Permalänk
Medlem

Biltema rules!

Har nu skaffat hem Ljuddämpnings plattor, som används till bilar, båtar etc, från biltema. Köpte dessa istället för de dyra 400kr skumgummi plattorna. Dessa gick på billiga 29kr st för 500*400mm

Efter att ha klistrat dit på alla möjliga ställen inuti datorn så blev jag klar, men mitt material räckte inte (blir att köpa fler och göra klart arbetet) men resultat ändå vart lysande bortsett från nätaggregat som låter... 50% mindre ljud än det jag hade förut.

ska köpa en tystare nätdel.

rekommderar biltema ljuddämpnigs plattor för billiga 29kr/platta.
många har säkert redan testat också men de är bra.

Visa signatur

A64 3200+ Winchester @ 240*10 / MSI K8T ? / 2*1024 G.Skill PC4000 3-4-4-8-1T / SATA Matrox 200gb / Geforce 6800NU 16/1.6 @ 1.4v

Permalänk

jo jag har eller hade det förut i min gammla burk.. men när jag skulle lacka datorn så skulle jag ta bort det och fy fan va det satt hårt.. sitter fortfaraned lite kvar men den blir tyst iaf...

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

JA, det är en beprövad metod. Och det verkar som de flesta diggar dem!!
Jag ska köpfa ett gäng plattor nr jag kommer dit nästa gång.
Vilka var det du köpte, det finns ju en del att välja på angående tjocklek o så...

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_p40
jo jag har eller hade det förut i min gammla burk.. men när jag skulle lacka datorn så skulle jag ta bort det och fy fan va det satt hårt.. sitter fortfaraned lite kvar men den blir tyst iaf...

hmm varför skulle du ta bort dom när du skulle lacka burken? låter för mig lite konstigt att du måste ta bort d när du ska lacka utsidan av burken.. för o göra inlägget merontopic: funderar på att ljudisolera jag me

förresten.. någon som hittat plattorna i katalogen o kan säga vilken sida.. letade men hitta inte
haha glöm vad jag skrev.. hittade inte dom p.g.a jag satt o glodde i classe katalogen.. e väldigt trött just nu bara

en sista sak.. polyesterfolie leder inte ström va?

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

1 cm var bra för mig. mitt chassi är litet.. så 1cm tycker jag. 2cm tycker jag om du rum mellan alla grejjer i datorn. 3cm rekomenderas INTE

Visa signatur

A64 3200+ Winchester @ 240*10 / MSI K8T ? / 2*1024 G.Skill PC4000 3-4-4-8-1T / SATA Matrox 200gb / Geforce 6800NU 16/1.6 @ 1.4v

Permalänk

Hur är det med värmen och så? Ngn som kollat hur mkt tempen stiger om den nu gör det.

Annars låter det mkt bra, ska nog köpa mig det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ottenbaum
Hur är det med värmen och så? Ngn som kollat hur mkt tempen stiger om den nu gör det.

Annars låter det mkt bra, ska nog köpa mig det.

tempen höjs har jag hört.. men inte farligt mycke..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Avstängd

har man fläktar som blåser in och ut luft så det blir strömmning blir det inte så farligt mycket varmare gör man inte det så ska man ändå låta en del hål vara öppna....... bra att veta så man inte fyller burken lufttät

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Min burk är hel isolerad och den ligger på en chassitemp på runt 30°C, innan isolering var det typ samma. Värmegenomföringen i plåten är marginell, det är in och ut fläktarna som gör jobbet.

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ | MSI KT3 Ultra | 512MB PC2700 | POV GF4 Ti4200 SE | 11615p 3Dmark2001SE
"Moments get lost in time, like tears in the rain."[/size]

Permalänk

HUr är det med vikten på dem? Har ni märkt mkt skillnad? Eftersom jag LANar ganska ofta vill jag ju inte ha en för tung dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_p40

har använt liknande (?) från okq8 (skumgummi med "silverfolie")

ett tips är ju att man inte behöver ta bort allt papper från baksidan när man kletar fast dom - det räcker ju om man bara tar ca 1cm efter kanterna. sitter fast lika bra och lossnar (antagligen) mycket lättare om man behöver ta bort dom ngn gång !

för övrigt så fick jag 2 grader kallare i chassiet också !

Permalänk
Medlem

USCH FÖR BILTEMA

VADÅ BILTEMA RULES!!!
Fan vad jag blev sur nyss, skulle just till att försöka montera ett extra nätagg, tog fram min alldeles oanvända avbitare från biltema, gick inte ens klippa till ett flatstift (så det blev lite spetsigare) den gick av direkt (ena handtaget). Fick ta hushålls saxen!!!! (Den höll)
Jag tror inte avbitaren skulle hålla för att klippa naglarna med ens!!!

HATA BILTEMA, nu måste jag ut och fixa en ny avbitare innan jag kan fortsätta!

Permalänk
Medlem

jag har biltemas med alu-folie på framsidan låter mindre utan direkt temperaturökning, ligger på ca 24 grader i chassie...

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ottenbaum
HUr är det med vikten på dem? Har ni märkt mkt skillnad? Eftersom jag LANar ganska ofta vill jag ju inte ha en för tung dator.

det är av skumgummi så vikten kommer inte att gå upp något nämvärt

Permalänk
Medlem

det finns ju asfaltsmattor osså som är betydligt tunnare och tyngre men de ska vara bra på att dämpa har jag hört, men jag vet inte

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Medlem

man köper inte verktyg eller viktiga bildelar på biltema

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara använda den till lite el hemma i lägenheten och de var ju så billiga

Permalänk
Medlem

Jag och zorix har nog köpt på samma butik för vi bor i samma stad och det finns bara en biltema här

Jag köpte typ 5 plattor (ville vara riktigt säker på att det skulle räcka till min miditower ) och det räckte mycket mycket väl, MEN eftersom jag planerar att göra massa roligt med min burk innom en snar framtid så har jag inte limmat fast dem än.

Blir det bättre isolering om de är fastlimmade?
jag har inte hellar satt det precis exakt överallt...
Men det blev tystare

Edit: kom ihåg, dessa plattor leder ström!! (jag är ganska säker)
men jag hoppas/vill att någon bevisat motsattsen
då blir det ingrepp överallt

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma sak för länge sedan! Datorn låter ingenting nu. rekommenderas starkt från min sida..

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Jag har dämpat min låda med såna plattor från Biltema (1 och 3 cm blandat), samt även bitumenplattor från Ljudia.

Datorn blev betydligt tystare, och temperaturen blev nån grad svalare till och med! Det tror jag beror på att volymen i lådan blir mindre och luftgenomströmningen effektivare.

/ Robban

Permalänk
Medlem

Sätter ni mattorna precis överallt, alltså även bakom moderkortet?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ljuddämpa datorn innan, men kom fram till att det inte är någon idé eftersom jag då antagligen måste skaffa en utblåsfläkt (har ingen ventilation nu) och då blir ju det hela förstört ändå :>

Använde asfaltsmattor + dämpmattor till att bygga hdämpare av ett gammalt nätagg dock, blev skitbra (låter mindre än 1/3, blev nästan 10 grader kallare pga att jag kör en 80mm fläkt på 5 volt bredvid den.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elysion
man köper inte verktyg eller viktiga bildelar på biltema

Stämmer, man kan nästan ha dom när det är akut.. knappt

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Nog rätt troligt att foliet på biltemas dämpar mattor leder ström. Vilket verkar bekymra många, detta är ju fult förståligt då de flesta dator låder av metall helt klart INTE leder ström eller?
E ju inget att bry sig om så länge man inte lägger folien mot moderkortetsbaksida eller nått annat begåvat...

Permalänk

Foliet leder nog ström, mitt moderkort/processor gick troligen sönder pga det, hade satt dämpmattorna typ tätt intill moderkortet och efter nån vecka så gick grejjerna sönder.. men är som sagt inte helt 100:a på att de var dämpmattorna som orsakade det..

Visa signatur

|Amd Athlon XP 2000+ |Soltek SL-75DRV-4 | 256mb pc2100 | IBM Deskstar 120gxp 120gb | 3com 10/100 | Gf4 MX440 | Hercules Prophetview 720 15" TFT | 22mbits trådlöst nätverk|

Permalänk
Medlem

Om man har fönster i lådan (ett stort sådant), får man då ner ljudnivån genom att sätta dämpningsplattor på alla andra ställen i lådan eller blir det inte så stor skildnad mot innan?

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?