Problem med installation av Win8 på ny SSD disk
Köpte ny bärbar i förra veckan, Asus G750JW, som jag tänkte uppgradera med SSD disk. Sagt och, nästan gjort, köpte ny disk igår. In med den i datron och installera tänkte jag...
Och allting gick bra tills det nästan var färdigt då den startar om och om och om igen. Blir irriterad då den bara håller på såhär utan att komma nånstans, går in i BIOS och får igång igen, kommer till en skärm där jag kan välja att starta upp Win8 (som ligger på SSD) eller Win8.1 (som ligger på den gamla). Gött tänkte jag, då funka det...
Startar om datorn och då, fel igen, den kommer ingenstans utan står bara och startar om hela tiden. Blir mera irriterad och tar med den till jobbet där en kollega får kolla på den som lyckas fixa så att datorn iaf startar upp riktigt efter att man stängt av den och satt på, samma problem vid omstart dock.
Vi kommer iaf på vad problemet är, datorn startar upp på den gamla hårddisken, men som standard operativ står det nya, Win8, som ligger på SSD:n. Vi ändar standard operativ till Win 8.1 som ligger på den gamla disken och allting funkar som det skall. Men jag vill ju att datorn skall starta upp på SSD:n istället för den gamla.. Han föreslår att jag kopplar ur den gamla disken när jag kommer hem och försöker installera igen med bara SSD:n i.
Glad kommer jag hem och tar ur den gamla disken, i med skivan med Windows på och skall börja installera Windows på SSD:n. Innan jag tog ut disken formaterade jag även SSD:n så den skulle bli ren, även om det kanske inte spelade någon roll. Börjar installera men får upp ett felmeddelande, Det gick inte att skapa en ny partition eller hitta en befintlig partition.
Provar att formatera igen, hjälper inte. Klickar då på ¨ta bort¨. Får upp nåt annat felmeddelande, som jag inte kommer ihåg. Provar att installera igen, men då vill intallationsprogrammet att jag skall ange en kod, som jag inte har eftersom jag har läst mig till att koden skall ligga inbakad i BIOS.
Mitt problem är väl att jag inte kan ändra vilken hårddisk som datorn skall starta upp i och att jag inte heller kan installera Windows utan den andra hårddisken i, verkar det som.
BIOS skall tydligen också vara lite annorlunda, mot andra.
Lösning, någon?