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jo, jag förstår att det blev lite motsägelsefullt. Min tanke bakom frågeställningen var inte att ifrågasätta själva artikeln, utan tillvägagångssättet i allmänhet.

Nu håller förmodligen ingen med mig om detta, men jag har alltid tyckt att det blir lite knäppt när man skriver en nyhetsartikel som handlar om något som ska visas upp vid ett senare tillfälle, som i sin tur är om en produkt som ska lanseras ännu senare. Jag tycker att man borde skriva nyheter om saker som har hänt, inte som ska hända. Lite som när man på TV-nyheterna varnar för att det eventuellt kan inträffa en katastrof, utan att egentligen veta om det kommer att hända. Skrämma upp folk i förväg alltså. Eller som i det här fallet - att bygga upp en 'hype'. Annars är det ju mer som reklam för något snarare än en nyhet.

Inget i ordet NYheter som skvallrar om att nya saker är intressanta att rapportera om? Kollar du bara på gårdagens väder också då om du inte vill att man rapporterar om saker som man tror ska hända?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jo, jag förstår att det blev lite motsägelsefullt. Min tanke bakom frågeställningen var inte att ifrågasätta själva artikeln, utan tillvägagångssättet i allmänhet.

Nu håller förmodligen ingen med mig om detta, men jag har alltid tyckt att det blir lite knäppt när man skriver en nyhetsartikel som handlar om något som ska visas upp vid ett senare tillfälle, som i sin tur är om en produkt som ska lanseras ännu senare. Jag tycker att man borde skriva nyheter om saker som har hänt, inte som ska hända. Lite som när man på TV-nyheterna varnar för att det eventuellt kan inträffa en katastrof, utan att egentligen veta om det kommer att hända. Skrämma upp folk i förväg alltså. Eller som i det här fallet - att bygga upp en 'hype'. Annars är det ju mer som reklam för något snarare än en nyhet.

Då är det ju inte någon ide med nyheter inför OS i sotji eller varför ens gå ut med vart det går. utan helt plötsligt den 7 februari börjar tidningar och media rapportera därifrån.

Givetvis bör nyhetssidor skriva om saker som kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Inget i ordet NYheter som skvallrar om att nya saker är intressanta att rapportera om? Kollar du bara på gårdagens väder också då om du inte vill att man rapporterar om saker som man tror ska hända?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis. Nej, jag kollar själv på hur vädret faktiskt är idag, då en väderprognos är en teoretisk gissning/tolkning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Givetvis bör nyhetssidor skriva om saker som kommer hända.

Du får ha vilken åsikt du vill, precis som jag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Då är det ju inte någon ide med nyheter inför OS i sotji eller varför ens gå ut med vart det går. utan helt plötsligt den 7 februari börjar tidningar och media rapportera därifrån

Det är idag oklart om det kommer att bli något nytt OS och vart det i så fall skall hållas, då IOC inte har släppt någon information. Vissa rykten gör gällande att det kommer hållas någon gång i februari och antagligen i Ryssland och tittar man på det historiskt så har vinterspelen och sommarspelen hållits olika år de senaste 10-15 åren, så det är rimligt att tro att det skulle kunna inträffa någon gång i perioden februari till april 2014. Vi hoppas att någon gång få mer information, om IOC skulle överraska oss alla med en press release.

Visst handlar det om att bygga hype, men hur många av oss kan inte nämna 2 kommande arkitekturer från Intel, eller NVIDIAS nästa? Och då pratar vi om saker som ligger år in i framtiden.

PS. Det ser ut som om du tror att detta är en nyhet om steamroller/mantle, när det i själva verket är en nyhet om apu13

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att höra mer om MANTLE då jag och säkert andra väntar på att dels MANTLE skall släppas och oberoende testas, sedan så har vi släppet från nvidia med 780ti som också vill veta hur den presterar. Sen kan jag göra mitt val av inköp av nytt grafikkort.

Off topic.
angående diskussionen gällande om det är en nyhet, och enligt min humbla novis åsikt så borde det räknas som en nyhet om nu AMD gått ut med att vi kommer att medverka på kommande ditten datten och vi tänker fokusera på chip o dip, så att eventuellt intresserade parter kan markera det i kalender osv. Sedan att vi alla inte ser det som en gedigen nyhet t.ex. Mantle släpptes idag kl 13:37.

Ha en riktigt go fredag!

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Kör inte PS4 och Xbox One på GCN? Isåfall kan det ju de en sjujäkla skjuts i utvecklingssynpnkt då du kan utveckla med mantle till både konsoller och datorer.

Så om AMD gör detta bra så kan det ju sluta lyckligt

Tvärtom. Mantle används inte för att koda spel till konsolerna (det är därför Microsoft officiellt gått ut med att xbone inte har stöd för mantle), utan för att kunna köra lågnivåoptimerad kod utvecklad till konsol på pc med ett minimum av insats. En 2-för-1 deal, så att säga. Frågeställningen är ju dock intressant, om mantle går att köra baklänges, så att säga, skulle utveckling till ps4 underlättas om det finns ett spel med mantle-stöd? Det är väl tänkbart att det finns en wrapper, eller ngt?

Permalänk
Medlem

Är verkligen overhead för Direct3D och OpenGL så hög att Mantle faktiskt kommer att göra någon markant skillnad? Jag har aldrig knackat kod för D3D/OpenGL så jag har ingen koll.

Jag menar inte att Mantle är meningslöst, tvärtom då jag har ett 290X, jag är bara nyfiken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jo, jag förstår att det blev lite motsägelsefullt. Min tanke bakom frågeställningen var inte att ifrågasätta själva artikeln, utan tillvägagångssättet i allmänhet.

Nu håller förmodligen ingen med mig om detta, men jag har alltid tyckt att det blir lite knäppt när man skriver en nyhetsartikel som handlar om något som ska visas upp vid ett senare tillfälle, som i sin tur är om en produkt som ska lanseras ännu senare. Jag tycker att man borde skriva nyheter om saker som har hänt, inte som ska hända. Lite som när man på TV-nyheterna varnar för att det eventuellt kan inträffa en katastrof, utan att egentligen veta om det kommer att hända. Skrämma upp folk i förväg alltså. Eller som i det här fallet - att bygga upp en 'hype'. Annars är det ju mer som reklam för något snarare än en nyhet.

Om du har två sidor, den ena rapporterar i förväg om läckor och att 290X ska släppas osv, den andra släpper inget förrän 290X släppts. vilken sida har haft besökare? Vad är det vi entusiaster vill läsa om?

Det är så att i en sådan här snabb bransch så vill man ha så mycket insikt i framtiden som möjligt för att kunna göra bra köp vid rätt tillfälle. Alla nyheter om vad som komma skall är av intresse för den som är intresserad av området.

Skrivet av backfeed:

Är verkligen overhead för Direct3D och OpenGL så hög att Mantle faktiskt kommer att göra någon markant skillnad? Jag har aldrig knackat kod för D3D/OpenGL så jag har ingen koll.

Jag menar inte att Mantle är meningslöst, tvärtom då jag har ett 290X, jag är bara nyfiken.

För att jämföra så var voodoo-korten överlägsna på sin tid med Glide, men så fort de körde DirectX eller OpenGL så gick det dåligt. Kunde utan problem skilja 50%.. Så där räddade ett API en i grunden svagare arkitektur. Direct 3D har säkert förbättrats sedan dess, så vi kanske inte får 50% högre prestanda, men samtidigt så har det tillkommit massa funktioner och vi fått programerbara shaders och sådant. Så det kanske också finns mer prestanda att hämta när man har den kontrollen.