Farligt för agg att köras varmt?

Permalänk
Medlem

Farligt för agg att köras varmt?

Tjenare Sweclockers, ärade nörd.
Jag har ett miditower som jag byggt fläktlöst med ett 650w agg. 2600k@4.3ghz och radeon 5770.
då jag vill ha en tyst dator (jag spelar inte så ofta, men ibland och därav denna fråga) så har jag inga fläktar.
luften i lådan blir ju säkert 35-45 grader eller mer då spelat en stund och då får nätaggsfläkten ta hand om att ventilera ut denna luft.
jag har försökt läsa mig till om det är farligt för det men inte kommit fram till något vettigt.

inget förslag som att "sätt i en fläkt då" tack. då spelar jag heller inte.
utan mer ett ärligt svar på hur känsliga nätagg e.g är för värme.

(gfx och cpu har självklart fläktar)

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

om nån skulle vara jättebussig och känna efter bakom nätagget hur varm luften är där (ljummen, varm, grill..) när du spelat en stund vore det toppen!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem

APS-650C verkar vara Sirtec-byggt och de brukar oftast köra med budgetkondensatorer med kortare livslängd. De är också värmekänsligare än de bästa sorterna. 10C högre temp halverar livslängden är den tumregel som gäller för kondensatorer.

Uteffekten sjunker också vid högre temperaturer. Många budgetagg har effekten angiven vid endast 30C och mycket sällan mer än 40C. Riktigt bra agg alltid 50C.

Innan man läst vad som sitter i ditt specifika nätagg hade jag absolut undvikit så höga temperaturer, men som sagt, Sirtec-byggen snålar rätt ofta och då är hög temperatur rena döden. 105C-kondensatorer från Hitachi/UCC/Rubycon/Panasonic eller liknande japanska är det man vill ha för lång livslängd vid hög temperatur. Sämre tillverkare märker oftast också med 105C för att det ska se bra ut, men livslängden är enligt min erfarenhet oftast mycket kortare än de jag nämnde tidigare.

*Tråd flyttad enligt §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

APS-650C verkar vara Sirtec-byggt och de brukar oftast köra med budgetkondensatorer med kortare livslängd. De är också värmekänsligare än de bästa sorterna. 10C högre temp halverar livslängden är den tumregel som gäller för kondensatorer.

Uteffekten sjunker också vid högre temperaturer. Många budgetagg har effekten angiven vid endast 30C och mycket sällan mer än 40C. Riktigt bra agg alltid 50C.

Innan man läst vad som sitter i ditt specifika nätagg hade jag absolut undvikit så höga temperaturer, men som sagt, Sirtec-byggen snålar rätt ofta och då är hög temperatur rena döden. 105C-kondensatorer från Hitachi/UCC/Rubycon/Panasonic eller liknande japanska är det man vill ha för lång livslängd vid hög temperatur. Sämre tillverkare märker oftast också med 105C för att det ska se bra ut, men livslängden är enligt min erfarenhet mycket kortare än de jag nämnde tidigare.

så kommer mr.proffset nr 1, killen som äter nätagg till frukost!
tack.

ska kolla om jag hittar info av tillverkaren...
vad händer när kondesatorerna börjar bli dåliga? det börjar väl bli ostabilt långt innan, eller hur?
så inget bara ryker...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinforest:

så kommer mr.proffset nr 1, killen som äter nätagg till frukost!
tack.

ska kolla om jag hittar info av tillverkaren...
vad händer när kondesatorerna börjar bli dåliga? det börjar väl bli ostabilt långt innan, eller hur?
så inget bara ryker...

Lite hårdsmält, så nja...

Det kan bli allt från katastrof (om primärkondingarna ger upp) till att det bara börjar rippla mer och förkortar livslängden/ökar värmen på datorns övriga delar. Det är bäst att förebygga problemen istället för att invänta att de uppstår. Innan vi vet exakt vad som sitter i vågar jag inte säga något mer, annat än att lådtemperaturer på 40-50C är olämpligt oavsett nätagg, men de bästa klarar det rätt länge ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lite hårdsmält, så nja...

Det kan bli allt från katastrof (om primärkondingarna ger upp) till att det bara börjar rippla mer och förkortar livslängden/ökar värmen på datorns övriga delar. Det är bäst att förebygga problemen istället för att invänta att de uppstår. Innan vi vet exakt vad som sitter i vågar jag inte säga något mer, annat än att lådtemperaturer på 40-50C är olämpligt oavsett nätagg, men de bästa klarar det rätt länge ändå.

Jaha där ser man. Tack så mycket!

Hittade en bild på agget här, kanske kan du se på något vis?

och en till bättre

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=20840 <- här hitta jag massa info om kondesatorerna!
så du behöver inte göra nån research!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

MultiMan:
och du skrev att komponenterna i datorn kan bli varmare innan ett nätagg ger upp.
hur i helskotta går detta till? är det för skillnaden mellan högst och lästa pendlar lite smått, smått,
så det skapar extraenergi?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinforest:

MultiMan:
och du skrev att komponenterna i datorn kan bli varmare innan ett nätagg ger upp.
hur i helskotta går detta till? är det för skillnaden mellan högst och lästa pendlar lite smått, smått,
så det skapar extraenergi?

Framförallt kondensatorer hettas upp av hög rippelström och torkar ut i förtid eftersom deras uppgift är just att filtrera oren ström (allt annat än ren likström). Bl a därför (men även låg kondensatorkvalitet givetvis) man ser/såg trasiga moderkortskondensatorer när nätaggets kondensatorer gett upp och nätagget ripplade kraftigt. Hittar man en dator med sådant moderkort ska man alltid kolla nätagget också.

Nu ska jag äta, men inte nätagg, utan kalkon!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Framförallt kondensatorer hettas upp av hög rippelström och torkar ut i förtid eftersom deras uppgift är just att filtrera oren ström (allt annat än ren likström). Bl a därför (men även låg kondensatorkvalitet givetvis) man ser/såg trasiga moderkortskondensatorer när nätaggets kondensatorer gett upp och nätagget ripplade kraftigt. Hittar man en dator med sådant moderkort ska man alltid kolla nätagget också.

Nu ska jag äta, men inte nätagg, utan kalkon!

Nämen sedär, fyfan man har ju lärt sig mer idag än jag gjort senaste 10 åren!
gött hoppas det smakar bäste Sir, Geek,

Vad är det smiidigaste sättet att kolla så ett nätagg inte rippar? sorry för wall of questions, men folk med kunskap är så rare these days..

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Oscilloskop är det som gäller om man vill kontrollera rippel, men det är ju inget som de flesta har liggandes hemma. Det bästa man annars kan göra är att försöka hitta tester/recensioner av sitt nätagg där rippel testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Oscilloskop är det som gäller om man vill kontrollera rippel, men det är ju inget som de flesta har liggandes hemma. Det bästa man annars kan göra är att försöka hitta tester/recensioner av sitt nätagg där rippel testas.

men att kika på värderna i load och unload i ett vanligt program i windows är väl det vettigaste kanske!

tack annars <3

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Nämen sedär, fyfan man har ju lärt sig mer idag än jag gjort senaste 10 åren!
gött hoppas det smakar bäste Sir, Geek,

Vad är det smiidigaste sättet att kolla så ett nätagg inte rippar? sorry för wall of questions, men folk med kunskap är så rare these days..

brukar byta mina nätagg när garantin har gått ut men oftast så blir det en helt ny burk innan dess eftersom jag aldrig brukar snåla på nätaggen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

brukar byta mina nätagg när garantin har gått ut men oftast så blir det en helt ny burk innan dess eftersom jag aldrig brukar snåla på nätaggen

Tjenare Ja, det är också ett sätt! hoppas allt är bra... datorn tuffar på!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Tjenare Ja, det är också ett sätt! hoppas allt är bra... datorn tuffar på!

gött men oroa dig inte för mycket du har inget extremt strömtörstigt i din burk och sålänge du har garanti och inte kör ditt nätagg till bristningsgränsen ska det var lugnt!

min kompis har samma nätagg som dig och hans har börjat krångla de senaste året och han köpte det ihop med en dator när i5 750 släpptes och ett GTX 275 och har för tillfället ett GTX 580 i den burken men han ska byta ut sitt nätagg vilken dag som helst nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

gött men oroa dig inte för mycket du har inget extremt strömtörstigt i din burk och sålänge du har garanti och inte kör ditt nätagg till bristningsgränsen ska det var lugnt!

Närå har inga garantier dock! allt i datorn är random-ness

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför fläktstyrning, information och sånt går att utvinna digitalt och läsas av i Windows idag.
Borde standardiserats för flertal år sen! Så man kan köra en Health-check på agget enkelt via windows.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

MultiMan:
och du skrev att komponenterna i datorn kan bli varmare innan ett nätagg ger upp.
hur i helskotta går detta till? är det för skillnaden mellan högst och lästa pendlar lite smått, smått,
så det skapar extraenergi?

de lagrar ju lite olika spänningar och mikrofarad varierar ju och kondensatorer används konstant i nätagg för filtrering och frekvensutjämning som inte alltid lyckas helt (coilwhine) De får alltid ström genom sig så de blir ju varma oavsett belastning dock så blir det varmare ju mer belastning man skickar på nätagget då värmen från flera komponenter i datorn stiger uppåt så sitter nätagget inte i golvet på chassiet så kommer det alltid att gå varmt pga resten av komponenterna...

(om du nu har chassie med nätagg i taket så är det nog bara och köpa nytt som har det i botten och köra en slö fläkt kopplad till det samtidigt (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1409153 borde vara tyst nog och tystare än hårddiskarna du har samtidigt som luften får röra på sig lite )

(inte ok att du kör ett nätagg som inte är byggt för att klara sig passivt utan fläkt om det inte är tillfälligt för att då fixa passivt nätagg eller att du överdimensionerat nätagget ganska ordentligt typ du sitter med I5 8 gb ram 2 st hdd's och gtx 760 på 850w nätagg)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Jaha där ser man. Tack så mycket!

Hittade en bild på agget här, kanske kan du se på något vis?
http://easycom.com.ua/data/power/1201162253/img/18.jpg

och en till bättre

http://easycom.com.ua/data/power/1201162253/img/21.jpg

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=20840 <- här hitta jag massa info om kondesatorerna!
så du behöver inte göra nån research!

På bilderna är det Teapo-kondingar, men det betyder inte att just ditt agg har samma kondingar. Vissa tillverkare köper en batch kondingar från Teapo ena gången, sen en Capxon batch när Teapo-kondingarna tatt slut för dom var billigare eller tillgängliga.. Så vill man vara riktigt säker så måste man flukta in genom fläkten eller chassi-ventilationshålen för att veta.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

de lagrar ju lite olika spänningar och mikrofarad varierar ju och kondensatorer används konstant i nätagg för filtrering och frekvensutjämning som inte alltid lyckas helt (coilwhine) De får alltid ström genom sig så de blir ju varma oavsett belastning dock så blir det varmare ju mer belastning man skickar på nätagget då värmen från flera komponenter i datorn stiger uppåt så sitter nätagget inte i golvet på chassiet så kommer det alltid att gå varmt pga resten av komponenterna...

(om du nu har chassie med nätagg i taket så är det nog bara och köpa nytt som har det i botten och köra en slö fläkt kopplad till det samtidigt (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1409153 borde vara tyst nog och tystare än hårddiskarna du har samtidigt som luften får röra på sig lite )

(inte ok att du kör ett nätagg som inte är byggt för att klara sig passivt utan fläkt om det inte är tillfälligt för att då fixa passivt nätagg eller att du överdimensionerat nätagget ganska ordentligt typ du sitter med I5 8 gb ram 2 st hdd's och gtx 760 på 850w nätagg)

Tack för ditt svar! Ska tänka på det du sagt.

Skrivet av lacrits:

På bilderna är det Teapo-kondingar, men det betyder inte att just ditt agg har samma kondingar. Vissa tillverkare köper en batch kondingar från Teapo ena gången, sen en Capxon batch när Teapo-kondingarna tatt slut för dom var billigare eller tillgängliga.. Så vill man vara riktigt säker så måste man flukta in genom fläkten eller chassi-ventilationshålen för att veta.

Åh fan. Bra o veta! Tack

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Tjenare Sweclockers, ärade nörd.
Jag har ett miditower som jag byggt fläktlöst med ett 650w agg. 2600k@4.3ghz och radeon 5770.
då jag vill ha en tyst dator (jag spelar inte så ofta, men ibland och därav denna fråga) så har jag inga fläktar.
luften i lådan blir ju säkert 35-45 grader eller mer då spelat en stund och då får nätaggsfläkten ta hand om att ventilera ut denna luft.
jag har försökt läsa mig till om det är farligt för det men inte kommit fram till något vettigt.

inget förslag som att "sätt i en fläkt då" tack. då spelar jag heller inte.
utan mer ett ärligt svar på hur känsliga nätagg e.g är för värme.
(gfx och cpu har självklart fläktar)

"Sätt i en fläkt då"
Inte för att retas alltså, utan om du nu ändå har fläktar på alla komponenter i burken, och du använder nätagget som ventilation av lådan på ett sätt som gör att den kommer gå upp i varv vid hög belastning, så skulle du högst sannolikt få ner den totala ljudnivån vid minsta belastning med en tyst utblåsfläkt bak på lådan.
Sätter du fläkten på lagom lågt varv (eller om du kan kopplar den till moderkortet och tempstyra den) så lär den inte märkas extra i idle heller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

"Sätt i en fläkt då"
Inte för att retas alltså, utan om du nu ändå har fläktar på alla komponenter i burken, och du använder nätagget som ventilation av lådan på ett sätt som gör att den kommer gå upp i varv vid hög belastning, så skulle du högst sannolikt få ner den totala ljudnivån vid minsta belastning med en tyst utblåsfläkt bak på lådan.
Sätter du fläkten på lagom lågt varv (eller om du kan kopplar den till moderkortet och tempstyra den) så lär den inte märkas extra i idle heller.

har inga fler slots på moderkortet jag kör gfx-fläkten på moderkortet , sitter en 120mm noctua på grafikkortet med buntband

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinforest:

har inga fler slots på moderkortet jag kör gfx-fläkten på moderkortet , sitter en 120mm noctua på grafikkortet med buntband

Du har 5 fläktuttag på ditt moderkort och bara 2 fläktar, hur kan du då ha tagit slut på alla? Annars går det ju att köra direkt från en molexkontakt, evt. med en motstånd/varvtalsreglering. Man kan även koppla in flera fläktar på samma uttag med en y-adapter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har 5 fläktuttag på ditt moderkort och bara 2 fläktar, hur kan du då ha tagit slut på alla? Annars går det ju att köra direkt från en molexkontakt, evt. med en motstånd/varvtalsreglering. Man kan även koppla in flera fläktar på samma uttag med en y-adapter.

Har bara 2-pins fläktar tyvärr... så jag måste styra dem med speedfan... och det är bara 2 av 5 fläktuttag som har stöd för det... eller det var nått sånt sist jag kolla.

men det där med motstånd kan fungera, och köra en fläkt på mycket lågt varvtal, bara så den flyttar luft. men jag har så känslig hörsel att hör det med

vet du nån butik (fysisk butik) som finns i mindre städer som kan ha motstånd och kablar?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinforest:

Har bara 2-pins fläktar tyvärr... så jag måste styra dem med speedfan... och det är bara 2 av 5 fläktuttag som har stöd för det... eller det var nått sånt sist jag kolla.

men det där med motstånd kan fungera, och köra en fläkt på mycket lågt varvtal, bara så den flyttar luft. men jag har så känslig hörsel att hör det med

vet du nån butik (fysisk butik) som finns i mindre städer som kan ha motstånd och kablar?

Kjell.com eller likn. Bor du i Örebro eller? Annars kan du köpa tex. denna och styra dina fläktar steglöst: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=426238
Ett annat alternativ är ju att köpa väldigt lågvarviga fläktar, då behöver du inte bry dig om fläktstyrning alls. Under 7-800 rpm är i princip alla fläktar väldigt tysta, vid 500 i stort sett ljudlösa.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kjell.com eller likn. Bor du i Örebro eller? Annars kan du köpa tex. denna och styra dina fläktar steglöst: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=426238
Ett annat alternativ är ju att köpa väldigt lågvarviga fläktar, då behöver du inte bry dig om fläktstyrning alls. Under 7-800 rpm är i princip alla fläktar väldigt tysta, vid 500 i stort sett ljudlösa.

Har kjell-åke så är är ju perfekt... vill ha allt automatiskt sån där hade man te gamla burken när man var tonåring hehe :_D

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U