After Effects frames istället för s?

Permalänk

After Effects frames istället för s?

"Köpte" Adobe After Effects igår och jag försöker lära mig hur man gör intron via Youtube. Men alla på Youtube har så att det står sekunder istället för frames så det blir ganska svårt att lära sig. Hur ändrar man?

Permalänk
Medlem

Ctrl+alt+shift+K

Ändra från Frames till Time

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Ctrl+alt+shift+K

Ändra från Frames till Time

Gjorde det, då kom det upp en ruta där det stod "Timecode" och "Frames". Tryckte på Timecode och sen "Use media source" men det funkade inte.

Permalänk
Medlem

Varför ändra till timecode? ^_^
Jag tycker frames är skönare, känns som man har mer kontroll. Beroende på din kompositions inställningar så är de olika många frames/sekund.

T.ex. om det är 25 frames/sekunden så kommer de visa 0;00;16;24 framen innan det blir 0;00;17;00.

Jag har t.ex. ett projekt i Avid Media Composer nu där det är satt till 30 FPS. Om jag vill gå 1 sekund fram i timelinen skriver jag +1:00. Vill jag dock bara gå en halv sekund så skriver jag +0:15, eftersom att det är 30 FPS per sekund så är 15 FPS en halv sekund.

Tror det kan vara bra att lära sig och vänja sig vid det

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Varför ändra till timecode? ^_^
Jag tycker frames är skönare, känns som man har mer kontroll. Beroende på din kompositions inställningar så är de olika många frames/sekund.

T.ex. om det är 25 frames/sekunden så kommer de visa 0;00;16;24 framen innan det blir 0;00;17;00.

Jag har t.ex. ett projekt i Avid Media Composer nu där det är satt till 30 FPS. Om jag vill gå 1 sekund fram i timelinen skriver jag +1:00. Vill jag dock bara gå en halv sekund så skriver jag +0:15, eftersom att det är 30 FPS per sekund så är 15 FPS en halv sekund.

Tror det kan vara bra att lära sig och vänja sig vid det

Nu kanske jag är lite trög men borde då inte en halv sekund (+0:15) plus en till halv sekund vara en sekund (+0:30)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicktorOlofsson:

Nu kanske jag är lite trög men borde då inte en halv sekund (+0:15) plus en till halv sekund vara en sekund (+0:30)?

Du är inte alls trög, du har helt rätt

1 sekund och 0:30 är samma sak (i mitt fall, det beror på hur många frames/sekund ditt projekt är inställt på).
Eftersom det är 30 frames per sekund så är ju just 30st frames = 1 sekund.

Om ditt projekt är 24 frames per sekund så är 0:24 samma sak som 1 sekund.

Tror du har förstått hur jag menar?
Jag tycker du ska köra på frames istället för timecode!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicktorOlofsson:

Nu kanske jag är lite trög men borde då inte en halv sekund (+0:15) plus en till halv sekund vara en sekund (+0:30)?

Nej du är inte trög utan precis så är det.
I 30fps är en sekund 30 frames och en halv sekund 15 frames.

EDIT: kom tvåa

Permalänk

Känns så konstigt med frames, någon som kan hjälpa mig hur man byter till sekunder? Har provat Ctrl+Alt+Shift+K.
Edit : Går det inte att ändra till 60 fps så blir 1 sekund 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicktorOlofsson:

Känns så konstigt med frames, någon som kan hjälpa mig hur man byter till sekunder? Har provat Ctrl+Alt+Shift+K.
Edit : Går det inte att ändra till 60 fps så blir 1 sekund 1?

En sekund är alltid en sekund. Finns väl inga klockor som visar 60ondelar någon annanstans heller. Om du vill att det ska bli som på TV-sporten så ska du ju redigera i 10 eller 100 fps.

Men du vill väl inte redigera i annat än vad materialet är? Om du tex filmat i 25fps bör du redigera i 25fps.

Mitt tips är att du lär dig rätt från början och det är att tidskoden visar timmar, minuter, sekunder och frames.
Allt annat kommer bli drygt på sikt. Har du en länk till de där tutorial videosarna där de inte hade frames för ska jag vara ärlig har jag aldrig sett någon göra så, varken proffs eller amatör.

Här är hur du kan ställa in timecoden i Adobe,
http://help.adobe.com/en_US/premierepro/cs/using/WS1c9bc5c2e4...

Här är lite info om timecodens ursprung och standard,
http://www.alpermann-velte.com/proj_e/tc_intro/tcintro.html

Permalänk

CTRL-klicka på den så får du i sekunder, dock som tidigare sagt är allt under en hel sekund räknat i frames.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |