Vattenkylningsprojekt, Corsair carbide air 540

Permalänk

Vattenkylningsprojekt, Corsair carbide air 540

Jag tänkte börja med vattenkylning nu när alla mina andra projekt/jobb är klara och då jag har en massa tid och pengar över.

Så först vad jag har nu: Dator: CPU: Intel i7 3770K @ 4,6 Ghz 1,185 vcore RAM: Corsair Vengeance @ 2133Mhz 4x4GB C9 1,5v Moderkort: ASUS P8Z77-V LX GPU: XFX Radeon 5870 HDD: 1TB 7200rpm SSD: 128gb Kingston PSU: 650W Datorlåda: Fractial Design R2 2009

Tänkte behålla RAM, i7:an och lagringen.
Planer för att köpa nytt: Byta ut moderkortet till MSI Z77 MPOWER ATX. Byta ut GPUn till EVGA 780Ti Classified. Byta ut PSUn om det behövs till någon 850 W gold. Köpa vattenkylningen.

Vattenkylning:
1x Alphacool NexXxoS ST30 FC 360
1x Alphacool NexXxoS ST30 FC 240
5x 120mm Gentle typhoon AP-15
1x D5 med EK-D5 X-RES (Pump/tank)
1x Koolance 380I till i7:an
2x 13/19 Genomskinlig slang
1x Arctic Silver 5
?x 13/19 nipplar som är smala
2x 2L kylmedel
1x vattenblock till 780Ti Classified när de kommer ut och sen kommer jag inte på för tillfället vad mer jag behöver för ett komplett kylsystem.

Processen:
1: Köpa Corsair air 540 (check)
2: Köpa moderkort (check)
3: Köpa vattenkylning, förutom nibblar och vatten. (check)
4: Montera Radiatorer, slangar, fläktar och pump (check)
5: Köpa 780Ti Classified (check)
6: Montera resten av bygget. (pågår saknar vattenblock till kortet)

Varför jag gör detta: Jag tycker att vattenkylning är en schysst lösning för att hålla ljudet och temperaturen låg samt goda överklocknings möjligheter. Allt detta kommer att kosta rätt mycket pengar men jag har turen så jag kan sälja alla mina gamla delar till kompisar och bröder så jag kommer komma undan liiiite biligare.

Min Inspiration Edit: Då jag inte har 2x 240 radiatorer längre så tror jag inte jag har denna som vägledning längre utan endast inspiration.

Då jag absolut inte har någon erfarenhet av vattenkylning så tänkte jag posta min framtida plan här för att få idéer och tips på vad jag kan göra bättre, att tänka på osv. kanske väcka en diskussion.

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum

Permalänk

Undvik den pumpen iaf, valfri DDC/D5 är bättre val. Kan inte den lådan men ett par 45/90 graders anslutningar kan hjälpa till att undvika långa/knixiga slangdragningar men om du mentalt mappar dragningen först så ser du om det behövs.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Undvik den pumpen iaf, valfri DDC/D5 är bättre val. Kan inte den lådan men ett par 45/90 graders anslutningar kan hjälpa till att undvika långa/knixiga slangdragningar men om du mentalt mappar dragningen först så ser du om det behövs.

Okej! Kan du rekommendera en pump med en passande tank:)?

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum

Permalänk
Permalänk
Avstängd

det blir nog bra det där

Som sagt pumpen är det viktigaste.
slå på stort så kan du ha den i evigheter utan att byta ut.
PWM är ett måste eller en fläktkontroller.
dom flesta pumparna låter rätt mycket på maxvarv och det behöver man inte köra med vid vanlig slösurfning tex.

kika här så ser du att fläkthastigheten knappt har nån betydelse för tempen
#14070450
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1252453-43-grade...
det viktigaste är att värmen försvinner och inte byggs upp vart efter.
så det får man hålla koll på.

högt tryck/flöde gör underverk för tempen inte antalet radiatorer eller fläkthastighet.

tips för att undvika det jag råkade ut för med igensatt CPU block.
blås rent alla nya block och radiatorer du köper innan du kopplar in dom.
det fuskas lite med rengöringen tydligen

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Okej, jag tar D5 och EK-D5 X-RES 140 CSQ Acetal, uppdaterar pumpen på min lista! Tack så mycket!

Skrivet av pg_ice:

det blir nog bra det där

Som sagt pumpen är det viktigaste.
slå på stort så kan du ha den i evigheter utan att byta ut.
PWM är ett måste eller en fläktkontroller.
dom flesta pumparna låter rätt mycket på maxvarv och det behöver man inte köra med vid vanlig slösurfning tex.

kika här så ser du att fläkthastigheten knappt har nån betydelse för tempen
#14070450
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1252453-43-grade...
det viktigaste är att värmen försvinner och inte byggs upp vart efter.
så det får man hålla koll på.

högt tryck/flöde gör underverk för tempen inte antalet radiatorer eller fläkthastighet.

tips för att undvika det jag råkade ut för med igensatt CPU block.
blås rent alla nya block och radiatorer du köper innan du kopplar in dom.
det fuskas lite med rengöringen tydligen

Finns det någon schysst pumpkontroller då? jag kommer köra på D5 så då kan man bara ställa in på själva pumpen.
Oj CPU block som är igensatt låter förjävligt! får tänka på det, tack:)

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TechDestro:

Finns det någon schysst pumpkontroller då? jag kommer köra på D5 så då kan man bara ställa in på själva pumpen.
Oj CPU block som är igensatt låter förjävligt! får tänka på det, tack:)

jo det är väl nästan ett måste till den där.
det går ju inte att fippla på pumpen varje gång man ska ändra hastigheten.
fattar inte hur dom har tänkt?
ska man öppna lådan varje gång man ska ändra hastigheten på pumpen?

jag beställde just den här.
http://coolingstuff.se/p/872/phobya-tpc-4x-30w
gamla hederliga rattar.
tänkte köpa en med touch screen men det blir för omständigt.
lättare att bara ha en ratt att vrida på

min pump drar 18W
vet ej vad D5an drar men ska du köpa en kontroller så se till att den klarar watten.
det finns dom som bara klarar 6-10W och då kan man inte koppla in pumpen.

Edit: 23W drar D5an så då är just den där kontrollen jag länkade till lugnt.

Edit2: fan nu vart jag sugen på en D5 själv haha
den jag har låter på tok för mycket vid max varv.
misstänker att D5an är tystare.

fixar en sån istället
http://coolingstuff.se/p/868/ek-d5-vario-motor--12v-dc-pump-m...
http://coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal
1174:- fattigare vart man

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Man behöver eg inte ändra pumphastighet, om man har tillräckligt flöde så kyler det inte bättre för att man trycker vattnet fortare, så de flesta sätter en hastighet som räcker för flödet men inte låter.

Annars finns det PWM versioner av både D5 och DDC som gör det lättare att styra, XSPC har iaf en PWM D5 och EK en DDC med PWM och har för mig att Swiftech har en D5 med PWM också.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag kommer in lite sent nu så jag vet inte om mina förslag och tips är så vettiga.

Först vill jag bara säga att dina komponenter i listan ser alla bra ut. D5 is the only way to go enligt mig, överlägsen.

Jag brukar köpa de stora delarna först, som man vet att man kommer använda. Rads, blocks, res, pump och slang. Detta för att kunna testa alla komponenterna i chassit för att se till att allt passar och fungerar. Med slangen kan man sedan bara hålla den från hål till hål och kolla vilka möjligheter som finns. Det finns ett flertal olika sätt man kan låta vattnet flöda i ett system. Det finns sätt som är snyggare, sätt som är kortare(effektivast) och sätt som är rent ut åt helvete.

Med hjälp av slangen kan du då också se om du kan ta alla svängar, och på så sätt veta hur många 45 och 90graders anslutningar du måste köpa för att få allt att se snyggt och prydligt ut.

Det är ett helvete kraftfullt system du bygger, jag önskar dig lycka till med deliden.
Hör av dig om du behöver nå råd eller hjälp!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Hejsan!

Jag kommer in lite sent nu så jag vet inte om mina förslag och tips är så vettiga.

Först vill jag bara säga att dina komponenter i listan ser alla bra ut. D5 is the only way to go enligt mig, överlägsen.

Jag brukar köpa de stora delarna först, som man vet att man kommer använda. Rads, blocks, res, pump och slang. Detta för att kunna testa alla komponenterna i chassit för att se till att allt passar och fungerar. Med slangen kan man sedan bara hålla den från hål till hål och kolla vilka möjligheter som finns. Det finns ett flertal olika sätt man kan låta vattnet flöda i ett system. Det finns sätt som är snyggare, sätt som är kortare(effektivast) och sätt som är rent ut åt helvete.

Med hjälp av slangen kan du då också se om du kan ta alla svängar, och på så sätt veta hur många 45 och 90graders anslutningar du måste köpa för att få allt att se snyggt och prydligt ut.

Det är ett helvete kraftfullt system du bygger, jag önskar dig lycka till med deliden.
Hör av dig om du behöver nå råd eller hjälp!

Kul att du tycker allt ser bra ut!:) jag köpte precis 540 air nu och och snart ska jag som du sa beställa de största delarna så jag vet hur jag ska gå, kommer nog nästan köpa allt förutom anslutningarna. Kommer nog välja de smartaste/kortaste vägarna jag kan så då får man hoppas att de blir snyggt oxå.
Jag tänkte editera min post med bilder om hur det går:)

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att arbeta med detta Chassi,så jag kommer att följa dig på vägen...
Några bilder på mitt 540!
http://i1273.photobucket.com/albums/y417/Dewwa1/8_zps1baabbdc...
http://i1273.photobucket.com/albums/y417/Dewwa1/10_zpsa79798d...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minnesota:

Man behöver eg inte ändra pumphastighet,

har man en pump som låter som fan på maxvarv då kan det vara ide
alltså att man sänker till en normal ljudnivå när man inte belastar grafikkorten eller CPUn..slösurf

föresten
vad får du för temps på dina GTX 780 i SLI?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

har man en pump som låter som fan på maxvarv då kan det vara ide
alltså att man sänker till en normal ljudnivå när man inte belastar grafikkorten eller CPUn..slösurf

föresten
vad får du för temps på dina GTX 780 i SLI?

Ok, ja det är ju viss skillnad mellan marschfart och minimum på pumpen ljudmässigt. Får ungefär 50 grader efter en BF4 sittning med nuvarande fläktkurva, möjligt att jag drar ner den lite till, med lite för lite radiatoryta är det bara att välja mellan fläktsurr eller varma plåtar i lådan.

Permalänk

Juste jag håller på att lägga upp min köplista nu, vad tycker ni jag ska köra för diameter på slangen?

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum

Permalänk
Medlem

http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=12...
Om du kör med EVGA Classified 780TI så är det samma PCB som till Classified 780.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Nu har jag fixat Moderkort och Chassi! http://imgur.com/9MpNXsu

Så jag har mätt och konstaterat att jag kan ha en 360mm/30mm radiator på fronten och en 240mm/30mm radiator på toppen.
Mitt moderkort är svart och gult, så jag tänkte köra på en svängen! Det vill säga att jag kommer ha gul färg i 13/19 slangen som är gul och sen nöja mig med det för jag hittar ingen snygg sleeving som är gul (tips gärna!).
För att det ska bli kontrast på det gula ska man ju ha gul UV färg, och ett UV ljus eller?

Tänkte köra Scythe Gentle Typhoons på 360mm och 240mm radiatorerna men jag ser att de har 4 pins och min fläktkontroller har bara 3 pins uttag, vet inte om det skulle gå då, någon som vet hur det funkar?

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum