HDD Controller failure!

Permalänk
Medlem

HDD Controller failure!

Hello folks!

En av mina gamla dyrgripar, en välutrustad 486DX2 Big Tower, står och samlar damm i källaren sedan många år. Senast igång (startad - som vanligt - p g av en akut nostalgiattack) var den för 5-6 år sedan, då allt fungerade perfekt (utom systemtiden förstås) och jag kunde segla iväg till "The Good Old Days" ombord på DOS6.22 och Windows 3.11. I dagarna, efter ännu ett allvarligt återfall, plockade jag fram maskinen men möttes till min stora sorg av beskedet "HDD Controller failure. Press <F1> to RESUME" :o<

Helt dött kan dock kortet inte vara eftersom både floppy enheten och musen fungerar - båda hanteras ju av controllern. MSDOS går igång från en systemdiskett vid boot, men någon hårddisk går inte att hitta, vare sig med FDISK eller på annat sätt. CMOS parametrarna för den aktuella hårddisken *ÄR* rätt inställda. Systemet ser ut såhär:

Märke: "PCM", Big Tower (golvstående), 230W
AMI BIOS (Juli 1991)
486DX-2 66MHz (uppgraderad från DX 33MHz)
Minne: 8*4MB 30 pin SIMM=32MB (uppgraderad från 4*1MB)
Moderkort: NoName (?) dubbla CPU sockets, 8 minnesplatser, 5 + 2 ISA
HDD Controller: NoName, IDE, stöder 2 HDD, 3 floppy/CD (att döma av kablaget), 2 SER och 1 PAR
HDD: Conner, modell CP3204F, IDE, 213MB, 3485 RPM. (I nyckellåst vagga)
Grafik: Tseng Labs ET4000AX, 1 eller 2 MB VRAM (osäker).
Floppy 1: 1,44MB 3.5"
Floppy 2: 1,2MB 5.25'' (Funkar utmärkt!
Microsoft Mouse (seriell), samt Key Tronic tangentbord (utgång fr moderkortet)
CMOS batteri: (dött) VARTA NiCd V60R 3,6V 60mA
OS: MSDOS 6.22 och Windows 3.11
Installationsdisketter och drivrutiner finns till de mesta.

Går man till en datorbutik och frågar efter en så gammal controller då tror de att man har rymt från någon anstalt. Blocket, Tradera, Ebay o liknande har inte heller gett något konkret. Vet DU var man kan skaffa ett sådant kort, eller har ett du kan avvara, då vore jag mycket tacksam att höra från dig.

Erik

Permalänk
Hedersmedlem

Med lite tur så skulle det kunna vara så enkelt att du måste ange parametrarna för hårddisken i bios (eftersom batteriet är dött) och så kan det hoppa igång efter.

Är det ISA eller VLB-kort som sitter i datorn?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vad händer om du pluggar ur disken då ?

Tänkte om disken fastnat i spindeln och får kontrollern att flippa vid initiering ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med lite tur så skulle det kunna vara så enkelt att du måste ange parametrarna för hårddisken i bios (eftersom batteriet är dött) och så kan det hoppa igång efter.

Ja, parametrarna måste ställas in varje gång (glömde nämna det i mitt inlägg). Det finns ingen automatisk identifiering av HD i denna BIOS, men jag vet att inställningarna ÄR rätt eftersom jag har haft dem i en massa herrans år och de har alltid fungerat.

Skrivet av OSkar000:

Är det ISA eller VLB-kort som sitter i datorn?

ISA, 16 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad händer om du pluggar ur disken då ?

Tänkte om disken fastnat i spindeln och får kontrollern att flippa vid initiering ?

Bra fråga, men eftersom datorn är i källaren igen (man *försöker* ju hinna med annat också...) så kan det dröja några dagar innan jag kan svara på det. Men jag ska. Jag TROR att felet ligger på själva kontrollkortet, inte i HD:n, men det återstår att bevisa...

Permalänk
Medlem

Det enda som hänt är att datorn stått och skrotat, jag hade i ditt läge satsat på att felsöka sådant som faktiskt åldras.

Den första och enklaste grejen är att slita ur allt som går att slita ur, och trycka tillbaks det igen några gånger. Med lite tur är det bara någon kontakt som oxideras/blivit skitig. Nästa grej är CMOS-batteriet. Byt ut det. Om inte det funkar, så är det med stor sannolikhet någon elektrolytkonding som gett upp, i sådana fall får du ta ställning till om du tycker det är värt besväret att hålla på och felsöka och byta kondingar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du lägger örat intill, kan du höra om hårddisken spinner upp eller liknande när du slår på strömmen? Kanske värt att mäta spänningen på Molex-kontakten också, så du får ut de 5V och/eller 12V som ska vara där. Nätaggregat som delvis lägger ner har man hört talas om tidigare, fast iofs om du får rätt spänningar till diskettstation etc borde det inte vara problemet.

Permalänk
Medlem

Startade utan HD idag men fick samma besked: "HDD Controller Failure". Testade dessutom att:

kontrollkortet är ordentligt instucket
ingen jumper har "lossnat" (har inte rört dem på åratal)
flytta controllern till en annan ledig ISA plats
byta till helt nya flatkablar, både till HDn och floppyn
ta bort vaggan och koppla flatkabeln direkt till HDn
byta till en annan ledig strömkabel fr aggregatet
rengöra kontaktstiften mellan controllern och HDn.
flytta hårddisken till en annan 486:a jag har - där den FUNGERAR!

Det är alltså INTE hårddisken det är fel på, och kontrollkortet hanterar både den seriella porten och floppyn korrekt. Men inte hårddisken! :o<

Får jag inte tag på en frisk controller snart då är det risk att jag måste lägga ner projektet.

Permalänk
Medlem

En sista åtgärd, om några kretsar på kontrollerkortet skulle sitta i socklar kan man försiktigt lyfta dem med en kretslyftare eller peta med en precisionsskruvmejsel, kanske rengöra ben och sedan trycka i dem igen för att eliminera eventuell oxidation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

En sista åtgärd, om några kretsar på kontrollerkortet skulle sitta i socklar kan man försiktigt lyfta dem med en kretslyftare eller peta med en precisionsskruvmejsel, kanske rengöra ben och sedan trycka i dem igen för att eliminera eventuell oxidation.

Jaa... Ett sista desperat försök. Man undrar ibland var gränsen går för den typen av "hobby", om man är riktigt klok egentligen. Min sambo kanske har rätt ändå?

När jag tittade närmare på kortet med förstoringsglas så upptäckte jag något som KAN vara orsaken till att controllern håller på att paja, ett fenomen som jag aldrig tidigare sett under mina 25 år "i branschen"; plasten i socklarna - eller vad det nu är - SPRICKER! Och inte lite heller. Kontrollkortet i fråga:

http://www.forumbilder.se/CG3GT/controller

Tittar man noga på t ex sockeln under hårddiskens anslutningsstift (syns inte så bra på bild) ser man att på ca hälften av stiften ser man "rötterna" igenom de sprickor som har bildats i basen. Dito vad gäller floppyn's anslutning, och dito för sockeln under jumpers raden (värst). Värme och torka går tydligen hårt åt det material men använde här, och därmed kanske också åt stiftens anslutning i silikonplattan under. Att man sliter och drar i flatkablar o liknande gör ju knappast saken bättre...

Nåja, vi får ändå betrakta 22-23 år som en ansenlig ålder för ett kontrollkort producerat på den tiden. Jag tvivlar på att dagens massproducerade datorkomponenter kommer att leva så länge. Vilket kanske också är meningen...

Tack för alla goda råd!

Erik