FPS drop när som helst! :(

Permalänk
Medlem

FPS drop när som helst! :(

Tjena! Jag har en Acer Predator G3610 som jag köpte 2012! Grejen är den ungefär ända den jag köpte den så får jag FPS drop när som helst, det kan vara när jag kollar på film snackar på Skype och det händer även i spelen.. Jag har ett GTX 560 Ti senaste drivrutinerna! Snälla hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad innehåller den burken mer än det graffet? I vilka spel har du problem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturen på processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torzpy:

Tjena! Jag har en Acer Predator G3610 som jag köpte 2012! Grejen är den ungefär ända den jag köpte den så får jag FPS drop när som helst, det kan vara när jag kollar på film snackar på Skype och det händer även i spelen.. Jag har ett GTX 560 Ti senaste drivrutinerna! Snälla hjälp!

vill inte vara otrevlig.. men du har köpt en dålig dator.. jag köpte en likadan modell, fast med radeon kortet istället.. min blev levererad med en defekt cd-läsare m.m, sedan har inte moderkortet någon höjdare det heller... om du är lite haj på datorer så ladda ner sisoft sandra (gratis program) kolla alla stats, så förstår du vad jag menar..

men de som va den stora ögon öppnaren var att grafikkorten är en typ av specialtillverkning mitt radeon t.ex, var av företaget saffire (eller vad dom heter nu igen ) och de va ett ombygt laptop grafikkort de hade lekt med. så man kan inte hitta drivrutiner till det om du installerar om datorn t.ex (helt ren, inga backupp filer kvar.) utan måste söka som på acers hemsida som inte var det lättaste.

hade exakt samma problem som du har.. började med att byta ram osv.. men krävde att jag bytte moderkort för att allt skulle bli bra :S (mitt kan ju varit defekt med.. vem vet...)

antar att du sitter på en i5 2320 med.. de är de enda jag har kvar av den datorn i dagens läge och den funkar helt fel fritt.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Nix, Vet ej hur man gör ? :/

Permalänk
Medlem

Alla spel! Asså FPS droppen händer när som helst te x: kollar på film.

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte dirrekt ''pro'' på datorer men jag sitter på en Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz, Så du tycker att jag borde byta Moderkort ? Eller vad tycker du jag ska göra för att fixa det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torzpy:

Nej jag har inte dirrekt ''pro'' på datorer men jag sitter på en Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz, Så du tycker att jag borde byta Moderkort ? Eller vad tycker du jag ska göra för att fixa det ?

om du sitter på en i7-2600, så har du en modell vassare än min.. hmm... det kan betyda att vi inte har samma moderkort. antar att de gjorde massa olika modeller med samma namn.. rent utav att de kanske bara är chassit som har de namnet. tyvärr är det ju så med datorer köpta på typ mediamarkt att de inte bara är att byta moderkort, för windows är bundet till det..

jag får be om ursäkt, verkar som att jag uttalade mig innan jag fick hela historien så att säga.. men skulle du kunna skriva ner dina fulla speccs här, så kanske vi kan hitta en lösning. prova att ladda ner sisoft sandra, så kan vi få namn på ditt moderkort med mera.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara läge att öppna lådan och kolla så att den inte är full med damm. Detta kan nämligen få datorn att bete sig underligt (den blir för varma och throttlar). Rengör datorn med tryckluft på t ex burk eller kompressor. Dammsugare ska inte användas då den kan förstöra komponenter i densamma (ESD).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor och installera det. Sen kör du HWMonitor och kollar vad för temperaturer procecoorkärnorna har. Kolla även temperturerna när du kör något spel eller så. Men jag är rätt säker på att processorkylare sitter fel och måste monteras om.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Okej! Jag har 12GB RAM NVIDIA GeForce GTX 560 Ti som jag sa, sen laddade jag ner sisoft sandra och det står på ''Mainboard'' att jag har ett Acer Predator G3610..

Permalänk
Medlem

Tack! Det ska prövas! Men dock har den varit så nästan sedan jag köpte den

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ditt grafikkort går extremt varmt.
Snurrar fläkten?
Är kortet rent från damm?
Vad är det för luftflöde genom burken?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ditt grafikkort går extremt varmt.
Snurrar fläkten?
Är kortet rent från damm?
Vad är det för luftflöde genom burken?

500 serien gick rätt varmt, de flesta låg runt 80c såvida man inte hade andra kylare än Stock så temperaturerna kan stämma, fast det där bör vara för hög temperatur för WoW, kan inte påminna mig om att Wow drog 100% load på mitt 570 :#, enbart bf3 och liknande som drog upp det i 80c

Du får helt enkelt googla vidare och se om det finns någon hjälp, tex söka på ''Fps drops in everything?'' etc :3

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Skrivet av Artixera:

500 serien gick rätt varmt, de flesta låg runt 80c såvida man inte hade andra kylare än Stock så temperaturerna kan stämma, fast det där bör vara för hög temperatur för WoW, kan inte påminna mig om att Wow drog 100% load på mitt 570 :#, enbart bf3 och liknande som drog upp det i 80c

Du får helt enkelt googla vidare och se om det finns någon hjälp, tex söka på ''Fps drops in everything?'' etc :3

sen ligger ju kortet på 78c i idle också, antagligen så snurrar inte fläkten någonting.

Edit: Insåg precis att fläkten ligger på över 2000rpm, kylaren kanske har släppt från PCBn?

Permalänk

Inte tänkt returnera/reklamera den så att [företaget-du-köpt-ifrån] kan felsöka den? Det SKA vara gratis eftersom nästan alla teknikprylar har 2-3 års garanti som standard (ex. mobiltelefoner)! Annars får du ringa och höra med dom!

Jag själv köpte en färdigbyggd dator (kill me now) och jag fick också FPS-drops helt random även när jag bara var i desktop/på uppstarten av hela systemet. Det var fel på min SSD som läste i 40/25 hastigheter istället för 400/350 (MB/s)!

För att tillägga hade jag 560 Non-Ti och det gick precis lika varmt som ditt så var inte orolig, kretsen är (om jag minns rätt) gjord för max 105 grader!

Permalänk
Skrivet av Mimsson:

Inte tänkt returnera/reklamera den så att [företaget-du-köpt-ifrån] kan felsöka den? Det SKA vara gratis eftersom nästan alla teknikprylar har 2-3 års garanti som standard (ex. mobiltelefoner)! Annars får du ringa och höra med dom!

Jag själv köpte en färdigbyggd dator (kill me now) och jag fick också FPS-drops helt random även när jag bara var i desktop/på uppstarten av hela systemet. Det var fel på min SSD som läste i 40/25 hastigheter istället för 400/350 (MB/s)!

För att tillägga hade jag 560 Non-Ti och det gick precis lika varmt som ditt så var inte orolig, kretsen är (om jag minns rätt) gjord för max 105 grader!

Fast 78c idle är inte okej, inte ens för ett varmt chip.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Torzpy:

Nej jag har inte dirrekt ''pro'' på datorer men jag sitter på en Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz, Så du tycker att jag borde byta Moderkort ? Eller vad tycker du jag ska göra för att fixa det ?

Hej och välkommen till Sweclockers.

Jag ber dig notera att det finns en knapp som heter "Redigera" under dina inlägg där du kan komplettera ett inlägg med ytterligare information, istället för att lägga tre nya inlägg i rad vilket kan tolkas som bumpning (vilket inte är tillåtet).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag köpte den från Siba var ett års garanti på den så tror den är ute nu ;/ Men tycker du att jag ska snacka med Siba? Och vad tycker du att jag ska säga

Permalänk
Medlem

Kolla absolut med Siba, konsumentköplagen gäller 3 år så än så länge ska det inte vara för sent.
Hade en Asus laptop innan där jag fick 1 år garanti av NetOnNet och 2 år av Asus kanske funkar likadant för din del!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Torzpy:

Jag köpte den från Siba var ett års garanti på den så tror den är ute nu ;/ Men tycker du att jag ska snacka med Siba? Och vad tycker du att jag ska säga

Skrivet av Android98Geek:

Kolla absolut med Siba, konsumentköplagen gäller 3 år så än så länge ska det inte vara för sent.
Hade en Asus laptop innan där jag fick 1 år garanti av NetOnNet och 2 år av Asus kanske funkar likadant för din del!

Om det är av fel på hårdvaran så kan det gå men om du inte har rengjort burken sedan den köptes så kan ansvaret hamna på ditt bord istället då det inte anses vara en godtagbar orsak till felbeteende.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om det är av fel på hårdvaran så kan det gå men om du inte har rengjort burken sedan den köptes så kan ansvaret hamna på ditt bord istället då det inte anses vara en godtagbar orsak till felbeteende.

Rengjorde den så mycket jag bara kunde idag Damit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torzpy:

Rengjorde den så mycket jag bara kunde idag Damit..

blev det bättre?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Nepp datorn låter fortfarande lika mycket när jag kör spel (som ett flygplan) sen får jag fortfarande FPS drops..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Torzpy:

Nepp datorn låter fortfarande lika mycket när jag kör spel (som ett flygplan) sen får jag fortfarande FPS drops..

Då är jag rädd att den aldrig kommer att låta mindre med tanke på kylningen i lådan. Iofs kan du ju köpa annan CPU-kylare som är tystare och kanske ett annat grafikkort som också är detsamma. Då ditt graffe har lite minne i förhållande till dagens kort är det kanske inte förvånande att det blir lägre FPS ibland.

Hur rengjorde du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av en pump som blåste ut starkt så att dam var borta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torzpy:

Jag använde mig av en pump som blåste ut starkt så att dam var borta..

kan du lägga upp 2 screens från sisoft sandra på moderkort och grafikkorts specifikationerna?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk