Permalänk

kan inte gå till psoten för att jag är förlammad! har kroosat foten!
och de jag ska skicka är en brev där jag vädjar ambassaden om att om de har en väder observation för tehran sedan år 1880 så är jag mycket tacksam om de kan höra av sig
de är jsut de jag behöver skicka!

om någon är busig så säg till!

Permalänk
Medlem

Du behöver ett faxmodem om du ska faxa.

Välkommen in till biblioteket annars! De flesta folkbibliotek har fax för besökarna. Det kostar 10-15 kronor här på Gislaveds bibliotek.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av jonas198912:

kan inte gå till psoten för att jag är förlammad! har kroosat foten!
och de jag ska skicka är en brev där jag vädjar ambassaden om att om de har en väder observation för tehran sedan år 1880 så är jag mycket tacksam om de kan höra av sig
de är jsut de jag behöver skicka!

om någon är busig så säg till!

Har du ingen förälder, nära vän, flickvän/pojkvän, fru/man, barn som kan hjälpa dig med detta?
Jag menar hur ska en okänd person på ett forum kunna hjälpa dig med ditt "brev" då du inte berättat var du bor eller varför det just måste faxas, när det finns flera smidigare alternativ.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Petterk:

Postkontor existerar inte sedan mer än tio år tillbaka.

Faxa kan du göra på många sett, men fax går över vanliga POTS på gamla telenätet i slutändan. Det finns internettjänster som agerar gateway. Du kan dock använda vissa IP-telefonitjänster med stöd för T.38 tillsammans med en gammal fysisk fax eller faxmodem. Enklast är att låna någonstans istället. Sen ja många äldre mobiler går att använda som fax-modem om du ansluter de till datorn. Skaffar du modem måste du ansluta de till telenätet.

Alltså jobbar jag på ett kontor just nu som inte existerar? Wicked!

Hur som helst, vi har fax på vårat Postkontor här, det har dom flesta eftersom vi fortfarande använder den inom jobbet.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av Gusminator:

Har du ingen förälder, nära vän, flickvän/pojkvän, fru/man, barn som kan hjälpa dig med detta?
Jag menar hur ska en okänd person på ett forum kunna hjälpa dig med ditt "brev" då du inte berättat var du bor eller varför det just måste faxas, när det finns flera smidigare alternativ.

jag bor i stockholm (solna), de måste faxas för att ambassaden verkar inte bry sig om att jag har skicakt ett antal mail till dem, och som sagt jag är vädergalen man, och behöver väder observation för just tehran för åren 1880 till 1940!

Permalänk
Medlem

Behöver du kontakta någon form av myndighet i Tehran har de säkerligen e-post. Ambassaden i Stockholm kan du nå på epost. Ambassadpersonalen pratar flera språk, men räkna inte med att särskilt många där kan Svenska.

Postkontor har inte existerat på över tio år i Sverige. Postombud har inga sådana tjänster åt dig.

Behöver du ta dig till en fysisk faxmaskin får du ringa och kolla om ett närliggande bibliotek fortfarande har någon kvar som du får använda mot en mindre taxa, och ta taxi dit. Eller så får du ansöka om färdtjänst om du har så allvarlig skada att du inte kommer bli återställd igen. Det kostar visserligen också.

Permalänk

verkar som inte de finns en enda människa som bryr sig??

Permalänk
Medlem

Jag ser inte en enda anledning till att ha fax vid vanlig användning. Vår sista på jobbet rökte 2 år sen, när vår sista leverantör skaffade dator. Du kan skanna in och maila som pdf-fil. Du kan ta kort med mobilen och skicka som MMS eller e-mail.
KAn tänka mig att om regimen där går igenom all nät-trafik och man har något hemligt/känsligt att skicka, så vill man inte skicka MMS/SMS elelr mail, men detta är långsökt då man kan ha oregistrerad kontankort för mobilen. Annars ser jag verkligen ingen anledning.
Den är som en VHS spelare:) eller dcc-speare..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

allvarligt nu:

finns de någon som kan hjälpa mig och sända en fax....
ingen mera onödiga kommentarer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas198912:

jag bor i stockholm (solna), de måste faxas för att ambassaden verkar inte bry sig om att jag har skicakt ett antal mail till dem, och som sagt jag är vädergalen man, och behöver väder observation för just tehran för åren 1880 till 1940!

antagligen bryr de sig inte om dig för att du är en vädergalen man som stör dem?

varför ska de lägga tid och pengar på att skicka väderdata till en amatör i ett annat land?
de har ingen skyldighet att göra det.

kolla på nätet eller hör med SMHI eller nån amatörförening för meteorologintresserade om de kan hjälpa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas198912:

allvarligt nu:

finns de någon som kan hjälpa mig och sända en fax....
ingen mera onödiga kommentarer!

Var tyst och ta in vad folket skriver nu!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas198912:

kan inte gå till psoten för att jag är förlammad! har kroosat foten!
och de jag ska skicka är en brev där jag vädjar ambassaden om att om de har en väder observation för tehran sedan år 1880 så är jag mycket tacksam om de kan höra av sig
de är jsut de jag behöver skicka!

om någon är busig så säg till!

Är du förlamad så har du ju garanterat en assistent som du kan be att gå till postkontoret eller hjälpa dig dit. Men eftersom dom inte svarar på mail så kommer dom knappast svara på ditt fax. Dags att ringa?

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Är du förlamad så har du ju garanterat en assistent som du kan be att gå till postkontoret eller hjälpa dig dit. Men eftersom dom inte svarar på mail så kommer dom knappast svara på ditt fax. Dags att ringa?

ringa kostar för mycekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Postkontor existerar inte sedan mer än tio år tillbaka.

Faxa kan du göra på många sett, men fax går över vanliga POTS på gamla telenätet i slutändan. Det finns internettjänster som agerar gateway. Du kan dock använda vissa IP-telefonitjänster med stöd för T.38 tillsammans med en gammal fysisk fax eller faxmodem. Enklast är att låna någonstans istället. Sen ja många äldre mobiler går att använda som fax-modem om du ansluter de till datorn. Skaffar du modem måste du ansluta de till telenätet.

vadå inte? var och varannan livsemdelsbutik agerar postkontor nuförtin!
sen finns det ett postkontor/en postcentral i alla större städer.
i dessa sentraler/kontor finns det alltid service.
men annars gå till pressbyrån eller ica.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas198912:

ringa kostar för mycekt!

Om du nu är en så stor fanatiker angånde väder så borde väll en utgift för att få det du vill inte vara så himla farligt?
Men om dom inte svara på dina emails så antingen har dom inte den eller så kan dom inte dela ut den?

Permalänk

Att en Ambassad inte har mail är lika sannolikt som att du krossat foten, de har till och med satellit-bredband om fiber och telefonlinjer skulle brytas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas198912:

ringa kostar för mycekt!

Jag tror inte du kommer att få hjälp av någon här om du inte är beredd att lyssna på vad folk säger och vägrar göra något själv.

Du är förlamad, du har inga bekanta som kan hjälpa dig, du har ingen fax, du har inget moden, det kostar för mycket att ringa, du får inget svar på mail ......

Jag förösker inte vara otrevlig, men tycker att du borde göra dina saker själv.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

så om de skall svara på ditt fax , vars skall de faxa det faxet till dig ? känner du ingen iranier som kan hjälpa dig !? de kan väl hjälpa dig formulera ett mail till nåt ställe där du kan börja, var nåt med väder va .. ambassader sysslar väl inte med väder vad jag vet så du kan ju försöka gräva via google translate om de har nå väderstationer ens där ?! de kanske skriver runskrift ännu o inte bryr sig om vädret som vi

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Alltså jobbar jag på ett kontor just nu som inte existerar? Wicked!

Hur som helst, vi har fax på vårat Postkontor här, det har dom flesta eftersom vi fortfarande använder den inom jobbet.

Postkontoren hos posten avvecklades 2001. Postombud har givetvis fax, men den hänger inte ihop med funktion som ombud. Det är ingen tjänst som de erbjuder och det har inte med PostNord/Posten att göra. Du kommer inte ens hitta faxnummer för att kontakta postombuden. Företagscenter erbjuder inte tjänsten, och det står ingen fax där för allmänhetens nytta. Men nu kan ju trådskaparen inte ta sig någonstans så att man lätt kan hitta fax spelar ingen roll.

Men Irans Meteorologiska institut finns att nå på mail. Om det luskas lite. Enklast är att ta kontakt med någon i Iran hur som helst.

Permalänk
Entusiast

Fax?
Jösses... det var länge sedan man pysslade med sådant. Till och med U-länderna har börjat avveckla fax till förmån av epost. Det säger väl något.

De ytterst fåtal gånger jag "måste" skicka fax, har jag använt följande tjänst: http://se.efax.com/?VID=40280
Kostar några kronor, men väl värt det om man verkligen måste faxa, och inte har tillgång till eget faxmodem + telefonlinje.

Ett annat tips är att ta fram en gammal mobiltelefon, och kolla om den är faxmodem-kapabel. Vissa äldre GSM-telefoner kan agera faxmodem när de är anslutna till en dator.

Annars är det enda kvarvarande alternativen att ta sig till postkontor/bilbiotek/stadsdelsförvaltning och låna deras fax. Kostar några kronor.
...eller helt enkelt skaffa sig ett V.90 faxmodem: http://www.conrad.se/ANALOGT-USB-MODEM-MINI.htm?websale8=conr...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Idag telefax, igår morse.

Hahahaha, den var fan riktigt bra Var det bara jag som fattade den?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Internationell väderdata lär väl även exempelvis SMHI sitta på? Räkna dock inte med att den är gratis, du verkar ha en tight budget.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ men du går ut på ett forum och ber om välgörenhet att någon ska komma till dig för att du tydlig krossat din fot, ta ett papper, gå till en plats där man kan faxa, betala för ditt fax och sen vad? Förstår du inte hur konstigt allt låter?

Och för att du är intresserad av vädret i en region av Iran mellan nästan hundra år, det är med största sannolikhet en ganska fin samling böcker.

Jag säger som ett dussin andra har sagt innan, be en familjemedlem eller vän att hjälpa dig med själva "gå till ett ställ där man kan faxa" biten om du inte kan men gå inte ut på ett forum och be folk komma och hjälpa dig i form av välgörenhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hahahaha, den var fan riktigt bra Var det bara jag som fattade den?

Haha bara göteborgare som uppskattar sånt

Min farsa drog den när jag var typ 7 år och den satte sig verkligen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En fyndig gammal nördskämt:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Haha bara göteborgare som uppskattar sånt

Min farsa drog den när jag var typ 7 år och den satte sig verkligen.

Tummen upp, tack för skrattet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

ständig denna skit!

alla är idioter och imbeciiler här!

Permalänk
Medlem

Låter som en massa arbete! Skriv ett brev bara! Men glöm inte att fixa ett "Iran Sanktion" Annars stoppas det innan leverans

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonas198912:

ständig denna skit!

alla är idioter och imbeciiler här!

Jaha?
Tack för den.
Försöker hjälpa till men det duger tydligen inte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Man kan ju bara älska TS. Allt kostar för mycket, men gör någon annan det åt honom så är det rimligt!