Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce GTX 780 Ti är fullständiga GK110 med 2 880 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem

Min första post här.

Många pratar om det nödvändiga med mycket minnen på Gpu`n, men personligen tror jag flerskärms lösningar kommer att bli förlegat inom en snar framtid (2 år kanske?) Ungefär som TripleHead...eller vad det nu hette, är "stenålder" idag. Tänker då främst på OculusRift men det kommer troligen komma fler aktörer med liknande tekniker.

Vet flera som redan i det här tidiga stadiet har köpt hem och testat och att det, enligt dom, ger en överlägsen upplevelse jämfört med dagens lösningar.
En kille testade det i ett flygsimulator spel och berättade att han rent fysiskt mådde lite illa i början. Ungefär som på en bergochdalbana, så intensivt var det.

Som sagt, tror mycket minne kommer att få mindre betydelse i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det har talats om detta många ggr. både här och på andra forum. Folk hävdar att ex. inte GK104 kan använda 4GB fullt ut. GTX680 med 4GB kan iofs adressera hela minnet men det blir väl förmodligen med prestanda förlust. Har även läst att det alltid är bäst att matcha bussen med bussbredden på själva minnena vilket man gjort med 2GB variant av GK104, 3GB varianten av GK110 aka GTX780, 4GB för R9 R290) Det sistnämda kunde de lika gärna haft en mindre memory controller och snabbare minnen (likt 780Ti) och på så sätt sparat utrymme kretsen). Sen har jag läst att det inte går att adressera hela minnet sammtidigt när minneskapslarna får dela på bussen. Nedan kommer ett ex.

När ASUS släppte sitt 680 klagade många här på att det inte kom med 4 GB, ASUS svarade:

Vi har testat 4GB och det testarna visar är två klara anledningar för oss att inte hoppa på 4GB-tåget.

- 2 minnesmoduler per kanal kräver clock skew (för synkning), det innebär mer fördröjning och således något lägre generell minnesbanbredd vid samma klockfrekvens. Det mycket extrema scenariot (7680x1440/1600 eller 3060x1920) där den extra minnesmängden ger ett par procent extra prestanda, är det inte spelbara fps det handlar om.

Kinc från Asus skrev även:

Vi introducerar en 4GB-variant pga efterfrågan är stor, framförallt 660 Ti och 670 med 4GB har varit efterfrågat från slutkonsument. Vi står fortfarande fast vid att prestanda-skillnaden enbart existerar i extrema fall, då skall det även påminnas om att skillnaden i extremfall inte ligger mycket utanför felmarginalen. Det är förvånade att efterfrågan har blivit såpass stor som den är nu för GTX 660 Ti, 670 och 680 med 4GB. Vi har aldrig sett det tidigare. Speciellt när de tester vi gjort själva och tagit åt oss från media visar att det det inte gör någon skillnad.

Nu säger jag inte att det gör speciellt mycket, för det gör det ju uppenbarligen inte. Men samtidigt så är det av mindre betydelse för GPGPU vilket detta kortet från början är avsett för.

Att det kan få slappas till lite på latenser vid flera minneschip är inget konstigt, även fast prestandaskillnaden brukar vara minimal. Men det är inte samma sak som att inte kunna addressera. Angående 290X så valde de en 512bit buss för att det tog MINDRE plats. Genom att bredda bussen och öka antalet minneskontrollers kunde de få upp bandbredden samtidigt som varje enskild minneskontroller kunde göras mycket mindre. En minneskontroller som kan köra ett GDDR5-chip i full fart är mycket mer komplex än om man nöjer sig med en simpel som inte klarar av fullfart. Det är därför AMD kör så låg minnesfrekvens på 290X.

Skrivet av oceanic:

Tja det var ju det jag menade, tydligen hade dom problem med den större kretsen dom tänkt använda, om det var tillverknings eller design problem eller någon annan anledning är oklart, vad som är fakta är att den krets som var ämnad till högre mellanklassen presterade så bra att det blev topp kortet 680 med pris kring AMD's motsvarighet runt 5000kr. nVidia kunde då i lugn och ro koncentrera sej på att ta fram beräknings kretsen GK110 istället för att slänga ut pengar på GK100 som tydligen inte behövdes som är min tes, en krets som också skulle ha blivit dyr att tillverka på grund av storleken. Att jag kastade ut begreppet "den riktiga ersättaren" gjordes med utgångs punkt att driva lite med en och annan kort fanboy som har svårt att svälja att kära nVidia kunde kränga mellanklass kretsar för högre pris eller svara på AMD's kort med just den typen av krets, mycket underhållande läsning. En sak man bör förstå är att dessa företag gärna vill dominera lite men ej sänka sina motståndare, det skulle skada marknaden, IBM (Big Blue) stöttade också konkurrenter för att driva på utvecklingen (jobbade lite på IBM under 80:talet så jag vet om detta)

Skickades från m.sweclockers.com

Och AMD har inte försökt tillverka någon enkel chipslösning högre än övre mellanklass sedan de hade problem med 2900 XT. Sedan dess har de kört sin Golden Spot -strategi då de skippar toppkretsen för prestandakronan då det bara var kostsamt. 290XT är väl första tecknet på att de tänkt överge den strategin, även om det känns som att 290XT var menat att ligga längre ner i prestanda, men de insåg att om de pressade lite kunde de peta ner Titan från kronan. Tror det är därför det blev lite krångel på slutet och ett "uber mode". Så att nVidias över mellankrets ligger lika med AMDs övre mellankrets är inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Min första post här.

Många pratar om det nödvändiga med mycket minnen på Gpu`n, men personligen tror jag flerskärms lösningar kommer att bli förlegat inom en snar framtid (2 år kanske?) Ungefär som TripleHead...eller vad det nu hette, är "stenålder" idag. Tänker då främst på OculusRift men det kommer troligen komma fler aktörer med liknande tekniker.

Vet flera som redan i det här tidiga stadiet har köpt hem och testat och att det, enligt dom, ger en överlägsen upplevelse jämfört med dagens lösningar.
En kille testade det i ett flygsimulator spel och berättade att han rent fysiskt mådde lite illa i början. Ungefär som på en bergochdalbana, så intensivt var det.

Som sagt, tror mycket minne kommer att få mindre betydelse i framtiden.

Du har en poäng där, ingen kan ju fokusera på alla pixlar på tre skärmar samtidigt, ett par VR-Brillor behöver inte alls lika många pixlar för att ge samma upplevda skärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Inte relevant för vad? Jag har bara sagt att kortet inte är optimalt för mer än 3GB Vram, därav en bredare buss med mindre minne på R9 290X (jämfört med ex Titan). På R9 290x har de valt att göra en buss som är optimal för mängden minne kortet faktiskt har (när det säljs som ett grafikkort för vanliga konsumenter).

Du skrev: "Helt rätt, men det är ju inte spel Titan är gjort för. Annars hade man inte lagt 6GB på en 384-bitars minnesbuss."
Jag hävdade att det visst är gjort för spel då kortet är omgjort för att passa till det ändamålet, istället för beräkningar som ursprungskortet (Tesla) är gjort för. Då drog du upp det det här med minnesbuss och mängden VRAM, vilket är irrelevant i den frågan. Då handlar det mer om huruvida den lösningen är optimal för spelprestanda eller inte, men det är i alla fall vad Nvidia har gjort. Oavsett, Titan är gjort för spel. Det är vad Nvidia officiellt säger, sedan får du så klart ha vilken åsikt du vill om kortets minnesbuss.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Hoppsan, känsligt ämne. Har du suttit och letat genom tråden efter saker att bli upprörd över? Jag sa aldrig att jag spelar BF4 med mitt kort. Jag sa att dom enda som behöver oroa sig över det allra senaste och bästa är i princip dom som vill köra BF4 på högsta med bra flyt. Därav är det överskattat att ha dom dyraste korten. Du får nog lugna ner dig lite när du läser och faktiskt läsa vad folk skriver innan du svarar.

Själv utgår jag inte heller efter det bästa, jag ligger alltid några år efter i componenter i datorn =), men mer fps än så där har jag i low 1920* ialf =).
Det behöver inte vara snyggt för att spelas, det ska kännas bra

Permalänk
Medlem

Med det priset är det mycket tveksamt om det skulle vara ett bättre köp än R9 290X även om det skulle prestera något bättre.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Blir spännande att se prissätning på en eventuell GTX 780 Ti Black Edition. Om det blir ett bra pris på den så kan jag se för mig ett byte. Hade passat skitbra med Rampage IV Black.

Permalänk

Jag vill se benchmarks NU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att det kan få slappas till lite på latenser vid flera minneschip är inget konstigt, även fast prestandaskillnaden brukar vara minimal. Men det är inte samma sak som att inte kunna addressera. Angående 290X så valde de en 512bit buss för att det tog MINDRE plats. Genom att bredda bussen och öka antalet minneskontrollers kunde de få upp bandbredden samtidigt som varje enskild minneskontroller kunde göras mycket mindre. En minneskontroller som kan köra ett GDDR5-chip i full fart är mycket mer komplex än om man nöjer sig med en simpel som inte klarar av fullfart. Det är därför AMD kör så låg minnesfrekvens på 290X.

Jag har inte sagt att det inte går att adressera hela minnesmängden, förstår inte vad du fått det ifrån? Det jag säger är att det inte går att adressera hela minnet samtidigt när kapslar delar på bussen är du med? Jag skulle nog tro att Asus ingenjörer har åtminstonde lite koll på det här, vad tror du? AMD var stolta över att ha lyckats minska ytan på minneskontrollern mot Tahitis. Det är inte samma sak som att de inte skulle kunna göra den ännu mindre om de gjort om den, men behållit en smalare buss. Jag har inte sagt att jag har hela sanningen som du verkar tro. Jag är ingen elektronik ingenjör, och även om så vore fallet så är det inte säkert jag hade haft full koll på just det här ändå. Hurpass komplex minneskontrollern är kan jag inte svara på, och förmodligen inte du heller. Men man hade förmodligen fått en något ökad effektförbrukning om man kört minneskontrollern snabbare, vilket med den kylning inte varit önskvärt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Du skrev: "Helt rätt, men det är ju inte spel Titan är gjort för. Annars hade man inte lagt 6GB på en 384-bitars minnesbuss."
Jag hävdade att det visst är gjort för spel då kortet är omgjort för att passa till det ändamålet, istället för beräkningar som ursprungskortet (Tesla) är gjort för. Då drog du upp det det här med minnesbuss och mängden VRAM, vilket är irrelevant i den frågan. Då handlar det mer om huruvida den lösningen är optimal för spelprestanda eller inte, men det är i alla fall vad Nvidia har gjort. Oavsett, Titan är gjort för spel. Det är vad Nvidia officiellt säger, sedan får du så klart ha vilken åsikt du vill om kortets minnesbuss.

LOL! Och lösningen är alltså inte optimal för spelprestanda, även om det bara skiljer väldigt lite när minneskapslar får dela bussen (som Asus hävdar). Men du kanske kan lite mer?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du har en poäng där, ingen kan ju fokusera på alla pixlar på tre skärmar samtidigt, ett par VR-Brillor behöver inte alls lika många pixlar för att ge samma upplevda skärpa.

Jag tror brillorna är rätt långt ifrån att ersätta nåt som finns nu. Med 3 skärmar så är det knappast skärpa man är ute efter utan istället vidvinkelseendet. I varenda fps jag testar nuförtiden (hemma på TV'n) så stör jag mig på att det oftast känns som man får tunnelseende. Med 3 skärmar i bredd så är det ju en helt annan känsla.
Kan inte tänka mig att glasögonen kan ersätta det. Vill man se längre åt vänster eller höger så måste man fortfarande vrida på huvudet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Blir spännande att se prissätning på en eventuell GTX 780 Ti Black Edition. Om det blir ett bra pris på den så kan jag se för mig ett byte. Hade passat skitbra med Rampage IV Black.

Man får nog ta de där men en nypa salt. De har ju även skrivit om en 12GB variant. Då blir det helt plötsligt väldigt relevant med en bredare minnesbuss. Annars får man 4 moduler per kanal istället för 1 som finns på Ti alternativt 2 som finns på Titan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

LOL! Och lösningen är alltså inte optimal för spelprestanda, även om det bara skiljer väldigt lite när minneskapslar får dela bussen (som Asus hävdar). Men du kanske kan lite mer?

Du läser bara lite så där selektivt va? Ditt argument var att kortet inte är gjort för spel, Nvidias ambition med kortet var att göra det snabbaste singelkortet till spel. De listar det som deras absolut bästa kort för det ändamålet (fram tills nu när 780 Ti kommer ut). Fortfarande, om lösningen inte var optimal spelar ingen roll, det är ett kort som är framtaget till spel. Vad är det du försöker argumentera om? Att du vägrar acceptera att det är ett kort för spel? Ta upp det med Nvidia om det besvärar dig så mycket.

"LOL!"

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Du har en poäng där, ingen kan ju fokusera på alla pixlar på tre skärmar samtidigt, ett par VR-Brillor behöver inte alls lika många pixlar för att ge samma upplevda skärpa.

VR-Brillor har funnits i över 15 år på marknaden och har fortfarande inte slagit igenom. VR-Brillor är ett jippo som dyker upp var 5:e år eller så för att sedan försvinna igen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

*satan också popcornen tog slut*

Mycket bra detta då borde man snart kunna köpa lite billiga prestandakort när alla rusar hals över huvud & köper sig ett nytt "monster"..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Hoppsan, känsligt ämne. Har du suttit och letat genom tråden efter saker att bli upprörd över? Jag sa aldrig att jag spelar BF4 med mitt kort. Jag sa att dom enda som behöver oroa sig över det allra senaste och bästa är i princip dom som vill köra BF4 på högsta med bra flyt. Därav är det överskattat att ha dom dyraste korten. Du får nog lugna ner dig lite när du läser och faktiskt läsa vad folk skriver innan du svarar.

Jo, jag brukar läsa igenom intressanta trådar. Lugna ner mig? Jag säger som det är och du surar ihop som en annan grin-olle. Om du inte spelar med de där skräpkorten du slängde ur dig i din tidigare kommentar, så nämn dem inte. Du försökte få det att framstå som att det är hur lugnt som helst att spela med ett gammalt kort från stenåldern och fortfarande ha "flyt" i spelet. I called your bullshit.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Jo, jag brukar läsa igenom intressanta trådar. Lugna ner mig? Jag säger som det är och du surar ihop som en annan grin-olle. Om du inte spelar med de där skräpkorten du slängde ur dig i din tidigare kommentar, så nämn dem inte. Du försökte få det att framstå som att det är hur lugnt som helst att spela med ett gammalt kort från stenåldern och fortfarande ha "flyt" i spelet. I called your bullshit.

Haha, ännu en gång läser du inte. Jag sa att jag inte spelar Battlefield 4 med korten. Det är lugnt att spela med gamla kort, dock inte Battlefield 4. Meningar kan vara svåra att läsa ibland, jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Du läser bara lite så där selektivt va? Ditt argument var att kortet inte är gjort för spel, Nvidias ambition med kortet var att göra det snabbaste singelkortet till spel. De listar det som deras absolut bästa kort för det ändamålet (fram tills nu när 780 Ti kommer ut). Fortfarande, om lösningen inte var optimal spelar ingen roll, det är ett kort som är framtaget till spel. Vad är det du försöker argumentera om? Att du vägrar acceptera att det är ett kort för spel? Ta upp det med Nvidia om det besvärar dig så mycket.

"LOL!"

Mitt argument va inte att kortet inte är gjort för spel. Mitt argument va att GK110 inte är gjord för spel. Titan är iofs inte bara gjort för spel det heller, eftersom man inte helt nerfat singel/double precision, som de nu kommer att göra med Ti. Att de nerfar åtminstonde double precision och drar ner minnesmängden gör kortet mer till ett renodlat spelkort, trots att GPU'n fortfarande i sitt fulla format (ex. i Quadro K6000) kan så mycket mer och var menad till annat. Att det satt 6GB på Titan är förmodligen en kvarleva från Teslakorten mer än något annat, eftersom det kortet i huvudsak använts till beräkningar. Då spelar den ökade latensen mindre roll. Sen är det självklart så att ha den ökade minnesmängden hjälper även i spel (i extremare scenarion) men det är fortfarande inte optimalt för minnesbussen. Och nej, när de utvecklade GK110 så var det inte "Nu skall vi göra det snabbaste spelkortet någonsin" de hade i åtanke, utan ett riktigt kompetent beräkningskort de skulle kunna tjäna multum på. Nu har jag inte lust att argumentera detta mer. Du vill inte förstå vad jag skriver, och enligt dig är det tvärtom. Det kan vi iallafall vara överens om. *puss*

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Undrar vem som blir gladast... den som får ett sådant här kort i julklapp, eller han som får en Playstation 4?

Om jag ska gissa så den som får ps4. Ps3 levde i vaddå, åtta år och detta kort räcker i 46 dagar typ (tills nästa släpps å man MÅSTE ha ett nytt!)!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-son78:

Om jag ska gissa så den som får ps4. Ps3 levde i vaddå, åtta år och detta kort räcker i 46 dagar typ (tills nästa släpps å man MÅSTE ha ett nytt!)!

Bra gissning. Antar att du jobbar på NVIDIA/AMD, eller hur?

Permalänk
Medlem

Till folk som dissar Oculus Rift och hävdar att 3 skärmslösning är bättre...

Widescreen gaming kommer få på nöten om oculus rift levererar en prisvärd lösning.
Tro mig, Oculus Rift är sjukt imponerande, täcker i princip hela ditt synfält(vissa kan uppleva en rand i yttersta delen av periferiseendet, andra inte, men den randen försinner snabbt när det händer saker på "skärmen").
Det är den stora skillnaden med Oculus vs andra brillor.
Med mitt lågupplösta Dev kit har jag bra mkt mer större upplevelse av spelvärlden än med 3 skärmar, jag ser inget annat än renderad 3dgrafik.
Det enda bekymret är imo upplösningen, men det kommer med nästa batch.

Men det är klart, vill du uppleva widescreen gaming som saknar rim och reson i sin periferi, dvs du ser mer än din avatar i spelet fysiskt kan göra, så visst.
Men fortfarande kommer du inte i närheten av inlevelsen.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vkn:

Till folk som dissar Oculus Rift och hävdar att 3 skärmslösning är bättre...

Widescreen gaming kommer få på nöten om oculus rift levererar en prisvärd lösning.
Tro mig, Oculus Rift är sjukt imponerande, täcker i princip hela ditt synfält(vissa kan uppleva en rand i yttersta delen av periferiseendet, andra inte, men den randen försinner snabbt när det händer saker på "skärmen").
Det är den stora skillnaden med Oculus vs andra brillor.
Med mitt lågupplösta Dev kit har jag bra mkt mer större upplevelse av spelvärlden än med 3 skärmar, jag ser inget annat än renderad 3dgrafik.
Det enda bekymret är imo upplösningen, men det kommer med nästa batch.

Men det är klart, vill du uppleva widescreen gaming som saknar rim och reson i sin periferi, dvs du ser mer än din avatar i spelet fysiskt kan göra, så visst.
Men fortfarande kommer du inte i närheten av inlevelsen.

Har man hört förut och det har fortfarande inte blivit något.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har man hört förut och det har fortfarande inte blivit något.

Vad har man hört förut?
Att Oculus levererar? fråga dom som äger ett Dev kit eller be att få prova.
Eller att dom kommer få den släppt i konsumentversion? Är ganska säker på att det kommer bli fallet, men visst, kanske bara blir oss backers som sitter å lirar på Dev Kiten, men det betvivlar jag^^
Eller vad?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vkn:

Vad har man hört förut?
Att Oculus levererar? fråga dom som äger ett Dev kit eller be att få prova.
Eller att dom kommer få den släppt i konsumentversion? Är ganska säker på att det kommer bli fallet, men visst, kanske bara blir oss backers som sitter å lirar på Dev Kiten, men det betvivlar jag^^
Eller vad?

Nej. Att liknande lösningar ska vara nästa "Big thing" och det överhypas och det ska vara det och det ska vara det. I slutändan sitter vi ändå där med skärmar precis som vi gjort de senaste 30 åren. Inte Oculus specifikt jag klankar ner på utan det faktum att flera har försökt tidigare men det har aldrig blivit något.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Mitt argument va inte att kortet inte är gjort för spel. Mitt argument va att GK110 inte är gjord för spel. Titan är iofs inte bara gjort för spel det heller, eftersom man inte helt nerfat singel/double precision, som de nu kommer att göra med Ti. Att de nerfar åtminstonde double precision och drar ner minnesmängden gör kortet mer till ett renodlat spelkort, trots att GPU'n fortfarande i sitt fulla format (ex. i Quadro K6000) kan så mycket mer och var menad till annat. Att det satt 6GB på Titan är förmodligen en kvarleva från Teslakorten mer än något annat, eftersom det kortet i huvudsak använts till beräkningar. Då spelar den ökade latensen mindre roll. Sen är det självklart så att ha den ökade minnesmängden hjälper även i spel (i extremare scenarion) men det är fortfarande inte optimalt för minnesbussen. Och nej, när de utvecklade GK110 så var det inte "Nu skall vi göra det snabbaste spelkortet någonsin" de hade i åtanke, utan ett riktigt kompetent beräkningskort de skulle kunna tjäna multum på. Nu har jag inte lust att argumentera detta mer. Du vill inte förstå vad jag skriver, och enligt dig är det tvärtom. Det kan vi iallafall vara överens om. *puss*

Du kan ju börja med att skriva vad du menar, så underlättar det helt klart att förstå vad du försöker få fram. Du skrev "Titan är inte gjort för spel", men Titan är ett modifierat Teslakort. Sedan att du menade att kretsen GK110 ursprungligen inte är tänkt till spel är en helt annan sak, men det var inte vad du började ditt ifrågasättande med heller. GK110 var inte tänkt att användas till spel från början, nej, men den modifierade versionen av kretsen som finns i Titan är däremot det. Jag tror personligen att Nvidia var fullt medvetna om att det inte var den mest optimala lösningen, men det räckte ju för att sno åt sig prestandatronen som det snabbaste singelkortet, som entusiaster mer än gärna köpte trots sitt höga pris. Win-win.

Ha en fortsatt trevlig helg

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Jo, jag brukar läsa igenom intressanta trådar. Lugna ner mig? Jag säger som det är och du surar ihop som en annan grin-olle. Om du inte spelar med de där skräpkorten du slängde ur dig i din tidigare kommentar, så nämn dem inte. Du försökte få det att framstå som att det är hur lugnt som helst att spela med ett gammalt kort från stenåldern och fortfarande ha "flyt" i spelet. I called your bullshit.

Skrivet av l4nky:

Haha, ännu en gång läser du inte. Jag sa att jag inte spelar Battlefield 4 med korten. Det är lugnt att spela med gamla kort, dock inte Battlefield 4. Meningar kan vara svåra att läsa ibland, jag förstår.

Det är väl du som ska ta och läsa ordentligt? Försök inte glida in på en annan topic som att du menade något annat. Självklart går det inte spela BF4 med gamla skräpkort. Det är vad jag säger till dig. Du vet att jag har rätt. Att du inte spelar BF4 med de korten du nämnde framkom ju senare då jag klistrade upp det på tapeten. Du antydde något helt annat.

Du försökte få det att framstå som att det är hur lugnt som helst att spela med ett gammalt kort från stenåldern och fortfarande ha "flyt"

Det är väl vad jag skrev angående din första kommentar som svar på din andra, eller hur? Svårt för dig att ta kritik antar jag. Träna på att formulera dig bättre i framtiden.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vi0lat0r:

Det är väl du som ska ta och läsa ordentligt? Försök inte glida in på en annan topic som att du menade något annat. Självklart går det inte spela BF4 med gamla skräpkort. Det är vad jag säger till dig. Du vet att jag har rätt. Att du inte spelar BF4 med de korten du nämnde framkom ju senare då jag klistrade upp det på tapeten. Du antydde något helt annat.

Du försökte få det att framstå som att det är hur lugnt som helst att spela med ett gammalt kort från stenåldern och fortfarande ha "flyt"

Det är väl vad jag skrev angående din första kommentar som svar på din andra, eller hur? Svårt för dig att ta kritik antar jag. Träna på att formulera dig bättre i framtiden.

1. GTX 560TI är väl inte från "stenåldern"? Det är ändå ett hyfsat kort.
2. Vet inte vad du har fått det ifrån att han menar att han har "flyt" i något alls. Allt han sa är att han sitter på ett GTX 560TI medan hans tjej sitter med hans gamla 9800GT i sin burk.
*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Att liknande lösningar ska vara nästa "Big thing" och det överhypas och det ska vara det och det ska vara det. I slutändan sitter vi ändå där med skärmar precis som vi gjort de senaste 30 åren. Inte Oculus specifikt jag klankar ner på utan det faktum att flera har försökt tidigare men det har aldrig blivit något.

Oculus har redan slagit och blivit "the next big thing"(i alla fall om du räknar att dom är det största kickstarter projektet), men Oculus kommer inte ersätta vår skärm utan bli som ett komplement till spelandet , liknande Nvidias 3dbrillor.
Jag vet inte om deras ambition någonsin har varit att ersätta vår vanliga skärm, det är inget jag uppmärksammat att dom har hävdat, däremot kommer dom leverera(och delvis redan har) en VR upplevelse för oss konsumenter till ett vettigt pris.

För den sakens skull tror jag inte att alla kommer köra VR, av div. anledningar, VRsjuka är en sådan anledning t.ex.

Nä standard skärmen kommer finnas ett bra tag till, men VR kommer garanterat bli mycket större efter deras konsument version släpps.

Så, nu ska jag inte vara OT mer, är trotts allt en tråd om 780 GTX Ti, vilket jag knappt kan bärga mig att få sätta tänderna i!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

1. GTX 560TI är väl inte från "stenåldern"? Det är ändå ett hyfsat kort.
2. Vet inte vad du har fått det ifrån att han menar att han har "flyt" i något alls. Allt han sa är att han sitter på ett GTX 560TI medan hans tjej sitter med hans gamla 9800GT i sin burk.

1. GTX 560Ti ÄR ett gammalt kort. Stenåldern va väl att ta i, men definitivt low-end.
2. Först skriver han att han aldrig köpt "bästa" kortet av något företag. Sedan att de som gör det ska köra BF4 i Ultra förmodligen. Så långt håller jag med honom. Men direkt efter det skrevs det att han fortfarande sitter med sitt "560Ti" *utan några problem*. Det var då jag ifrågasatte det.
*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Är det någon test av kortet på gång från Sweclockers??
Ska just köpa dator å de hade varit intressant å se om man ska vänta på Ti eller köpa ett vanligt 780 å sen komplettera med ett till framöver...

Visa signatur

i7-10700k | Asus z490-p | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | GPU 2070 | Corsair RM750xv2 | Intel 970 EVO M2 1TB | 4TB Ironwolf | Fractal Design C | Acer Predator 27" 1440p IPS 165hz