Skärm för fotoredigering och spel

Permalänk
Medlem

Skärm för fotoredigering och spel

Tja!

Jag vet att detta är en ganska knepig kombo att få ihop då skärmar för enbart fotoredigering kommer med högre latenser än spelskärmar gör.
Men jag tänkte jag skulle se om tekniken gått framåt de senaste åren, hittar nämligen bara trådar om detta som är 1-2 år gamla.
Hur som haver, jag fotar en del på min fritid. Idag sitter jag med två st ganska sunkiga ASUS skärmar jag kom över när ONOFF lade ner sin Karlstad butik. Jag märker helt klart att färgerna är överdriva och när jag väl skriver ut eller skickar bilden till en annan enhet, som tex min iPad så är bilden antingen för mörk eller för ljus.
Jag jagar nu iaf en ny skärm. Jag kan väldigt lite om skärmar så jag känner att jag behöver hjälp. Jag spelar en del FPS spel och kikar även på någon enstaka film och serie ibland. Upplösningen jag kör är 1920x1080 på 24" (håller mig helst på 24") då min hårdvara inte direkt tillåter högre när jag spelar.

Har ni några riktmärken vart jag ska kika ? Vad ska jag leta efter ?
Har ni tips på skärmar är det också välkommet. Min prisgräns är 5000:- men finns det något som dyker precis över med kan det fortfarande vara intressant.

Upskattar all hjälp jag kan få i ärendet! Säg till om jag glömt någonting

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Eizo 24" IPS-panel vore väl något för dig om du ska jobba mycket med det grafiska.

Gällande spel och grafik så tycker jag att ASUS VG248QE fungerar galant. Har aldrig haft problem med färgerna när jag printat ut foton, varken lokalt eller genom tryckeri, alltid samma nyans som på skärmen.

Men en annan komboskärm vette fan, om jag ska vara ärlig...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

med det grafikkortet du har i din signatur så kommer du lätt att kunna köra en 27tum skärm med 2560 x 1440upplösning. om du är mest ut efter att få så bra bild kvalite som möjligt så ska nog kolla på EIZO skärmar

http://www.dustinhome.se/product/5010656958/eizo-flexscan-ev2...
men om du nu vill köra på 24 tum http://www.sweclockers.com/recension/17817-eizo-foris-fg2421-...

här testar sweclockers gtx 770 kort och då kör dom bf3 med 2560 x 1440 upplösning
http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Medlem

Jag är ingen gamer, så jag tänker inte argumentera om vad som är spelbart för dig osv, men jag skulle definitivt inte köpa något med lägre upplösning än 2560x1440 för fotoredigering om jag skulle köpa ny skärm idag. Sweclockers testade två skärmar för ett tag sedan, Asus PB278Q samt Dell U2713HM. Det kan ju ha kommit andra alternativ sedan dessa tester, men dessa skärmar verkar vettiga för den som har krav på bildkvalitet, men inte att den måste vara ultraperfekt. Med dessa skärmar har du ju inom budget, mer eller mindre, även råd att köpa en X-Rite Colormunki Display för att kalibrera skärmen åxå, även om PB278Q verkar vara rätt nära sanningen, utan så mycket variation mellan exemplar, redan ur kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurwin:

här testar sweclockers gtx 770 kort och då kör dom bf3 med 2560 x 1440 upplösning
http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Jag spelar dock BF4, och vill jag dra runt det spelet i 1440 upplösning med hygglig framerate med "pretty colors" så får jag skaffa ett kort till ^^
En annan anledning till att jag inte vill ha en 27" skärm är att jag har inte riktigt plats för 2x24" och en 27" till. Jag tänker antaligen spara de två jag har och köra tre skärmar samtidigt.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag är ingen gamer, så jag tänker inte argumentera om vad som är spelbart för dig osv, men jag skulle definitivt inte köpa något med lägre upplösning än 2560x1440 för fotoredigering om jag skulle köpa ny skärm idag. Sweclockers testade två skärmar för ett tag sedan, Asus PB278Q samt Dell U2713HM. Det kan ju ha kommit andra alternativ sedan dessa tester, men dessa skärmar verkar vettiga för den som har krav på bildkvalitet, men inte att den måste vara ultraperfekt. Med dessa skärmar har du ju inom budget, mer eller mindre, även råd att köpa en X-Rite Colormunki Display för att kalibrera skärmen åxå, även om PB278Q verkar vara rätt nära sanningen, utan så mycket variation mellan exemplar, redan ur kartongen.

Ska ta och kolla upp de recensionerna, de måste ha förbipasserat mig. Det är många som argumenterar för 2560*1440 för redigering. Jag kanske inte har något alternativ om jag vill ha någonting vettigt för pengarna.
Hur är det med Dell skärmar som hävdas vara kalibrerade från fabrik ? Är det inte smart investering att köpa en kalibrator iaf och faktiskt kolla den eller är det pengar i sjön ?
Du verkar ha bättre koll än mig på detdär

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Jag har två Eizo Foris 2333 och pluggar diverse olika grafikrelatade-kurser på distans. Det är synd att det "bara" är 1080p, 16:9 och 23' men å andra sidan så fungerar det väldigt bra att spela på. Hyfsad budgetlösning men utan att det känns budget så att säga då bilden känns väldigt bra.

Hade jag haft pengar så skulle jag förmodligen behållit en Eizoskärm främst för spel och annat, och köpt en rejälare 27' med hög upplösning för primärt grafikarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Hur är det med Dell skärmar som hävdas vara kalibrerade från fabrik ? Är det inte smart investering att köpa en kalibrator iaf och faktiskt kolla den eller är det pengar i sjön ?
Du verkar ha bättre koll än mig på detdär

Jag har inte koll på hurpass bra kalibrerade de verkligen är och hur mycket som eventuellt skiljer mellan exemplaren, men en del hävdar, vad jag läst mig till, att de lika gärna kunde säljas okalibrerade.
Man får ju hoppas att det är lite bättre än så, men är man petig så är det sannolikt bra att köpa en kalibrator oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Jag spelar dock BF4, och vill jag dra runt det spelet i 1440 upplösning med hygglig framerate med "pretty colors" så får jag skaffa ett kort till ^^
En annan anledning till att jag inte vill ha en 27" skärm är att jag har inte riktigt plats för 2x24" och en 27" till. Jag tänker antaligen spara de två jag har och köra tre skärmar samtidigt.

du skulle fortfarande kunna köpa en skärm med 2560 x 1440 upplösning. men du kör skärmen med bara 1080p när du spelar och om du ska sitta länge och redigera så kan du ändra upplösningen till 2560 x 1440.

Visa signatur

chassi: CORSAIR crystal 680X / moderkort: MSI X570 GAMING PRO CARBON WIFI / cpu : RYZEN 7 2700X / cpu kylare: CORSAIR H115I PRO RGB / gpu: ASUS GTX 1060 6GB ROG STRIX / ram: CORSAIR Vengeance 32gb DDR4 3200mhz / SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS 500GB / SANDISK ULTRA II 480GB /nätagg: CORSAIR RM850I HDD: WD RED/GREEN 3ST 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurwin:

du skulle fortfarande kunna köpa en skärm med 2560 x 1440 upplösning. men du kör skärmen med bara 1080p när du spelar och om du ska sitta länge och redigera så kan du ändra upplösningen till 2560 x 1440.

Faktiskt sant.
Någon annan som har fler tips på skärmar ? Eller finns det någon som vet en bra sidor som testar skärmar ?

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Faktiskt sant.
Någon annan som har fler tips på skärmar ? Eller finns det någon som vet en bra sidor som testar skärmar ?

Blev det någon skärm och blev du nöjd?

Går i samma tankar nämligen. Börjar planeras för flytt och kör i dagsläget på tvn som kommer stå i annat rum än datorn. Så antingen skärm eller röntgen brillor. Men med brillorna skulle jag väl se rakt igenom tv också, så lutar åt skärm.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Blev det någon skärm och blev du nöjd?

Går i samma tankar nämligen. Börjar planeras för flytt och kör i dagsläget på tvn som kommer stå i annat rum än datorn. Så antingen skärm eller röntgen brillor. Men med brillorna skulle jag väl se rakt igenom tv också, så lutar åt skärm.

Nej! jag har faktiskt inte köpt någon än.....Men jag sitter och funderar på om jag inte ska köpa en Eizo EV2736W

Den har inte stöd för AdobeRGB men i ärlighetens namn ser jag inte varför jag ska ha AdobeRGB när jag bara retuscherar bilder till mig själv. Enda gången jag gör något åt någon annan är när jag fotar vimmelbilder. Då hamnar dom ändå på facebook och då är det skitsamma om jag har AdobeRGB.

Sen om jag vill ha en skräm med 2560*1440 upplösningen i 27" med AdobeRGB så får jag hosta upp 10-12 000kr. Det känner jag inte riktigt för när jag fortfarande är i amatörstadiet.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Nej! jag har faktiskt inte köpt någon än.....Men jag sitter och funderar på om jag inte ska köpa en Eizo EV2736W

Den har inte stöd för AdobeRGB men i ärlighetens namn ser jag inte varför jag ska ha AdobeRGB när jag bara retuscherar bilder till mig själv. Enda gången jag gör något åt någon annan är när jag fotar vimmelbilder. Då hamnar dom ändå på facebook och då är det skitsamma om jag har AdobeRGB.

Sen om jag vill ha en skräm med 2560*1440 upplösningen i 27" med AdobeRGB så får jag hosta upp 10-12 000kr. Det känner jag inte riktigt för när jag fortfarande är i amatörstadiet.

Nja, det känns väl lite väl häftigt med 10-12k (även om man givetvis VILL ha)

Ytterst fundersam här, om man skulle köpa sig en "standard skärm" helt enkelt. Mer utgifter är i antågande nämligen, kostar flis med möbler också så man får väl hålla igen.

På den nivån jag är räcker det säkerligen med en skärm för 2000. Kört på tvn hittils och det har funkat, tippar på att en bildskärm för 2000 ger mig en helt ny upplevelse bara det

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Blev en Dell u2414H här, se om jag blir nöjd. Första skärmen på många år nu. Ska bli skönt att slippa köra på tv i vilket fall

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Jag kör kalibrerade Dells u3014 för mitt fotograferande och filmande. Bra färgåtergivning. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Blev en Dell u2414H här, se om jag blir nöjd. Första skärmen på många år nu. Ska bli skönt att slippa köra på tv i vilket fall

Tjena!

Blev nyfiken och undrar hur du upplever skärmen om du har hunnit få den ännu, och då främst i spel? Går i tankarna att införskaffa tre av dessa för att köra nvidia surround. Återkom gärna med en snabbt första intryck om du har möjlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoEEm:

Tjena!

Blev nyfiken och undrar hur du upplever skärmen om du har hunnit få den ännu, och då främst i spel? Går i tankarna att införskaffa tre av dessa för att köra nvidia surround. Återkom gärna med en snabbt första intryck om du har möjlighet

Fick den idag. Inte hunnit spela något än men än så länge redigerat lite, och det kändes bra tycker jag Nog väldigt trevligt skärm om man ska köra flera iom väldigt tunn kant

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Fick den idag. Inte hunnit spela något än men än så länge redigerat lite, och det kändes bra tycker jag Nog väldigt trevligt skärm om man ska köra flera iom väldigt tunn kant

Låter kanon! Jo det är precis därför jag är grymt sugen på den skärmen. Har bara lite funderingar kring svarstiden på 8ms, dvs om det är rappt nog för att köra fps. Beställde ett till GTX 780 igår så nu är det bara val av monitor kvar

Skriv gärna en rad efter att du testat ngt spel så får jag höra vad du tyckte. Det skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoEEm:

Låter kanon! Jo det är precis därför jag är grymt sugen på den skärmen. Har bara lite funderingar kring svarstiden på 8ms, dvs om det är rappt nog för att köra fps. Beställde ett till GTX 780 igår så nu är det bara val av monitor kvar

Skriv gärna en rad efter att du testat ngt spel så får jag höra vad du tyckte. Det skulle uppskattas.

Körde en liten runda bf4 igår, provade även ac4, titanfall och lite skyrim. Funkar utmärkt för mig (förutom att jag är värdelös på bf4). Tilläggas bör dock att jag kör med trådlös mus, även endast spelat med tv som skärm sen ca -06 tills nu. Men upplevde inga fördröjningar eller liknande iallafall.. mycket nöjd med skärmen

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Körde en liten runda bf4 igår, provade även ac4, titanfall och lite skyrim. Funkar utmärkt för mig (förutom att jag är värdelös på bf4). Tilläggas bör dock att jag kör med trådlös mus, även endast spelat med tv som skärm sen ca -06 tills nu. Men upplevde inga fördröjningar eller liknande iallafall.. mycket nöjd med skärmen

Låter kanon! Blir nog ett inköp då tack för ditt svar och ha det gott.