Hur mycket ström drar själva nätagget?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström drar själva nätagget?

Har en corsair power 400w. Hur mycket ström drar den ungefär? (utan moderkort, diskar, cpu, chassifläktar, mm)

Jag har försökt ta reda på hur mycket ström (w) bara nätagget drar men alla diskussioner verkar kretsa kring hur mycket nätagget behöver för ett helt system. Jag skulle tro att ett nätagg behöver runt 10watt (min psu har ju en inbyggt fläkt). Har ingen energimätare som jag kan testa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sisyfus:

Har en corsair power 400w. Hur mycket ström drar den ungefär? (utan moderkort, diskar, cpu, chassifläktar, mm)

Jag har försökt ta reda på hur mycket ström (w) bara nätagget drar men alla diskussioner verkar kretsa kring hur mycket nätagget behöver för ett helt system. Jag skulle tro att ett nätagg behöver runt 10watt (min psu har ju en inbyggt fläkt). Har ingen energimätare som jag kan testa med.

Det du pratar om är egentligen verkningsgrad. Man mäter alltså hur stor andel av den förbrukade energin som faktiskt går att använda i systemet.
Ett nätaggregat har även olika verkningsgrad vid olika laster vilket gör det ytterligare lite svårare att besvara din fråga.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, energieffiktiviteten som alla pratar om handlar om hur mycket energi som används till sitt syfte, 100w för att dra runt ett grafikkort men efter alla konverteringar mellan styrkor i aggregatet, till grafikkortet är det kanske så att nätagget behöver 110w för att leverera 100w funktionsduglig ström. (Är ingen eltekniker, lekman i området där av all förenkling)
Själva agget behöver oftast en kylare, men detta är marginellt, läs sweclockers senaste nätaggstester, eller grafikkorts tester när de pratar om nätagg.

Edit: nån hann före

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Visst, det förstår jag men finns inget ungefärligt minimivärde? drar nätagget ingen ström alls om man bara kopplar igång det utan något annat inkopplat?

Permalänk
Medlem

nja de drar ju lite själva om du nu tjuvkopplar det...
Skulle nog stämma ganska bra med 10 - 15w skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Corsair cw430 drar 5 watt standby, och 11 watt fullload, även om han som testade inte litade på resultaten
Ska leta fram länken.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Ström och effekt är inte samma sak. Effekt (P) har enheten watt (W) och ström (I) har enheten ampere (A). Effekt är en produkt av ström och spänning.

Det du vill veta är ju egentligen hur mycket förluster som sker inne i nätagget, det effektiviteten berättar. Den varierar med lasten ganska friskt. Det är bara att gå in på t.ex. JonnyGURU och kika på deras "Hot Testing" del i nätaggstesterna. Subtrahera "AC Power" med "DC Power" så ser du hur mycket det agget tappar i förluster vid just den lasten. Kan vara allt från 10 Watt till över 100 Watt. Nätagget går inte igång alls om du kopplar det till en AC källa utan last (utan fulkoppling).

Permalänk
Medlem

Tackar, då har jag fått flera bra svar! (och helt rätt om ström != effekt)

Permalänk
Medlem

Ett nätagg med bra verkningsgrad får mindre värmeförluster, större effekt som istället transformeras, och då inte behöver kylas så mycket.
Ser bara fördelar!

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT