Sony Vaio skärm utbytt

Permalänk

Sony Vaio skärm utbytt

Hej,

Är det någon här som är insatt i vad man kan förvänta sig när man får sin skärm utbytt på sin laptop genom ett garantiärende?
Jag köpte för ganska exakt två år sedan en Sony VAIO-laptop. Redan från början såg jag att det var en liten nyansskillnad på ljusstyrkan på skärmen vid en viss punkt, och allteftersom jag använde datorn mer och mer så utkristalliserade sig den ljusa punkten och till slut så hade jag en spegelvänd VAIO-logga som var inbränd i skärmen, på exakt samma ställe som VAIO-loggan som var tryckt på baksidan av skärmen. På något sätt har alltså sonys logotyp påverkat ljusstyrkan i min skärm så att loggan lyste igenom.

Jag har dragit mig länge från att lämna in datorn eftersom jag använder den nästan dagligen, men nu när garantin började gå mot sitt slut så kände jag att det var dags att göra någonting åt det. Jag kontaktade Sony och bad dem att kolla på skärmen och jag fick snabb respons. Någon kom och hämtade datorn och redan 5 dagar senare hade jag fått datorn tillbaka.

MEN... Den modell av laptop jag valde, valde jag delvis för dess design. Det är en tunn och smäcker modell med ett litet rundat lock, vilken jag dessutom har varit väldigt rädd om. Locket jag fick tillbaka på den lagade datorn var väldigt repigt, samt att det var från en helt annan modell som var kantig och något tjockare. Jag inbillar mig dessutom att locket är någon millimeter smalare än originalet så det är någonting med passformen som inte riktigt rimmar.

Så, jag har kontaktat Sony med en fråga om det verkligen är OK att sätta dit vilken skärm som helst, men jag har mötts med tystnad, vilket är väldigt underligt eftersom de tidigare svarat på mina mail inom en timme, så jag vet ju att de har läst mina mail.

Min fråga är nu: Vad kan jag förvänta mig i det här läget egentligen? Funktionellt sett har de ju uppfyllt sitt åtagande, men min dator ser ut som Frankensteins monster (nåja). Jag vill inte ha datorn kvar som den ser ut nu, men hur ska jag skriva i annonsen - datorn är en si-och-så, men med locket från en jag-vet-inte-vad? Borde jag inte kunna förvänta mig att jag får tillbaka en likadan skärm som den jag har skickat in?

Permalänk
Hedersmedlem

Passar bättre i Konsumenträtt.

Lägg upp några tydliga bilder på hur det ser ut, helst före och efter, så lär du få ännu bättre svar.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Bra tips.
Japp, ska plocka fram kameran ikväll...