Elgiganten verkar ha sålt en begagnad macbook som en ny

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Njäe. De säljer de varor som inte bedöms kunna säljas som nya, som demo. Det är fortfarande en stor andel ångerköp som säljs som nya. Precis som det ska vara.

Citat från Komplett.se: "Under sektionen Fyndvaror säljer vi produkter till reducerade priser. Orsaken är att produkterna inte kan säljas som nya och kan bero på att de har varit använda, har slitet/öppnat emballage, är returnerade, reparerade av leverantör eller liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status".

Ångerköp där förpackningen inte varit öppnad/plombering inte bruten säljs så klart som nya.
Är plombering/förpackning öppnad ser jag varan som använd och inte ny och bör därför ej säljas som ny då man inte vet vad den varit med om.
Accepterar därför inte att köpa en produkt som varit öppnad till nypris.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hej!

Juldagen 2011 beställde jag en Macbook pro hos elgiganten (de och mediamarkt hade priskrig så det var bra pris) som jag hämtade ut några dagar senare. Den har fungerat bra men nu nästan två år senare kände jag att det var dags att stoppa in en SSD hårddisk samt uppgradera till 8 GB ramminne.

När jag öppnade upp denna dator stötte jag på en märklig sak: Plomberingen för att batteriet inte ska ha tagits bort var bruten, samt att en monteringsdetalj för batteriet var sprucken. Detta gjorde mig ganska upprörd, jag kan inte vet alls vad för programvara eller dylikt som kan ha varit på denna dator innan. Fick jag ett sämre batteri än vad som borde ha varit? Har datorn varit trasig innan? Detta känns inte shysst hur som helst. Så här såg det ut när jag öppnade upp datorn:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15627177/2013-10-23%2015....

Jag valde då att kontakta elgiganten med följande meddelande:

Detta fick jag som svar igår:

Vad har jag för rättigheter här? Vad bör jag svara? Jag lär inte handla mer från elgiganten och jag lär heller inte rekommendera någon annan att göra det efter denna händelse.

Verkar som du hade lite otur vid ditt köp, men 2 år har gått och vad skulle egiganten gjort då, byta ut en vara som fungerar utmärkt och där det är helt omöjligt för dig att bevisa att du inte haft den öppnad innan, som sagt otur men inget kan göras åt saken.

Permalänk
Medlem

Kontakta konsumentvägledaren och fråga efter råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

I mina ögon så är vi svenska konsumenter fruktansvärt bortskämda.
Detta är en DIREKT följd utav våra mycket generösa ångerrättsregler i distansköplagen. Det är inte rimligt att förvänta sig något annat beteende från handlarna, och sålänge jag kan testa produkten och känner att den känns som i nyskick, så är jag nöjd. Men alla är vi olika.
Och att företag som Komplett skriver en sak, det är en sak. Hur det hela faktiskt sen sker, det kan vara en annan. Går något att sälja som nytt, så görs det det. Det är en bedömningsfråga, och bedöms från fall till fall.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite på bilden och följande frågor dyker upp.

1. Hur såg kartongen ut när du fick den? (reagera du på att den varit öppnad tidigare eller var någon plombering bruten?
2. På bilden där du ringat in skruven, ser det inte ut som att plast fortfarande sitter klämd mellan skruven och plastbiten?
(Det skulle jag tolka som att batteriet fått sig en stöt eller knuff som gjort att den brytit sig loss ifrån skruven, och då lämnat plast bitar som är fastkilade i skruven istället)

3. Plastplomberingen, där ser det inte direkt heller ut som att någon rivit bort den, och om man nu skulle öppna en dator och ge sken av att den inte har varit öppnat, skulle man då inte försökt att "pilla" bort plasten i överkant och försökt att dra av den?

4. Det står att batteriet kan bli 100*c varmt, och med tankte på att macbook blir rätt så varma, kan det inte vara så att 2års användning samt att man kanske flyttat runt datorn kan ha gett upphov till detta? Jag har personligen sett massa plastdetaljer spricka av värme och väldigt lite belastning, jag håller dock på mest med lenovo.

5. Du kanske skulle ha inlett ditt mail till elgiganten lite mer vänligt, som att "Jag skulle vilja utreda om det är något fel som har begåtts vid leverans eller dyligt?" istället för att skriva "JAG SKA BLI KOMPENSERAD!"

Bara mina tankar,
Men om du tar dig till ett Elgiganten Varuhus och ber någon titta på det med nya ögon och inleder lite vänligare så tror jag nog att du kan få hjälp eller information (Om den varit öppnad tidigare av verkstad, så finns det sparat på ditt serienummer)

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Hedersmedlem

*Off-topic-spår rensat*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

En kupp mot Elgiganten!!

Tänk er själva, det råder stenhård konkurrens i hemelektronikbranschen just nu. Onoff och Expert har gått under. Flera stora koncerner kommer gå under inom snar framtid, och Elgiganten anses väl inte som en av de bättre och mest använda?
Om alla som handlar i en fysisk butik skulle begära att försäljaren öppnar upp produkten för att säkerhets ställa att plomberingen inte är bruten och få en rubrik i Aftonbladet om att Elgiganten säljer returnerade/begagnade varor som nya skulle de stå klart vilken kedja som står näst på tur.
Efter svaret du fick av kundtjänst är det mer än rätt tycker jag!

¨Ha en bra dag¨

Vare sig Aftonbladet eller gemene konsument hade brytt sig.

Om gemene svensk inte bryr sig om att Sveriges till synes största försvarssatsning är att skicka 14 stridsvagnar till Gotland eller att regeringen i allt större utsträckning vill spionera på folk på andra länders räkning så tro fan att ingen bryr sig att någon fått ett returexemplar hos Elgiganten...

Detta är en principsak på en så mikroskopiskt fixerad skala. Jag är helt för dialogen och mycket av vad folk skriver i tråden, men lite verklighetsförankring vad varit på plats emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vare sig Aftonbladet eller gemene konsument hade brytt sig.

Om gemene svensk inte bryr sig om att Sveriges till synes största försvarssatsning är att skicka 14 stridsvagnar till Gotland eller att regeringen i allt större utsträckning vill spionera på folk på andra länders räkning så tro fan att ingen bryr sig att någon fått ett returexemplar hos Elgiganten...

Detta är en principsak på en så mikroskopiskt fixerad skala. Jag är helt för dialogen och mycket av vad folk skriver i tråden, men lite verklighetsförankring vad varit på plats emellanåt.

Han var väl ironisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Men sluta whina. Du har inget som helst krav att ställa på att du sak få en fabriskny vara när du handlar nytt.
Vill du ha det, handla i ett annat land, som inte har samma konsumenträttigheter som i Sverige. Dvs rättighet att returnera varor. Inte att få fabriksnya.

Du får varor i nyskick, sedan om du vill kalla dom för "renoveringschans" eller ej är upp till dig.

Med tanke på hur mycket returrätten tillämpas i detta land så är jag övertygad om att folk på detta forumet köpt långt fler "begagnade" varor än dom känner till, och inte är ett dugg ledsna för det.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Skrivet av Konsumentverket:

Begagnade varor är varor som inte är nya från fabrik när du köper dem.

Har du några källor på att det skulle vara annorlunda?

Permalänk
Medlem

Klart det är förjävligt, men efter två år så måste du väl ha märkt att produkten fungerar som den ska?

Sen att du uppgraderar är ju en bekräftelse på det ovan sagda samt att du har tänkt att ha kvar produkten?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Du har reklamationsrätt i 3 år, den gäller utöver säljarnas egna garantier. Du sa ju dessutom till direkt när du hittade felet.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Permalänk

Kanske ett dåligt bemötande från egiganten.
Men jag tycker fortfarande det är konstigt att man har mage att klaga när datorn fungerar felfritt i 2 år.

Vad skulle ha varit installerat innan? och vad spelar det för roll?
Datorn är ju uppenbarligen formaterad innan dess. Annars hade du väl upptäckt det när du startade datorn första gången.

Sen är jag också inne på spåret att det mycket väl kan vara en effekt från fabrik eller liknande.
Det skulle kunna vara såhär exempelvis:

Kund har köpt macbook.
Lämnar tillbaka den mot pengarna tillbaka eftersom den inte fungerar.
Elgiganten skickar den till apple som sedan skickar ett utbytesex tillbaka (som kan ha varit i verkstad eller liknande).
De tar självklart denna och ställer den som ny i butik.

Garantin har gått ut, om ett år går rätten att reklamera ut, datorn funkar fortfarande som den ska (du skulle väl bara uppgradera till en SSD?) och det finns inget direkt fel med datorn som gör att du skulle kunna reklamera den?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av henkiii:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Har du några källor på att det skulle vara annorlunda?

Nej, det där kan jag knappats säga emot.
Den exakta formulering har jag aldrig sett förr, den är rätt lustig tillsammans med konsumenternas returrättigheter.

Nu kan man ju börja sätta små butiker i konkurs som hobby!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Många som har skrivit ser jag. Jag klagar inte på min dator, den har fungerat bra. Jag klagar på att de kan ha sålt en dator som ny fastän den inte var det. Tydligen så kan den där plastklacken lätt spricka vid vanligt användande, att plomberingen inte är hel är ett mysterium. En person här på sweclockers har kollat upp mitt serienummer och den har inte varit inne på reparation hos Apple eller en serviceverkstad.

Vad hade elgiganten kunnat gjort annorlunda när jag skrev till dem?
De hade kunnat fråga om serienummer eller dylikt och hjälpt till att undersöka detta. De hade kunnat förklara läget om hur det fungerar med returrätt etc och att dessa då säljs vidare (om de till synes inte har öppnats). De hade kunnat sagt att detta var tråkigt och att de ska kolla upp sin rutiner. Då hade jag känt mig nöjd.

Vad har hänt istället? Jo jag har varit konfunderat kring detta och postat här på sweclockers samt pratat med kompisar. Vad för bild får ni av elgiganten? Hade de svarat vänligt och bemötande hade detta inte behövt ske.

Jag ska svara att jag tycker att de borde ha försökt sig på att undersöka detta lite innan de direkt går på och säger att det är mitt fel, samt att jag ska ha en bra dag.

ThomaZ84:
Det satt några små plastdetaljer kvar där, samt att några låg runt, jag tog bort dessa så att de inte ska riskera att skada någonting i framtiden. De hade kunna åkt in i fläkten till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

ThomaZ84:
Det satt några små plastdetaljer kvar där, samt att några låg runt, jag tog bort dessa så att de inte ska riskera att skada någonting i framtiden. De hade kunna åkt in i fläkten till exempel.

Jag tog mig en liten snabbsökning på google, och får några träffar om liknande problem med just trasiga plastbiten samt små bitar som lämnas kvar i datorn när den går sönder.

Jag kan hålla med om att svaret från kundtjänst kunde ha varit bättre.
(Vet dock själv att man kan bli lite upprörd när man känner sig "lurad", men i det här fallet så tror jag nog att allt är i sin ordninig?)

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Bara ingen gjort en fulare genom att köpa datorn och bytt ut sina gamla saker och returnerat.

Billigt uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB