Behöver jag ett starkare nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Behöver jag ett starkare nätaggregat?

Tjenare Sweclockers! Har tänkt skaffa ett nytt grafikkort samt en kylare till min processor och jag undrar om jag även behöver ett starkare nätagg.

Just nu har jag ett ASUSTek M5A99FX PRO R2.0, AMD FX-8120 3.1Ghz (överklockat till 3.8 Ghz), Radeon HD 7850 2GB, en SATA- och en SSD-hårddisk. Till det har jag ett SilverPower SP-SS500 (500W) som fungerar fint.

Jag har tänkt att köpa ett Radeon R9 280x 3GB och denna CPU-kylare:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=779015

Kommer mitt nuvarande nätagg klara av denna uppgradering? Om den inte gör det, vilket nätagg borde jag skaffa?

Kom gärna med egna förslag till CPU-kylare.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Thibbs:

Tjenare Sweclockers! Har tänkt skaffa ett nytt grafikkort samt en kylare till min processor och jag undrar om jag även behöver ett starkare nätagg.

Just nu har jag ett ASUSTek M5A99FX PRO R2.0, AMD FX-8120 3.1Ghz (överklockat till 3.8 Ghz), Radeon HD 7850 2GB, en SATA- och en SSD-hårddisk. Till det har jag ett SilverPower SP-SS500 (500W) som fungerar fint.

Jag har tänkt att köpa ett Radeon R9 280x 3GB och denna CPU-kylare:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=779015

Kommer mitt nuvarande nätagg klara av denna uppgradering? Om den inte gör det, vilket nätagg borde jag skaffa?

Kom gärna med egna förslag till CPU-kylare.

Tack på förhand!

Kommer gå fint med det agget du har så inget att oroa sig över

Permalänk
Avstängd

500w räcker så du slipper köpa en ny psu

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Man tackar.

Permalänk
Medlem

Nätagget räcker!

Är det värt att köpa en cpu-kylare som kostar typ 70% av priset på processorn? (åtminstone om du köper den på komplett - de är riktigt dyra på den just nu)

Möjligen du kan spara en 50-lapp extra genom att fixa en Phantek PH-TC14PE istället. (billigare än D14 på cdon, dustin, netonnet mfl för stunden)
Den är jämförbar i prestanda.. Samma gäller nog tex Thermalright Silver arrow, men den verkar dyrare just nu iallafall.

"Budgetalternativ" skulle kunna vara tex Thermalright HR-02 eller Scythe Mugen 4, men de lär behöva en extra fläkt för att komma nära i prestanda och då är väl priset rätt nära också.

Budgetvalet är annars Coolermaster 212 evo, men den är inte lika bra som de ovanstående och kanske begränsar överklocken lite.. (AMD drar väl rätt mycke ström?)

Sen finns säkert vätskekylarvarianter som är OK också, men de har jag sämre koll på.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.