Säljer någon 4-pinnars fläkthastighetsreducerare i Sverige?

Permalänk
Medlem

Säljer någon 4-pinnars fläkthastighetsreducerare i Sverige?

Hej!

Vet någon om det säljs 4-pinnars (trepinnars har jag sett, men inte fyra) fläkthastighetsreducerare i Sverige?
Jag har hittat det på Amazon:

http://www.amazon.co.uk/Desktop-Speed-Reduce-Resistor-Connector/dp/B007PPHL00

(Men om man kan köpa över disk eller på svensk postorder är det ju praktiskt.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Köp en resistor och löd på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

(Man skulle ju kunna köpa en förlängingskabel och montera ett motstånd själv, men det är ju skönt att slippa och jag är i princip värdelös på att löda.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Hej!

Vet någon om det säljs 4-pinnars (trepinnars har jag sett, men inte fyra) fläkthastighetsreducerare i Sverige?
Jag har hittat det på Amazon:

http://www.amazon.co.uk/Desktop-Speed-Reduce-Resistor-Connector/dp/B007PPHL00

(Men om man kan köpa över disk eller på svensk postorder är det ju praktiskt.)

varför skulle man ens vilja ha en 4-pins? det fjärde stiftet är till för mjukvarukontrollerad hastighetsstyrning.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elightz:

varför skulle man ens vilja ha en 4-pins? det fjärde stiftet är till för mjukvarukontrollerad hastighetsstyrning.

Jag vet.
Och om moderkortstillverkaren har satt fläktstyrningen i BIOS så att man kan justera i intervallet 50–100% men inte därunder, och man skulle vilja ha något under 50% så kan man behöva det. Och nej, jag vill inte ha fläktstyrningen på operativsystemsnivå, jag tycker inte att det hör hemma där.
Så vi har alla våra anledningar. Jag vill (kan) inte hacka BIOS, men däremot skruva i motstånd. Så jag vill alltså sänka fläktens maxhastighet så att moderkortets "50%" blir något lägre i verkligheten.

Nu när jag har svarat på din fråga varför man "ens" skulle vilja ha produkten i fråga så får vi se om någon annan hygglig själ kanske har tips om var jag kan skaffa det jag söker.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

"4-pins" är pulsbreddsmodulerade fläktar (PWM)...

Det du vill göra är alltså att voltreducera genom att sätta ett motstånd på 12V-ledaren.
Då fungerar det lika bra med ett "3-pins fläkthastighetsreducerare"...
Den "fjärde" ledaren är PWM/kontroll-signalen...

F.ö. kan pulsbreddsmodulering (PWM) varvtalsreglera fläkten, medan voltreducering enbart sänker varvtalet.
Jag kör bara PWM-styrda fläktar som är inställda att gå på lägsta styrbara varvtal...

EDIT
Ser nu ditt svar ovan.
Bara så du vet - genom att voltreducera så höjer du lägst styrbara vartal på fläkten (tänker man efter - så förstår man varför)...been there - done that...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Hej!

Vet någon om det säljs 4-pinnars (trepinnars har jag sett, men inte fyra) fläkthastighetsreducerare i Sverige?
Jag har hittat det på Amazon:

http://www.amazon.co.uk/Desktop-Speed-Reduce-Resistor-Connector/dp/B007PPHL00

(Men om man kan köpa över disk eller på svensk postorder är det ju praktiskt.)

Motstånd används ju för att sänka spänningen i en fläkt, och jag tror att i princip alla (rätta mig om jag har fel) 4-pin fläktar är PWM styrda, alltså borde väl ett motstånd vara helt onödigt?

Permalänk

Någon som då har ett bra svar på frågorna i denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1253445-accelero-...

Dvs funkar billiga fläktkontroller, alt. en knapp som ändrar mellan 12V/7V?

Permalänk

maxfps säljer iaf 4pins molex till 3pin (4st fläkt utag, 2st 12v och 2st 7v) hade det i min gamla dator från dom, funkade utmärkt mvh

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Motstånd används ju för att sänka spänningen i en fläkt, och jag tror att i princip alla (rätta mig om jag har fel) 4-pin fläktar är PWM styrda, alltså borde väl ett motstånd vara helt onödigt?

Njae, det är inte onödigt i det här fallet. Problemet här är att TS inte kan sänka hastigheten under 50% av maximalt varvtal från BIOS, vilket enligt honom är för snabbt.

Med reservation för att jag inte har 100% koll på "the inner workings" i en PWM-fläkt; genom att koppla in en resistor (eller kanske ännu bättre en potentiometer eller spänningsregulator) på fläktens matninglina, så sänker man matningsspänningen, vilket kommer flytta ner hela varvtalsintervallet fläkten kan köras i. I teorin kan man förstås modifiera mjukvaran som styr fläkten, men att smälla dit en resistor är förstås löjligt mycket enklare, och ger också det önskad effekt. Nackdelen är förstås att man som bieffekt inte kommer kunna köra fläkten på dess maximala varvtal, men det verkar ju inte heller särskilt intressant här.

Det skulle funka utmärkt med en fläktcontroller också (som ju bara är en ställbar spänningsregulator), den skulle ju dessutom tillåta en att styra hur mycket man vill flytta varvtalsintervallet. Orkar inte kolla upp pinouten på 3- kontra 4-poliga fläktkontakter, men förmodligen får man väl modda eller byta ut kontaktdonen på fläktcontrollern. En ganska smal sak för någon som är hyfsat flängd med lödkolven

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Motstånd används ju för att sänka spänningen i en fläkt, och jag tror att i princip alla (rätta mig om jag har fel) 4-pin fläktar är PWM styrda, alltså borde väl ett motstånd vara helt onödigt?

Men om du då vill använda PWM-styrningen men sänka fläktens maxhastighet, så är det inte "helt onödigt".
Och ja, det stämmer att "i princip alla", d.v.s. alla, 4-pinnarsfläktar är PWM-styrda, eftersom den fjärde pinnen är PWM-styrningen.

Men betydligt mer intressant för mig är frågan jag ju faktiskt egentligen ställde, och det är om du vet någon som säljer den produkt jag söker i Sverige.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

EDIT
Ser nu ditt svar ovan.

Ja, här verkar vara många som slänger in svar utan att ha läst tråden och än mindre den ursprungliga frågan...

Skrivet av Cybertsen:

Bara så du vet - genom att voltreducera så höjer du lägst styrbara vartal på fläkten (tänker man efter - så förstår man varför)...been there - done that...

Detta får du gärna utveckla och förklara, för det tycker jag inte alls är intuitivt.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Smäll på en resistor. Ta en multimeter och kolla resistansen samt volten. Ta inte en för stor resistor dock för då kan den kanske inte ens snurra för det är för låg volt.

Permalänk
Medlem

Den här tråden har ju ballat ur fullständigt. Lite som när man är på semester och ska åka taxi till hotellet, och chauffören kör dig till sin kusins affär. För att sedan när du förklarar att du skulle till hotellet köra dig till sin kusins restaurang. För att sedan när du förklarar att du skulle till hotellet köra dig till ett annat hotell än det man har bokat och betalat med förklaringen "this is a better hotel".

  • Jag vill köra min fläkt med PWM och (därmed) 4-pinnars anslutning.

  • Jag vill inte koppla in min fläkt statiskt med en Molex-kontakt. I så fall hade denna tråd inte funnits.

  • Jag vill inte köra min fläkt med 3-pinnarsanslutning. I så fall hade denna tråd inte funnits.

  • Jag vill köpa en färdiglödd sladd så att jag själv slipper klabba med lödning (som jag är dålig på) och även slippa klippa (sönder) sladden på fläkten.

En separat avancerad fläktkontroller är säkert bra, men förutom prislapparna på dem så missar man ju målet med att använda befintlig utrustning, och man missar även grovt trådens syfte som var frågan om någon säljer 4-pinnars fläktreducerare (ja, dom finns, uppenbarligen, och säljs bl.a. av Amazon) i Sverige.

De fläktstyrningar (mjukvaruimplementationer) av PWM som jag har sett funkar som så att de har ett värde, typiskt ett åttabitars, som styr PWM. Om då värdet 128 ger 1200 RPM på en fläkt med 2400 RPM maxfart (påhittade värden) och värde 255 ger 2400 RPM, detta på 12 V, så menar jag att 7 V och 128 borde ge 700 RPM, och 7 V och 255 borde ge 1400 RPM.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

Följer med en eller två till varje Noctua fläkt om det är till nån hjälp. (L.N.A/U.L.N.A.). Jag har drivor med dem så om du känner nån Noctua-fantast borde de ha ett gäng.

Annars ser det mörkt ut även på typ Aquatuning som har det mesta i kabelväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Följer med en eller två till varje Noctua fläkt om det är till nån hjälp. (L.N.A/U.L.N.A.). Jag har drivor med dem så om du känner nån Noctua-fantast borde de ha ett gäng.

Annars ser det mörkt ut även på typ Aquatuning som har det mesta i kabelväg.

Tack för ett klockrent mitt i prick-svar! Skulle jag kunna köpa en eller några av de som du har liggande i drivor?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk

PM:a adressen så bjuder jag på ett frimärke. Hur många behöver du? Tre hittade jag direkt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

PM:a adressen så bjuder jag på ett frimärke. Hur många behöver du? Tre hittade jag direkt iaf.

Fantastiskt vänligt, stort tack! Jag övergår nu till PM.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Ja, här verkar vara många som slänger in svar utan att ha läst tråden och än mindre den ursprungliga frågan...

Du skrev ditt inlägg medan jag skrev mitt, när jag var klar och postade såg jag ditt...
F.ö. var det lite oklar av ditt första inlägg ifall du hade kunskap på skillnaden mellan 3-pins/4-pins (spänning/pulsbredd).

Skrivet av d97jro:

Detta får du gärna utveckla och förklara, för det tycker jag inte alls är intuitivt.

Jag har gjort exakt det du vill göra (4-pins resistorer levereras med Noctuas PWM-fläktar), så jag har praktisk erfarenhet vad som händer...

Antar att du vet hur pulsbreddsmodulering samt spänningsreglering fungerar:

  • En fläkt kräver en viss lägsta effekt för att börja rotera och sedan kunna varvtalsregleras.

  • Antingen minskar du varvtalet på fläkten (d.v.s. effekten) genom att minska spänningen till den (spänningsreglering) eller sända kortare pulståg (pulsbredsmodulering).

  • Om du nu kombinerar båda metoderna samtidigt måste pulståget vara längre för att uppnå samma effektvärde.

  • Längre pulståg ger högre varvtal på fläkten.

  • Så vid ett givet PWM-värde (t.ex. 50%) får du lägre varvtal på fläkten...men lägsta reglerbara varvtal ökar p.g.a. att effektvärdet vid samma PWM-värde är lägre om man samtidigt har sänkt spänningen (effekten)...

  • Så i ditt fall: så länge effekten för 50% PWM inte understiger fläktens lägsta effektbehov är det hela en mer akademisk fråga...men sänker du spänningen för mycket så kommer inte fläkten att starta vid 50% PWM...

Quod erat demonstrandum

Permalänk
Medlem

Tack för denna utförliga information! Det blir spännande att testa detta, nu när Minnesota skänker lite spänningsregleringshårdvara till mig som jag kan laborera med.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag byggde till sist en egen PWM-kontroller till min dator. Med den kan jag köra fläktarna från runt 0.1rpm till max (genom att både variera frekvensen på och tiden i "på" läge på PWM-signalen).

Jag hittade helt enkelt ingen som säljer PWM-fläktcontroller. De flesta fyrapinnars jag hittade ändrade på volttalet vilket är relativt (men inte helt) meningslöst för stegmotorer, som tidigare sagts här.

Effekten av att sänka volttalet är att man sänker max, men höjer min hastigheten.

Det är lite udda att inga säljer dem, de är extremt mycket enklare att tillverka om man har volym på det (man pulsar helt enkelt PWM-pinnen mellan jord och flytande). De behöver inte klara av några större mängder el (~0.1mA per fläkt, runt 3.3V) så heldigitala kretsar + nån transistor duger bra.

För att utöka lite om hur jag kan få dem att rotera så sakta: När man sänker PWM-frekvensen så kan man rotera dem långsammare, eftersom de hinner börja röra på sig under den tid de har ström, och sedan saktar ner när den försvinner igen.

Vid ~1kHz (normalt är 28k har jag för mig) så kan man få ner dem runt 50 rpm, vid 100hz beter de sig i princip som stegmotorer om man vill. Men det finns en risk för att själva PWM-styrningen blir hörbar som ett surrande, jag har inga problem med det med just mina fläktar, men det varierar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cardeci:

För att utöka lite om hur jag kan få dem att rotera så sakta: När man sänker PWM-frekvensen så kan man rotera dem långsammare, eftersom de hinner börja röra på sig under den tid de har ström, och sedan saktar ner när den försvinner igen.

Vid ~1kHz (normalt är 28k har jag för mig) så kan man få ner dem runt 50 rpm, vid 100hz beter de sig i princip som stegmotorer om man vill. Men det finns en risk för att själva PWM-styrningen blir hörbar som ett surrande, jag har inga problem med det med just mina fläktar, men det varierar.

PWM går dock inte ut på att ändra frekvensen, den är konstant (25kHz enligt Wikipedia). Det du ska ändra på är pulskvoten (duty cycle).

Är det verkligen PWM-ingången du använt? det låter konstigt att du kan använda frekvenser som ligger så långt utanför 25KHz.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Så, en uppdatering. Med de motstånd som Minnesota hade den utomordentligt goda vänligheten att skänka och skicka till mig utan att vilja ha någon ersättning (VARMT TACK!!) så blev det laborerat lite i min burk.

Motstånden var på 50, 80 resp. 100 Ohm, och jag räknade lite på det och kom fram till att jag skulle använda det på 50. Det sänkte det i BIOS justerbara intervallet så att den lägre farten blev lägre och den högsta farten också blev lägre, precis som jag hade hoppats på och trott att det skulle göra. Eftersom jag inte har någon aning om hur MSI har implementerat fläktstyrningen är ju den biten att betrakta som okänd svart låda.

Med hjälp av detta kunde jag laborera fram vilket varvtal som är max för att CPU-fläkten ska börja höras (en bit över 1000 RPM), vilket jag inte hade kunnat ta rätt på innan. Sedan hade det kommit en BIOS-uppdatering som jag installerade, och med denna kunde jag plötsligt justera fläkten betydligt lägre, vilket innebar att jag med denna nya version kan få en lägstafart på under 1000 RPM även utan motståndet. Så jag flyttade det till den av chassifläktarna som är PWM-styrd, men som jag tidigare satt på ett trepinnarsmotstånd. Det kanske inte verkar så viktigt, men för mig blev känslan av att ha fyrapinnarsadapter på den fläkten betydligt mer premium än vad jag hade innan. Och nu när jag kunnat laborera ordentligt med samtliga fläktar så har jag även ljudisolerat lådan och gjort några mindre justeringar, och nu är den faktiskt riktigt, riktigt tyst. Så tyst att jag är HELNÖJD och faktiskt känner mig färdig med mitt bygge.

Någon dag ska jag ta och skriva ihop en liten sådan där bygglogg som folk brukar göra och peta med en bild eller två.

Tack för alla svar, och tack Minnesota som bidrog med grunkorna som möjliggjorde för mig att få till det "lilla sista" på min burk!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Den här tråden har ju ballat ur fullständigt. Lite som när man är på semester och ska åka taxi till hotellet, och chauffören kör dig till sin kusins affär. För att sedan när du förklarar att du skulle till hotellet köra dig till sin kusins restaurang. För att sedan när du förklarar att du skulle till hotellet köra dig till ett annat hotell än det man har bokat och betalat med förklaringen "this is a better hotel".

  • Jag vill köra min fläkt med PWM och (därmed) 4-pinnars anslutning.

  • Jag vill inte koppla in min fläkt statiskt med en Molex-kontakt. I så fall hade denna tråd inte funnits.

  • Jag vill inte köra min fläkt med 3-pinnarsanslutning. I så fall hade denna tråd inte funnits.

  • Jag vill köpa en färdiglödd sladd så att jag själv slipper klabba med lödning (som jag är dålig på) och även slippa klippa (sönder) sladden på fläkten.

En separat avancerad fläktkontroller är säkert bra, men förutom prislapparna på dem så missar man ju målet med att använda befintlig utrustning, och man missar även grovt trådens syfte som var frågan om någon säljer 4-pinnars fläktreducerare (ja, dom finns, uppenbarligen, och säljs bl.a. av Amazon) i Sverige.

De fläktstyrningar (mjukvaruimplementationer) av PWM som jag har sett funkar som så att de har ett värde, typiskt ett åttabitars, som styr PWM. Om då värdet 128 ger 1200 RPM på en fläkt med 2400 RPM maxfart (påhittade värden) och värde 255 ger 2400 RPM, detta på 12 V, så menar jag att 7 V och 128 borde ge 700 RPM, och 7 V och 255 borde ge 1400 RPM.

Shit vad jag garvade när jag läste det fetstilta.

Kul att det löste sig.

(och sorry för än mer O T)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Visa signatur

/Joakim