Permalänk

Bör jag överclocka? Isf hur mkt?

Hej!

Jag spelar mycket spel och har nyss införskaffat mig Battlefield 4 som är ett krävande spel. När jag kör på ultra får jag en fps på ca 80-90 och ibland kommer dessa jobbiga framedrops till 45-55 och spelet stannar i typ 0.1 sekunder och forsätter sedan. (0.1 sek kan vara liv och död)

Jag har läst att överklockning av CPU ger mindre framedrops, iallafall att lägsta nivån ökar. Undar även om jag borde överklocka GPU:n? Har tänkt på att köra SLI med GTX 680.

Här är lite info

CPU: Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge)
GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB
Processorkylning: Noctua NH-U9B SE2
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 ATX

Kan jag överklocka processorn till ca 4.2-4.5 GHz och märka en skillnad samt klocka grafikkortet? Ber om ursäkt för att inlägget kanske blev rörigt, tack för svar.

Permalänk
Skrivet av Merseyside:

Hej!

Jag spelar mycket spel och har nyss införskaffat mig Battlefield 4 som är ett krävande spel. När jag kör på ultra får jag en fps på ca 80-90 och ibland kommer dessa jobbiga framedrops till 45-55 och spelet stannar i typ 0.1 sekunder och forsätter sedan. (0.1 sek kan vara liv och död)

Jag har läst att överklockning av CPU ger mindre framedrops, iallafall att lägsta nivån ökar. Undar även om jag borde överklocka GPU:n? Har tänkt på att köra SLI med GTX 680.

Här är lite info

CPU: Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge)
GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB
Processorkylning: Noctua NH-U9B SE2
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 ATX

Kan jag överklocka processorn till ca 4.2-4.5 GHz och märka en skillnad samt klocka grafikkortet? Ber om ursäkt för att inlägget kanske blev rörigt, tack för svar.

Ofta du inte har överclockat Cpu;n ännu???
Skämt o sido så ska det gå utan problem att överclocka din processor, kolla tempsen med hjälp av REALTEMP, kolla dem nu. Anteckna tempraturerna både i idle och i full load (Ca 10 min i load) "load" betyder att du pressar cpu;n "100%".

Testa tex Prime95

Sen om jag inte har fel så ska det modekortet bara vara att slå på en grej i BIOS;en så löser den i princip alla inställningarna själv. (Du bör ändra dem sen, men du kan ju testa ifall du märker en skillnad)

Grafikortet kan du kolla lite trådar. Det lär hjälpa mest att överclocka grafikortet. Men kan hända att I5 flaskhalsar. Vilket jag inte tror. Men överclockning på Cpu;n hjälper....men kanske inte så mycket

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!