Permalänk

Bygga egen kortvågsantenn

Skulle vilja lyssna på kortvågs radio så jag undrar hur man bygger sin egen kortvågsantenn.
Jag vill ta emot kanaler från USA men också Australien. Vad behöver man för att koppla in den till datorn?
Jag har en laptop så det är inget jätteavancerat. Budgeten är kanske 2 tusen.

Inte säker på att tråden kom rätt...

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Permalänk

Behövger man något tillstånd för att greja med sånt?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Skulle vilja lyssna på kortvågs radio så jag undrar hur man bygger sin egen kortvågsantenn.
Jag vill ta emot kanaler från USA men också Australien. Vad behöver man för att koppla in den till datorn?
Jag har en laptop så det är inget jätteavancerat. Budgeten är kanske 2 tusen.

Inte säker på att tråden kom rätt...

Du vill koppla in en antenn i datorn för att lyssna på radio? Du kan börja med att skaffa en kortvågsradio. Sen kan du koppla in den i datorn om du vill...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

SweC är väl egentligen inte rätta forumet för dina frågor men då jag har gamla vilande kunskaper i ämnet svarar jag så gott jag kan.

1. Att koppla en kortvågsantenn till en laptop ger dig inget. Du behöver som sagt en mottagare för kortvågsradio.
2. Det krävs inget tillstånd bara för att lyssna på kortvåg.

Vill du däremot bli radioamatör och sända via radio krävs att du går kurser och tar certifikat. Se http://www.ssa.se/ för mer info.
BTW 2000 spänn tar dig inte långt inom denna hobbyn.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

SweC är väl egentligen inte rätta forumet för dina frågor men då jag har gamla vilande kunskaper i ämnet svarar jag så gott jag kan.

1. Att koppla en kortvågsantenn till en laptop ger dig inget. Du behöver som sagt en mottagare för kortvågsradio.
2. Det krävs inget tillstånd bara för att lyssna på kortvåg.

Vill du däremot bli radioamatör och sända via radio krävs att du går kurser och tar certifikat. Se http://www.ssa.se/ för mer info.
BTW 2000 spänn tar dig inte långt inom denna hobbyn.

Fast nu ville han ju bara lyssna på rundradio, och då kan man garanterat ordna något rätt vettigt för 2000 spänn, såväl mottagare som material till en antenn.

Ett större problem i sådana fall är att antennen kommer bli stor, vi snackar väl våglängder mellan 10 och 100 meter, right? Det är inget man smäller upp på sin balkong, åtminstone inte om man vill ha en halv- eller kvartsvågsantenn. Det vill till att man har plats.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

DXing är roligt, jag får ibland återfall jag också och drar igång min Trio 9R 59DS:

En enkel radio som jag behållit för den är inte så stor och den är lite kult också, jag dxade mycket på 80 talet och får fortfarande små återfall.
Jag tycker dessutom om framförallt Collins för deras oerhörda byggkvalitet, det är som att hålla på med bombsäkra urverk En snygg 390:

En 51 J4

Kan det bli bättre ? Nä tror inte det ...

Antennen gör du enklast av vanlig elkabel, problemet är väl oftast att kunna rikta den rätt och storleken, vet du ungefär vilken riktning och frekvens du vill lyssna ? Om inte är det bara att hänga upp en trådantenn av någon sort i någon riktning, helst minst 20-30m lång.
Du måste skaffa en radio och du bör nog helst hålla datorn lång borta om du inte skärmar den väldigt bra för de stör för det mesta ganska mycket.

Du kan börja söka efter nån lämplig radio, sök efter världsmottagare eller trafikradiomottagare och kortvågsradio, du borde kunna hitta nån vettig begagnad radio från 1000kr så att du har råd att köpa kabel och bygga en antenn.
Unvik däremot små billiga moderna radioapparater av typen "10 bands världsmotagare" de är ofta rätt dåliga och de klarar ofta inte heller av att ansluta till externa antenner.

Svebry har en del prylar både nytt och beg, just nu hade de en beg Hammarlund SP 600 som kanske kan vara intressant för dx ing.
http://www.svebry.se/sp-600-jx-17/4905-0
eller kolla på http://www.dx-radio.se/

Dessutom finns Sveriges DX förbund online http://www.sdxf.se/WP/
Det ordnas ibland lyssningsträffar då man samlas ett gäng och åker ut på landet till nått ställe där det ryms seriösa antenner och så lyssnar man en helg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videfix:

BTW 2000 spänn tar dig inte långt inom denna hobbyn.

På senare tid har det ju också blivit populärt (nåja) att använda $20-usbtvstickor för mjukvaruradio

Antenn krävs väl fortfarande dock...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elgot:

På senare tid har det ju också blivit populärt (nåja) att använda $20-usbtvstickor för mjukvaruradio
Antenn krävs väl fortfarande dock...

Jo antenn krävs, men nackdelen med såna där är att datorn i sig ofta läcker ut så mycket skräp att allt utom de starkaste signalerna dränks, dessutom brukar billiga mottagare inte palla att man hänger på en riktigt bra antenn, tex en Beverage antenn http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage_antenna vilket förmodligen är den antenntyp med tekniskt bäst prestanda som finns om man vill hålla på med dxing på mellan och kortvåg, ingångsstegen i radion brukar inte klara av dem utan överstyrs.
Nu kan väl inte alla använda Beverage antenn för de blir stora, men skräp från datorn är däremot ett påtagligt problem i de flesta fall, det blir en jätteskillnand för mig när jag stänger av alla datorprylar, brusgolvet sjunker rejält på i stort sett alla frekvenser från mellanvåg ända upp till fm bandet.

Det är mycket bökigt att skärma av en vanlig dator så pass bra att den inte påverkar radiomotagningen negativt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo antenn krävs, men nackdelen med såna där är att datorn i sig ofta läcker ut så mycket skräp att allt utom de starkaste signalerna dränks, dessutom brukar billiga mottagare inte palla att man hänger på en riktigt bra antenn, tex en Beverage antenn http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage_antenna vilket förmodligen är den antenntyp med tekniskt bäst prestanda som finns om man vill hålla på med dxing på mellan och kortvåg, ingångsstegen i radion brukar inte klara av dem utan överstyrs.
Nu kan väl inte alla använda Beverage antenn för de blir stora, men skräp från datorn är däremot ett påtagligt problem i de flesta fall, det blir en jätteskillnand för mig när jag stänger av alla datorprylar, brusgolvet sjunker rejält på i stort sett alla frekvenser från mellanvåg ända upp till fm bandet.

Det är mycket bökigt att skärma av en vanlig dator så pass bra att den inte påverkar radiomotagningen negativt.

Om inte annat måste jag ju säga att dina apparater är sjukt snygga. Vem fan vill ha en tråkig USB-sticka när man kan ha nåt sånt där hemma istället?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

http://deimert.se/miniwhip/

Tar inte upp så mycket plats.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Udihow:

http://deimert.se/miniwhip/
Tar inte upp så mycket plats.

Problemet med små antenner är att de kräver elektronik, den förstärker även störningar och lägger även till lite eget brus, det gör att det förmodligen blir svårt att höra stationer i USA och Australien med vettig kvalitet, När det gäller antenner är det "mekanisk förstärkning och riktning" som är helt överlägset.

Vill man lyssna på rundradio på kortvåg är våglängden förmodligen inte kortare än 13m eftersom det inte finns så särskilt många som sänder på högre frekvenser, de roliga sändarna finns på övre delen av mellanvåg och upp till mittre delen av kortvågsbandet, då är våglängden man vill ta emot förmodligen nånstans kring 400m-13m och det gör att bra antenner blir stora, krympta antenner fungerar "lokalt" men är ganska dåliga på distans och anledningen till att de finns är nog främst att de funkar i tex USA, Asien och Afrika där det finns en hel del "lokalradio" på annat än fm bandet runt 95MHz, mellan och kortvåg är perfekt att täcka in ett större lokalt område med bara en sändare medans fmbandet bara går så långt det är fri sikt dvs sällan över 50-100 km.

Det testas däremot en hel del med digitalradio på låga frekvenser, det ska bli spännande att se vad det blir av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En "tysk quad" är en tråd antenn du kan bygga själv.
Den är dock 80 meter lång. (dipolantenn)
Hängs horisontellt och bör hänga högre än fem meter.

Vad hehövs?
Koppartråd 80meter
En isolator
RG-5kabel för att koppla till din mottagare.
EN BNC eller koaxialkontakt.
Linor för att hänga upp den i förslagsvis grannarnas träd.

Kanske skulle tillägga att denna funkar bäst för 80 meter (våglängd) dvs 3.5 MHz

Lycka till

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

hur många här inne är Radioamatörer ?

73

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Zingo2000:

Behövger man något tillstånd för att greja med sånt?

ska du köra 27Mhz eller amatörradio ? 27Mhz kan du inte klämma ut så många watt,
PTS är runt å Trålar/pejlar på 27, vad ja hört

Beroende på vart du bor så kan du ta kontakt med någon radioaktiv klubb, <-- (strålande eller hur)
finns många där tillskottet är försvinnande liten del,

har du kollat med dom här ?
http://sk6ba.se/presentation/medlemmar/

ja tog mitt cert på 1&1/2 månad kurs 2ggr i veckan,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har bara hållit på med DXing, det var andra cert förr och jag började lära mig morse under gymnasietiden men fortsatte bara med elektronik och lyssning, sk3ph är där man är uppväxt och jag höll på med morse på sk3ah, numera är jag i sm7 land men här har det enbart varit lyssning eftersom radioamatörerna inta var lika aktiva men det fanns en trevlig DX klubb som var rätt aktiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

"80 talet" , jag har fått en mental bild att du är typ 20-25 när jag har läst dina svarar =O

Edit: Nu har jag spenderat snart en timme på att lyssna på läskiga Radiosignaler på youtube

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenoz:

"80 talet" , jag har fått en mental bild att du är typ 20-25 när jag har läst dina svarar =O

Om du dubblar det blir det rätt.
Hursomhelst så var sk3ph en väldigt aktiv klubb på 80 talet när jag bodde där, de sysslade mest med radio och elektronik och framförallt trevligt folk som man träffade som höll på med andra saker utanför klubben, som musik och till viss del datorer när de började bli vanligare, dessutom en relativt stor åldersspridning på de aktiva medlemmarna från 12-13 år till ca 60 vilket är väldigt roligt och lärorikt när man har ett gemensamt intresse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

DXing är roligt, jag får ibland återfall jag också och drar igång min Trio 9R 59DS:
http://radiopics.com/Dreams/-%20All%20Photos/Trio%209R-59DS_2...

En enkel radio som jag behållit för den är inte så stor och den är lite kult också, jag dxade mycket på 80 talet och får fortfarande små återfall.
Jag tycker dessutom om framförallt Collins för deras oerhörda byggkvalitet, det är som att hålla på med bombsäkra urverk En snygg 390:
http://www.radioera.com/images/CollinsR390-8.jpg

En 51 J4
http://rigreference.com/img/rigs/13/2507/collins-51j-4-large....

Kan det bli bättre ? Nä tror inte det ...

Antennen gör du enklast av vanlig elkabel, problemet är väl oftast att kunna rikta den rätt och storleken, vet du ungefär vilken riktning och frekvens du vill lyssna ? Om inte är det bara att hänga upp en trådantenn av någon sort i någon riktning, helst minst 20-30m lång.
Du måste skaffa en radio och du bör nog helst hålla datorn lång borta om du inte skärmar den väldigt bra för de stör för det mesta ganska mycket.

Du kan börja söka efter nån lämplig radio, sök efter världsmottagare eller trafikradiomottagare och kortvågsradio, du borde kunna hitta nån vettig begagnad radio från 1000kr så att du har råd att köpa kabel och bygga en antenn.
Unvik däremot små billiga moderna radioapparater av typen "10 bands världsmotagare" de är ofta rätt dåliga och de klarar ofta inte heller av att ansluta till externa antenner.

Svebry har en del prylar både nytt och beg, just nu hade de en beg Hammarlund SP 600 som kanske kan vara intressant för dx ing.
http://www.svebry.se/sp-600-jx-17/4905-0
eller kolla på http://www.dx-radio.se/

Dessutom finns Sveriges DX förbund online http://www.sdxf.se/WP/
Det ordnas ibland lyssningsträffar då man samlas ett gäng och åker ut på landet till nått ställe där det ryms seriösa antenner och så lyssnar man en helg.

Du råkar möjligtvis inte vara besökare på Chalmers årliga ETA auktion ?

Tyckte mig se en liknande radio som en av dina bilder ropas in där i år av en herre på samma stolsrad..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Desk Master

påminner om lumpen detta:D

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Du råkar möjligtvis inte vara besökare på Chalmers årliga ETA auktion ?

Tyckte mig se en liknande radio som en av dina bilder ropas in där i år av en herre på samma stolsrad..

Nej jag har haft min Trio länge och det är även länge sedan jag var på auktionerna, jag var på nån på 90 talet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej jag har haft min Trio länge och det är även länge sedan jag var på auktionerna, jag var på nån på 90 talet

Jaha där ser man, du tycktes ändå passa in som besökare där

Är själv rätt ny på området "ETA" men har varit några gånger under de senaste åren, är nog inte mer än 8-10 år sedan jag hängde med en polare dit första gången.

Brukar dyka upp mycket udda och en del kul prylar för grymt pris iaf, i år inte så mycket radio men radiokillarna finns ändå där.

Känner du "gubbarna" som brukar hålla i auktionen ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.