Permalänk
Medlem

Vattenkylning i extern låda.

Hej på er!

Ska flytta till hus om ett par månader och då ska jag förhoppningsvis få lite utlopp för min byggdrömmande. Har tänkt att bygga en låda för extern vattenkylning och ställa undan där ljudet och storleken inte stör så mycket. Jag har tänkt att bygga en låda där man har en mastodontrad i toppen i form av en tex. Phobya Nova 1080. På väggarna i lådan kan man skruva fast pump och reservoar så dom blockerar så lite luftflöde som möjligt genom min kära låda.

Kan väl bli ett roligt projekt :D. Lite frågor då, tänker att det borde vara bra och sätta radden direkt efter pumpen då jag antar att det är i den som tryckfallet är dom allra högst, hur skulle ni göra? Sen kommer ju inte slangarna kunna gå in i radden som på bilden men gjorde mest för att illustrera. Kanske tom är någon som sitter på en projektlogg på någonting liknande som man kan få lite idéer ifrån?

Tips och idéer skulle uppskattas!

Visa signatur

En jävel på att låtsas vara upptagen.

Permalänk
Skrivet av Undra:

Hej på er!

Ska flytta till hus om ett par månader och då ska jag förhoppningsvis få lite utlopp för min byggdrömmande. Har tänkt att bygga en låda för extern vattenkylning och ställa undan där ljudet och storleken inte stör så mycket. Jag har tänkt att bygga en låda där man har en mastodontrad i toppen i form av en tex. Phobya Nova 1080. På väggarna i lådan kan man skruva fast pump och reservoar så dom blockerar så lite luftflöde som möjligt genom min kära låda.

http://i.imgur.com/YFVQu4N.png

Kan väl bli ett roligt projekt :D. Lite frågor då, tänker att det borde vara bra och sätta radden direkt efter pumpen då jag antar att det är i den som tryckfallet är dom allra högst, hur skulle ni göra? Sen kommer ju inte slangarna kunna gå in i radden som på bilden men gjorde mest för att illustrera. Kanske tom är någon som sitter på en projektlogg på någonting liknande som man kan få lite idéer ifrån?

Tips och idéer skulle uppskattas!

Jag har en motsvarande rad fastbultad i väggen samt 2x Zalman reserator i serie som jag kör fläktlöst med min dator nuvarande dator, inte samma princip som du tänkt dig men fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag har en motsvarande rad fastbultad i väggen...

Mycket intressant tråd, detta kommer att fäljas. Jag har själv funderat på liknande lösningar!

TP: Kommer det att vara några nivåskillnader mellan din rad-låda samt kylblocken i datorn? Jag funderar på huruvida pumpen borde vara vid lådans högsta punkt, eller vid systemets lägsta.

Dvs, vad tror ni är bäst. Att pumpa upp vatten från botten för att få ett självtryck när vattnet "rinner" ner i kretesen. Eller pumpa upp ett tryck vid toppen av lådan.

Lanbonden: Fastbultad hur?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Borde inte pumpen sitta lågt för att undvika att luftbubblor fastnar i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

känns lågiskt att ha pumpen lågt,
men det jag kommer att tänka på är det kraftiga tryckfallet i.om. slangarnas längd.
så en dubbelkonfiguration av pumpar, eller en ruggit stark kan vara att föredra.

sen hur förser du din externa låda med ström? är det ett moddat nätagg? eller ka du ha nån special lösning?

Fundera även på om du kommer åka på lan nån gång. då kan ett litet alternativt system i datorn vara ett alternativ.
då sätter du ett system som helt enkelt agerar passivt när du har det inkopplat till boxxen, och när du sticker iväg kopplar du bara ur snabbventilerna och sätterigång det andar systemet.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undra:

Hej på er!

Ska flytta till hus om ett par månader och då ska jag förhoppningsvis få lite utlopp för min byggdrömmande. Har tänkt att bygga en låda för extern vattenkylning och ställa undan där ljudet och storleken inte stör så mycket. Jag har tänkt att bygga en låda där man har en mastodontrad i toppen i form av en tex. Phobya Nova 1080. På väggarna i lådan kan man skruva fast pump och reservoar så dom blockerar så lite luftflöde som möjligt genom min kära låda.

http://i.imgur.com/YFVQu4N.png

Kan väl bli ett roligt projekt :D. Lite frågor då, tänker att det borde vara bra och sätta radden direkt efter pumpen då jag antar att det är i den som tryckfallet är dom allra högst, hur skulle ni göra? Sen kommer ju inte slangarna kunna gå in i radden som på bilden men gjorde mest för att illustrera. Kanske tom är någon som sitter på en projektlogg på någonting liknande som man kan få lite idéer ifrån?

Tips och idéer skulle uppskattas!

Sätt pumpen under reservoaren.

Tror att du kanske behöver två pumpar eftersom det kommer behövas lite mer tryck/fart på vattnet för att komma runt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jo, visst ska ju reservoaren sitta över pumpen. Men vad bra, inga protester om att köra in varmt vatten i reservoar / pump än så länge i alla fall. Kanske förkortar livslängden något men detta ska väl bytas ut lite då och då så rikets ekonomi snurrar också :P.

Ang ström. Vad bra! Jag tyckte tydligen den skulle drivas trådlöst. Näe men det är frågan hur man gör. Om man kan koppla stiftet från startknappen på vanliga chassit med kabel (tex. med buntband på kylarslangen) bort till ett vanligt atx-agg i lådan. Den får ju ett visst motstånd med en pump och en drös fläktar men det kanske inte är nog ändå? Ska jag kika på dessa picoPSU varianter (dom ser dock sådär ut i kvalitet måste jag säga)?

Sen LAN, jag har inte varit på lan sen 10 år tillbaka så det här får bli en fast installation

Visa signatur

En jävel på att låtsas vara upptagen.

Permalänk
Skrivet av Undra:

Jo, visst ska ju reservoaren sitta över pumpen. Men vad bra, inga protester om att köra in varmt vatten i reservoar / pump än så länge i alla fall. Kanske förkortar livslängden något men detta ska väl bytas ut lite då och då så rikets ekonomi snurrar också :P.

Med tanke på att temperaturen på vattnet innan och efter radiatorn skiljer typ inget, vi pratar om max ett par grader så är det inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

Vill du styra/kontrollera fläktarna så kan du kanske förlänga PWM-kabeln till moderkortets CPU 4pin PWM kontakt. Möjligtvis använder du en PWM splitter för att strömförsörja fläktarna med kyllådans egna PSU.

http://www.akasa.com.tw/search.php?seed=AK-CB002

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har ett bygge med extern låda i mitt galleri. Även om det inte är precis vad du hade tänkt kanske det kan ge något.
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Lanbonden: Fastbultad hur?

Hyllprofiler samt Vinkeljärn för att få ut den ca 6cm från väggen för att få lite luft genom den och eventuellt möjligheten att fästa en fläkt (eller 9!) om det skulle behövas till sommaren när det blir riktigt varmt här igen.

Permalänk

Jag har också byggt ett helt externt kylsystem till min dator.
Den kyler två stycken Radeon 6870 och en FX 8120.
Du kan kolla tråden om du vill ha lite insperation.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem

Härligt Atiradeon, den tråden ska jag lusläsa när jag kommer hem!

Visa signatur

En jävel på att låtsas vara upptagen.