Störiga saker med iOS?

Permalänk
Medlem

Störiga saker med iOS?

Hej,

Jag har tidigare kört Windows Phone och Android, nu provar jag IPad Air med iOS 7 och har stött på några minst sagt störiga saker :

1. När man skriver in texter på olika platser så vill man ibland rätta till ett stavfel mitt i ett ord/namn, det verkar dock omöjligt att sätta markören var man vill i ord vilket gör att man måste skriva om hela ordet/namnet istället? Försöker man sätta markören mitt i ordet så hamnar den alltid i slutet eller i början istället? På ex Android kan man hålla inne och då får man en markör som man enkelt kan dra till rätt position?

2. Säg att jag installerat 200 appar, jag avinstallerar lite appar då och då vilket bildar stora luckor. Jag vill ha auto ordning så att de automatiskt trycks ihop. Men framförallt vill jag att de ska sorteras alfabetiskt för att hitta rätt app snabbt (utan att skriva i någon sök). Det bästa hade varit en lista rakt upp och ner som sorteras alfabetiskt men det ser inte ut att vara möjligt på iOS7.

3. Vi är 2 som använder IPaden och detta ställer till med en hel del problem :

1. GameId blir delat vilket betyder att vi inte kan spela samma spel ex Clash Of Titans

2. Det blir problem med mail och facebook som blir knutet till endast 1 person

4. På Android har man så gott som alltid en knapp för inställningar på den plats man befinner sig. I iOS7 stöter jag ofta på situationer där jag sträcker mig efter inställnings knappen men då den inte finns så får man leta upp inställningarna vilket är placerat på olika ställen beroende på plats man befinner sig på. Detta är inget stort problem men ganska störigt.

5. På android är knappen tillbaka alltid på samma ställe, detta gör det verkligen lätt att alltid hoppa tillbaka ett steg. På iOS7 saknas ibland tillbakaknappen och när den inte saknas får man ändå leta då det kan skilja var knappen finns. Uppe till vänster, till höger eller nere till vänster, till höger.

6. Man behöver extra mjukvara för att komma åt filsystemet på iOS7. Ex om jag vill lägga in några serietidningar så måste jag skaffa special mjukvara för att tanka över det till rätt ställe på iPaden. Visst kan man ta det via internet men ibland är det en onödig roundtrip

7. Man kan skapa kataloger och detta gör man oftast för att fördela apparna. D.v.s det är så många appar i en kategori att den kan sorteras in i en undermapp. Det konstiga är dock att när man öppnar en mapp så ser man ett få antal av de appar som finns i katalogen? Resten får man scrolle sidled för att hitta? Varför inte bara visa fler på en gång? Det finns ju massor med plats?

Anledningen till att jag skriver dessa punkter här beror på att jag hoppas på att jag missat något.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej,

Jag har tidigare kört Windows Phone och Android, nu provar jag IPad Air med iOS 7 och har stött på några minst sagt störiga saker :

1. När man skriver in texter på olika platser så vill man ibland rätta till ett stavfel mitt i ett ord/namn, det verkar dock omöjligt att sätta markören var man vill i ord vilket gör att man måste skriva om hela ordet/namnet istället? Försöker man sätta markören mitt i ordet så hamnar den alltid i slutet eller i början istället? På ex Android kan man hålla inne och då får man en markör som man enkelt kan dra till rätt position?

2. Säg att jag installerat 200 appar, jag avinstallerar lite appar då och då vilket bildar stora luckor. Jag vill ha auto ordning så att de automatiskt trycks ihop. Men framförallt vill jag att de ska sorteras alfabetiskt för att hitta rätt app snabbt (utan att skriva i någon sök). Det bästa hade varit en lista rakt upp och ner som sorteras alfabetiskt men det ser inte ut att vara möjligt på iOS7.

1. GameId blir delat vilket betyder att vi inte kan spela samma spel ex Clash Of Titans

4. På Android har man så gott som alltid en knapp för inställningar på den plats man befinner sig. I iOS7 stöter jag ofta på situationer där jag sträcker mig efter inställnings knappen men då den inte finns så får man leta upp inställningarna vilket är placerat på olika ställen beroende på plats man befinner sig på. Detta är inget stort problem men ganska störigt.

5. På android är knappen tillbaka alltid på samma ställe, detta gör det verkligen lätt att alltid hoppa tillbaka ett steg. På iOS7 saknas ibland tillbakaknappen och när den inte saknas får man ändå leta då det kan skilja var knappen finns. Uppe till vänster, till höger eller nere till vänster, till höger.

6. Man behöver extra mjukvara för att komma åt filsystemet på iOS7. Ex om jag vill lägga in några serietidningar så måste jag skaffa special mjukvara för att tanka över det till rätt ställe på iPaden. Visst kan man ta det via internet men ibland är det en onödig roundtrip

7. Man kan skapa kataloger och detta gör man oftast för att fördela apparna. D.v.s det är så många appar i en kategori att den kan sorteras in i en undermapp. Det konstiga är dock att när man öppnar en mapp så ser man ett få antal av de appar som finns i katalogen? Resten får man scrolle sidled för att hitta? Varför inte bara visa fler på en gång? Det finns ju massor med plats?

Anledningen till att jag skriver dessa punkter här beror på att jag hoppas på att jag missat något.

Känns ju som att detta enbart är en "Android är bättre tråd", men ja, det finns störiga saker i alla mobila OS.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag kan svara på punkt 1. i alla fall. Om man håller fingret mot texten så kommer det upp ett "förstoringsglas" och sedan är det bara att dra fingret så att markören hamnar precis där du vill ha den.

Punkterna 4 och 5 känns som vanesaker bara för det är inget som jag stör mig på alls.

Angående punkt 7 så var det så som du vill ha det i tidigare versioner av iOS, men då kunde mapparna bli fulla när hela skärmen var fylld med ikoner. I iOS 7 kan man ha hur många appar man vill i en mapp, och av någon anledning så fick apple för sig att man lika gärna kan ha färre appar per "sida" i mappen. Idiotiskt enligt mig, men någon kanske tycker att det är bra...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Känns ju som att detta enbart är en "Android är bättre tråd", men ja, det finns störiga saker i alla mobila OS.

Nej, jag skriver vad jag stött på som stör mig i iOS i förhoppningen om att det finns lösningar. Jag vet ju att iOS7 är en ganska begränsad produkt och därmed absolut inte något som jag skulle valt i vanliga fall. Men i detta fallet var det andra prioriteringar som gick före ex bättre appar och fin hårdvara.

Vissa av de punkter jag taget upp känns som ganska grundläggande och bör vara något som de flesta stött på. Dessutom är det saker som inte är på något vis nytt i ex Android. Man hade ju hoppats på att tillverkarna kopierade de bra sakerna av varandra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

På ex Android kan man hålla inne och då får man en markör som man enkelt kan dra till rätt position?

Så är det i iOS också, eller så fungerar det för mig iaf. Om man håller inne får man upp ett litet förstärkningsglas som zoomar in texten så att man enkelt kan placera en markör.

iOS är ju för de som inte vill anpassa, ställa in och hålla på med mobilen, "it just works" (enligt Apple själva). Om man alltid vill hålla på med inställningar, anpassa, sortera, osv, då är det Android som gäller. Om man vill göra det i iOS får man jailbreaka, helt enkelt. Då kan du anpassa telefonen liksom en android.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SnowJim:

Hej,

1. Se tidigare svar; det går att göra precis som på Android - håll in fingret och du kan sätta markören där du vill. Det jag kan tänka mig som ställer till det för dig är att iOS och Android verkar läsa av fingrets position lite olika. Android har en "1:1"-approach, precis där du sätter fingret får du nedslag, medan iOS har (är min känsla iaf) korrigering för perspektivfel, dvs att du omedvetet trycker lite nedanför där du siktar, pga att du "siktar" med fingertoppen, men själva anslaget blir en bit bak på fingret. Jag som hade en iPhone som min första smartphone med touch screen har väldiga problem med Androids touch-registrering. Jag trycker konstant fel på knappen nedanför där jag faktiskt vill vara. Vanesak.

2. Vad menar du med luckor? iOS trycker ihop apparna i en mapp eller på en sida så att de hamnar efter varann. Menar du att en sida inte fylls på när appar tas bort från den? Inte mycket att göra åt är jag rädd. Jag har en 70-tal appar på min iPad, sorterade i mappar efter kategori eller användningsområde. Blir spattig av att ha apparna utspridda "löst" på en halv miljon sidor.

3. Olika användare är att glömma. Köp en padda till (lättare sagt än gjort kanske).

4. Vanesak. Själv tycker jag det är skönt att inte behöva bry mig om nåt annat än det som finns på skärmen. Androids touchknappar för bakåt och meny var väldigt förvirrande för mig när jag skaffade en S3a, och vanan från iOS att slippa bry mig om knappar på andra ställen än på skärmen blev till slut en dealbreaker. S3an såldes till en tjeckisk herreman på jobb i Sverige. Hoppas han är nöjd med den.

5. Vanesak, många appar följer Apples designstandard och för mig är det ofta intuitivt. Som tidigare sagt gillar jag inte Androids "lösa knapp-system".

6. Vad ska du med filsystemet att göra? Ska du läsa serier använder du troligen en app som klarar filhantering i iTunes. Samma med de flesta mediaspelare, och även iMovie så du kan importera dina projekt. Typ. Ickeproblem för mig, och troligen många andra.

7. Ny "feature" i iOS7. I de äldre systemen kunde du visa en hel skärm med appar i en viss mapp. Jag antar att det har med iPhone att göra, de vill att det ska se likadant ut på alla enheter som kör iOS. iPhones skärm tillåter bara typ 9 appar innan det blir plottrigt. Men jag håller med, en iPad kan och bör visa fler appar i en mapp.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag kan svara på punkt 1. i alla fall. Om man håller fingret mot texten så kommer det upp ett "förstoringsglas" och sedan är det bara att dra fingret så att markören hamnar precis där du vill ha den.

Tack!, ska prova.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

2. Vad menar du med luckor? iOS trycker ihop apparna i en mapp eller på en sida så att de hamnar efter varann. Menar du att en sida inte fylls på när appar tas bort från den? Inte mycket att göra åt är jag rädd. Jag har en 70-tal appar på min iPad, sorterade i mappar efter kategori eller användningsområde. Blir spattig av att ha apparna utspridda "löst" på en halv miljon sidor.

Ja jag antar att det är mappar som gäller, sorteras de alltid i alfabetisk ordning där?

Skrivet av Shudnawz:

3. Olika användare är att glömma. Köp en padda till (lättare sagt än gjort kanske).

Haha jo jag förstår att det är Apples önskan men det finns inte en chans att man lägger ut över 10 000 kr på surfplattor. Detta är faktiskt helt klart en stor punkt som hade kunnat väga över för att köpa Android eller Windows istället men just nu är kravet på appar förstort och utbudet på övriga oprerativ för dåligt.

Skrivet av Shudnawz:

4. Vanesak. Själv tycker jag det är skönt att inte behöva bry mig om nåt annat än det som finns på skärmen. Androids touchknappar för bakåt och meny var väldigt förvirrande för mig när jag skaffade en S3a, och vanan från iOS att slippa bry mig om knappar på andra ställen än på skärmen blev till slut en dealbreaker. S3an såldes till en tjeckisk herreman på jobb i Sverige. Hoppas han är nöjd med den.

Ja det kan säkert vara en vanesak men det kan knappast vara dåligt att ha samma funktionalitet kopplad till samma plats på skärm(eller fysiks knapp) jämfört med att flytta runt det så som det är i iOS7 just nu. Visst ska apptilverkare följa normerna men så är det långt ifrån alltid.

Dessutom ska väll tilläggas att Androids egna enheter har knapparna på skärmen medan många andra kör med knappar utanför skärmen.

Jag har kört iOS7 i 2 veckor nu och det har hänt flera gånger att jag befinner mig i situationer där jag vill trycka tillbaka eller inställningar utan att hitta någon knapp för det.

Detta är såklart ingen showstopper så att säga, bara lite småstörande. Min bild av mjukvara är att den ska anpassas till mig och inte tvärtom.

Skrivet av Shudnawz:

6. Vad ska du med filsystemet att göra? Ska du läsa serier använder du troligen en app som klarar filhantering i iTunes. Samma med de flesta mediaspelare, och även iMovie så du kan importera dina projekt. Typ. Ickeproblem för mig, och troligen många andra.

Jo men kul att installera iTunes på alla datorer, eller för den delen på föräldrarnas dator som inte annars kör något med Itunes. Antagligen är även detta en vanesak, man har tidigare haft full kontroll över systemet och nu måste det till särskild mjukvara för att få lägga in något på plattan, det känns helt enkelt bakvänt.

Synd att det inte fanns några direkta lösningar på merän punkt 1 men jag antar att man får leva med det.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SnowJim:

Ja jag antar att det är mappar som gäller, sorteras de alltid i alfabetisk ordning där?

Nej. Apparna ligger i den ordningen de blivit inlagda i mappen, eller den ordningen du manuellt lagt dem i. Alfanumerisk ordning existerar inte per automagi.

Skrivet av SnowJim:

Haha jo jag förstår att det är Apples önskan men det finns inte en chans att man lägger ut över 10 000 kr på surfplattor. Detta är faktiskt helt klart en stor punkt som hade kunnat väga över för att köpa Android eller Windows istället men just nu är kravet på appar förstort och utbudet på övriga oprerativ för dåligt.

Ja, jag håller med till viss del. Som väl är så använder min sambo bara plattan sporadiskt till typ att surfa IKEA.se eller kolla upp TV.nu, inget som kräver inloggning eller specifika användare som väl är.

Skrivet av SnowJim:

Jo men kul att installera iTunes på alla datorer, eller för den delen på föräldrarnas dator som inte annars kör något med Itunes. Antagligen är även detta en vanesak, man har tidigare haft full kontroll över systemet och nu måste det till särskild mjukvara för att få lägga in något på plattan, det känns helt enkelt bakvänt.

Oh, have I got news for you. En iOS-enhet kan bara vara synkad till en iTunes dator i taget, dvs om du synkar den med din dator kan du inte ansluta den till nån annan utan att få dryga frågor om ifall du vill återställa den och tömma allt mediainnehåll i processen. iTunes är iOS-världens mörka baksida. Blä.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej. Apparna ligger i den ordningen de blivit inlagda i mappen, eller den ordningen du manuellt lagt dem i. Alfanumerisk ordning existerar inte per automagi.

NAJ!!! Är det verkligen så illa? Kul att sitta där och fippla fram och tillbaka när man ska försöka sortera allt i alfabetisk ordning! Många gånger undrar man hur de tänker iOS är ju inte nytt, någo måste de kunna laggt in stöd för att sortera alfabetiskt ganska enkelt.

Skrivet av Shudnawz:

Oh, have I got news for you. En iOS-enhet kan bara vara synkad till en iTunes dator i taget, dvs om du synkar den med din dator kan du inte ansluta den till nån annan utan att få dryga frågor om ifall du vill återställa den och tömma allt mediainnehåll i processen. iTunes är iOS-världens mörka baksida. Blä.

Ej? Va? så om jag köper ny dator så är det kört alltså? Det är konstigt att man inte hör om sådana dumma inlåsningar oftare, det kan ju vara ganska avgörande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ej? Va? så om jag köper ny dator så är det kört alltså? Det är konstigt att man inte hör om sådana dumma inlåsningar oftare, det kan ju vara ganska avgörande.

Det går att lösa, jag brukar förflytta min itunes-installation till min nyinstallation. Finns många andra sätt med.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej,

1. Finns och fungerar på samma sätt.

2. Fixas automatiskt redan?

3. Flera epostkonton?

4. Tillbakaknappen sitter alltid på samma ställe, upp till vänster, har alltid varit så.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SnowJim:

NAJ!!! Är det verkligen så illa? Kul att sitta där och fippla fram och tillbaka när man ska försöka sortera allt i alfabetisk ordning! Många gånger undrar man hur de tänker iOS är ju inte nytt, någo måste de kunna laggt in stöd för att sortera alfabetiskt ganska enkelt.

Ja, möjlighet till sortering vore såklart trevligt, men det hade ökat komplexiteten i mapphanteringen. Eftersom iEnheter inte har någon menyknapp, så hade man fått införa ytterligare funktioner i basgränssnittet, och det motverkar själva syftet med iOS, som jag ser det. På gott och ont, vill du sortera, härja och dona? Android.

Skrivet av SnowJim:

Well, jag går runt det genom att inte använda iTunes alls, utom vid specifika tillfällen när jag vill säkerhetskopiera. Jag använder inte Apples egna mediahantering alls; musik körs via Spotify och film strömmas från datorn eller över Netflix. Bilder körs från iPhone via både Bildström och Dropbox (redundans is the shit), samt via Camera Connection Kit från systemgluggen.

Möjligt som nån säger att flytta iTunes-bilbioteket och lura systemet på nåt vis, men det är inget jag har orkat klabba med. Min iPad tror fortfarande att den är synkad med min gamla laptop som är såld sen 2 år tillbaka, men eftersom jag aldrig synkar den utan bara säkerhetskopierar så klarar jag mig.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Eott:

4. Tillbakaknappen sitter alltid på samma ställe, upp till vänster, har alltid varit så.

Tyvärr inte. Kolla HD.se tex. Tillbaka nere till vänster. Samma på Safari, om du tänker efter. Så det är faktiskt inte helt självklart. Cocoa-appar däremot, där är det standard, ja. Men långt ifrån alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det finns inget automatiskt sätt att alltid sortera appar alfabetiskt så vitt jag vet, dock kanske detta fortfarande fungerar: http://howto.cnet.com/8301-11310_39-10416869-285/sort-your-ap...

Allmänt -> Nollställ -> Nollställ hemskärmens layout.

Jag har dock själv inte testat det för jag sorterar (manuellt) alltid mina appar efter kategori så gör det på egen risk

Annars tycker jag nya spotlight fungerar riktigt smidigt nu när man kommer åt den från vilken hemskärm som helst. Bara swipe:a neråt och tryck 'A' för att få upp listan på alla appar som börjar på 'A'.

Permalänk
Medlem

Sökfunktionen är ju dock väldigt bra. Du drar ju bara ner på skärmen.

Flera epost-konton är lätt att fixa.

Jag tycker att det är punkter som du inte riktigt tagit reda på hur de fungerar samt inte blivit van ännu. Ta reda på information samt ge det en chans innan du klagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Tyvärr inte. Kolla HD.se tex. Tillbaka nere till vänster. Samma på Safari, om du tänker efter. Så det är faktiskt inte helt självklart. Cocoa-appar däremot, där är det standard, ja. Men långt ifrån alla.

Använd swipe då istället. Varför envisas med att "leta" knappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Sökfunktionen är ju dock väldigt bra. Du drar ju bara ner på skärmen.

Flera epost-konton är lätt att fixa.

Jag tycker att det är punkter som du inte riktigt tagit reda på hur de fungerar samt inte blivit van ännu. Ta reda på information samt ge det en chans innan du klagar.

Haha, jag skriver ju här för att få reda på saker från folk som kan.

Förklara gärna hur olika epost-konto löser något? och hur man skiftar lätt mellan dem?

Man blir aldrig van vid saker som jobbar emot en. Hade jag valt enhet utifrån OS hade jag som sagt inte valt iOS. Nu försöker jag bara hitta lösningar på det jag stör mig mest på. Egentligen grundläggande saker(allafall för andra system).

Skrivet av adamq10:

Det går att lösa, jag brukar förflytta min itunes-installation till min nyinstallation. Finns många andra sätt med.

Men känns det inte konstigt att det är på detta vis? Är verkligen tanken att man aldrig ska byta sin dator? Eller är tanken att man ska rensa sin platta varje gång man köper ny dator (1 gång om året)?

Skrivet av Eott:

1. Finns och fungerar på samma sätt.

2. Fixas automatiskt redan?

3. Flera epostkonton?

1. Utmärkt, ska testa detta

2. Jag förklarade ju att jag fyllt flera skärmar med appar och sen när jag tar bort appar så bildas det hålrum. De flyttas inte automatiskt ihop och de sorteras inte häller.

3. Förklara gärna? Kan man lägga in flera epostkonto och skifta enkelt mellan dem och då på något vis knyta olika gameid, facebook ocksåvidare till detta?

4. Nej det gör den inte. Utatala dig inte som om det var fakta när du inte vet.

Skrivet av Shudnawz:

Ja, möjlighet till sortering vore såklart trevligt, men det hade ökat komplexiteten i mapphanteringen. Eftersom iEnheter inte har någon menyknapp, så hade man fått införa ytterligare funktioner i basgränssnittet, och det motverkar själva syftet med iOS, som jag ser det. På gott och ont, vill du sortera, härja och dona? Android.

Om inte ett system ens kan tillåta att huvud lista/grid med appar sorteras enligt önskvärd sortering så börjar man undra. Är iOS tänkt för 5 åringar? Det kan väll inte vara så svårt att länga in en inställnings meny under inställningar som beskriver ex hur många appar per skärm, vilken ordning o.s.v För mig låter detta verkligen grundläggande och troligen det första jag skulle tänka på när jag gör ett sytem. Användarna ska ha alla sina appar här på dessa skärmar, vad kan vi göra för att det ska bli riktigt smidigt? O-ordning och ingen sortering? Nja

Skrivet av Shudnawz:

Well, jag går runt det genom att inte använda iTunes alls, utom vid specifika tillfällen när jag vill säkerhetskopiera. Jag använder inte Apples egna mediahantering alls; musik körs via Spotify och film strömmas från datorn eller över Netflix. Bilder körs från iPhone via både Bildström och Dropbox (redundans is the shit), samt via Camera Connection Kit från systemgluggen.

Möjligt som nån säger att flytta iTunes-bilbioteket och lura systemet på nåt vis, men det är inget jag har orkat klabba med. Min iPad tror fortfarande att den är synkad med min gamla laptop som är såld sen 2 år tillbaka, men eftersom jag aldrig synkar den utan bara säkerhetskopierar så klarar jag mig.

Att skippa iTunes låter inte dumt men man undrar ju ändå, hur har Apple tänkt det ska fungera? Eller de tänker kanske inte så långt när det gäller mjukvara? Verken iOS eller iTues är nytt idag direkt.

Inlägg sammanfogade. Använd gärna [Redigera] / [Citera Flera].
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

[*]Man kan skapa kataloger och detta gör man oftast för att fördela apparna. D.v.s det är så många appar i en kategori att den kan sorteras in i en undermapp. Det konstiga är dock att när man öppnar en mapp så ser man ett få antal av de appar som finns i katalogen? Resten får man scrolle sidled för att hitta? Varför inte bara visa fler på en gång? Det finns ju massor med plats?
[/LIST]

Det är för att det ska se ut precis som på hemskärmen, endast 9 appar som syns i mapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det finns inget automatiskt sätt att alltid sortera appar alfabetiskt så vitt jag vet, dock kanske detta fortfarande fungerar: http://howto.cnet.com/8301-11310_39-10416869-285/sort-your-ap...

Allmänt -> Nollställ -> Nollställ hemskärmens layout.

Jag har dock själv inte testat det för jag sorterar (manuellt) alltid mina appar efter kategori så gör det på egen risk

Annars tycker jag nya spotlight fungerar riktigt smidigt nu när man kommer åt den från vilken hemskärm som helst. Bara swipe:a neråt och tryck 'A' för att få upp listan på alla appar som börjar på 'A'.

Hehe, ja det där verkar ju roligt, så hamnar det inte i alfabetisk ordning, då är 1 timmes jobb bortblåst på den logik jag försökt införa nu

Ja de e väll som du säger, man ska använda sök funktionen även för att hitta sina appar. Men främst tror jag inte Apple har tänkt sig att man ska ha så många appar på sin platta.

Efterhand som utrymmena växte så kom de dock fram till att folk har ändå en hel del appar och det blir ganska jobbigt att flytta till sida 10 av 20 för att hitta den där appen så därför införde de kataloger. Det visas dock ganska klart fortfarande att det är inte meningen att man ska ha en massa appar ute på "skrivborden" annars hade de gjort det mer flexibelt.

Vet inte om Apple fortfarande kör med "It just works" men det är väll ganska passade.

- det bara funkar men inte mycket mer, anpassa er.

Skrivet av Prinz:

Det är för att det ska se ut precis som på hemskärmen, endast 9 appar som syns i mapparna.

Vänta nu? Hemmaskärmen? Jag har fått för mig att när man öppnar mapparna så blir det en mycket mindre ruta(iallafall på IPad air och iOS7)? Det liknar inte alls hemskärmen, det känns snarare som att man sitter o letar appar i en tändsticksask.

Mina tidigare erfarenheter av iOS har alltid drivit mig till andra alternativ, faktiskt även Windows Phone som var begränsat på sitt vis. Nu valde jag iPad Air helt baserat på vad jag skulle ha den till och jag är nöjd trotts iOS grundläggande begränsningar. Visst kommer ex avsaknaden av flera konto störa en hel del (om det nu inte går att lösa med email konton) men jag antar att jag får ta det.

Apple gör fin hårdvara men de verkar ha extremt svårt för att göra mjukvara som är anpassat till användarna.

Inlägg sammanfogade. Använd gärna [Redigera] / [Citera Flera].
Visa signatur

Permalänk

5. i iOS 7 så kan du e de allra flesta appar och situationer swipa åt höger från sidan för att gå bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

...
Vänta nu? Hemmaskärmen? Jag har fått för mig att när man öppnar mapparna så blir det en mycket mindre ruta(iallafall på IPad air och iOS7)? Det liknar inte alls hemskärmen, det känns snarare som att man sitter o letar appar i en tändsticksask.
...

I iOS 5 och 6 var mapparna lika stora som en hemskärm, men i iOS 7 är de mindre. På iPhone är det väl inte så farligt att minska från 4x4 till 3x3, men på iPad är det helt otroligt att det ska vara så begränsat som det är. Hoppas att folk klagar intensivt på det så att apple fixar fler appar per sida i en mapp. Haha, leta appar i en tändsticksask, där fick du till det bra

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Apple gör fin hårdvara men de verkar ha extremt svårt för att göra mjukvara som är anpassat till användarna.

Svårt att göra bra mjukvara som passar alla. iOS passar mig personligen utmärkt. Har inga problem med något av det du tar upp men kan dock hålla med att på just iPad:en vore det ju inte fel med någon slags fleranvändarläge.

Permalänk
Medlem

3. Apple tillåter inte multi user accounts, är dom vill folk ska köpa en padda till och då blir det extra klirr till kassan. Det finns andra lösningar, fast då får man jailbreaka och installera iUsers app via Cydia.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

iOS är ju för de som inte vill anpassa, ställa in och hålla på med mobilen, "it just works" (enligt Apple själva). Om man alltid vill hålla på med inställningar, anpassa, sortera, osv, då är det Android som gäller. Om man vill göra det i iOS får man jailbreaka, helt enkelt. Då kan du anpassa telefonen liksom en android.

Detta borde vara en sticke som alla tvingas läsa innan man postar om mobila operativsystem. Skulle aldrig någonsin argumentera för att iOS är bättre än android då det kommer till biten med inställningsmöjligheter.

iOS verkar dock behöva appar till saker som Android kan göra utan.

Till TS: ge iOS lite tid. Finns lösningar på de flesta av dina problem. Läst användarhandboken, den har många svar. Sedan finns appar som "Tips ´n Trix for iOS".

Ang. Mail, så kan ni lägga till varsitt mailkonto. Facebook, nej man kan inte vara inloggade 2 st samtidigt på samma platta. Fast det kanske är typ Användare du efterlyser mera?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Ang. Mail, så kan ni lägga till varsitt mailkonto. Facebook, nej man kan inte vara inloggade 2 st samtidigt på samma platta. Fast det kanske är typ Användare du efterlyser mera?

Förstår inte helt, vad tjänar jag på att lägga till två mailkonton? För mig hade det varit okay även om bara en användare kunde vara inloggad åttaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Förstår inte helt, vad tjänar jag på att lägga till två mailkonton? För mig hade det varit okay även om bara en användare kunde vara inloggad åttaget.

se nedan

Skrivet av SnowJim:

Hej,

[LIST="1"]
[*]Vi är 2 som använder IPaden och detta ställer till med en hel del problem :

Den fete texten tolkade jag som att du hade problem med att bara en person kunde ha mailen igång på paddan. Jag menade att du kan ha både wife@gmail.com och husband@hotmail.com aktiverade samtidigt. FB, måste man logga in och ut ur.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Den fete texten tolkade jag som att du hade problem med att bara en person kunde ha mailen igång på paddan. Jag menade att du kan ha både wife@gmail.com och husband@hotmail.com aktiverade samtidigt. FB, måste man logga in och ut ur.

Hehe nä jag tolkade er som att man kunde ändra mailadress och att facebook och gameid var knutet till det på något vis. Men då kan vi konstatera att iOS 7 tillåter inte multianvändning på någon nivå alls. Ja det skulle såfall vara att man registrera flera mail konton i mailklienten men detta ser inte jag som en lösning på problemet.

Antar att man får jailbreaka operativet, bara synd när det är så grundläggande funktionalitet. Folk som går ifrån iOS till Android måste ju känns en sjuk frihet.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SnowJim:

Antar att man får jailbreaka operativet, bara synd när det är så grundläggande funktionalitet. Folk som går ifrån iOS till Android måste ju känns en sjuk frihet.

Nej. För mig som började med iOS känns Android som ett spretigt lapptäcke av dassig prestanda. Men det är säkert ett jättekompetent system för den som ser fördelarna framför det som stör en. Precis som iOS. Eller Windows Phone. Eller vad som helst, egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Haha, jag skriver ju här för att få reda på saker från folk som kan.

Förklara gärna hur olika epost-konto löser något? och hur man skiftar lätt mellan dem?

Under inställningar brukar en Eport-flik finnas. Där går det att lägga till konton. Sedan i Epost-applikationen är det enkelt att switcha mellan kontona på "Bakåt"-knappen.

Själv använder jag två olika konton och det fungerar helt perfekt faktiskt.