AMD Mantle till Star Citizen, Thief och Nitrous

Permalänk
Melding Plague

AMD Mantle till Star Citizen, Thief och Nitrous

Det är inte enbart speltitlar med Frostbite 3 som ska använda sig av AMD:s Mantle API. Nu ansluter sig tre nya utvecklare, med bland annat fjärde generationens Cryengine och Unreal Engine 3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Gäller det endast att se om Mantle verkligen kan prestera? Kanske har AMD något på gång? Kanske kommer NVIDIA och klår dom endå med någon linux kod snutt?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Upp till bevis nu AMD! Mycket snack om Mantle och dess storhet! Övertygad blir jag när jag ser prestanda tester!

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att Mantle är något sämre än DirectX så är jag fortfarande mycket positiv. Nu överger vi windows och kan börja spela på linux!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Träpuben:

Upp till bevis nu AMD! Mycket snack om Mantle och dess storhet! Övertygad blir jag när jag ser prestanda tester!

Yes det ser riktigt fint ut på papper och skulle detta bli verkligt så kommer det bli svettigt för Nvidia om det påverkar flytet mer än några enstaka fps dvs.

Permalänk
Medlem

Finns det något lexikon online? Vad menas med "mantle"?

Ja, jag vet att jag är "bakom" men jag står för det!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Skulle inte BF4 ha stöd för Mantle?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Skulle inte BF4 ha stöd för Mantle?

BF4 kommer att få stöd i en patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Skulle inte BF4 ha stöd för Mantle?

" Först ut med Mantle är Battlefield 4 med spelmotorn Frostbite 3, som även kommer användas av mer än 15 andra spel från Electronic Arts."

Jo. Det står klart och tydligt i artikeln.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter!

Permalänk
Medlem

Ja nu blev det ju genast bra mycket mer intressant, fixar de stöd för det i Cryengine och Unreal Engine så vidgas marknaden rätt så rejält! Då har de minst tre "triple-A" Motorer på supportlistan!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Hmm... AMD med Mantle (Halvöppet men fungerar bäst till AMD's produkter). Nvidia med G-Sync (Funkar bara till Nvidia's produkter). Tänk om Mantle och G-Sync var helt öppet. Vilken dröm det hade varit för oss konsumenter.

Ska bli intressant att se hur bra Mantle blir i praktiken. Låter ju bra ut så här på förhand i alla fall.
G-Sync verkar ju också intressant. Det som skulle kunna förbättra bilden ännu bättre är om det kommer nya sätt att visa bilden på skärmarna. Just nu är det ju att bilden "ritas" ut på skärmen uppifrån och ner, vänster till höger. En standard som varit kvar sedan gamla CRT-tiden.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Upp till bevis nu AMD! Mycket snack om Mantle och dess storhet! Övertygad blir jag när jag ser prestanda tester!

Du är långt ifrån ensam! Mycket stora ord från AMD om Mantle men vi får hoppas det finns rejält med substans bakom det också.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Gött ! Jag som trodde att mantle skulle stanna på frostbite 3 , det skulle vara riktigt gött om det blev någonting av mantle så att vi slipper DirectX och MS monopol

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Just nu är det ju att bilden "ritas" ut på skärmen uppifrån och ner, vänster till höger. En standard som varit kvar sedan gamla CRT-tiden.

Just nu så ritas dock bilden upp mer eller mindre simultant över hela skärmen och inte alls på samma sätt som med en gammal elektronkanon som sveper på det sätt du beskriver

Skrivet av #enbom:

Hmm... AMD med Mantle (Halvöppet men fungerar bäst till AMD's produkter). Nvidia med G-Sync (Funkar bara till Nvidia's produkter). Tänk om Mantle och G-Sync var helt öppet. Vilken dröm det hade varit för oss konsumenter.

Själva grejen med ett lågnivå-API är ju dock att det inte kan vara öppet på samma sätt. DirectX är mer flexibelt och potentiellt mer lättanvänt. Mantle där emot är mer skräddarsytt för hårdvaran vilket gör att du lättare kan utnyttja dess fulla potential, men det gör ju också att det inte fungerar med vilken hårdvara som helst och om Nvidia skulle stödja det så måste dom antagligen bygga sin hårdvara på ett mer liknande sätt.

Sen skulle ju alla tillverkare kunna ha en massa hårdvaruspecifika API:er men då blir allting väldigt komplicerat och resurskrävande, vilket antagligen är en av anledningarna till att tekniker så som DirectX blev väldigt populära en gång i tiden.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Hmm. Mycket intressant! Kommer CryEngine 3 SDK samt Unreal Development Kit med Mantle support så kommer det röra om i indie-grytan rejält. Plötsligt kan vi ha möjligheten att få alla dom spelen på Linux...

Jag vill SÅ gärna att Mantle ska lyckas!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skönt att AMD ändå kör med en "öppen" standars till skillnad mot NV som låser allt Physx, G-sync.

Hoppas Mantle slår på stort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Detta var mycket trevliga nyheter!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Största fördelen med detta är alltså att det gör spelen som stödjer detta mindre CPU beroende. Frågan är då hur stor skillnad gör det på spel där man inte är begränsad av CPU utan av GPU? Blir intressant att se bechmarks på detta när det släpps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arion:

Just nu så ritas dock bilden upp mer eller mindre simultant över hela skärmen och inte alls på samma sätt som med en gammal elektronkanon som sveper på det sätt du beskriver

Njaa. Vad jag förstått så är den svepande rörelsen kvar faktiskt. Tearing är ju en direkt effekt av att den övre delen av skärmen ritas upp och mitt i ritandet (den svepande rörelsen nedåt) skickas en nyare bild från grafikkortet. Och tearing har vi ju kvar som problem även idag.

Här är ett grafiskt exempel:
http://vimeo.com/24216910

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så.. ytterligare ett programmeringsspråk? Va är det för fel på openGL liksom?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Dayuum. Där försvann nvidia fanboisens argument mot mantle att den bara funkar på en titel!

Hoppas mantle kommer bli awesome så att man kan gamea med högre inställningar på en 2560x1440p skärm @60fps med ett 7970.

Fortfarande vore ju det bästa om mantle o G-sync funkade till både nvidia och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Så.. ytterligare ett programmeringsspråk? Va är det för fel på openGL liksom?

Det är inget programmeringsspråk, det är ett API det handlar om. OpenGL är bra men vad jag förstått vill man komma ännu närmare hårdvaran än vad som är möjligt med Direct3D (DirectX) och OpenGL.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Så.. ytterligare ett programmeringsspråk? Va är det för fel på openGL liksom?

Att det knappt används är det stora problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

" Först ut med Mantle är Battlefield 4 med spelmotorn Frostbite 3, som även kommer användas av mer än 15 andra spel från Electronic Arts."

Jo. Det står klart och tydligt i artikeln.

Funderade på varför det inte kommit några prestandatester ännu. Men BF4 har tydligen inte fått stöd för det ännu.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Det här är ju riktigt trevligt, väntan på Star citizen minskar ju inte direkt när man läser sånt här........under förutsättning att Mantle verkligen lever upp till förväntningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Vad jag förstått så är den svepande rörelsen kvar faktiskt. Tearing är ju en direkt effekt av att den övre delen av skärmen ritas upp och mitt i ritandet (den svepande rörelsen nedåt) skickas en nyare bild från grafikkortet. Och tearing har vi ju kvar som problem även idag.

Här är ett grafiskt exempel:
http://vimeo.com/24216910

Intressant film Jo det är ju faktiskt sant att det uppdateras på ett liknande sätt, mitt påstående är nog lite felaktigt även om det inte sveper en elektronstråle på samma sätt, och nu när jag tänker lite mer på det så är det väl ganska omöjligt att komma ifrån. Man skulle ju kunna ha någon typ av buffert i skärmen för varje enskild pixel och sen uppdatera allt synkront, men antagligen skulle tekniken bli dyr och opraktiskt. Så länge inte en hel bildruta skickas parallellt från datorn, vilket antagligen aldrig kommer hända, så får vi nog leva med detta fenomen.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Finns det något lexikon online? Vad menas med "mantle"?

Ja, jag vet att jag är "bakom" men jag står för det!

Det de lagret av jorden som ligger mellan jordskorpan och kärnan. Rekommenderar att du söker på just mantle om du vill läsa mer.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

Och genast blev det större än PhysX

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Intressant med Mantle, och öppnar upp för köra det på ett flertal OS som Windows 7, Linux, kanske även XP dvs ingen DX begränsning som Microsoft kör med.
Nackdelen är ju förstås att hårdvaran behöver supporta Mantle, dvs idag bara AMD, men om det är en öpen standard så inget som hindrar att Nvidia kan hoppa på det också, med tex åtta serien.

Skulle tro att Microsoft är lite lätt kallsvettiga över detta Mantle nu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300