Permalänk
Avstängd

1,375v 4670k låga temps?

Yo!

Överklockade min precis lite snabbt, höjde vcore tills 4,5 ghz gick stabilt. Ser ut att behöva 1,375v för denna klock vilket är helt sjukt. Men jag når knappt 70c vid spelande och det tycker jag är konstigt. Kylare finns i sign.

Bf4 flyter på riktigt fint på low med average FPS runt 130, max på 180 och minimum på cirka 60-70 vid 64 player maps!

Kan jag gå högre då tempsen inte verkar stiga ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oouhdawg:

Yo!

Överklockade min precis lite snabbt, höjde vcore tills 4,5 ghz gick stabilt. Ser ut att behöva 1,375v för denna klock vilket är helt sjukt. Men jag når knappt 70c vid spelande och det tycker jag är konstigt. Kylare finns i sign.

Bf4 flyter på riktigt fint på low med average FPS runt 130, max på 180 och minimum på cirka 60-70 vid 64 player maps!

Kan jag gå högre då tempsen inte verkar stiga ?

70°C vid spelande låter normalt.
Testa att köra Intelburntest eller Prime95.....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

70°C vid spelande låter normalt.
Testa att köra Intelburntest eller Prime95.....

normalt vid 1.375v på en haswell?

En runda 64 player bf4 nådde jag 64c

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oouhdawg:

normalt vid 1.375v på en haswell?

En runda 64 player bf4 nådde jag 64c

Dra igång Priume95 eller Intelburntest så vi har ngt att jämföra med.....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dra igång Priume95 eller Intelburntest så vi har ngt att jämföra med.....

Med den volten dör hans CPU.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Dra igång Priume95 eller Intelburntest så vi har ngt att jämföra med.....

Skrivet av Xelithium:

Med den volten dör hans CPU.

Den når 84c vid prime95 30 min test. Dock händer det att den blåskärmar. Men blåskärmar aldrig vid spelande och hade inte tänkt att använda den till prime

Permalänk
Medlem

Den höga volten är inte bra för 24/7 användning. Din cpu kommer att åldras mycket fortare och slitas i onödan. Jag kör min i7a 4.2 med 1.18.

Godnatt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Hur safe är det att gå upp så mycket i volt? fick stabilt 4,4Ghz på 1.285v på mitt exemplar känns lite surt när det finns folk som kommer upp till 4,6-4,8GHz runt den volten "Tech YES City" på Youtube lyckas få den stabilt 4.6 @ 1.220v

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xelithium:

Med den volten dör hans CPU.

  1. Spänning heter det.

  2. En spänning dödar inte en processor utan det är en kombination av för hög temperatur som gör att resistansen ökar i transistorerna och att dessa bränns av, alternativt strömspikar då spänningen kraftigt fluktuerar pga dåliga VRM eller liknande.

  3. Den klarar 1.4V relativt smärtfritt. 1.6V fungerar om man vet vad man gör med kraftig kylning. Nu pratar vi Relativt..... Beror väl på vad man relaterar till.

  4. Prata inte om saker du inte kan tillräckligt mycket om SOM om du vet vad du pratar om.

Skrivet av oouhdawg:

Den når 84c vid prime95 30 min test. Dock händer det att den blåskärmar. Men blåskärmar aldrig vid spelande och hade inte tänkt att använda den till prime

Den är inte stabil alltså.
Är den inte stabil så vet jag inte varför vi har denna diskussionen.
Uppenbarligen så har den inte gått sönder ännu, troligen håller den en hel del till.
85°C är över Intels speccade temps för långvarig garanterad driftstemperatur. Låter dig tolka detta själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur kollar du på?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:
  1. Spänning heter det.

  2. En spänning dödar inte en processor utan det är en kombination av för hög temperatur som gör att resistansen ökar i transistorerna och att dessa bränns av, alternativt strömspikar då spänningen kraftigt fluktuerar pga dåliga VRM eller liknande.

  3. Den klarar 1.4V relativt smärtfritt. 1.6V fungerar om man vet vad man gör med kraftig kylning. Nu pratar vi Relativt..... Beror väl på vad man relaterar till.

  4. Prata inte om saker du inte kan tillräckligt mycket om SOM om du vet vad du pratar om.

Den är inte stabil alltså.
Är den inte stabil så vet jag inte varför vi har denna diskussionen.
Uppenbarligen så har den inte gått sönder ännu, troligen håller den en hel del till.
85°C är över Intels speccade temps för långvarig garanterad driftstemperatur. Låter dig tolka detta själv.

Köpte processorn för 1 vecka sedan så jag tvivlar på att den dör av 1,375 vid 65c spelande. Behöver jag oroa mig över dom kommande 2 åren eller kan jag ligga och köra på detta sålänge den inte börjar nå 85-90c ? 1800 kronor delat på 2 år är en fis i vinden.

Som sagt, den har aldrig blåskärmat vid spelande. Endast efter prime95 kombinerat med surfande och dyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:
  1. Spänning heter det.

  2. En spänning dödar inte en processor utan det är en kombination av för hög temperatur som gör att resistansen ökar i transistorerna och att dessa bränns av, alternativt strömspikar då spänningen kraftigt fluktuerar pga dåliga VRM eller liknande.

  3. Den klarar 1.4V relativt smärtfritt. 1.6V fungerar om man vet vad man gör med kraftig kylning. Nu pratar vi Relativt..... Beror väl på vad man relaterar till.

  4. Prata inte om saker du inte kan tillräckligt mycket om SOM om du vet vad du pratar om.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Vilken temperatur kollar du på?

CPUID - Core #1 #2 #3 #4 och package, alla ligger på cirka 60-65 vid spelande

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oouhdawg:

Köpte processorn för 1 vecka sedan så jag tvivlar på att den dör av 1,375 vid 65c spelande. Behöver jag oroa mig över dom kommande 2 åren eller kan jag ligga och köra på detta sålänge den inte börjar nå 85-90c ? 1800 kronor delat på 2 år är en fis i vinden.

Jag kan tänka mig köra min processor i 1.35-1.37V tops 24/7 med kylning som håller den under 80°C men då är jag medveten om att den kommer kanske vara helt trasig inom 2år om jag har otur.

Det är helt enkelt upp till dig om du tycker det är värt det. (Jag kör i stock just nu för att slippa värmen och torr luft).

Uttrycker du dig i skrift så kan jag förstå dig. Annars kan jag svara dig med kommunikation av samma nivå

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kan tänka mig köra min processor i 1.35-1.37V tops 24/7 med kylning som håller den under 80°C men då är jag medveten om att den kommer kanske vara helt trasig inom 2år om jag har otur.

Det är helt enkelt upp till dig om du tycker det är värt det. (Jag kör i stock just nu för att slippa värmen och torr luft).

Ge dig nu, har kört alla mina CPU's på volt som skulle motsvara 1.35 här utan problem i flera år.
Min gamla E7400 rullar fortfarande på efter 6 år nu. Oddssen att en CPU går sönder på 2 år med en så låg vcore är minimal.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gainsgoblin:

Ge dig nu, har kört alla mina CPU's på volt som skulle motsvara 1.35 här utan problem i flera år.
Min gamla E7400 rullar fortfarande på efter 6 år nu. Oddssen att en CPU går sönder på 2 år med en så låg vcore är minimal.

Med största sannolikhet klarar Haswell spänningen utan problem och jag har inte hävdat något annat. Det jag säger är att jag är helt med på noterna att om den pajar så kan jag inte hänga läpp och skriva en massa gråttrådar på SweC.

Därutöver så är det lite skillnad på Core 2 Duo och Haswell när det kommer till spänningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Den når 84c vid prime95 30 min test. Dock händer det att den blåskärmar. Men blåskärmar aldrig vid spelande och hade inte tänkt att använda den till prime

BSOD i prime95 betyder eventuellt att någon spänning är för låg, men din vcore är för hög. Jag har sagt det i andra trådar och säger det igen, din processor riskerar att räkna fel och då får du korrupta filer/OS.