Permalänk
Medlem

Vattenkyla hela datorn, frågor.

Hej, jag sitter här och kollar på om man kanske ska vattenkyla datorn, jag gör det för att jag vill att den ska vara snygg (Viktigt att saker matchar) och för att den ska vara tystare än med fläktkylt, (måste inte vara TYST utan tystare.)

Det är första gången jag någonsin bygger något vattenkylt så jag sitter här och behöver lite hjälp. Jag har slängt ihop ett första paket, men jag vet inte riktigt vad jag ska gå för. Det som ska vattenkylas är GPU samt CPU, så ett GTX 480 samt 3770k. Både dessa alstrar väldigt mycket värme, jag vill också kunna överklocka det. Så att ha det kallt är en prio.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4132202/2013-11-12

Där har ni ett första kit, jag vet inte om jag saknar något eller vad jag behöver mer? Räcker det med den resoren? Behöver jag en till pump/radiator för att hålla temperaturer nere? Behöver jag kanske mer slang, det som jag tycker är svårast är att veta hur mycket kopplingar jag behöver, verkar som att G1/4 är väldigt vanligt. Länkar/packningar? Vad behöver jag tänka på? Pris är inte något ni behöver tänka på just nu, men överdriv inte. All hjälp uppskattas enormt då detta blir förstas vattenbygget.

Med Vänliga Hälsningar, Pontus Andersson.

Edit: Det är ett Corsair 800D jag bygger i, finns gott om plats!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hej, jag sitter här och kollar på om man kanske ska vattenkyla datorn, jag gör det för att jag vill att den ska vara snygg (Viktigt att saker matchar) och för att den ska vara tystare än med fläktkylt, (måste inte vara TYST utan tystare.)

Det är första gången jag någonsin bygger något vattenkylt så jag sitter här och behöver lite hjälp. Jag har slängt ihop ett första paket, men jag vet inte riktigt vad jag ska gå för. Det som ska vattenkylas är GPU samt CPU, så ett GTX 480 samt 3770k. Både dessa alstrar väldigt mycket värme, jag vill också kunna överklocka det. Så att ha det kallt är en prio.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4132202/2013-11-12

Där har ni ett första kit, jag vet inte om jag saknar något eller vad jag behöver mer? Räcker det med den resoren? Behöver jag en till pump/radiator för att hålla temperaturer nere? Behöver jag kanske mer slang, det som jag tycker är svårast är att veta hur mycket kopplingar jag behöver, verkar som att G1/4 är väldigt vanligt. Länkar/packningar? Vad behöver jag tänka på? Pris är inte något ni behöver tänka på just nu, men överdriv inte. All hjälp uppskattas enormt då detta blir förstas vattenbygget.

Med Vänliga Hälsningar, Pontus Andersson.

Edit: Det är ett Corsair 800D jag bygger i, finns gott om plats!

Till att börja med så har du valt en reservoar som inte passar till den pump du har valt.
Har du läst igenom vattenkylningsFAQen som ligger klistrad? Om inte så gör det.

Permalänk

2 kopplingar per del, så i ditt fall 8st 13/10mm fitting 45 G1/4 knurled Matte black, sen har du tagit för stor slang och 6,6m är på tok för långt. Du kommer klara dig galant på 2m så 3,3m paketet duger iofs.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

6.6 meter lång slang? Ska du pumpa vattnet från din kran eller? XD

Fan va mycket vattenkylning kostar :s

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

kör på slang med tjockare sidor, så du inte får väck på slangen. tex 16/10 eller 19/13 ist.

sen borde du tänka om med res/pump combon som sagt:)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Köp en riktig pump, sitter själv på 2.2 och ska uppgradera till en bättre så snart jag kan.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk

Såg att du kör i ett stort chassi, då kanske en 120 + 360 radiator skulle passa bättre http://www.inet.se/kundvagn/visa/4132744/2013-11-12

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Till att börja med så har du valt en reservoar som inte passar till den pump du har valt.
Har du läst igenom vattenkylningsFAQen som ligger klistrad? Om inte så gör det.

Den hade jag helt missat, tack så mycket!

Skrivet av ante_ante:

2 kopplingar per del, så i ditt fall 8st 13/10mm fitting 45 G1/4 knurled Matte black, sen har du tagit för stor slang och 6,6m är på tok för långt. Du kommer klara dig galant på 2m så 3,3m paketet duger iofs.

Haha tack så mycket, ja, som sagt, jag har bara sleevat innan och då behövde jag väldigt mycket...

Skrivet av Buzz996:

6.6 meter lång slang? Ska du pumpa vattnet från din kran eller? XD

Fan va mycket vattenkylning kostar :s

Jo, det sticker snabbt iväg i pris. Man kan dock få en ruskigt snygg dator om det görs rätt.

Skrivet av Iwar:

kör på slang med tjockare sidor, så du inte får väck på slangen. tex 16/10 eller 19/13 ist.

sen borde du tänka om med res/pump combon som sagt:)

Okej, tack för tipset, jag är ute efter vita eller genomskinliga slangar men vitt "vatten" i, du har inte en aning om vad som är bäst?

Skrivet av ante9224:

Köp en riktig pump, sitter själv på 2.2 och ska uppgradera till en bättre så snart jag kan.

Det fanns inte så mycket pumpar på Inet, hur vet jag att en pump är bra, hur mycket V den har?

Skrivet av ante_ante:

Såg att du kör i ett stort chassi, då kanske en 120 + 360 radiator skulle passa bättre http://www.inet.se/kundvagn/visa/4132744/2013-11-12

Jag ska kolla in i detta, som sagt, plats är inte riktigt ett problem.

Edit: Tack för alla svar, man ser ju att folk fortfarande har lite intresse i den mer "hardcore" delen av datorbygga här på SweC! Nästan så man får en tår i ögat.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jo, det sticker snabbt iväg i pris. Man kan dock få en ruskigt snygg dator om det görs rätt.

Okej, tack för tipset, jag är ute efter vita eller genomskinliga slangar men vitt "vatten" i, du har inte en aning om vad som är bäst?

Om du använder många kopplingar och gör korta längder, så kan det bli snyggt. Annars brukar det som regel se ut som ett WWII.

Vad menar du med vitt vatten? Pratar du om färgade som exempel Mayhems? Oavsett föreslår jag dig att använda vanligt vattenkylningsvatten, mayhems biocide och någon färgad slang som inte lider av plasticizer problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Om du använder många kopplingar och gör korta längder, så kan det bli snyggt. Annars brukar det som regel se ut som ett WWII.

Vad menar du med vitt vatten? Pratar du om färgade som exempel Mayhems? Oavsett föreslår jag dig att använda vanligt vattenkylningsvatten, mayhems biocide och någon färgad slang som inte lider av plasticizer problem.

Ska kika på detta imorgon, tack för hjälpen! Sitter faktiskt och överklockar mitt GTX 480 just nu. Från Core: 700 samt Memory 1700 till Core: 900 Memory: 2100... Jag har en krets från gud.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync